Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
Re: Hodně pitomý článek.
Že si to neumíte představit vy neznamená, že si to neumí představit nikdo jiný, a úplně jinak, než vy.
Re: Hodně pitomý článek.
Zkuste být poněkud sdílnější s tím, jak to myslíte. Máte pocit, že by v těchto poměrně citlivých věcech mohl být pořádek? Vše dle zákona, vše dle regulí?
Víte třeba, že retrospektivně se přišlo na to, že takzvaný dobrovolný souhlas byl v Beneluxu zpochybněn asi v 1000 případech? Bohatě stačí jeden, abych to nazval tak, jak jsem udělal
Jiný problém
Co tedy euthanasie jest? Vražda nebo jen zabití? Autor tohoto článku zcela výstižně popisuje možná rizika legalisované euthanasie. Nevím ovšem proč zdravá osoba jede až do Švýcar a tam zaplatí hodně peněz za zabití. Nebylo by levnější a rychlejší kdyby skočila pod vlak? O právu na sebevraždu se vůbec nedá mluvit. Koho ta touha přepadne, žádný zákon mu nezabrání.
A smrt těžce nemocného už dávno dovedou citliví lékaři šetrnš přivodit. Je tu ovšem jiný problém, kdy lékaři udržují těžce nemocného a trpícího pacienta při životě a jen prodlužují jeho utrpení. Statistiky prozrazují, že nejvíc peněz na medicinu je utráceno během posledního roku života. Možná tu jde víc o peníze než o pacienta. Často není nutno pacienta zabít, stačí jen nechat ho v pokoji zemřít.
Můj děda byl v nemocnici. Když jsem ho navštívil, řekl mi: V nemocnici jsem poprvé a naposled. Život nemocného mne nezajímá, raději jdu!
Do 14 dnů zemřel. Ano, lidé dříve uměli umírat a žádné euthanasie nepotřebovali. V některých kulturách to ještě funguje, poznal jsem pár mnichů v Thajsku, kteří věděli kdy odejít, a šli. Myslím, že autor vystihl problém rizika. Dík za ten článek.
Re: Jiný problém
Skočit pod vlak by určitě levnější nebylo - zastavení dopravy a vyšetřování nehody stojí spoustu peněz. A pro sebevraha je prostě pohodlnější si zaplatiti injekci - když na to má, tak proč ne?
Re: Jiný problém
Ano, tuto připomínku beru. Co takhle skočit z mostu do vody, pozdě v noci by si nikdo nevšiml. Anebo si udělat večeři z muchomůrek. Jediný ekonomický problém je v tom, že tyto metody ubírají finance smrtonosnému průmyslu. A to je v dnešní době napováženou.
Re: Jiný problém
Zmizíte-li ze světa, bude vás hledat police. Po otravě houbami se nejspíš dostanete do nemocnice a pokus o záchranu života bude taky stát zdravotní pojišťovnu hodně peněz.
Re: Jiný problém
Tož, to musíte promyslet tak, aby vás nikdo jistou dobu nehledal a nemoh zavolat záchranku. Houby jsou naprd, otravy po nich jsou dlouhé a bolestivé. Některé kytky jsou mnohem lepší. Takovej náprstník roste místy docela hojně. Nebo rozpuk, ten působí velice rychle
Re: Jiný problém
Třeba skok z desátého patra - rychlé, spolehlivé a když necháte dopis i celkem nerozporné, takže i vyšetřování bude krátké a nenákladné. A nevyžaduje manuální zručnost jako řezání žil či tepen nebo oběšení.
Re: Jiný problém
To jste na to kápnul. Nechat umřít. To je ten problém, že dnešní společnost prakticky zakazuje jednotlivci umřít. Udržuje ho při životě za každou cenu, tak dlouho, jak je to jen možné.
Re: Jiný problém
Pne Kovaříčku za váš příspěvek dík, má hlavu a patu.
Re: Jiný problém
Pane Lenc,
nebo snad pane Lenci, ( ta čeština dovede být zákeřná), svoji připomínkou jste mne velmi potěšil. Ne, neberu to osobně, ve svém pokročilém věku mám už léta ješitnosti za sebou, ale Vaším laskavým myšlením jste mne potěšil. Mnoho lidí si na tomto místě zbytečně nadává, jsou na sebe nepříjemní. Jistě, naše názory se mohou lišit, ale vždy je dobré se nad rozdílností zamyslit. Pokud to není jen hrubá a zbytečná urážka. Mám tedy radost, že jsou mezi námi ještě skuteční gentlemani jako Vy. JIstě, není jich mnoho, ale ono jich nikdy nebylo dost. Tak Vám přeji vše nejlepší, hlavně radost z každého dne.
Re: Jiný problém
Proč vás tak děsí představa, že zdravá osoba chce odejít ze své svobodné vůle z tohoto světa při plném vědomí a síle, místo toho, aby čekala na to, až při vědomí a síle nebude? Myslíte si, že vy víte lépe, co je pro ni dobré? A pokud sám píšete, že v tom nakonec nikomu zabránit nelze, tak proč nenechat takovou možnost řešit oficiálně, a ne nějakými amatérskými pokusy?
Re: Jiný problém
Odpověď je snadná. Mne taková představa neděsí, jen mne udivuje proč mařit nad tím tolik času a politické energie. Když jest někdo při plném vědomí a síle, tak ať si z tohoto světa odejde aniž by někoho tím vzrušoval. Já patřím k lidem, kteří považují život za vzácný dar a chovám k němu respekt i úctu. Ne každý to tak musí nazírat. Zde je ale diskuze o euthanasii, a to je nedořešený problém jak mravní tak legální. Nevidím nějaký smysl v zabíjení oficiálně. Dobré amaterské pokusy jsou zdařilé a stává se tak v tisících případech denně po celém světě. Většina nezdařilých amatérských pokusů o sebevraždu není definitivním úmyslem, je to zoufalý pokus přivolat pozornost a pomoc. Tím bychom se měli zabývat, zde cynismus není na místě.
autor je evidentně
intelektuálně alternativní a plete si euthanasi s vraždou
Re: autor je evidentně
Nez budete priste nazyvat jine lidi alternativnimi pridomky, mozna by stalo za to si to jeste jednou promyslet. At uz si hrajeme se slovy jak chceme, euthanasie je sebevrazda. Toho, kdo napomaha sebevrazde, je mozne kvalifikovat jako vraha. Ale to je pouze hra se slovy, jak to vidi ti, kdo davaji dohromady zakony te ci onake oblasti, statu, federace, svazu, atd. ... Autor velmi spravne podotkl, ze jakmile jednou otevreme tenhle otazku, pustime dzina z lahve a uz nikdy ho nedostaneme zpatky. Naprosto se zmeni mentalita lidi a zacneme se divat na starsi lidi jako na pritez. Pak uz vrazdeni nasich senioru opravdu nezastavime. top0625top@live.com
Re: blbost.
Sebevražda je dobrovolný odchod ze světa. Nemá s vraždou nic společného. Slovo "sebevražda" je velice nepříhodný a hloupý výraz.
Re: autor je evidentně
nějak zapomínáte, že eutanázie, nebo alespoň ochota nechat bližného zemřít je stará jako lidstvo samo a byla akceptována mnoha kulturami. Ten džin byl na svobodě dlouho, jen ho současná medicína opět zavřela do láhve.
Re: autor je evidentně
Autor, pane Šimáčku, je vedoucím katedry lékařské etiky na III. lékařské fakultě UK. Než vyplivnete obvyklé fráze o právu na vlastní smrt, prostudujte si prosím pojmy, jako jsou aktivní euthanasie, paliativní léčba, asistovaná sebevražda a vražda.
Autor správně poukazuje na přítomnost "kluzkého svahu", kdy je nyní legálně možné ukončit život na přání zdravého člověka. Historie ukazuje, že katastrofy začínají právě tím malým kamínkem, který strhne lavinu. Za 20 let budete možná muset obhajovat svou vlastní existenci před mašinerií, která vám bude objasňovat, že už vlastně právo na život dávno nemáte a že jste zde na zemi trpěn.
Jsem rád, že euthanasie není povolena v naší zemi. Při právní bažině, u nás vládnoucí, bychom do stadia rozkladu dospěli mnohem rychleji, než jiné země.
Re: autor je evidentně
Proč tedy tak vzdělaný odborník demagogicky píše, že o euthanasii bude rozhodovat lékař (případně ovlivněný sestrami)nebo v lepším případě nějaká komise? To všechno přece až po tom, co o euthanasii požádá pacient.
Další demagogie - starosti o praktické provedení, zatěžování lékařských fakult výukou euthanasie apod. Vždyť ten člověk blábolí. Po technické stránce je euthanasie hračka.
Re: autor je evidentně
Autor použil evidentně nadsázku, nikde striktně nepíše či nevolá po tom, aby euthanasii prováděli lékaři. Z celého jeho příspěvku i jeho dosavadních publikací a článků vím, že jako lékař je striktně proti euthanasii.
Paní Boublíková, princip článku je jinde. Pokud se povolí euthanasie, už nebude krok zpět.
Můj pohled na věc zkuste třeba tady http://vodvarka.blog.idnes.cz/c/325727/Vzdy-pecovat-a-nikdy-nezabijet.html#t2
Pěkný den,
Re: autor je evidentně
Pane Vodvářko, dík za odkaz, ve volné chvilce si přečtu - ale vaše názory na euthanasii znám odsud ze Psa.
Lékař je odborník na léčení, ale z jakého titulu chtějí lékaři rozhodovat za své pacienty a vůbec za ostatní lidi ve věci sebevraždy? Samozřejmě je nemůže nikdo nutit, aby se toho zúčastnili, když nechtějí. Ale vůbec nerozumím tomu, proč se k legalizaci euthanasie stále vyjadřují jen lékaři, když o medicínský problém vůbec nejde.
Re: autor je evidentně
Částečně jde o medicínský problém, paní Boublíková. Zdravý člověk o tomto problému neuvažuje, nebo spíše jen teoreticky. Týká se to většinově těžce nemocných, postižených apod. Tedy těch, kteří jsou v jistém smyslu odkázáni na lékařskou péči. Pokud je kvalitní, tak požadavek na předčasnou smrt nezazní. Ten se objevuje u špatně léčených, depresivních, opuštěných apod.
Občasné vzepětí diskusí - třeba u nás v parlamentu - je pak provázeno návrhy, aby se toho účastnili i lékaři, což - ve shodě s Vámi - považuji za nonsens. Všude ve světě, kde se euthanasie provádí, však asistují u tohoto rozhodnutí lékaři, většinou i více lékařů, kteří jaksi "rozhodují" o oprávněnosti požadavku.
Neumím si představit dobu, kdy v okamžiku rozhodnutí, že už to nemá cenu, zavoláte na telefonní číslo a domů přijde antoušek. Po poplatku Vám vpraví do žíly jed a odškrtne si šichtu.
Pokud chce někdo odejít ze života, v drtivé většině tak učiní sám, bez asistence dalších lidí.
Případ Orielle Caszzenello je však atypický a alarmující. Ta paní se rozhodla v dobré duševní i fysické kondici. A někdo jí toho života zbavil. To je pro mne novum a zneklidňující.
Asi měla radši skočit pod vlak, že...
Zbavila se života s cizí pomocí.
Re: autor je evidentně
Ještě ke "kluzkému svahu". Tyto obavy chápu. Sama považuji za eticky velice sporné interrupce - z toho důvodu, že člověk (matka) nerozhoduje (na rozdíl od euthanasie) o svém životě a smrti, ale o životě a smrti jiého člověka (byť ještě nenarozeného).
Nevím, jaký názor na interrupce mají experti na lékařskou etiku, ale drtivá většina běžných lékařů s tím vůbec žádný problém nemá, vůbec žádné morální dilema necítí. Je to prostě zákrok jako každý jiný. Tedy v případě interrupcí skutečně už téměř všichni z toho svahu sklouzli.
A s tím právem na život je to opravdu dost složité. Ovšem když se chce člověk dobrovolně vzdát svého vlastního práva, nevidím důvod mu to zakazovat a vlastně to ani nejde.
Re: autor je evidentně
Ano, sebevražda je zločin a měl by za ní být udělen trest smrti.
Re: autor je evidentně
Trest smrti ne. Nejsme přece barbaři a trest smrti byl už přece zrušen. Za dokonanou sebevraždu bych navrhoval minimálně pětadvacet let až doživotí. Za dobré chování by ovšem trest mohl být zkrácen,
Re: autor je evidentně
Souhlasím s Vámi, že většina lékařů nemá problém s interrupcí. Což je jedna z položek tzv. Hippokratovy přísahy, která je dnes používána jen jako kladivo na lékaře, kteří se domáhají svých práv. Pokud by postupovali všichni dle této přísahy, druhý den by byla v naší zemi revoluce.
Nicméně - problém interrupcí je dnes spíše menší, jejich počet výrazně klesá /vlivem osvěty a HA/.
Bohužel, protestující proti interrupci volí mnohdy odpuzující metody, které spíše vyvolají odpor proti jejich protagonistům. /nedávná putovní výstava potracených plodů apod./. Cestou je umožnit nechtěně těhotné plod donosit a dát k adopci.