Sobota 27. července 2024, svátek má Věroslav
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 49  Kč / 1. měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

Diskuze

EKOLOGIE: Co s nepůvodními druhy?

Již od předminulého století dováželi různí nadšenci nové rostlinné a živočišné druhy, které pak sloužily jako ozdoby, trofeje či jen ukazovaly, že si to ten či onen může dovolit.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
JK

21. 10. 2018 13:12
Ano, jsme lidé a vyvyšujeme se nad ostatní organismy..

Když se do přirozeného vývoje začne montovat čověk, téměř vždycky hrozí problémy. V přírodě funguje spontání řád, "neviditelná ruka", která udržuje přirozenou rovnováhu. Ta to je od počátku světa. Naráz přijdou "vzdělanci", kteří začnou zasahovat do přirozeného dění a začnou problémy. Když se zjistí, že jejich zásah byl špatný, tak stejní lidé, kteří dělali docentura na rozorávání mezí dělají profesůry na budování mezí.

Příkladů, kdy člověk zasahuje necitlivě do přírody nebo bojuje proti přirozenému výběru je mnoho. Chce to od každého z nás trochu pokory. Přírodu musíme respektovat, jinak se nám to vymstí. Oteplování na planetě nevyřešíme, když přesanou krávy vypouštět plyny. Neřeřeší to ani ti, kteří chtějí páchat dobro jenom proto, aby z toho měli tučné zisky.

0 0
možnosti
MP

21. 10. 2018 15:18
Re: Ano, jsme lidé a vyvyšujeme se nad ostatní organismy..

Otázka je, zda i člověk není součástí oné neviditelné ruky ....

0 0
možnosti
ŚS

20. 10. 2018 18:33
Hlavně aby na ministerstvu nezapoměli

na Homo Arabiensis a H. Africanus.

0 0
možnosti
JD

20. 10. 2018 21:20
Re: Hlavně aby na ministerstvu nezapoměli

Ano, hlavne subspecies Islamacae je zvlast agresivni invasni druh. Stava se rychle dominantni a decimuje puvodni populace biotopu. Naklady na jejich likvidaci se neodvazuji odhadnout.

0 0
možnosti
VH

20. 10. 2018 14:37
Co je původní a nepůvodní?

Vše, co máme na našem kontinentu je nepůvodní. Pokud budeme ničit rostliny, třeba akáty, netroufneme si zase i na odstraňování nepůvodních obyvatel? My jsme rostli mezi akáty, pajasany a nevím čím ještě, a nebylo nám nic. Teď je móda kácet zdravé dřeviny jen proto, že nějaký "odborník" je označil za nepůvodní. V suchých oblastech, jako je ta moje, kde žiju, máme být vděční za každý zdravý strom a keř. Nevím, proč na jižní Moravě se musejí kácet jehličnany - prý nepůvodní. Jen se přijeďte podívat na prořídlý zámecký park a ustoupit musí i kus divokého příměstského lesa, jediné zelené ochranné bariéře města. Prof. Větvička napsal, že v Evropě je téměř vše nepůvodní, tak bych chtěla moc ráda vědět, od kterého data se určuje, co je původní a co nepůvodní? Co brambory a rajčata? Dobře placení "ochránci přírody" se pídí jen po dotacích na nesmyslné projekty, tím mám na mysli třeba funkci CHKO (chráněných krajinných oblastí). Je zajímají jen jednotlivé drobné druhy, orchideje, brouci - ale celkový ráz krajiny klidně obětují za celkem pohodlné bydlo a zašivárnu. Nevím, jak je to jinde, ale píšu ze zkušenosti jedné jihomoravské lokality. Někdo by si na CHKO měl posvítit.

0 0
možnosti
AT

20. 10. 2018 15:11
Žádné katastrofické scénáře

Akát se kácet nebude. Myslíte, že někdo bude např. zakazovat brambory?

0 0
možnosti
ČB

Č. Berka

20. 10. 2018 12:53
napsal český ubermensch :-D

OMG. Já myslel, že malthusiánství patří do 18. století...a ono postihuje i současné české mudrlanty...

0 0
možnosti
PH

P. Han

20. 10. 2018 13:25
Re: napsal český ubermensch :-D

Blbnete. Ale blbost kvete v každém století.

0 0
možnosti
JV

20. 10. 2018 9:40
Rasizmus se považuje za nadávku

ale lidé opravdu nejsou všichni stejní. Platí na ně totéž, co vypozoroval už Darwin na přizpůsobování jednoho druhu živočicha rozdílným životním podmínkám. V jistém prostředí a životních podmínkách lidé například potřebovali mozek mnohem méně než jinde a tohle se nedá změnit ani za mnoho generací.

0 0
možnosti
FS

20. 10. 2018 9:54
Re: Rasizmus se považuje za nadávku

Ano, jsem rasista !!!

0 0
možnosti
KJ

20. 10. 2018 9:12
Nic. Když se chytnou tak se chytnou, když ne,

tak ať zdechnou... Dzp.

0 0
možnosti
AT

20. 10. 2018 8:47
Ach jo

"Každý asi už slyšel o bolševníku velkolepém, který u nás vysadil v r. 1862 v zámeckém parku Kynžvart kníže Metternich."

Tři roky po tom co zemřel (+1859).

0 0
možnosti
PH

P. Han

20. 10. 2018 13:23
Re: Ach jo

Vysadil ho skutečně kníže Metternich v lázních Kynžvart. V r. 1862 zde byl prvně popsán, ale vysazen byl samozřejmě dřív.

0 0
možnosti
JL

J. Lepka

20. 10. 2018 7:11
Sice trochu mimo základní význam článku,

ale zaujala mě definice : "Se zákazem pěstování či chování pod citelnou pokutou." Bude se tedy kromě migrantů vztahovat i na brambory, rajčata, kukuřici, tabák, papriku ...?

0 0
možnosti
JD

20. 10. 2018 8:22
Re: Sice trochu mimo základní význam článku,

Nuž, záleží na tom, kterak je ten či onen nepůvodní tribus přínosný,coby introduktant do daného ekosystému. Erteple,rajčata etc..., to je pozitivní přínos. Ale musulmanský Somálec, musulman, neintegrovatelný do našeho biotopu, to si snad pane Lepko děláte prču? Pár jsem jich za studia za totáče na kolejích poznal. Totální svoloč, byť jejich IQ bylo 80, ale byli to "studenti" ze spřátelených zemí. Qui modo?

0 0
možnosti
PR

20. 10. 2018 6:47
Nesporná voluční výhoda?

Autor závěrem tvrdí: ..."A odhodlaný, nerozkolísaný druh s vysokou porodností je nesporně evoluční genetickou výhodou"....

Invazivním druhům které sám jmenuje výše (včetně člověka) je sice takové pojetí vlastní - přesto pozorování ještě nedávné živé přírodní reality ukazují, že v ustáleném prostředí invazivní druhy nepřevažují.

Podívámli se jen na lidské migrační tlaky součastného světa tak ty invazivnímu chování sice odpovídají ale na jak dlouhio budou výhodou? Evoluce totiž působí dlouhodobě a jsou jí nejspíše lhostejná časová i druhovostní měřítka.

Naopak evoluce života zřejmě dlouhodobě upřednostnuje stabilitu s cílem poklesu entropie v systému - viz definice života. Těmto kriteriím ale konkrétně lidský druh zvláště v poslední době stále méně vyhovuje. Stabilitu už dokonce jeho působením začal ztrácet celý planetární systém. Populační nárůst vede k přelidnění planety s neudržitelnému růstu nároků jak na zdroje tak na hromadění nerecyklovatelnách externalit spolu s riziky pandemického či válečného charakteru. Je tedy dokonce otázkou, zdali je nikoli jen odhodlanost ale i sama inteligence (slouží jak rozumu tak emotivitě) trvalou evoluční výhodou. Pokud by to tak jednoduché bylo, měli bychom inteligentní projevy i jinde ve vesmíru už dávno pozorovat. Něco podstatného je proto jinak jak tvrdí autor nebo o něčem zásadním ještě nevíme.

0 0
možnosti
VHK

V. Kotas

20. 10. 2018 6:36
Velmi agresívní invazní nepůvodní druh,

jsou současní zelení, především ti panelákový.

0 0
možnosti
MP

20. 10. 2018 15:49
Re: Velmi agresívní invazní nepůvodní druh,

Hubit, rozhodně! :-P

0 0
možnosti

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz