Sobota 27. července 2024, svátek má Věroslav
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 49  Kč / 1. měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

PRAHA: Ať si leje, jen když šlapu!

Organizace jezdců na bicyklech Auto*mat uspořádala v podvečer 19. 4. jízdu Prahou. Jelikož jsem se stal nedobrovolným divákem jejich exhibice, měl jsem v autě dostatek času zamyslet se nad tím, k čemu je takováto akce dobrá a co z ní plyne. Dospěl jsem k několika postřehům.

První, co mě trochu překvapilo, bylo, že Magistrát dal souhlas s akcí tohoto druhu na podvečer pracovního dne, kdy lze předpokládat, že se již tak napjatá dopravní situace ve městě přiblíží kolapsu. Kdyby se pumpičkáři chtěli Prahou (a třeba i organizovaně) prohánět v sobotu dopoledne, nešlo by k tomu nic moc namítnout (ostatně, Pražský maraton a půlmaraton se také běhá o víkendu). Takhle to vypadá, že zodpovědní úředníci a radní Udženija, která převzala nad celou akcí záštitu, patrně létají na Magistrát soukromými vrtulníky, neboť je nenapadlo, že by akce mohla mít výrazný dopad. Víc než co jiného mě toto magistrátní rozhodnutí vede k tomu, že na radnici sedí lidé naprosto nekompetentní. V médiích pravda co chvíli proběhne zpráva o tom, jak byly nějaké peníze "odkloněny" nebo jakou nevýhodonou smlouvu radnice podepsala (pražské taxíky), ale jestli stojí tunel Blanka 28 miliard nebo 128 miliard, je mi celkem jedno, protože si pod tím stejně nedovedu nic představit. Nekonečná kolona bicyklů je ale něco, co si umím představit a co se mě (byť nijak fatálně) dotklo.

Druhá myšlenka mi pouze potvrdila fakt, že dopravní situace v Praze je neúnosná v okamžiku, kdy zneprůjezdnění jedné komunikace - Magistrály - v podstatě ochromí celé město. Všechna auta z Vinohrad, Žižkova, Vysočan, centra, ale i ze Smíchova, Modřan, Nuslí a co já vím odkud ještě se Magistrále jen obtížně vyhnou. Je sice chvályhodné, že je stavěn obchvat, ale ten vyřeší pouze tranzitní dopravu. Z Holešovic na Chodov, pojedu-li autem, je stále v podstatě jedinou volbou tato dopravní (a ucpaná) tepna. Ve výsledku je totiž jedno, jestli je dopravní kolaps zpusoben vozidly dvoustopými nebo jednostopými, alarmující podle mě je spíš fakt, že vůbec nastává a není řešen (pokud za řešení nebudu považovat snahu Magistrátu centrum pro auta zcela uzavřít, ale to bych se dostal do jiné oblasti a o té snad příště). Každý den se po Magistrále táhne kolona aut a jediné, co radnice dělá, je, že uzavírá, zužuje a zpomaluje dopravu všude, kudy by se dala tato silnice objet.

Třetí věc se týkala spíš organizátorů a hlavně účastníků. Záměrně neřeším, jestli je cyklostezek v Praze dost nebo málo ani jestli jsou pumpičkáři šikanováni ostatními řidiči - záleží vždy na úhlu pohledu a jednotlivích. Spíš mě překvapilo, že někdo má potřebu se prohánět v pelotonu městem a něco si dokazovat. V tomto případě si myslím, že cyklojízda snese srovnání s nedávnou Gay Parade, kdy se také určitá skupina zviditelňovala, dokonce za nedobrovolné asistence části města. Kola do města patří stejně jako auta nebo bagry a přijde mi jako nesmysl požadovat pro jednu ze skupin nějaká privilegia. Jak by asi dopadla akce, pořádaná řekněme Pražským spolkem favoritářů, kdyby se chtěli hromadně projet po cyklostezkách? Opravdu by ji Magistrát povolil?

Co se týká účastníků samotné akce, neumím si představit, co je to za lidi. Jelikož jízda začínala někdy v pět, můžu asi vyloučit většinu normálně pracujících jedinců (samozřejmě si mohli vzít dovolenou nebo mohou mít volnou pracovní dobu), protože představa, že manažer zabouchne uprostřed porady notebook a poběží si hustit galusky, aby byl všas na srazu, je nesmyslná. Pak mě napadli studenti - ale neměli by spíš studovat? Možná snad šlo o úředníky z úřadů, kde mají otevírací hodiny od osmi do dvanácti a jen ve středu a v pátek, ale pak se zase musím ptát, zda by neměli svůj čas, placený z našich daní, třeba trávit jinak...

Věřím, že jízda na kole může někoho bavit - dostat ze sebe maximum při stoupání do kopce určitě vyplaví kýbl adrenalinu. Jet ale v pelotonu v dešti městem, kdy pro samé řídítko není vidět na zem - no nevím.

Každopádně, ať tak nebo tak, akce proběhla, počasí se jim vydařilo - jízda v dešti je cool - a v sobotu nás čekají Zavadil´s boys na protivládní demonstraci, takhle to prostě v Praze chodí, je to hlavní město.

Ale ten pohled předním oknem, přes které co chvíli přeběhly stěrače, na zmoklé cyklisty, zatímco já s cigeretou vychutnával metal... K nezaplacení.

Aston Ondřej Neff
27. 7. 2024

Jako zlověstné předznamenání byl teroristický útok na francouzskou železniční dopravu. Sabotáž...

Jakub Michálek
27. 7. 2024

Autoritáři mají jedno společné: odpudivý a nenávistný jazyk, který uměle vyrobila mašinérie...

Marian Kechlibar
27. 7. 2024

Základní příčinu shrnul architekt Jan Kasl slovy „systém tvoří stavebním řízením nepolíbení...

Jan Ziegler
27. 7. 2024

Pro některé jedince v Česku je národovecký maďarský premiér velkým vzorem. Ve skutečnosti však...

Aston Ondřej Neff
25. 7. 2024

Kolik by stálo přemalování červených pruhů sanitek na zelené? Jak se asi přemýšlelo? Představuji si...

Aston Ondřej Neff
24. 7. 2024

Ani komunisté v dalším režimu se neodvážili odstranit červenomodrobílý symbol z věží tanků, křídel...

Aston Ondřej Neff
26. 7. 2024

Jako uchazeče o post eurokomisaře navrhuje vláda Josefa Síkelu.

Milan Smutný
26. 7. 2024

Co je vlastně ten dnes již jedněmi (spotřebiteli a podnikateli) proklínaný systém, druhými...

přečetl Panikář
25. 7. 2024

Že mají dámské plavky předvádět muži, považovali diskutující, včetně řady ženských sportovkyň, za...

Lenka Štěpánková
27. 7. 2024

Tělesné trestání dětí je nepřípustné. Novela občanského zákoníku, která obsahuje tuto deklaraci,...

Zbyněk Petráček
27. 7. 2024

Leckomu se nelíbí výraz hybridní válka. Je prý moc gumový. Ale to, co se dělo před olympiádou,...

27. 7. 2024

Oficiální název zní aerofobie nebo také aviofobie. Ačkoliv se nám může strach spolucestujících zdát...

Tomáš Kazda
26. 7. 2024

Zahájení, které nemá obdoby. Poprvé v historii se slavnostní ceremoniál přesunul mimo stadion....

Lidovky.cz
26. 7. 2024

Zatímco se na řece Seině v Paříži plavily desítky lodí se sportovci během oficiálního zahájení...

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz