23.9.2019 | Svátek má Berta


ZDRAVÍ: Odvrácená tvář filmu (1.)

22.1.2007

V naší zemi je 10 000 pracovníků, kteří se podílejí na vzniku tištěných novin a časopisů. Jen Syndikát českých novinářů sdružuje 3 000 novinářů, ale skutečný počet novinářů je mnohem vyšší.

K tomu připočítejme asi 2 000 pracovníků, kteří se podílejí na rozhlasovém a televizním zpravodajství a publicistické práci.

Internet otevřel netušené možnosti individuální novinářské a publicistické práce. Na českém internetu působí nejméně 20 000 profesionálních a amatérských novinářů a publicistů.

32 000 lidí od novin, od oficiálních až po amatérské alternativní zdroje, se stará o naši informovanost, kulturu a zábavu.

Základním posláním novináře je poskytovat společnosti informace o důležitých událostech, které si občané z mnoha důvodů nemohou sami zajistit.

Prvořadým posláním novináře potom je vyhledávat a publikovat informace, které jsou nezbytně nutné pro zdravý život ve společnosti, pro její zdravotní, sociální a materiální fungování.

Zcela nezbytné jsou informace, které odhalují nebezpečí pro přežití společnosti, které odhalují zločinné jednání vůči společnosti nebo její ohrožení přírodními a zdraví ohrožujícími jevy.

Pozvánka

A nyní vás pozvu do kina. Na premiéru krásného příběhu. Sál se zatmí a na plátně se promítá vzrušující zážitek, který prociťuje každý divák. Slzy střídají smích. Napětí střídá uvolnění, děj nás plně pohltí. Po dobrém filmu máme znovu chuť do života a cestou z kina, ale i doma, přemýšlíme nad dějem příběhu.

Podobnou možnost máme u domácího kina, televizní obrazovky. Atmosféra je podobná filmové, prožíváme děj, smějeme se, nebo bojíme, někdy odvracíme tvář, zakrýváme slzy dojetí. Těšíme se na pokračování příběhu nebo opakování toho, který nás nadchl a zaujal. Máme vlastní sbírku oblíbených filmů.

Ráno

Informace o nových filmech a celebritách neopomene žádné zpravodajství. Všechna informační média navíc přinášejí speciální filmové rubriky a stránky nebo pořady k jednotlivým filmům.

Mnoho tisíc novinářů a redaktorů nám doporučí film, sdělí, kdy a kde ho můžeme vidět, recenzují příběh. Dozvíme se nejen vše o filmovém příběhu, ale také každou podrobnost z filmových zákulisí a festivalů. Nejen o filmu samotném, ale také o hercích a tvůrcích.

Novináři pro nás sledují životy hvězd. Víme o jejich potomcích, flirtech i aférách, vkusu i majetku. Film má dokonce řadu vlastních časopisů a tisíce profesionálních i amatérských internetových stránek.

Pokud to shrneme, tak někdo napíše scénář většinou fiktivního příběhu. My jej hltáme v kině nebo televizi a o jeho postavách víme vše, co lze jen zjistit. Jak z filmového příběhu, tak z osobního života filmových hvězd. Informace o filmech a filmových celebritách jsou mezi novináři nejcennější.

Proč ne?

Skutečnost

Před asi sedmdesáti lety někdo zjistil, že lidé jsou filmem zcela fascinováni. Obdivují okouzlující, hypnotickou atmosféru, kdy lidská vynalézavost a technika umožnila lidem velmi osobní, intimní prožití příběhu. Jsme filmem okouzleni a fascinováni. Zejména v dětství sníme o filmové kariéře a napodobujeme filmové hvězdy, jejich chování, styl, oblékání.

Téměř každá dívka a chlapec má sen být hercem nebo scénáristou, ale i mezi dospělými filmová úsloví zdomácněla a filmové melodie a písně se stávají hitem.

Podle filmu pláčeme, trneme hrůzou, nebo se smějeme. Podle filmu se také oblékáme a chováme, zejména děti, které děj prožívají docela nekriticky a s nadšením.

Proto hned v počátcích získal film cenné sponzory.

Zdaleka nejvíce ale filmu prospívá tabák a tabák zase filmu.

Tabák je geniální produkt.

Drží své uživatele nesmírně silnou závislostí, působí změny mysli, některé můžeme vnímat jako uklidnění nebo pocit požitku, zejména v počátku této drogové závislosti.

Tabákový produkt má ale jeden bez filmu nepřekonatelný problém.

Než se děti stanou závislými kuřáky, musejí překonat počáteční odpor k této droze.

Tělo i psychika dětí se v počátku kouření brání silnými a bolestivými příznaky, které přetrvávají řadu dní i týdnů.

Dusivým kašlem, zvracením, bolestmi hlavy, motáním a mnoha dalšími.

Geniálně konstruované lidské tělo si však na toto utrpení zvykne. Nervový systém utlumí varovné příznaky. Kašel na počátku závislosti ustoupí, stejně jako i ostatní příznaky, a kuřák je na světě.

Jak ale tabákový produkt přenést přes počáteční, vstupní fázi, kdy se dětská psychika i organismus odpornému, dusivému kouři brání silnými varovnými příznaky?

Tabákový producent potřeboval vzbudit nesmírně silnou motivaci.

Silnější než vrozený, instinktivní odpor dítěte k cigaretovému kouři, silnější než řada bolestivých příznaků v počátcích.

Pomohl jedině film, který cigaretu představil jako prostředek k úspěchu, uklidnění v těch nejobdivovanějších ústech. Nastolil idoly, pro které je dítě ochotné překonat všechna trápení při vzniku závislosti a vnímá je jako nutnou daň, kterou musí překonat, aby bylo stejně dobré, jako obdivovaní hrdinové z neskutečných, často překrásných filmových příběhů.

Jen hypnotický účinek filmu, mediální glorifikace filmových celebrit, přiměje miliony dětí, aby přetrpěly vstupní bolesti této rituální drogy a vnímaly je jako oběť pro vstup do vysněného světa, který jim stále představuje filmové plátno a televizní obrazovka.

Tabákový průmysl už od roku 1930 ví, že cigareta je nemoc a smrtící nástroj. Film to ví od roku 1950!

Večer

V naší zemi je z tabáku nemocných 2 300 000 kuřáků. U tabáku přitom není doložen jediný kladný dopad na člověka, ale naopak stovky negativních, včetně úmrtí, často po předchozím utrpení a vždy po mnohdy nevratných tělesných i psychických změnách.

Jako droga je navíc úplně nesmyslný, neboť syntetické pocity a ovládání mysli lze navodit mnohem bezpečnějším drogovým nosičem, než kvůli psychotropnímu účinku nikotinu dýchat tisíce dalších zničujících látek a žít ve stálém, často podvědomém strachu, kdy nevyhnutelně přijdou nemoci a pravděpodobně i předčasná smrt.

Filmové ukázky, ale i další informace k pomoci dětem od epidemie kuřáctví najdete na projektu www.retezlasky.cz

Svoje reakce můžete posílat na adresu TomasHanak@retezlasky.cz, dotazy budou zopovězeny v závěrečném, čtvrtém dílu (případně ve zvláštním, pátém, bude-li jich více).



Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!






 Neviditelný pes
Toto je DENÍK: do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy.
Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston), příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce Jiřímu Wagnerovi, redaktorovi NP (nickname JAG). Rubriku Zvířetník vede Lika.