Úterý 17. června 2025, svátek má Adolf
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 99 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

PRAHA: O jednom pořadu České televize

Dne 8.1.2009 vysílala ČT2 ve 21.55 pořad „Zašlapané projekty“, ve kterém podrobně probírala smutnou historii kolejového vozu R1, vyvíjeného v ČKD pro podpovrchovou tramvaj a metro. Přes ohromné vynaložené prostředky nebyly tyto vozy použity.

Autoři se soustředili na smutný osud tohoto projektu i jeho tvůrců. Jako obvykle však dali slovo jenom jedné straně – pracovníkům ČKD - a opomenuli uvést některé závažné skutečnosti, které o osudu tohoto projektu spolurozhodovaly.

Podle rozhodnutí politických orgánů měla být v Praze základní páteří dopravy podpovrchová tramvaj, na kterou by metro v dálné budoucnosti navazovalo. Na toto rozhodnutí měl zásadní vliv Antonín Kapek, generální ředitel ČKD, která uměla dělat tramvaje, ale na metro nebyla vůbec připravena. Podpovrchová tramvaj měla být budována na povrchu, v otevřených zářezech, s krátkými tunelovými úseky v centru a s návazností na železniční předměstskou železniční dopravu. V roce 1966 se započalo v prostoru Hlavního nádraží s prvními stavebními pracemi.

Proti tomuto rozhodnutí se postavila skupina českých odborníků vedená profesorem Listem, který navrhoval pro Prahu metro již v roce 1926. O kvalitě jeho tehdejšího návrhu svědčí i to, že konečná verze metra je založena na jeho trojúhelníku Florenc – Museum – Můstek. Význačnou podporu našel v profesoru Jeníčkovi, který v Technickém magazínu rozpoutal o metru veřejnou diskusi, a v tehdejší ČSVTS. Tito odborníci poukazovali na očividné technické, stavební, ekonomické i jiné nedostatky podpovrchových tramvají. V roce 1967 se jim s podporou sovětského poradce Časovitina (odborníka s rozsáhlou praxí při projektování a výstavbě moskevského metra) i poradců z tehdejší NDR podařilo překonat tehdejší politicko-ekonomické mafie, zvrátit rozhodnutí o podpovrchových tramvajích a dosáhnout toho, že se přešlo rovnou k přímé výstavbě metra. První tunel metra začal být ražen v roce 1968 u Pankráckého náměstí.

Klíčovým problémem první trasy, současné trasy C, byl Nuselský most, u kterého se sice již při výstavbě počítalo s dopravním tubusem, který ale neměl velkou nosnost. Problém byl vyřešen vložením ocelové konstrukce, která byla schopna rozložit nápravové tlaky.

Kapek, v předtuše dobrých obchodů rozhodl, že ČKD bude urychleně pracovat na vývoji podpovrchové tramvaje s možným užitím v metru, a to typu R1. Tento vůz také nabídl ve výběrovém řízení v roce 1968.

Je nutno otevřeně říci, že tento vůz byl na velmi dobré technické úrovni a byl s ohledem na nosnost Nuselského mostu jak z hlediska konstrukce, tak i použitých materiálů maximálně vylehčen. Jeho nevýhodou byla vysoká cena, nedostatečné ověření v praxi (při zkušebním provozu došlo k havárii) a nutnost vybudovat v ČKD Tatra nové potřebné výrobní kapacity. Proto byla nakonec v roce 1971 dána přednost sice zastaralým, těžkým, ale provozně spolehlivým vozům z Mytiščenského závodu. Některé z nich slouží dodnes.

Tyto vozy byl také schopny tvořit čtyřčlenné soupravy a později i soupravy pětičlenné. První dodávka šesti vozů přišla v roce 1973 a po náročných zkouškách byl 9. května 1974 zahájen na lince C provoz pražského metra.

Zkušenosti ze stavby vozu R1 byly částečně použity až po roce 1995 při konstrukci vozů metra M1 konsorciem ČKD – Siemens – Adtrans. I tak došlo při jejich vývoji k tříletému zpoždění.

Historie vozu R1, jehož dva vyrobené exempláře nakonec skončily ve šrotu, byla skutečně nešťastná. Podepsaly se na ní jak tehdy panující politické poměry, tak ale i Kapkovy nerealistické ambice. Ten brzy pochopil, že není schopen slibované splnit, že proti větru čurat nelze a sám nakonec s odtroubením celého projektu souhlasil. Nakonec první místo tajemníka KSČ v Praze nebylo tak špatné. Samozřejmě, že náklady na vývoj musel někdo zaplatit, ale Kapek to rozhodně nebyl. Ten v roce 1990 spáchal sebevraždu.

Aston Ondřej Neff
17. 6. 2025

V pondělí představili Piráti svůj program.

Jan Ferenc
17. 6. 2025

Současný tarifní systém je složitý a hlavně zastaralý.

Gita Zbavitelová
17. 6. 2025

Mnoho Íránců se z útoků raduje a doufá, že režim padne.

Petr Kolman
17. 6. 2025

Když vás v devět nepustí do hospody, která zavírá v deset.

Ivo Fencl
17. 6. 2025

Lucie Hášová Truhelková: Příběhy čtvrtí.

Lidovky.cz, ČTK
17. 6. 2025

V pražských Kbelích přistálo v úterý brzy ráno letadlo, které Česko vyslalo pro své občany v...

ČTK, Lidovky.cz
17. 6. 2025

Americký prezident Donald Trump na své sociální síti Truth Social vyzval k okamžité evakuaci...

Štěpán Hobza
17. 6. 2025

V posledních dnech eskaluje konflikt mezi Izraelem a Íránem. Obě země podnikají ničivé nálety na...

Lidovky.cz, ČTK
16. 6. 2025

Přesouvání operačních sálů do podzemí, cvičení zdravotníků či pořizování neprůstřelných vest a...

kh Kateřina Havlická
16. 6. 2025

Jakkoliv jsou prvotní údery izraelské armády na íránský jaderný program úspěšné, uplynulé dny...

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz