13.4.2024 | Svátek má Aleš


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Jirka1 10.1.2009 17:13

Re: Zcela obecně

Ve světě se samozřejmě projekty stornovaly též. Ale obvykle z toho důvodu, že se časem ukázala jejich ekonomická nevýhodnost nebo se změnily potřeby zákazníka. Ne proto, že projekt byl hotový, výroba mohla začít, ale politici řekli ne.

krmič 10.1.2009 20:12

Re: Zcela obecně

Myslím, že u vojenských letadel je to vždycky otázka politická.

Kajan 10.1.2009 12:00

Pane Hrbku, je vidět, že se v tehdejším komunistoickém prostředí opravdu vyznáte ! Nešéfoval jste nakonec tomu Kapkovi Vy ? Dzp.

Mata Mata 10.1.2009 12:27

Re: Pane Hrbku, je vidět, že se v tehdejším komunistoickém prostředí opravdu vyznáte ! Nešéfoval jste nakonec tomu Kapkovi Vy ? Dzp.

Vy jste ale chviej. Někdo se pokusí objektivně něco vysvětlit a takovyto ťulpas to pokazí,(Y)

čtenář zdrojů 10.1.2009 12:32

Mato

Kajan je dle svého přesvědčení vrchní ideolog ODS. On je dokonce jejím spoluzakladatelem. Takže musíte brát jeho názory trochu s rezervou a nadhledem. ;-)

teres 10.1.2009 15:41

Re: Mato

 Kajan je jen normální puberťácký hlupák, a tak trochu  mu proto imponuje hulváctví.

vládík 11.1.2009 10:11

Re: Mato

R^

Antonín Hrbek 10.1.2009 16:02

Re: Pane Hrbku, je vidět, že se v tehdejším komunistoickém prostředí opravdu vyznáte ! Nešéfoval jste nakonec tomu Kapkovi Vy ? Dzp.

Vážený pane Janyško, budete se tomu hodně, ale opravdu hodně divit, ale ještě si něco pamatuji a tak mohu ledacos s vlastní zkušeností porovnávat. Pokud byste někdy chtěl, tak Vám mohu sdělit i některé zkušenosti z dolů, kam jsem byl, podobnými fanatiky, nasazen.

cca 10.1.2009 16:16

Re: Pane Hrbku, je vidět, že se v tehdejším komunistoickém prostředí opravdu vyznáte ! Nešéfoval jste nakonec tomu Kapkovi Vy ? Dzp.

a kamenolomu jste se potkl se s. Vízkem !

Antonín Hrbek 10.1.2009 16:23

Re: Pane Hrbku, je vidět, že se v tehdejším komunistoickém prostředí opravdu vyznáte ! Nešéfoval jste nakonec tomu Kapkovi Vy ? Dzp.

Ale určitě ne s Vámi!

honzak 11.1.2009 15:20

Re: Pane Hrbku, je vidět, že se v tehdejším komunistoickém prostředí opravdu vyznáte ! Nešéfoval jste nakonec tomu Kapkovi Vy ? Dzp.

ty jsi vůl jak lev!

Tino 10.1.2009 11:23

Soudruzi učte se!

Celá RWHP byla podřízena taktovce z Moskvy. Takže nebylo nijak možné bez Moskevského požehnání uplatnit vlastní projekty rozsahu jako byla podpovrchová tramvaj. Nebylo to jen o metru v Praze, ale třeba i automobilovém průmyslu(např. Niva původně byl Československý nově vyvinutý osobní terenní automobil), také naše šicí stroje přešly do Bulharska, traktory Zetor byly okradeny o nový typ - vyráběl se v Polsku, dětské kočárky, kola, motocykly, tryskové stavy, kruhové dojičky krav... Moře dalších projektů spálila RWHP.

Soudruzi si tak navykli na rozhodování z Moskvy, že když Gorbačev rozhodl o našem samostatném dalším životě republiky, nebyli schopni republiku ani řídit. A učí se to dodnes!

"Učte se, učte se, učte se!" prý řekl Lenin. A soudruzi se stále učí a vyučené neuznávají.;-)

Mamut 10.1.2009 13:34

Re: Soudruzi učte se!

Bože, se mi snad je zdáte, Niva a československej projekt. :-D:-D

Kanuk 10.1.2009 13:49

Re: Soudruzi učte se!

Nevím, co je vůz Niva, ale v 50. letech jsem jel v terením automobilu s motorem 250ccm, který byl vyvinut ve Strakonicích. Tehdy nás vyvezl - 3 osoby (včetně řidiče) ze Sušice na Svatobor. Ne někudy okolo po silnici, ale po turistické cestě, po které se také jela motocyklová soutěž.

Antonín Hrbek 10.1.2009 16:22

Re: Soudruzi učte se!

Bylo by dobré si některé skutečnosti upřesnit. Tak například dětské kočárky se neustále vyráběly v Mělníce, kola v Rokycanech, motorky v Týnci, tryskové stavy jsme z Elitexu exportovali do celého světa. Máte ale pravdu v tom, že cokoliv jsme předali do jiných zemí RVHP přicházelo k nám jako zboží s mnohem nižší kvalitou a často i technickou úrovní. Výjimkou byla NDR. Pamatujete například na Veritasky? Podobný problém byl ovšem i vnitrostátní při přesunu některých výrob na Slovensko.

Jinak pro upřesnění - zkratka Rady vzájemné hospodářské pomoci měla zkratku RVHP a nikoliv RWHP. Patrně máte o RVHP informace jen z druhé ruky.

slovan 10.1.2009 16:52

Klesani kvality

Pane Hrbek, ta kvalita neklesala jen predanim vyroby mimo matersky zavod ale take ruznymi zlepsovacimi navrhy a technologickymi zasahy ve snaze usetrit. K vrcholu dokonalosti je tento postup doveden az dnes, kdy je vetsina vyrobku zejmena elektroniky konstruovana jen na jedno pouziti a porucha napr TV kterou mate 3 roky znamena koupi nove, boty za ktere date 1500Kc vydrzi tak 2 sezony atd. Je pravda, ze boty jsou dnes realne lacinejsi ale po prepocteni na vydrz by to zrejme bylo sporne.

Jinak diky za osvetleni. Podobne prispevky je potreba zejmena proto, aby ideologove ,kteri fakta prekrucuji podle svych zajmu meli ztizenou existenci. Jiste, byla tady RVHP, ale mnozi soudruzi  , v zajmu udrzeni svych koryt podlezali a vtirali se mnohem vic nez bylo nutne. Na druhou stranu prevzeti ruske technologie nemuselo byt vzdy spatne reseni(Dukovany).

Antonín Hrbek 10.1.2009 17:09

Re: Klesani kvality

Vážený slovane, snaha synchronizovat životnost všech dílů složitějších zařízení a odstranit tak drahou ruční opravárenskou práci je staršího data. Není to tak špatná myšlenka v případě, že projektovaná životnost není v měsících ale ve více letech a pak jde o náhradu jedné generace za druhou. Ovšem v současné době jde spíše o snahu podniků udržet poptávku a konkurenční cenu.

Sám jsem byl velmi překvapen, když jsem sehnal americké autorádio Philco, tehdy ještě s elektronkami. Bylo z valné části zalité do bakelitu. Ovšem i dnes se například u elektronických zařízení nevyměňují jednotlivé součásti, ale celé bloky. Je otázkou jaké je skutečná ekonomie. Výrobní náklady mají dlouhodobě klesající tendenci (ačkoliv to někdy tak nevypadá), ruční práce se neustále zdražuje.

janoryna 10.1.2009 10:55

pokud si pamatuji, důvod proč byly vybrány

vozy z SSSR nebyly kupodivu politické ale praktické. československý průmysl nebyl vzhledem k plánovaným kapacitám dodat vozy v požadovaném krátkém termínu a množství. i soudruzi museli občas respektovat realitu...

čtenář zdrojů 10.1.2009 12:27

Re: pokud si pamatuji, důvod proč byly vybrány

Jen připomínám, že sovětské vozy byly licenčními vozy metra, které už od první poloviny minulého století jezdily v New Yorku. Rusové vyráběli to, co předtím vymysleli Američani. Takže v pražském metru jezdily sovětské vozy americké koncepce. ;-)

krmič 10.1.2009 12:40

Re: pokud si pamatuji, důvod proč byly vybrány

Před časem jsem si toho všiml v nějakém americkém filmu, dost jsem se divil, ale je to zřejmě tak. Konec konců i naše tramvaje T1, (2,3) jsou původně americká licence - PCC street car.

Jirka1 10.1.2009 17:17

Re: pokud si pamatuji, důvod proč byly vybrány

Ruské vozy nebyly licenční. Rusové jistě dost okopírovali, ale licenci na výrobu vozů neměli. Naproti tomu tramvaje T1-T3 byly skutečně založeny na licenci PCC od Westinghouse, protože ještě z dob před válkou měly ČKD a Westinghouse podepsánu vzájemnou dohodu o výměně licencí.

Pete Brich 10.1.2009 12:47

Nebyly to jen vozy Metra americké koncepce.

Byly to např. Studebakery, se kterými přijeli sověti v srpnu 1968 na návštěvu, automobil Poběda, ZIL, Volha, atd. Hodinky a optika zas kořist z Německa. Válka zkrátka sovětům pomohla dovršit průmyslovou revoluci.

PB

honzak 11.1.2009 16:34

Re: Nebyly to jen vozy Metra americké koncepce.

správně! Co asi byla původem POBĚDA, vynikající výrobek sovětských soudruhů? Podle mých informací (40 let starých) to byl Studebaker. A reprezentatovi v šetidenní věřím. Pozdrav do soutěžáckého nebe, Emane!

Conqueror 10.1.2009 10:32

Pan ...

Pan Hrbek napsal neuvěřitelný žvást!!! Nejsem fanda podpovrchové tramvaje a ani nejsem fanda Kapka...ale Hrbkův článek je lež .Tak to prostě nebylo a havárie byla tenkrát zinscenovaná pane Hrbku, pamětníci ještě neumřeli. Neuvěřitelné kde bere Hrbek drzost napsat takový pamflet.

jeden z pamětníků 10.1.2009 11:35

Re: Pan Hrbek ...

Pan Hrbek nenapsal žvást: je to pouze jeho zjednodušený pohled na věc a není úplně nepravdivý. O tom, zda a do jaké míry byla nehoda při zkušebním provozu "zinscenovaná", se poté, co k ní došlo "namlátilo mnoho prázdné slámy", ale dodnes nikdo nedoložil žádný věrohodný doklad ani "pro", ani "proti". Pokud by vedení ČSSR mělo skutečně zájem "české metro" dále vyvíjet, určitě by se v jeho vývoji pokračovalo i v případě, že by provoz pražského metra byl zahájen s vozidly dodanými ze SSSR - třeba i pro možné využití vývoje pro souběžnou výrobu lehkých elektrických vozů pro ČSD. Takový zájem se ovšem v ČSSR neprosadil a situace se dále vyvíjela tak, jak se vyvíjela, tedy nikoli v rozporu s tím, co napsal pan Hrbek - proto rozhodně nevidím žádný důvod označovat jeho text slovem žvást, a "Conqueror" by se měl panu Hrbkovi za svoji neomalenost omluvit.

Antonín Hrbek 10.1.2009 16:11

Re: Pan ...

Zinscenovat havarii jediných dvou vyrobených vozů současně tak, aby byl současně zabit hlavní konstruktér to je námět na dramatický film. Hlavní konstruktér naštěstí havarii přežil. A dovoluji si Vás upozornit, že ani já jsem dosud neumřel.

Pamětník I. 10.1.2009 7:48

To jste mi zas něco připomněl

V zimním semestru 1968-69 jsem měl jako student úžasnej šolích právě v ČKD Tatra Smíchov u Anděla - dnes je z fabriky zachována jen část portálu. Místo úklidu nebo mytí oken jsem dělal pomocné strojně-zámečnické práce na výrobě vozů pro podpovrchovou tramvaj pod vedením mistra, který úžasně dbal na pečlivost a kvalitu práce. Od té doby vím, že šlice všech šroubů mají být orientovány souběžné s hranou, i když  na ně není pod krycí páskou třeba vidět. Kvůli nedostatku pracovníků resp."okýnek" a politické důležitosti si ČKD Tatra najímal brigádníky přes Studentský podnik služeb, kterému za mne platil z mimomzdových fondů 25 Kčs/hod. Mně z toho dali 20 Kčs za hodinu za pomínky, že to nesmím nikdy nikomu říci, protože ten mnou obdivovaný mistr měl na tu dobu vysokou mzdu cca 7,50 Kčs. Měl v té době něco přes třicet let, takže snad má smysl ještě dnes vysvětlit, proč jsem jej po výplatě pozval do restaurace a celou útratu jako "chudý" student zatáhl.

Kanuk 10.1.2009 13:56

Re: To jste mi zas něco připomněl

Ty šlice (teda drážky, že ano), to snad jde jenom u matkových šroubů, nikoliv u šroubů zavrtaných.

Pamětník I. 10.1.2009 14:26

Re: To jste mi zas něco připomněl

Máte pravdu, pokud by se jednalo o šrouby s klasickým stoupáním. Tam se již tenkrát používaly válcové šrouby s hrubším závitem, něco jako jsou dneska samořezné do plechu, ale tehdejší vruty to nebyly a daly se zorientovat větším dotažením. Ten můj příklad zdánlivě nesmyslné pečlivosti se týkal krycí hliníkové lišty překrývající spáru mezi obkladovými deskami. Šrouby byly ve  žlábku s vyfrézovanou rybinou, který se na závěr vyplnil tvarovanou plastovou šňůrou, takže jejich hlavičky vůbec nebyly vidět.

vyskočil 10.1.2009 2:06

Ach jo

víte čim se liší jakákoli tramvaj od metra? Ano, správně, výškou podlahy, vstupu do vozu a tedy i nástupiště (vozy metra nemaj schody), čili žádnej "podpovrchovoj tramváj" ale lehký metro. A že by ty těžkotonážný ruský vozy byly nějak provozně spolehlivý, se zeptejte někoho kdo to tehdy v metru oprašoval .. vy se mi snad zdáte ;-D