Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
Jedním z mnoha problémů
jsou tabulkové platy, ve státních a obecních zařízeních tak oblíbené.
Umět naučit je talent, dokud na pedagogických fakultách
nebudou talentové zkoušky, nic se ve školství nezmění. Možná se poněkud "rozvaří", ale to bude tak všechno.
Re: Umět naučit je talent, dokud na pedagogických fakultách
Zkoušky umožňují pouze vybírat z uchazečů.
Není-li dost zájemců, můžete zkoušet do alelujá a stejně vezmete každého, kdo vůbec přijde.
A dokud učitelování bude znamenat celoživotní askezi, zájemců nepřibude.
Netřeba kolem toho vytvářet články a diskuze.
?????????
Musím prohlásit, že mi vážně hlava nebere, proč IVK vyprodukoval takový článek a co k tomu přidávají někteří diskutéři. Rovnice mezi kvalitou vzdělání a erudicí učitele nemá žádnou neznámou. A rovnice mezi finanční motivací a ochotou určitou práci dělat je snad také srozumitelná. Dokud práci učitele budou ochotni dělat pouze ti, kteří se smíří s polovičním platem, než mají ostatní vysokoškoláci, kvalita výuky se bude dále propadat. Každý stát včetně rozvojových chápe, že vzdělání je nejlepší investice do budoucnosti s relativně nejmenšími náklady. Jen zdejší mudrlanti budou mudrovat, že je to stejně na prd, kdo děti učí, protože jim to k ničemu tak jako tak nebude....
Re: ?????????
Budete se divit, ale ono to někdy funguje právě opačně. Špatně placenou práci je nejspíš ochoten dělat ten, koho to nejvíc baví. A to je ten nejdůležitější předpoklad, aby tu práci dělal opravdu dobře. I když je pravda, že na špatně placená místa zároveň spadnou i ti, kteří nejsou schopní se uchytit jinde, protože nic neumí.
A s tou "investicí do budoucnosti" bych si tak jistý nebyl. Současné přebujelé takzvaně "humanitní školství" masově produkuje lidi, kteří nějenže nic neumí, ale kterým ten bezcenný cár papíru a diplom brání, aby začali učit dělat něco užitečného. Kromě toho absolventi tohoto školství přirozeně tíhnou do politiky a státní správy, kde jejich neumětelství může páchat nedozírné škody.
Re: ?????????
No a proč myslíte, že se tak rozmáhá - jak říkáte - humanitní školství? Je to podle Vás proto, že ve školách naše děti učí mladí, racionální muži, které to baví i za pár šupů, nebo proto, že je učí ženské bez ambic, které živí jejich manželé a které si multikulti žvaněním zpestřují nudu? Obávám se, že si pletete příčinu a následek.
Re: ?????????
Humanitní školství se rozmáhá proto, že je to dobrý kšeft. Stát přispívá na každého studenta stejně, takže stačí si založit nějakou univerzitu, sehnat pár provozních místností, pár zoufalců, kteří budou takzvaně přednášet, učit a zkoušet a pak nalákat mladé lidi a už ten kšeft jede ...
Re: ?????????
Máte základní problém s logikou. Nefunguje to opačně. Ti lidé tu práci dělají přestože je špatně placena, ne protože je špatně placena. Dělali by ji i při důstojném ohodnocení. Pokud by je nevytlačil někdo jiný, který by to dělal lépe. Ale pak neplatí to, že by to dělali opravdu dobře. A tvrdit, že ji dělají dobře, protože je špatně placena - poslední možné vysvětlení Vašeho výroku, to je velmi zajímavý koncept, rozhodně by hodně vysvětloval o postoji VK.
Re: ?????????
S logikou máte problém vy. Dobře placená práce přitáhne všechny - a pak někdo musí vybírat a třídit ty, kteří na ni mají. Což často nefunguje. U špatně placené práce (kromě těch, kteří na lépe placenou práci nemají nebo je nikdo na lépe placenou práci nevezme) zůstanou ti, pro které je tato práce koníčkem a kterým radost z ní vykompenzuje nižší finanční ohodnocení.
Re: ?????????
A kolik jich prosím Vás je? Stačí procentuelně, že bychom na dané procento snížili i počet školáků.
Re: ?????????
To, že je to pro ně koníček, ještě nemusí znamenat, že ji dělají dobře. Nevím proč by nefungoval výběr dobrých učitelů, případně rozloučení se s těmi špatnými.
Pokud to bude pro někoho koníček a bude to dělat dobře, tak to bude dělat i když mu zaplatíte. To co popisujete je důvod, proč to pár lidí děla navzdory špatnému platu, přestože by si jinde přišli na víc. A pokud se nedokáže prosadit v konkurenci, tak asi tak dobrý nebude (těch míst ve školství je opravdu hodně, schopný učitel určitě místo najde).
Je zjevné, že je Strejček naprosto mimo realitu
naše společnost poměřuje věci penězi a špatně placená profese má u velké části populace menší prestiž. Příjem se nevyhnutelně projevuje i na způsobu oblékání, kvalitě věcí, které člověk kupuje (taška, hodinky, brýle, mobil apod) a to člověka zařazuje do určité vrstvy. Toto je to na školách velmi silně vnímáno dětmi.
Co se týče kvality učitelů, tak je překvapivé, že má reprezentant IVK nedostatek znalosti o základních vztazích nabídky a poptávky. Při vyšším ohodnocení bude mít o práci ve školství zájem větší počet uchazečů a tedy ředitelé budou mít možnost si vybrat ty, které budou považovat za kvalitní. Od určité platové hladiny může školství opět přitáhnout i mužskou část populace, která má menší tendenci podléhat multikulty nesmyslům.
dodatek
demagogicky již z dob V. Klause v premiérské funkci politici tvrdí, že vzdělání a zdraví je to nejdůležitější pro občany- voliče. Ale zaplatit ty, co to poskytují- tedy učitelé a lékaře+ sestry , to ne. Známý je výrok Klausův v polovině 90-tych let, že když se to lékařům nelíbí, ať jdou dělat taxikáře...A současná personální devastace ve zdravotnictví a školství byla od začátku výsledkem politiky V. Klause a všech politiků, jedno jestli z ODS nebo ČSSD.
Nízký plat se netýká jen učitelů
Jestliže bude profese dobře platově ohodnocená, bude se do ní hlásit více lidí a lze si z nich vybrat ty nejkvalitnější. Soukromý sektor to vyřeší zvýšením platů, když kvalitní zaměstnance potřebuje a vyplatí se mu to. Státní sektor je sešněrovaný platovými tabulkami a protože zkvalitnění školství se projeví až o generaci později, tak to politiky nezajímá. Pro ně je lepší před volbami prosadit symbolické jednorázové zvýšení platu, které jim vyřeší hlasy.
Opravdu nechápu, že mozkový trust IVK nemůže pochopit tak jednoduchou logiku.
A neodpustím si připomínku: do solárů teče ročně minimálně 40 miliard, dalších necelých deset do biopaliv, dále větrníky. Zaokrouhleme to na 50 miliard ročně. To máme zhruba komplet jednu linku metra ročně, nebo 150 kilometrů dálnic ročně a nebo si vezměte kalkulačku a spočtěte si, kolik by se za to mohlo přidat lékařskému personálu a učitelům. Nebylo by co řešit...
Re: Nízký plat se netýká jen učitelů
Jistě, zvyšování platů jako univerzální recept na kvalitu se dlouhodobě osvědčuje např. v soudnictví nebo na úřadech ...
Je přirozené, že každý chce víc peněz, jen ty kecy okolo by si mohli odpustit.
Re: Nízký plat se netýká jen učitelů
A co si představujete pod takovým pojmem "zkvalitnění školství"? Jediné věci, které se dají jednoznačně pozitivně ohodnotit, jsou znalost čtení, psaní a "kupeckých" počtů (což je průměrně nadaný jedinec schopen se naučit i sám). Většina toho, co ve školství tlučou dětem do hlavy, jsou stejně pitomosti, takže když tam ty pitomosti budou mít natlučené "kvalitněji", nikdo z toho větší užitek mít nebude. Tím, že se do školství naleje víc peněz se dosáhne jedině toho, že se tam naleje víc peněz (které stát předtím musel sebrat někomu jinému). Na "výstupu" se to neprojeví absolutně nijak (a pokud, tak jenom negativně).
Re: Nízký plat se netýká jen učitelů
Takže navrhujete zkrátit školní docházku na čtyři roky obecné školy?
Re: Nízký plat se netýká jen učitelů
Řekl bych, že by se zase nic tak tragického nestalo - stejně si asi většina lidí ze školní docházky neodnese do života o moc víc, než to s čím se setkali na základním stupni. Problém by byl jen v naplnění času nezletilé mládeže. Ten, kdo chce něco vědět, se to může naučit i sám.
Re: Nízký plat se netýká jen učitelů
Heydrich by z vás měl radost.
Podle něj jako podle vás, je dalšího vzdělání pro slovanské podlidi škoda.
Re: Nízký plat se netýká jen učitelů
Vzdělání škoda není. Dnešní debata se vede spíš o tom, jak udělat ze školy místo, kde to vzdělání děti získají.
Re: Nízký plat se netýká jen učitelů
Já myslím, ze ve vašem případě zkvalitňovat školství stejně nemá smysl.
Re: Nízký plat se netýká jen učitelů
V mém případě určitě ne, mám to už šestatřicet let za sebou.
Hlavním problémem světového školství je, že v oblasti
společenskovědní generuje blbce a touto oblastí se musí zabývat každý. Ze škol leze merxán vedle marxána apak to tak vypadá. O spontánním řádu lidské interakce a lidského světa neví nikdo nic. A ten je přitom podstatou úplně všeho, co se v lidském světě mihne... Dzp.
Když se přidá špatným učitelům
tak se z nich nestanou lepší učitelé, ale jen lépe placení špatní učitelé ...
Re: Když se přidá špatným učitelům
To jistě ne, ale i myslitel z IVK by měl pochopit, že po zvýšení platů ve školství se budou moci učitelskému povolání věnovat i ti, kteří například proto, aby uživili rodinu, nemohou pěstovat askezi.
Re: Když se přidá špatným učitelům
To jako myslíte, že po zvýšení platů začnou špatní učitelé ze školství houfně utíkat, aby uvolnili místa těm lepším?
Re: Když se přidá špatným učitelům
Asi se shodneme, že po navýšení platů se zvedne zájem o učitelství. Koho myslíte, že přijme dobrý ředitel, když bude mít na výběr?