1.6.2024 | Svátek má Laura


Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
T. Foldyna 5.4.2024 10:51

Ja jsem psal k podobnému článku autora, nakonec pravděpodobně nastane užitečná symbióza mezi drony a letouny jako F-35 i dalšími zbraňovými systémy, schopnými interoperability

R. Konečný 5.4.2024 7:46

Nebuďte za idiota. USSR o ničem nerozhodovala. Rozhodlo ÚV KSSS resp. Brežněv. Ukrajinci se mohli rozhodovat maximálně o tom, jestli splní plán na 110% nebo 120% a i to jen někdy.

J. Kostelanský 4.4.2024 21:58

Kdyby jste o těch elektrovozech méně kecal a více četl, zjistil byste, jak rychle se situace mění. Ale lidé jako vy se vzpamatují, až budou elektrovozy všude...

P. Kubáč 4.4.2024 14:27

Souhlasím - jsme jako na jaře 1914. Armádní generality řešily otázku jezdeckých šavlí ale řadoví vojáčci v kasárnách přes ulici mezitím nabíjeli kulometné pásy....

J. Jurax 4.4.2024 11:22

Možná. Ale spíš ne.

P. Sura 4.4.2024 10:12

K vymlácení Rusáků z okupovaných území Ukrajiny až k hranicím SSSR nepomůžou drony, ale masivní letecký, raketový a děloštřelecký útok.

R. Langer 4.4.2024 7:30

Aha, takže podle vás nás žádná Ukrajina neokupovala, jo? No, ano, pravda, když se na to zeptáte těch Ukrajinců, co tady tehdy u nás byli, tak vám řeknou, že to nebyla žádná okupace, ale BRATRSKÁ POMOC.

Také myslím, že nejste tak tupý, abyste to nechápal. :-P

R. Langer 4.4.2024 7:26

Nevyvíjí. Fakt ne. ;-)

J. Horovský 3.4.2024 22:37

Nemyslím, že doba (pilotovaných) bojových letadel končí, v řádu řekněme 20-30 let. Čím myslíte, že by třeba B-2 levně zničil Voloďa v náklaďáku?

Realitu samozřejmě uvidíme :-)

- Lasery bych zde nepřeceňoval. Mluvíme o výškách FL300 a výše a pořád stačí, aby bylo zataženo. Tady myslím fyziku neobelstíme.

- Rakety na strategické útoky v týlu nepřítele - máte pravdu. "Rutinní" bombardování poblíž line kontaktu, jaké vidíme v UA, řekněme do 50 - 100 km, zajistí řádově levněji klouzavé pumy. Při ovládnutí vzdušného prostoru (aktivní ničení radarů) klidně i ty nejtupější gravitační.

A to není jen záležitost vyloženě asymetrického konfliktu, ale třeba i dočasné dominance v řádu hodin.

- Souhlasím s tím, že vozit člověka v letadle je spousta starostí a váhy navíc. Potřebuje teplo, kyslík, přes 10g mu vadí...

Dnes se intenzivně testuje a rozvíjí přístup "loyal wingman". Máte např. 1x pilotovanou F-35 a k ní 3 x F-16 bez pilota. Pilot pořád ovládá do značné míry autonomní AI s minimalizací rizika pro sebe a opravdu drahý stroj. Rozdá cíle a kdyžtak reaguje a koriguje AI.

J. Horovský 3.4.2024 22:25

Přesně moje obava.

Budeme zvedat F-35 na každý air policing? Kolik reálně nalétají naši piloti ročně při ceně hodiny F-35 - zajistíme jim opravdu kvalitní výcvik a kondici pro případné bojové nasazení?

Např, Poláci doplňují F-35 relativně levnými korejskými jety, což se jeví jako docela pragmatický přístup. Samozřejmě ty počty letadel jsou u nich jiné.

A. Teplý 3.4.2024 22:03

Izreal F-35 má - ale tvoří nějakých 5 % jeho letectva.

U nás to bude 100 % - je to rozumné ?

A. Teplý 3.4.2024 22:01

Nemyslím, že by Rusko na Ukrajině jelo "na plný plyn".

Určitě chtějí mít nějaká esa v rukávu, pořád není vyloučena další eskalace konfliktu. Minimálně neničí ukrajinskou logistiku tak, jak by nejspíš mohli.

I když vyzkoušet noviku na reálném bojišti - taky není k zahození...

P. Diviš 3.4.2024 21:51

Vyrovnat, je otázka, jak v čem.

P. Diviš 3.4.2024 21:49

Pak je ovšem otázka, proč to ještě Rusáci nemají. Číňani by to mohli tajit, ale Rusáci by s tím už na Ukrajině vyrukovali.

M. Novák 3.4.2024 21:27

AI se vyvíjí rychlostí 10milonkrát vyšší než naše evoluce (70 let od prvních integráčů x 700 milionů let od prvních mnohobuněčných)

Takže AI o několik řádů výkonnější tu bude dřív než první F35 u nás. Letos se má první AI vyrovnat člověku.

J. Jurax 3.4.2024 21:16

Jistě. Ovšem i tak ty kanony Phantomům chyběly až do verze E.

M. Novák 3.4.2024 21:16

Povyk jak kde. V Rusku ani v Číně žádný povyk nebude. Technicky není problém, dronu je naprosto jedno jestli ho řídí operátor nebo AI. AI je dnes schopná překonat nejzkušenější piloty. Ergo Rusko a Čína budou brzy mít a bojišti velkou výhodu. AI může třeba přistát s dronem ve válečné zóně a pak čekat až někdo půjde/pojede kolem. Taková forma inteligentního minového pole...

J. Jurax 3.4.2024 21:14

Inu, bez urážky - Vy si to představujete trochu jako Hurvínek válku.

Jenže bojová hodnota toho s plátěným potahem bude nižší. Nebudu rozepisovat proč, bylo by to nadlouho, nicméně éra s křídly potaženými lněnými plátnem jsou zábavná představa. Kostra pochopitelně dřevěná a lanka k řídícím plochám z režných špagátků. Určité potíže budou s motorem - to chce strojírnu, kovář je neuková, a se zbraněmi. O přístrojích nemluvě.

Takže byste takových létadel zase musel mít moc i kdyby byla výkonově do určité miry srovnatelná. Tudíž i víc pilotů a vysoké ztráty.

Víte, z významnějších bojových letadel WWII letadel měly plátěný potah trupu jen Wellingtony, zadní části trupu pak Hurricany a Jaky 1, 7 a 9.

O. Barvíř 3.4.2024 20:54

O.K. Ale F-4 a MIG 21 byly koncepčně určené k jiným účelům....Fantom dálkový stíhač i ve verzi palubní byl schopný i bombardování či použití raket AG proti pozemním cílům a záchytnému stíhači MIG 21 je něco jako nebe a dudy.

Ale je pravda, že to plánovači už pochopily. Rafale má kanon 30mm a F35 má kanon (snad i dva) ráže 25mm . . .

Psím soubojům není zdaleka odzvoněno . . :-)

P. Diviš 3.4.2024 20:45

Otázka je, nakolik je to nutné technicky a nakolik legislativně či politicky. Kdyby se to "prošvihlo", byl by kolem toho povyk, že "zabíjí stroj".

M. Pivoda 3.4.2024 20:42

Cituji z článku: "... Nevím, co se bude muset stát za průšvih, abychom ty utrácecí priority přehodnotili. ...".

Komentář

Museli bychom se systematicky věnovat výchově občanů. To je ale pracná dlouhodobá záležitost, zatímco čas politický se měří jen cca 4 lety.

Takže bychom potřebovali modernější systém řízení lidské společnosti, při zachování demokratického principu.

J. Jurax 3.4.2024 20:29

No jo no, a †nejlepší bojový vůz je žebřiňák. Střela proletí mezi šprdlením a škody nenarobí.

J. Jurax 3.4.2024 20:24

Ano.

Jenže drony jsou dnes v podstatě dálkově ovládaná letadla či letadýlka s malou až žádnou mírou autonomie; automatika zajišťuje pouze rutinní let.

J. Jurax 3.4.2024 20:20

Zato se dají vyřadit několika konvenčním náložemi ... :-)

M. Pivoda 3.4.2024 20:19

Podstatné je to, že se dlouhodobě vyvíjí taková technologie, která má "dlouhé" financování.

Takové "dlouhé" peníze mají prakticky jen vojáci a vojáci jsou ochotni takové projekty dlouhodobě financovat, za mlhavý příslib konkurenční výhody na konci výzkumu a vývoje. Po tolika letech výzkumu a vývoje z letadla ale už vypadl pilot, jako nezbytná část pro řízení toho letícího objektu.

Drony dnes už mohou relativně levně podnikat sebevražedné mise typu japonského harakiri.

J. Jurax 3.4.2024 20:16

Můžete mít pravdu, ale viz můj příspěvek výše J. Jurax 3.4.2024 19:50.

A to by musela být AI o několik řádů výkonnější než je teď, aby plně nahradila bojového pilota. Trend je spíš pilotovaný letoun doprovázený robotickými wingmany; ale i to je ještě hudba budoucnosti.

A stávající drony jsou v podstatě dálkově ovládaná letadla, u nichž automatika zajišťuje jen rutinní let, jímž se už operator nemusí zatěžovat. Všechno ostatní je ale na něm, poněvadž drony nejsou autonomní. Drony nejsou typu vypusť ho a zapomeň, on si poletí sám, bude uhýbat či aktivně se bránit útokům, najde cíle sám, vyhodnotí jejich nebezpečnost a proveditelnost útoku, a svou schopnost jej zničit, zvolí nejúčinnější typ útoku a když tak zaútočí.

J. Jurax 3.4.2024 19:50

No, historické paralely učí, že koncepčně nová zbraň nejprve způsobí nadšení a víru v její všespasitelnost, jež je posléze nahrazeno vystřízlivěním.

Klasickým příkladem je tendence počátkem 60. let nahradit kanónovou výzbroj stíhačů řízenými raketami. Načež nad Vietnamem z toho měly jinak výborné Phantomy vážné problémy, měly-li čelit i kanóny vyzbrojeným MiGům 21, ba i pomalým, leč obratným podzvukovým MiGům 17, neboť Phantomy až do verze F-4E kanón postrádaly a spoléhaly jjen na rakety.

J. Jurax 3.4.2024 19:46

No, historické paralely učí, že koncepčně nová zbraň nejprve způsobí nadšení a víru v její všespasitelnost, jež je posléze nahrazeno vystřízlivěním.

Klasickým příkladem je tendence počátkem 60. let nahradit kanónovou výzbroj stíhačů řízenými raketami. Načež nad Vietnamem z toho měly jinak výborné Phantomy vážné problémy, měly-li čelit i kanóny vyzbrojeným MiGům 21, ba i pomalým, leč obratným podzvukovým MiGům 17, neboť Phantomy až do verze F-4E kanón postrádaly.

J. Ticháček 3.4.2024 19:43

Pardon, zapoměl jsem dopsat další výhodu, která hrála velmi podstatnou roli.

Výroba celokovového letadla je mnohem složitější, nežli toho s plátěným potahem. Na to druhé stačí plantáže se lnem, nebo bavlnou, značnou část výroby by zvládaly ženské na vesnicích s ručními stavy, ale velkých textilek už po světě bylo...

V možnostech tehdejšího světa prostě nebylo vyrobit několik set tisíc celokovových letadel. Ale pár tisíc šicích strojů už nebyl takový kumšt.

A vsadím boty, kdyby nedejbože došlo opět k tak velké válce, skončíme zase u letadel potažených nějakým hadrem.

J. Ticháček 3.4.2024 19:30

On ten plátěný potah měl v tehdejším bojovém nasazení jisté výhody.

Měl malý odpor, který kladl prolétajícím střelám. Takže dokonce i výbušná střela tím letadlem dost často proletěla a udělala díru odpovídající ráži. A to letadlo mohlo být jak řešeto, ale stále schopné letu.