Sobota 27. července 2024, svátek má Věroslav
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 49  Kč / 1. měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Formelák

29. 6. 2008 11:42
Přirozený vývoj osobnosti dítěte

To je pořád řečí o chybách a schopnostech učitelů a systému školství. Ale o rodině a její podpoře školy při vzdělávání i výchově dětí nic. Kdybych si před lety stěžoval , že jsem dostal od učitele facku, tak dostanu od táty druhou. A dnes ? ... ano , jsou to rodiče, kteří při něčem podobném učitele zažalují za napadení a týrání dítěte. Za "poškolu" má učitel na krku omezování osobní svobody. A mimo školu se nesmí učitel na žáka téměř ani podívat, natož aby mu vytknul třeba cigaretu , protože to je přece obtěžování. Bohužel , dnešní společnost chce po učitelích pouze podporovat přirozený vývoj osobnosti dítěte. Vše ostatní je špatně, tak se nedivme.

0 0
možnosti

Eva D.

29. 6. 2008 19:25
Re: Přirozený vývoj osobnosti dítěte

Kdyby přirozený, v době, kdy je ještě nepokřivili, tak by to ještě šlo. ;-) Jenže některé děti jsou už z domova tak trošku zmršené.S prominutím.Ale co si myslet o prolhaném hajzlíkovi, jehož potěšením je dohnat postarší pracovitou uklízečku k slzám a učitele k infarktu, co si myslet o zkušených podvodnících, co si myslet o dětičkách, pro něž jste kr...., ku.... už preventivně, jen kvůli tomu, jakou práci děláte a že nejste v balíku jako táta. ( A proto jste zákonitě hloupý/á.)

Naštěstí takové často nepotkávám.

0 0
možnosti

Houmr

29. 6. 2008 8:18
Počty ze třetí třídy.

Cituji z článku: "V roce 2010 bude 50% nově vzniklých pracovních míst vyžadovat pracovníky s vyšším vzděláním a jenom 15% míst bude pro lidi se základním vzděláním. "  Tudíž zbývajících 35% bude vyžadovat přistěhovalce?:-/

0 0
možnosti

Noname

28. 6. 2008 23:57
nějak mi uniká přínos tohoto článku.

Prosím,nechte nás učit,jak nejlépe umíme,nešněrujte nás do školních vzdělávacích programů,které jsou svázané daleko víc než dřívější osnovy.Dobrý ředitel nikdy nebránil inovativnímu přístupu,teď hlídá,zda máme zařazeny všechny kompetence uvedené v příručce,zda se držíme bílé knihy.

Chybí mi pocit,že mohu učit v pohodě,nesvázaná oněmi "sebranými spisy":Už nemohu učit informatiku třeba menší děti,protože v ŠVP je zařazená až do 5.ročníku!!!Jedu ve stresu jakýsi maratón,nemám čas v klidu dělat to,co děti nejvíc chtějí-obyčejně si povídat o věcech kolem,co je štve,jaké mají názory,nápady,nenásilně je získávat pro to,aby chtěly,ne musely vědět. .Nikdy jsem nad nějakými kompetencemi nepřemýšlela,ale snažila se učit jinak,zatahovat je do věcí,které baví mě i je a mají smysl.Je ale spousta věcí,které je nutno se nadále učit zpaměti-jak jinak lze znát vyjmenovaná slova nebo násobilku?.Ale budiž,i zde existují souvislosti,byť mnohdy nelogické,třeba v češtině.Že se to dá dělat jinak,v tom souhlasím,jen nelze zaměňovat prostředky s cíli.Argument,že školství může umřít na nudu,beru.

Jenže-veškeré nadšení vás přejde,když párkrát dostanete za ucho,že jste tam nezařadili to nebo ono,že tato metoda je moc náročná a že ani rodiče...

Zbytečně tu mnozí zpochybňujete starší učitele,naopak,právě oni si tu práci mohou vychutnat,nespěchají domů,a jestliže vydrželi roky ve školství,jsou to většinou zapálení blázni.Paušální soudy,rozvrstvení podle věku,samé nesmysly.Vždy je to ten konkrétní učitel,kdo umí nebo naopak znechutí.Zkrátka kdo chtěl,mohl vždycky-co vám třeba říká PAU?Jen poslední poznatek-pokud chceme změnit školství,musíme nejdříve změnit myšlení většiny rodičů!!!Proč třeba tak lpí na známkách?Proč pořád to měření výkonu ve škole i v životě?Jsou mladí,ale myšlení mají stereotypní,zastaralé.Než začnete kritizovat školství,začněte přemýšlet hlavně nad sebou-pokud jste rozumní rodiče a ne jen anonymní teoretici.

0 0
možnosti

David

29. 6. 2008 1:42
Re: nějak mi uniká přínos tohoto článku.

Vážená/vážený - nesvazují Vás ŠVP, ale asi Váš ředitel a případně částečně RVP. Ale ty ŠVP jste si psali sami. A dobré ŠVP, dobrá škola a dobrý ředitel právě umí dobře prokličkovat těmi kompetencemi, které jsou dogmaticky zveličovány. Pokud  jste hlídáni za zařazení všech kompetencí všude - tak změňte školu. Ostatně nevím, jak zařazujete třeba do češtiny kompetenci "žák ... používá materiály, nástroje a vybavení", do přírodovědy kompetenci "žák ... chápe podstatu, cíl a riziko podníkání", do tělocviku kompetenci "chrání a ocení naše kulturní i historické dědictví". Tak by šlo pokračovat hodně dlouho. On totiž RVP u všech (!!!!) kompetencí doslova říká, že "na konci zákaldního vzdělání žák ....". Jen dogmatik vyžaduje získávání všech kompetencí ve všech předmětech a ve všech třídách. 

Pokud Vám šéf zakazuje informatiku, tak je opět dogmatik, resp. jste si blbě napsali ŠVP. To, že ta minimálně jedna hodina pro první stupeň je v páté třídě, je jen vaše (míněno školy) rozhodnutí. Ale hlavně Váš šéf musí být s prominutím vůl, když tam, kde je to přirozené, nemůže s dětmi dělat věci na počítači, když při tom zvládáte vše ostatní.

A rodiče? Ano, na těch hodně záleží a chápu, že někdy kantoři hůře "vydejchají" chování rodičů, než chování dětí. Na stranu druhou - sorry, o měřitelnost prostě jde. Ať měřitelnost známkami, body atd. A nedělejme z toho vědu. Děti jsou soutěživé - a dokud jim neznechutíme získání znalostí, tak jsou soutěživé nejen ve sportu, ale i v znalostech a jejich získávání. Konečně - naše děti budou žít v kapitalismus a v mnoha aspektech života, zejména pracovního života, o neustálé a opakované měření výkonu půjde. Měření výkonu zaměstnanců, hodnocení minulého výkon uchazečů o práci, poměřování nabídek konkurentů .... prostě kapitalismus je o výkonu a jehho měření. A vzpomeňme, jak nás bolí, když místo výkonu, měřitelnosti, férové soutěže nastoupí úplatky a jánabráchysmus,

0 0
možnosti

Irena

28. 6. 2008 20:59
ŚKOLA TI DÁ VĚDOMOSTI.

život by tě je měl naučit používat-říká se tomu socializace! !A nyní se zamyslete nad tím , co čeká mladého člověka, když je vypuštěn do současné společnosti.CHovat se slušně , což by měl být základ jakékoliv činnosti!Mladý adept  však zjišťuje, že slušní lidé to vůbec nemají lehké, protože jsou permanentně válcováni bezohledností bohatých a mocných, že podvod a krádež jsou téměř legálními metodami, jak se dostat k majetku a moci, že schopnosti a vzdělání nejsou právě tou nejdůležitější kvalifikací pro adepty  na zastupitele, a že správní kamarádi a peníze ty schopnosti a vzdělání vesměs porážejí!Mohla bych pokračovat dále o aroganci  a hrubosti až po zdvíhání prostředníků a pohrdání obyvateli této země!Škola ti dá vědomosti a příkady ve společnosti by tě je opravdu měli naučit používat! Takže posuďte sami, zda" pravda a láska "získávají v této společnosti navrch a všimněte si , že i horlivý propagátor tohoto starého  indického přísloví poněkud ztichnul!A pak nuťte mladé lidi, aby  se chovali ve smyslu křesťanské morálky!Vždyť čím dál víc platí, že "příklady  táhnou!!!

0 0
možnosti

David

28. 6. 2008 22:57
Re: ŚKOLA TI DÁ VĚDOMOSTI.

Naopak - je velikou chybou současné školy, že není ochotna naučit žáky a studenty, že zdvihání prostředníků na komunisty je správné. Stejně tak je moc nenaučí, proč je to správné.

A neidealizujte si situaci. Mladý člověk nezjišťuje, že slušný člověk to má těžké, až při vstupu do praxe. ale už na té škole. Už ve třídě vidí, (v tom lepším případě) kdo a jak manipuluje s kolektivem třídy, zajišťuje si pozici "hvězdy třídy" atd. V tom horším případě vidí, jak notoričtí lemplové mají najednou dobré známky atd. (mediálně je známý případ gymnázia Vyšehradská, ale je dost takových případů mediálně neznámých).

Škola nemůže být o mnoho lepší než ta společnost. Žel, mnohdy je horší, resp. svým diletantismem přispívá k tomu, že její produkty, přes své mládí a idealismus, budou dělat společnost horší (ne všichni jako grázlové, mnozí jako manipulovatelní blbci s rozhledem Blesku/Šípu/....).

A "pravda a láska"? No proti snovým ideálům opravdu nic moc; proti reálnému socialismu ano, navrch má pravda a láska. Jakkoliv každý z nás může být zarmoucený, že by to (směrem k jeho osobním ideálům či nějakým skupinovým ideálům) mělo být lepší.

0 0
možnosti

Kanuk

28. 6. 2008 19:42
Pár poznámek

 V článku je několik věcí, na které mám jiný názor.

1) Úkolem školy je vzdělávat, nikoliv vychovávat. Výchova je úkolem rodiny. Pokud se škola bude plést do výchovy, mohou nastat rozpory mezi výchovou školní a výchovou rodinnou, a dítko pak nevěří nikomu.  Že v současnosti rodinná výchova selhává je jiná věc.

2) Vzdělání znamená osvojit si určitá fakta, nikoliv názory. O faktech se nedá diskutovat. Je sice možné diskutovat o výkladu určitých faktů (třeba některé jevy, vykládané na základě Einsteinovy teorie relativity), ale to jsou problémy, které na středních školách nemají co dělat. A podle mého názoru, Einsteinova teorie vůbec. Ne, že by nebyla platná, ale pro obyčejného smrtelníka Newton úplně stačí.

3) Mně není jasný rozdíl mezi inovací a kreativitou. Třeba je to proto, že jsem blbej. A kreativita není nic jiného, nežli schopnost kombinovat fakta, uložená v paměti. Mozek nemůže kombinovat fakta uložená v knihách. Zrovna tak, jako slepý nemůže namalovat barevný obraz.

0 0
možnosti

amosek

28. 6. 2008 11:07
???????

                     TAK, CO S TÍM ?8-o

0 0
možnosti

L'ego

28. 6. 2008 11:06
Obávám se, že váš příspěvěk jasně poukazuje na nedostatky školství v ČR

Mnoho encyklopedických znalostí, slušný kulturní rozhled. Ale: příliš mnoho odboček, nejasná argumentační linie, rétorická neucelenost: jako když pejsek s kočičkou vaří dort.

Myslel jste to dobře, ale nepovedlo se to. I kreativita se musí držet v určitých mezích - a argumentativní článek by těžko může být surrealistickou básní (pokud jej nenapíše génius).

0 0
možnosti

Tvrdas

28. 6. 2008 9:11
Prvni je nutno vybit kreaturu Lisku....boze to vuol, vuol,vuol

.....

0 0
možnosti

Jenda

28. 6. 2008 0:43
Aby mohl ucitel zaujmout tim co rika tak ho nejdriv MUSI BYT SLYSET

0 0
možnosti

David

28. 6. 2008 0:40
Ach ty věčné šaskárny a snílkovství

Úvodní řeč ředitelky jednoho velmi žádaného pražského gymnázia s velmi výrazným převisem poptávky a velmi výraznou úspěšností absolventů při přijímání na české i zahraniční vysoké školy: Vážení rodiče, my jsme konzervativní gymnázium ..... my vyžaduje po dětech znalosti. ;-)

Ano kreativa, ano diskuze, ano tisíce dalších věcí, jak udělat výuko při žáky a studenty zajímavější, přínosnější, lépe vstřebatelnou atd.. Ale z metody se nesmí stát cíl. A to se mnohdy děje. Abychom neskončili u toho, že se vygooglovat dají vyjmenované slova i kolikrát je 5 krát 7. Tak proč ten vopruz a učit se? :-D

0 0
možnosti

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz