Středa 24. července 2024, svátek má Kristýna
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

PRAHA: O jednom pořadu České televize

diskuse (79)
Dne 8.1.2009 vysílala ČT2 ve 21.55 pořad „Zašlapané projekty“, ve kterém podrobně probírala smutnou historii kolejového vozu R1, vyvíjeného v ČKD pro podpovrchovou tramvaj a metro. Přes ohromné vynaložené prostředky nebyly tyto vozy použity.

Autoři se soustředili na smutný osud tohoto projektu i jeho tvůrců. Jako obvykle však dali slovo jenom jedné straně – pracovníkům ČKD - a opomenuli uvést některé závažné skutečnosti, které o osudu tohoto projektu spolurozhodovaly.

Podle rozhodnutí politických orgánů měla být v Praze základní páteří dopravy podpovrchová tramvaj, na kterou by metro v dálné budoucnosti navazovalo. Na toto rozhodnutí měl zásadní vliv Antonín Kapek, generální ředitel ČKD, která uměla dělat tramvaje, ale na metro nebyla vůbec připravena. Podpovrchová tramvaj měla být budována na povrchu, v otevřených zářezech, s krátkými tunelovými úseky v centru a s návazností na železniční předměstskou železniční dopravu. V roce 1966 se započalo v prostoru Hlavního nádraží s prvními stavebními pracemi.

Proti tomuto rozhodnutí se postavila skupina českých odborníků vedená profesorem Listem, který navrhoval pro Prahu metro již v roce 1926. O kvalitě jeho tehdejšího návrhu svědčí i to, že konečná verze metra je založena na jeho trojúhelníku Florenc – Museum – Můstek. Význačnou podporu našel v profesoru Jeníčkovi, který v Technickém magazínu rozpoutal o metru veřejnou diskusi, a v tehdejší ČSVTS. Tito odborníci poukazovali na očividné technické, stavební, ekonomické i jiné nedostatky podpovrchových tramvají. V roce 1967 se jim s podporou sovětského poradce Časovitina (odborníka s rozsáhlou praxí při projektování a výstavbě moskevského metra) i poradců z tehdejší NDR podařilo překonat tehdejší politicko-ekonomické mafie, zvrátit rozhodnutí o podpovrchových tramvajích a dosáhnout toho, že se přešlo rovnou k přímé výstavbě metra. První tunel metra začal být ražen v roce 1968 u Pankráckého náměstí.

Klíčovým problémem první trasy, současné trasy C, byl Nuselský most, u kterého se sice již při výstavbě počítalo s dopravním tubusem, který ale neměl velkou nosnost. Problém byl vyřešen vložením ocelové konstrukce, která byla schopna rozložit nápravové tlaky.

Kapek, v předtuše dobrých obchodů rozhodl, že ČKD bude urychleně pracovat na vývoji podpovrchové tramvaje s možným užitím v metru, a to typu R1. Tento vůz také nabídl ve výběrovém řízení v roce 1968.

Je nutno otevřeně říci, že tento vůz byl na velmi dobré technické úrovni a byl s ohledem na nosnost Nuselského mostu jak z hlediska konstrukce, tak i použitých materiálů maximálně vylehčen. Jeho nevýhodou byla vysoká cena, nedostatečné ověření v praxi (při zkušebním provozu došlo k havárii) a nutnost vybudovat v ČKD Tatra nové potřebné výrobní kapacity. Proto byla nakonec v roce 1971 dána přednost sice zastaralým, těžkým, ale provozně spolehlivým vozům z Mytiščenského závodu. Některé z nich slouží dodnes.

Tyto vozy byl také schopny tvořit čtyřčlenné soupravy a později i soupravy pětičlenné. První dodávka šesti vozů přišla v roce 1973 a po náročných zkouškách byl 9. května 1974 zahájen na lince C provoz pražského metra.

Zkušenosti ze stavby vozu R1 byly částečně použity až po roce 1995 při konstrukci vozů metra M1 konsorciem ČKD – Siemens – Adtrans. I tak došlo při jejich vývoji k tříletému zpoždění.

Historie vozu R1, jehož dva vyrobené exempláře nakonec skončily ve šrotu, byla skutečně nešťastná. Podepsaly se na ní jak tehdy panující politické poměry, tak ale i Kapkovy nerealistické ambice. Ten brzy pochopil, že není schopen slibované splnit, že proti větru čurat nelze a sám nakonec s odtroubením celého projektu souhlasil. Nakonec první místo tajemníka KSČ v Praze nebylo tak špatné. Samozřejmě, že náklady na vývoj musel někdo zaplatit, ale Kapek to rozhodně nebyl. Ten v roce 1990 spáchal sebevraždu.

Jan Kovanic
24. 7. 2024

Mince snad skutečně vydává Republika Kongo, avšak nabízejí je nám chytráci z provařené firmy ČESKÝ...

Aston Ondřej Neff
24. 7. 2024

Ani komunisté v dalším režimu se neodvážili odstranit červenomodrobílý symbol z věží tanků, křídel...

Petra K.
24. 7. 2024

Jedno ze dvou letošních překvapení. Kalendář! Sláva veliká!

Jan Ferenc
24. 7. 2024

Je nutné chápat zvolení Ursuly z Leyenů také jako rozhodnutí za plynulé pokračování dosavadní...

Lubomír Stejskal
24. 7. 2024

Za americkým prezidentem zamířil 22. července premiér Netanjahu. Na novou situaci reagoval slovy:...

Aston Ondřej Neff
22. 7. 2024

Biden byl to přes všechno snahu starý bílý heterosexuální muž, tedy živočišný druh na odpis. Paní...

Aston Ondřej Neff
23. 7. 2024

Určitě nejsem sám, kdo by rád pravicový koncept podporoval. Ze setrvačnosti volím ODS od jejího...

Aston Ondřej Neff
24. 7. 2024

Ani komunisté v dalším režimu se neodvážili odstranit červenomodrobílý symbol z věží tanků, křídel...

Marian Kechlibar
22. 7. 2024

Služba Crowdstrike, která se používá k ochraně různých korporátních počítačů před malwarem,...

Lukáš Kovanda
23. 7. 2024

Predikční platformy, jako je PredictIt, jež umožňují sázet na výsledek prezidentského klání jako...

žof Žofie Nováčková
24. 7. 2024

Na obvodním soudě pro Prahu 2 začalo hlavní líčení v případu lidí obžalovaných kvůli incidentu na...

Josef Kopecký
24. 7. 2024

Na jednání vlády překvapivě dorazil prezident Petr Pavel. Přivítal ho premiér Petr Fiala. Ani jeden...

Lidovky.cz, ČTK
24. 7. 2024

Trojice klimatických aktivistů brzy ráno narušila provoz mezinárodního letiště Kolín-Bonn, když se...

Lidovky.cz, ČTK
24. 7. 2024

Při nehodě malého letadla v nepálském Káthmándú, které se ve středu zřítilo krátce po startu a...

kroc Tereza Krocová, ČTK
24. 7. 2024

Německé ministerstvo vnitra zakázalo Islámské centrum v Hamburku (IZH) a organizace, které pod něj...

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz