Sobota 27. července 2024, svátek má Věroslav
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 49  Kč / 1. měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

PRAHA: Ráj jak řemen

diskuse (10)

foto: Jiří Wagner

Poslední dobou se nemůžu zbavit pocitu, že se "kompetentní místa" snaží obyvatelům zejména Prahy maximálně znepříjemnit život v hlavním městě.

Někdy si kladu otázku, jak je možné, že moji rodiče v devadesátých nebo nultých letech nezešíleli nebo se neudusili. Jak si jinak vysvětlit současné snahy Magistrátu rozzónovat Prahu tak, aby "se nám krásně žilo". Jednak parkovací zóny. Žil jsem léta na Vinohradech a viděl jsem, jak nefungují - vlastně fungovaly, ale jako výdělečné ritto pro odtahovou službu, potažmo pro radnici Prahy 2.

Primátor Hudeček momentálně plánuje zavést zóny placeného stání i do ostatních míst Prahy. Jak milé a pozorné. To by tak bylo, holenkové, abyste si po městě jezdili jen tak a neplatili za to. Utekli jste z centra do jiných čtvrtí před modrými zónami? Tak tumáš, ďáble, kropáč. Za to, že máte auto zaparkované na ulici a že vám ho obden vybere nějaký chmaták, za to si pěkně připlatíte. Že máte nemocné rodiče v jiné čtvrti a potřebujete za nimi jezdit? Tak si zaparkujte na placených žlutých zónách a hezky své předky zaopatřte. Že někdo mimopražský dojíždí za přítelkyní do Prahy? To by tak hrálo, aby platil jenom alimenty bejvalce a nájem někde na Kladně. Pěkně zacvakáš i parkování, frajere, my ti dáme tahat se s Pražandou...

V součinnosti s touto aktivitou probíhá v tichosti zónování jiné. Náměstek primátora Nouza představil grandiózní plán snížení emisí v Praze o pět procent zavedením nízkoemisních zón.

Celých pět procent! Pokud budu vážit sto kilo a zhubnu o pět procent, budu mít úžasně štíhlých 95 kilogramů. Výrobek, co stojí 50 korun, bude po pětiprocentním snížení stát fantastických 47, 50 Kč. Kdyby existovala banka s pětiprocentním úrokem, dostanu od ní koncem měsíce ke každé tisícikoruně páďo. Pětiprocentní snížení emisí je změna, která se skutečně zásadně podepíše na zdraví Pražanů.

V praxi to bude znamenat, že pokud nebudu rezident, nedostanu se do určité části města autem. Stejně jako v předchozím případě radnici nezajímá, že lidé po Praze jezdit musí. Úplně vidím pana Hudečka, jak se v úřednickém křesle chechtá, až mu rachtá primátorský řetěz. Jó, ovčane, chceš odvézt svou ženu po porodu z nemocnice? Smůla (smích). Jezdíš s autem do vyzkoušeného servisu v centru? Smůla (smích). Máš velké auto a kamarád chce pomoct něco odvézt domů? Smůla (smích a plácání se do kolen).

Ale teď vážně. Lze samozřejmě namítnout, že po Praze jezdí MHD, kterou se dá po městě přepravovat. Je to pravda, ale na druhou stranu, dojezdové časy jsou často dvojnásobné. Týdenní nákup pro čtyřčlennou rodinu se tramvají taky netahá zrovna dobře, stejně tak si nedovedu představit, jak vezu třeba z Hornbachu pytel cementu a šest třímetrových prken autobusem. Řekněme, že jezdit po městě autem se prostě občas musí.

Vzpomínám si na povodně v roce 2002. Tehdy byly (z pochopitelných důvodů) uzavřené pro "individuální automobilovou dopravu" oblasti, které byly zaplaveny. Tenkrát jsem učinil zajímavý objev. Všichni pražští taxikáři žili v Karlíně nebo na Kampě. Jak jinak si totiž vysvětlit, že týden po povodních člověk nepotkal taxík bez žluté karty na předním skle, která ke vjezdu do těchto oblastí opravňoval a kterou, jak se tehdy dušovala radnice, mohou dostat pouze rezidenti.

Listina základních práv a svobod mimo jiné zaručuje občanům volnost pohybu bez omezení. Toto právo je momentálně ohýbáno ke kritické mezi, protože po Praze se pohybovat můžu, ale je mi určováno jakým způsobem. A je podle mě jisté, že se udělování různých "výjimek", jak o nich hovořil náměstek Nouza, stane dalším obrovským semeništěm korupce. Na "snižování emisí" tak nakonec dojedou jen ti slušní, co systém neumí obcházet.

Skoro čekám, kdy budu potřebovat pro překročení hranice jednotlivých pražským obvodů nějaký zvláštní pas se speciálním vízem...

Aston Ondřej Neff
27. 7. 2024

Jako zlověstné předznamenání byl teroristický útok na francouzskou železniční dopravu. Sabotáž...

Jakub Michálek
27. 7. 2024

Autoritáři mají jedno společné: odpudivý a nenávistný jazyk, který uměle vyrobila mašinérie...

Marian Kechlibar
27. 7. 2024

Základní příčinu shrnul architekt Jan Kasl slovy „systém tvoří stavebním řízením nepolíbení...

Jan Ziegler
27. 7. 2024

Pro některé jedince v Česku je národovecký maďarský premiér velkým vzorem. Ve skutečnosti však...

Aston Ondřej Neff
25. 7. 2024

Kolik by stálo přemalování červených pruhů sanitek na zelené? Jak se asi přemýšlelo? Představuji si...

Aston Ondřej Neff
24. 7. 2024

Ani komunisté v dalším režimu se neodvážili odstranit červenomodrobílý symbol z věží tanků, křídel...

Aston Ondřej Neff
26. 7. 2024

Jako uchazeče o post eurokomisaře navrhuje vláda Josefa Síkelu.

přečetl Panikář
25. 7. 2024

Že mají dámské plavky předvádět muži, považovali diskutující, včetně řady ženských sportovkyň, za...

Milan Smutný
26. 7. 2024

Co je vlastně ten dnes již jedněmi (spotřebiteli a podnikateli) proklínaný systém, druhými...

Tomáš Kazda
26. 7. 2024

Zahájení, které nemá obdoby. Poprvé v historii se slavnostní ceremoniál přesunul mimo stadion....

Lidovky.cz
26. 7. 2024

Zatímco se na řece Seině v Paříži plavily desítky lodí se sportovci během oficiálního zahájení...

Stanislav Kučera
26. 7. 2024

Roli čestného vůdce výpravy zažil už při hrách v Riu, kde slavnostní zahájení probíhalo na...

Jaroslav Veis
26. 7. 2024

Fotbal nemá logiku, zněl počátkem léta co chvíli z televize oblíbený citát slavného fotbalisty a...

Luboš Jirsa
26. 7. 2024

V Paříži v pátek oficiálně začaly 33. letní olympijské hry. Zúčastnit se jich má pod neutrální...

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz