Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
Re: Re: Nejsem pobouřen...
míru vkusu ... si určuje každý sám. nejhorší ovšem je, když někdo nařizuje druhým, jaký vkus mají mít.
pokud ovšem nejsou vystaveni naši blízcí. což, vážení, v tomhle případě rozhodně nejsou. prostě anatomický preparát.
Re: Re: Nejsem pobouřen...
No, myslím, že chucpe má poněkud jiný význam , pro jinou situaci, jiný stav věcí. Ale ¨to není podstatné, jako to, že už společenské normy by měly být takové, aby obsahovaly pietu k mrtvým včetně jejich těl.
Kouzlo nechtěného?
Právě při zmiňované exekuci na Staroměstském náměstí byl mimo jiné popraven Jan Jesenský, který proslul uspořádáním první veřejné pitvy r.1600. Zejména církvi se tato akce zajídala a šla Jesenskému po krku. Pitva byla znesvěcením mrtvého těla a těžkým prohřeškem proti dobrým mravům. Psal se rok 1600.
Nevěděl, neviděl, nevadí, nevyhledávám.
Už jen to co jsem nechtěně musel zhlédnou v novinách mě nenaplnilo příjemným pocitem. Odborný zájem mohu uspokojit nahlédnutím do anatomického atlasu. Je i v elektronické podobě. Protože nejsem masochista, nevidím důvod proč se zabývat něčím, co mi neskýtá potěšení ani není přínosem pro můj život. Pokud se takové věci někomu líbí a je ochoten za to zaplatit, je mi to lhostejné a dopřeju mu tu svobodu pokud mě tím neotravuje a neruší moji svobodu.
nač ten puritanismus?
Byl jsem se na té výstavě podívat před lety v Londýně a vůbec mi nepřišla jako morbidní. Je pravda, že jsem po ní měl ješte pár dní divný pocit, ale byl to spíš pocit toho druhu, jak jsou naše těla křehká a zároveň dokonale stvořená. Myslím si že člověk má právo na to vidět jak vypadáme zevnitř bez toho, aby se stal chirurgem nebo sadistickým vrahem. Když jsem si uvědomil, že exponáty byly živými lidmi, na jednom z těl bylo dokonce tetování, trochu mě z toho sice mrazilo, ale vždyť to je přirozené, jsou to jen těla. Podobnými těly - zvířat se živíme. V čem je to, že se mrtvoly pálí v krematoriích důstojnější? Takový puritanismus mě překvapuje zvlášte u Vás pane Neffe.
Re: nač ten puritanismus?
Jestliže Vám nepřipadá morbidní vypitvaná lidská hlava, která je stažená z kůže, ale má ponecháno obočí, rty a oční víčka, pak doufám, že lidí jako Vy není v naší společnosti mnoho. Na to, aby člověk poznal lidskou anatomii, není třeba státi se vrahem ani patologem, doporučuji lékařské anatomické příručky. Navíc by mě zajímalo, jak byste reagoval na mrtvolu kuřete aranžovanou v pozici vyhrabávání kořínků, soudě podle Vašeho příspěvku byste ji snědl. Dobrou chuť.
Re: Re: nač ten puritanismus?
Co je špatného na pohledu na vypitvanou lidskou hlavu, pokud vím že nikdo nepřišel násilně o život, nebo netrpěl. Měl jsem z těch "exponátů" zlváštní pocit, ale rád jsem se poznal jak skutečně vypadáme zevnitř. Nevím co Vás pohoršuje? Ta výstava je poučná. Kuře vyhrabávající kořínky si můžu představit kdykoliv, stejně jako oči telete, když jím telecí. V naší společnosti je bohužel spousta lidí jako Vy, těch co strkají hlavu do písku, baští kuřata v podobě řízků a když jim někdo ukáže kuřecí pařátek, tak se pozvrací, to je pokrytectví.
Re: Re: nač ten puritanismus?
Studentům medicíny stačí anatomické příručky? Anebo chodí pitvat. A mnohem čerstvější a skutečnější těla. A to není morbidní?
Re: nač ten puritanismus?
Majíc osobní zkušenost z plné výstavy ve Filadelfii, sám jsme dobrovolně pražskou výstavu navštívil predevčírem, tentokrát s desetiletou dcerou a cílem ukázat jí, jak je lidské tělo nekonečně složité a přitom dokonale fungující. To je podle mne totiž ta hlavní zpráva této akce - člověče, zastav se v úctě před svou tělesnou schránkou, poznej její dokonalou složitost a chovej se podle toho k ní. Myslím si, že např. pohled a srovnání plic kuřáka a nekuřáka mluví za stovky článků proti kouření. Jen mne mrzí, že na pražské výstavě chybí Tlusťoch (Fat man) - to tělo obalené ze všech stran deseticentimetrovou vrstvou kvalitního sádla - velmi pádný argument proti obezitě. Sebelepší anatomické atlasy či plastikové modely nám nedají představu o tom, co jsme uvnitř zač.
Přiznám se a souhlasím s Petrem, že mne hysterie kolem výstavy velmi překvapuje, zejména u lidí, kde jsem předpokládal zdravý rozum a nadhled, bohužel jsme se mýlil. Ano, je to komerce, ale to je Matějská pouť také a nikdo neprotestuje. Samozřejmě pokud jsou v nepořádku práva zemřelých, je to špatně, nicméně to pokud vím bylo již v zahraničí mnohokrát vyvráceno, ať už vystavovatelem v Praze nebo vynálezcem plastinace Gunterem von Hagenem. Takže lidi, berme to nikoliv jako senzaci, jako něco, co chce urážet, ale koukejme na to z hlediska přirozené lidské zvídavosti a touhy poznat věci, jak fungují a vypadají zevnitř. Protože koneckonců, naše tělo je ta věc, někdy lépe, někdý hůře fungující, ale hlavně velmi dokonalá a svým způsobem zázračná, aniž si to plně uvědomujeme.
Re: Re: nač ten puritanismus?
Byl by z tebe dobrej právník do dnešní doby.
tak ci jinak stejne je to jedno
nevim, jako clovek zajimajici se o poznani a umeni, jel jsem se podivat na tuto vystavu, tusim v roce 1999, do Vidne prazdny nekrofilie. Dokonce jsem se dokazal vratit bez patologickych zmen sve mysli. Tak jako napadate lidi, kteri neco podobneho v dnesni polootevrene dobe shlednou, muzete byt osocen, ze na podobnou vystavu sam nemuzete zajit, protoze v sobe neco tutlate. Divam se na tuto reakci jako na prikladnou ukazku zaostalosti ceskeho rybnicku, vsude jinde nazory pro i proti vyslysely, spolecnost se nekam posunula. Ovsem u nas objevujeme Ameriku.
Re: tak ci jinak stejne je to jedno
asi jsi rád spoután a pomazán " kaviárem"; zkus navštívit psychiatra, ale asi jsi se na té výstavě udělal do kalhot-pokud nemáš sukni tak jako tak. Gratujuji.
Proč
Sdílím náhled autora článku. Mravní úpadek z nudy konsumní společnosti je podobný tomu, který provázel pád římského imperia. Znuděná šlechta se oddávala oplzlým orgiím po vzoru vládců, jejichž moci se chopili vojenští vůdcové a děti ty všemožné hrůzy poznaly dříve, než se dověděly, že jsou to neřesti a postupně je přenášely do společnosti jako obyčeje. Mravní úpadek předcházel dlouho, možná i 400 let, skutečnému pádu říše, která ovládala svět. Výstava, o níž se píše, je jednak v rozporu s vyhláškou o pohřebnitcví, jednak nejspíše naplňuje skutkovou podstatu výtržnictví, ale hlavně se sama stává okázalým exponátem nepatřičné troufalosti, neúcty k člověku a jeho ostatkům, protekce zvědavosti a sensacechtivosti před pokorou. Je to marker doby, v níž mravy upadají až k samé hranici, dělící asociální chování a jednání od antisociálního. Možná je to i předzvěst čehosi mnohem horšího. Možná je to jen výstřelek, na který se zapomene. Pěkné to ale není a o umění nejde.
Re: Proč
No já jsem se kdesi dočetl pane doktore, že jedním z důvodů zániku římského imperia bylo též používání olověného nádobí + olověné potrubí, rozvádějici vodu v domech. Že se tedy jednalo o vleklou otravu vládnoucích vrstev olovem
Dá se vysvětli i jednoduše
Římská říše se stala obrovským , mnohonárodnostním kolosem, který nešel řídit z jednoho centra.
Re: Proč
Asi mi něco uniklo, kde se pořádají ty "oplzlé orgie"? (já ještě nebyl..)
Re: Re: Re: Proč
Slova kultura a umění by stála za samostaknou diskuzi. Význam mnohých slov byl zcela vykastrován a to je velmi nebezpečné. Toto opravdu není umění. Zcela překrouceno bylo i slovo práce. Dnes pracuje nejen hokejista, ale i pilot bombanrdéru.
Re: Re: Re: Proč
Ale neuniklo, zato Vám uniklo, že to byl pokus o odlehčení, ba přímo o ftip....asi to berete příliž vážně.
KDYŽ DVA DĚLAJÍ TOTÉŽ
No já vím, ono to není totéž, ale! V Rusku, v Moskvě, na Rudém náměstí stojí dlouhá fronta zvědavců, toužících shlédnout balzamovanou mrtvolu Vladimíra Iljiče Uljanova - Lenina. Není to také morbidní? Dle mého názoru by už soudruzi Leninovi mohli dát pokoj a buď ho s ruskou pompou slavnostně pohřbít u kremelské zdi (či kdekoliv jinde), nebo ho zpopelnit. Dříve, či později k tomu stejně dojde.
Přeji všem živým hezký den.
Re: KDYŽ DVA DĚLAJÍ TOTÉŽ
S tím lze souhlasit, a panu Neffovi bych doporučoval, aby to nebral s těmi mrtvolami tak vážně.
zakázat
Jsem zhnusen jen tím že je něco takového možné copak se nenajde vládní činitel s dostatkem odvahy a podobné exesy zakáže ?
Re: zakázat
Diky bohu to žádný "vládní činitel" , ať už odvážný nebo zbabělý zakázat nemůže. Emigruj na Kubu milý bobíku, tam si zákazů užiješ dosytosti.
Velký rozvrat Fukuyamy toto téma popisuje
Právě čtu Fukuyamu, poslední dílo , kde píše o rozpadu hodnot. Velice zajímavé dílo. Píše že veškerá kultura je sociální kapitál. My tady, lépe řečeno pár ziskuchtivých jedinců, rozbouráme další tabu civilizace a to je úcta k mrtvým. Úctu , která vznikla proto , aby po smrti těla nášich blízkých a naše vlastní nebyla terčem zostuzení, prostě proto , že každá ta mrtvola má tady ještě někde příbuzné a lidi, kterým není jedno jak vypadají po smrti. Tady pouze soutěžíme, které tabu ještě napadneme, protože senzací není dost. Příště to bude incest a co bude dál? Postupně tak vymizí normy a pravidla, která společnost společně uznává jako celek a dodržuje a zůstanou pouze pravidla a normy menšin a jednotlivců, která bude dodržovat někdo a každý něco jiného, takže vnitřní konflikt je nevyhnutelný. Bohužel , jak poznamenává Fukuyama, není li něco, co společnost spojuje, tak není síla která ji udrží při životě. Zajímalo by mne kolik lidí by v této postupně kulturně se vyprazdňující společnosti by bylo ochotno ji bránit. Těch lidí bude čím dál méně, protože nebude důvod ji bránit. Možná že někdo řekne potom běžné klišé dnešní doby,." Když bude někdo chtít bojovat, ať jde, a když někdo nebude chtít tak nepůjde." A společnost která tento princip postaví na vše nepřežije. To nepíši já ale Fukuyama a naprosto se to tady hodí.
Neštěstí se očekává zpětný pohyb proti hedonismu a individualismu jak se vždy zákonitě stalo.
Re: Velký rozvrat Fukuyamy toto téma popisuje
On ten Fukuyama je taky členem jistých think tanků a sleduje zčásti ideologické zájmy své skupiny, tak ho neberte tak doslova. Konzervativní paranoici šikují svět. Výstava se mi ale nelíbí. Viděla jsem kdysi anatomický atlas s krásnými detailními fotkami lidských těl, ale až asi v polovině jsem si uvědomila, že se vlastně dívám na lidská těla, rozřezaná napůl pilami chirurgů, dost mi to pak zhouplo žaludek - ale to alespoň k něčemu bylo. K čemu je čumenda na na kost oloupaného basketbalistu, to tedy nevím. Snesla bych to jako podivnou kuriozitu, na kterou chodí jiní lidé, kdyby ti mrtví svá těla za daným účelem darovali - ale to že autor prý nemá u všech souhlas a ještě těla čerpá z tak problematické země jako je Čína, je dost na to, abych tam utrácet svůj peníz nešla, i kdyby mě to nakrásně zajímalo.
Odsuzovat lidi za to, že chtějí něco vidět?
To mi ve státě, kde se úzkostlivě dbá na tzv. občanská práva různých sadistů, vrahů a úchyláků, přijde hodně pokrytecké.
dřív se chodilo na popravy dnes se chodí na mrtvoly
Přitom v pořádně tlustém anatomickém atlasu by se toho návštěvník dozvěděl víc včetně různých odchylek úponů svalů etc....ale nebylo by v tom to mrazení, že je to opravdové, že :-).
Koneckonců to nikomu neškodí. I když mám pochyby o získávaní exponátů - "věříme našim partnerům" - tj čínský pohřební ústav řekne třeba příbuzným , že tělo popraveného muselo být zpopelněno a má výdělek jistý . Ale ti příbuzní se to nikdy nedoví.
Choďte či nechoďte, dle libosti.
tecnicka
panu bylo 27 (ne 21)
a pokud nekdo povazuje vystavu za nechutnou, muzu zapujcit k nahlednuti ucebnici patologicke anatomie
vystava je zrejme velmi umirnena ve srovnani s tim co se stane, kdyz se do vloudi DNA drobna chybka
Re: tecnicka
Máte pravdu, ale nikdo to neukazuje na výstavě.
A také jedna technická - pánů bylo opravdu 21, ostatní byli měšťané.
Čím více se do lejna šťárá
tím více smrdí... Novináři, žel, nedovedou nešťárat...
Generacni bariera ?
Aston je muj clovek. Skvele si s nim rozumim. At se to tyka politiky, scifi nebo v podstate cehokoliv. Ale tohle ? Mne vystava tel pripadne absolutne normalni vec. Co je na mrtvole nedustojneho ? Ale hlavne .. kde se takove 'tabu' bere ? Jsa jim nepostizen to nejak nechapu.