19.3.2024 | Svátek má Josef


SPOLEČNOST: Jsme v průšvihu. Proč a jak?

2.3.2021

Vláda vydala k 27.12. 2020 Opatření proti šíření koronaviru v ČR. Jenže někteří lidé (přibližně 30 %) tato Opatření nedodržují (roušky - respirátory, rozestupy, desinfekce.…). Jestliže v disciplinovaném Německu za nenošení roušky je automatická pokuta minimálně 85 eur, tak v nedisciplinované ČR lidem policie stále jenom domlouvá a domlouvá.

Jaká je v tom logika?

Antirouškaři šíří nákazu dále, a je jim zřejmě jedno, že již zemřelo s koronavirem přes 20.000 našich občanů – ponejvíce starších, a že každý týden jich umírá dalších 1000. Je jim zřejmě jedno, že jipková lůžka jsou v mnoha krajích již plně obsazena, a že budeme muset „vyvážet“ pacienty s koronavirem do ciziny.

Záhadou pro naši vládu je stále to, proč nejdou počty nakažených koronavirem dolů, ale stagnují, nebo jdou dokonce mírně nahoru (čtvrtá vlna). Je to hlavně tím, že minimálně 30 % občanů nedodržuje Opatření vlády. Je to i tím, že občané při trasování nehlásí všechny své rizikové kontakty. Je to i tím, že posílají nemocné děti do školy. Je to i tím, že nedodržují karanténu. Je to i tím, že města nemohou kontrolovat tisíce agenturních pracovníků. Nikdo není totiž povinen hlásit, kolik jich zaměstnává. Tato skupina je mimo zorné pole úřadů a mimo testování. Nikdo neví, kolik se jich ve městě pohybuje a bydlí. A Opatření vlády často nedodržují. Je to vše samozřejmě i vlivem pendlerů.

Navíc policie nezvládá, a ani nemá příliš velký zájem zvládat, kontrolování Opatření vlády proti šíření koronaviru. Na ulicích není policistu prakticky vidět. Proč? Ministr vnitra (předseda politické strany) řeší spolupráci své strany se Stranou zelených ve volbách. Jeho strana je na hranici volitelnosti. Je pravděpodobné, že vysoká ohleduplnost při kontrolách Opatření vlády je způsobena tím, že ministr nechce příliš zlobit voliče.

Jistý je ovšem také částečný vliv šířícího se anglického viru, který je nakažlivější a působí na zvýšení počtu nakažených. Ovšem, logicky, by se proto ochranná opatření měla dodržovat a kontrolovat o to více ! Jenže opak je pravdou.

Nadějně je to, že se vlivem postupujícího očkování již nacházíme v cílové rovince. Jde o to jen ještě pár týdnů vydržet. Má zkušenost z orientačního běhu v přírodě je ovšem taková, že nejvíce úrazů se stávalo právě, když kontrola byla již na dohled! Zjevně šlo o snížení ostražitosti.

Absurdní v celé situaci je to, že ti, kteří schválně nedodržují Opatření vlády, a tím ji nutí k dalším nepopulárním opatřením, si pak na tato opatření ještě stěžují. A vláda je bere na zřetel, neboť již v říjnu budou výše zmíněné volby.

Kdo kritizuje, ten by, podle mne, měl také pokud možno přijít s řešením.

O co bych se tedy snažil, kdybych byl na místě předsedy vlády:

Antirouškaři by měli být urychleně seznámeni s Trestním zákonem §8 (Pokus trestného činu), §367 (Nepřekažení trestného činu), §368 (Neoznámení trestného činu).

Státní policie by měla zvýšit intenzitu a kvalitu kontrol dodržování Opatření vlády.

V obcích máme také policii obecní – řídí ji většinou starosta. Ta by se měla také o dění v obci dostatečně zajímat . A tak by neměl být pro ni problém při častější služební procházce po obci se podívat na to, jak se občané chovají v době pandemie. Proč by obě policie nemohly spolupracovat? Připomínám, že obě policie mají nově k dispozici od května 2020 zákon o ukládání pokuty na místě pro případ koronavirových opatření. Jenže tento zákon obě policie prakticky vůbec nevyužívají.

Přitom jedna pokuta vydá za víc, než dva dny usilovného a vytrvalého domlouvání!

Má další zkušenost je taková, že apelovat, prosit, doporučovat, dokonce i důrazně doporučovat něco nepopulárního nezodpovědným lidem, tak jako to dělá vláda, je naprosto zbytečné.

Apelovat na zodpovědnost (ministr Blatný, hejtmani Půta, Hřib…) u nezodpovědných lidí (30 %) je pokus předem odsouzený k nezdaru.

Uvědomuje si vůbec ministr vnitra, že svou případnou pokračující laxní kontrolou dodržování Opatření vlády bude mít nepřímo na svědomí další tisíce mrtvých? Podle mne by měl zvážit své odstoupení z funkce ministra a uvolnit své místo pro nestraníka, který by nebyl vázán výsledky budoucích voleb, a mohl lépe plnit kontrolní činnost státní policie.

Mohl by se pak v klidu věnovat práci předsedy strany a obhajování postu předsedy v blížících se stranických volbách.

Je možné, že kdyby se všeobecně dodržovala stará opatření vlády, pak by vláda nemusela uplatňovat opatření další.