Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
Ahoj kolego, pročetl jsem všechny zkazky, a musím říct, že pod každou jedinou se podepisuji. Díky.
Třeba spící uzlíček něžného pohlaví na sedačce je vcelku sranda. Ale pro ty nejhorší spící deliria (teď bych to neměl ani ventilovat, ale když žádný ze stupňů budíku neměl efekt...) jsem měl fintu fň. Taky odstupňovanou. Rozjet na 15 a lehce řízná brzda. Když nefunguje, tak rychleji. Rekord byl s příslušníky jistého východního národa cestou do Bruntálu, zašláp jsem to asi v 60ti. Už jsem si myslel, že to je na polití vodou.
Perfektní. Jen mě tak napadlo, že to je vlastně ukázka budoucnosti pro elektromobilisty, pokud budou chtít v zimě někam dojet.
Topit v elektromobilu, zvláště při stání za mrazu v koloně elektricky - považuji NEVZDORY VĚTŠINOVÉMU NÁZORU za ehm-nerozumné.
Pokud se zatopí topidlem na uhlovodíková paliva (bohužel v e-automobilu nebývá), využije se energie paliva téměř bezezbytku.
Při topení elektřinou se jednak spousta energie spotřebuje při konverzi: uhlí-topeniště-turbína-alternátor-ztráty přenosem vedením-ztráty při nabíjení aku-ztráty při vybíjení a konečně přijde ZBYTEK PŮVODNÍ ENERGIE (uhlovodíkového paliva v elektrárně!!!) do el.topidla. I při využití topení tepelným čerpadlem budou ztráty energie (ODHAD!!!) větší. Účinnost "klasického" el.topení tipuji na max 25%!!!
A navíc - "Sofiina" volba, zda mrznout-ale dojet do cíle, nebo nemrznout a volat následně "odtahovku".
No, dalo by se to ještě vylepšit.
Zákazník by se musel v taxíku svléknout, aby izolační vrstvy oděvu nebránily přestupu tepla mezi jeho tělem a atmosférou uvnitř taxíku. Teoreticky by tak bylo lze taxík vytopit až na 36°C, až by byl tepelný spád mezi tělem pasažéra a vzduchem v taxíku nulový. V praxi by to bylo arciť míň, je třeba uvážit tepelné ztráty karoserie a taky nezbytnost aspoň občasného větrání.
U spalováků by to sice nemělo ten efekt - tam se stejně topí zbytkovým teplem z motoru - ale u elektromobilů ano. Tam by nahatí pasažéři v zimě mohli výrazně prodloužit dojezd, neboť by nebylo třeba mrhat vzácnou energií na temperování interiéru.
V rámci žádoucího šetření energiemi u elektroaut - neboť tato stejně jezdí převážně na spalování uhlí v elektrárnách, přičemž vznikají emise zločinného kysličniku a taky šetření kapsy jejich provozovatelů - bych vbrzku čekal závaznou směrnici EU, jež obnažování pasažérů - případně i řidiče - v elektroautech aspoň doporučí, ne-li nařídí.
Malé připodotknutí:
Cosi jsem za mrazu (-10°C?) kutil před lety uvnitř svého Trabantu a aby mi nebyla zima, topil jsem si (šňůra z bytu do auta) horkovzdušným "fukarem" cca 2 kW. Sice jsem nemrznul, ale horko mi také nebylo.
"Pane Mopadží" je, pokud si dobře pamatuji, z filmu "Obklicení slony", pokračování "Volání divočiny".
Jj, při konstrukci klimatizace se ve velkých sálech počítá s výkonem lidského těla 300w. Takže to máte 1200w v řidiči a třech pasažérech.
I ten nejstudenější a nejpromrzleší zákazník, pokud ještě žije, má teplotu na 35°C.