Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
"Jste na výběrové škole." "Nikdo tady nemusí být." "Ještě jste nic nedokázali.." Tak jsme to měli my. Maturitu měla tak třetina z ročníku!
Souhlas.
Ale my jsme maturovali na cca 85%. Těch patnáct procent vypadlo v prváku.
Titulek z Lidovek:
Výsledky maturit po karanténě. Z matematiky propadl každý šestý, z češtiny každý sedmý student
Zdroj: https://www.lidovky.cz/domov/uspesnost-u-maturitnich-testu-klesla-ucast-byla-zatim-nejvyssi.A200608_141903_ln_domov_ele
Myslím, že jste položil laťku z matematiky poněkud nízko. Dnešní studenti gymnasia toho znají mnohem více. Otázka zní takto: Nestačí přirozené talenty na to, abychom měli dost odborníků na teoretickou matematiku? A ti ostatní? Kolik toho v praxi v době algoritmickách úloh vypracovaných pro strojní výpočty opravdu použijí? Např. praktické využití vědy a řádech čísel zaniklo současně s logaritmickým pravítkem.
Pitomost. Mimochodem, znalost matematiky dokonce zvyšuje inteligenci. Protože jakmile problém zredukujete na známou rovnici, je vyřešen.
A vysokoškolák by měl umět algoritmus VYTVOŘIT! A středoškolák přinejmenším musí vědět jaký algoritmus (vzorec) použít!
Mimochodem, můj otec-průmyslovák mě říkal, že ho na průmce učili pí = 22/7, s čímž v praxi rychle narazil...
Navštěvování toho zmíněného tehdejšího školského systému byl očividně poslední moment, kdy jste se o školských systémech něco dozvěděl. Váš názor pochází pouze z touhy přenášet všechno nepříjemné, co jste zažil, i na další. Protože se podvědomě cítíte nespravedlivě. Stejně jako lidé, kteří všechnu mládež posílají na vojnu a kteří s láskou vzpomínají na pořádek!, který tu byl v minulém režimu.
Nedostatek znalostí (v tomto případě zkušenostmi nelze nahradit), které v tomto směru máte, zapříčinil to, že si dnes stále ještě myslíte, že střední školy by měly produkovat studenty jednoho jak druhého, kteří sice neumí nic pořádně, ale umí nejjednodušší základy matematiky a pamatují si, kdo napsal 20 nejznámějších knížek.
Nevím, zda nebudete překvapen, když se s vámi podělím s informací, že i školství se vyvíjí. V případě ČR tedy lepší říci, že se vyvíjet může. Dnes je svět ve všech ohledech opravdu jiný než před sto lety, odkdy školský systém zaznamenal možná pár kosmetických úprav. Dnes již máme například i zcela nové pohledy na to, jak vlastně funguje nás mozek, jak se nejlépe učí atd., ale vývoj školských systému tyto informace stále jednoduše míjí. Míjí je protože stále existují lidé jako vy, s názorem, že ve škole musí být hlavně pořádek, všichni musí umět všechno stejně, a jak jsem z vaší polemiky pochopil, všechno umět na nízké úrovni. A tyto jednoduché, neinformované názory klasicky válcují odbornou veřejnost.
Příště až budete polemizovat, zkuste polemizovat ještě jednou poté, co si o tématu něco zjistíte. Tím mám na mysli i něco mladšího 30 let a pokud možno i odlišného názoru, než sám máte. Mohu vám pro začátek doporučit Jana Muhlfeita nebo Ondřeje Šteffla, kteří se tématem zabývají.
Všechny tyhle "zcela nové pohledy na to, jak funguje náš mozek" vedly za posledních třicet let k rozvrácení školních systémů a k tomu, že mnohý absolvent středních škol sice umí vytancovat své jméno, ale trojčlenka je mu neznámým pojmem. Student střední školy, který neovládá počty, nemá na střední škole co dělat a žádný "nejnovější poznatek o fungování mozku" s tím nic neudělá.
Zcela nové představy o fungování mozku představuje pan Muhlfeit i na jeho cestě do čela evropského Microsoftu, podle vás rozvrátil (přidal bych slovo komunistický) školský systém, za což bych byl velice rád, ale stále se to bohužel nestalo a tento systém rozvrácen nebyl.
A k tomu druhému důsledku, který popisujete. Máte úplně mylné představy o maturitě. Pokud se nemýlím, na některých školách tento týden maturitní zkoušky budou probíhat, můžete se jít podívat, abyste věděl, jak maturita probíhá. Vnímáte studenta střední školy jako něco, co lze paušalizovat, s tím nesouhlasím. Studenti jsou prostě jiní, každý student má na něco talent a v něčem nedostatky. Nejen díky těm "zcela novým představám o fungování mozku" víme, že je efektivnější rozvíjet talent a ne snažit se odstraňovat nedostatky. To tak prostě je, v praxi taky nebudete nutit, aby ve firmě všichni dělali všechno, ale aby účetní skvěle účtovala a zedník skvěle stavěl zdi.
Dobře, každý student je jiný, ALE středoškolák musí umět příslušnou látku.
Zkuste si představit absolventa autoškoly, který třeba dobře projíždí zatáčky ale neumí se rozjet na křižovatce a neodhadne vzdálenost sousedního vozidla, takže do něj občas vrazí. Myslíte, že by měl dostat řidičák?
Dnešní absolventi středních škol např. věří zeleným fantasmagoriím, což je zcela diskvalifikuje pro cokoliv! Měli by být schopni pochopit např. omezení chemického akumulátoru, chápat pojem "hustota energie" apod.!
Já jsem toto chápal na 2. stupni základní školy!
Zcela nové představy o fungování mozku představuje pan Muhlfeit i na jeho cestě do čela evropského Microsoftu, podle vás rozvrátil (přidal bych slovo komunistický) školský systém, za což bych byl velice rád, ale stále se to bohužel nestalo a tento systém rozvrácen nebyl.
A k tomu druhému důsledku, který popisujete. Máte úplně mylné představy o maturitě. Pokud se nemýlím, na některých školách tento týden maturitní zkoušky budou probíhat, můžete se jít podívat, abyste věděl, jak maturita probíhá. Vnímáte studenta střední školy jako něco, co lze paušalizovat, s tím nesouhlasím. Studenti jsou prostě jiní, každý student má na něco talent a v něčem nedostatky. Nejen díky těm "zcela novým představám o fungování mozku" víme, že je efektivnější rozvíjet talent a ne snažit se odstraňovat nedostatky. To tak prostě je, v praxi taky nebudete nutit, aby ve firmě všichni dělali všechno, ale aby účetní skvěle účtovala a zedník skvěle stavěl zdi.
Míníte tím, že zedník nemusí umět číst, psát a počítat a účetní nemusí umět změřit vzdálenost mezi dvěma zdmi? Zaměstnal byste takového zedníka nebo účetní? Vašeho Muhlfeita neznám. Vy asi patříte k těm, co si "všecko najdou v internetu".
Předpokládám, že čtení, psaní a měření vzdálenosti není předmětem maturity a středoškolského studia. A upřímně patřím k těm, co si (velmi zjednodušeně) vše najdou na internetu. Nyní jsem navíc v situaci, kdy je to vyloženě nutné, protože se učím na státní závěrečnou zkoušku a vlivem koronaviru jsem podstoupil skoro celý semestr studia online. A jde to. Nějaký čas pro nás, vysokoškolské studenty, byla dokonce zpřístupněna digitálně velká část odborné literatury v rámci projektu Kramerius, takže i bakalářskou práci jsem byl schopen napsat z velké části ze zdrojů z internetu. Včetně konzultací s vysokoškolskými pedagogy. Takže díky těmto zkušenostem jsem toho názoru, že vše jde najít na internetu, případně vše by mělo jít najít na internetu.
Předpokládám, že čtení, psaní a měření vzdálenosti není předmětem maturity a středoškolského studia. A upřímně patřím k těm, co si (velmi zjednodušeně) vše najdou na internetu. Nyní jsem navíc v situaci, kdy je to vyloženě nutné, protože se učím na státní závěrečnou zkoušku a vlivem koronaviru jsem podstoupil skoro celý semestr studia online. A jde to. Nějaký čas pro nás, vysokoškolské studenty, byla dokonce zpřístupněna digitálně velká část odborné literatury v rámci projektu Kramerius, takže i bakalářskou práci jsem byl schopen napsat z velké části ze zdrojů z internetu. Včetně konzultací s vysokoškolskými pedagogy. Takže díky těmto zkušenostem jsem toho názoru, že vše jde najít na internetu, případně vše by mělo jít najít na internetu.
Z toho si nic nedělejte. Za pár let zjistíte, až si párkrát nabijete hubu, že to tak není. Takových najvů jako jste vy je hodně, co si myslí, že sestavit bakalářskou práci ze snipů postahovaných z internetu je to pravé ořechové a jediné, co je nutné pro praktický život. Jinými slovy, vy jste nejspíš někde z toho studijního kouta "gender, nebo něco s médii" či od podobných "věd".
Jinými slovy jsem spíše z koutu aplikovaná informatika. Nevím, zda Vaše odhady a předpovídání budoucnosti získáváte z nějaké Vaší křišťálové koule, ale doufám, že stejně tak jak jste se mýlil v mém oboru se mýlíte i v tom, že si podle Vás nabiju hubu. :)
Jinými slovy jsem spíše z koutu aplikovaná informatika. Nevím, zda Vaše odhady a předpovídání budoucnosti získáváte z nějaké Vaší křišťálové koule, ale doufám, že stejně tak jak jste se mýlil v mém oboru se mýlíte i v tom, že si podle Vás nabiju hubu. :)
To často vychází, jako zjevně v tomhle případě, nastejno. Postahovat něco z internetů a něco vědět, to jsou dvě různé věci. Ještě když je to vyfutrované, jako ve vašem případě, bohorovným přesvědčením o vlastní neomylnosti.
Součástí mého studia byla i matematika (+ volitelně i vyšší úroveň), statistika, kvantitativní management, ekonomie či data science. Sám asi uznáte, že to nejsou předměty, kde by stačilo něco stáhnout z internetu. Pokud si to myslíte, urážíte tím vysokoškolské kantory, kteří tyto předměty vyučují.
No, nic ve zlém, ale vaše příspěvky tady vypadaly spíš na ten gender a "něco s médii". Pokud se jako matematik/statistik/kvantitativní managor/ekonom/datovědec domníváte, že nic jiného nepotřebujete a zeměpis, literatura, fyzika, dějepis a historie a podobné znalosti jsou pro vás zbytečné, budete občas působit jako nevzdělanec a jak říkají Němci, Fachidiot. Taky to bylo na vašich příspěvcích znát. Ale když vám to nevadí, prosím, to je vaše věc.
Vidíte, přiznáváte, že je to moje věc. Není pak tedy i na každém zaměstnavateli, zda raději zaměstná člověka, který působí jako vzdělanec nebo Fachidiota? A na každém člověku v čem chce být vzdělaný a zvyšovat či snižovat tím šance na uplatnění? Mám za to, že trh vždycky bude fungovat lépe než centralizované určení kdo má z čeho maturovat.
S pokrokovými lidmi jako jste vy, co používají výrazy jako "přiznáváte", i když pro ně není faktický důvod, a dávají tím najevo, že ONI sežrali všechnu moudrost a ti ostatní jsou hlupci, co musejí "přiznávat", nemá smyslu diskutovat.
Pokud bychom na to takto nahlíželi již od začátku, tak ta diskuze ztratila smysl již několikrát. Například po tom, co jste psal:
"Míníte tím, že...",
"...jako jste vy je hodně, co si myslí, že...",
"...vy jste nejspíš někde z toho studijního kouta...",
"Vy asi patříte k těm, co...".
Bez jakéhokoli faktického základu jste mě nespočetně krát osočil z toho, že studuji jednoduché obory, že jsem sestavil bakalářskou práci z ústřižků stažených z internetu nebo že budu působit jako nevzdělanec. A teď ukončíte debatu, po tom, co jsem parafrázoval větu "Ale když vám to nevadí, prosím, to je vaše věc." tím, že jsem napsal, že tedy přiznáváte, že je to moje věc. Přiznávám, že jsem všechnu moudrost nesežral, jelikož vaši logiku v této věci se mi opravdu nedaří pochopit.
To je dobrý, "osočil". Vám ve vaší intelektuální výši ani nenapadne, že je to prostě tím, že se tak v tomhle pitomém chatu jevíte. Neměl byste si myslet, že vaše názory, váš způsob vyjadřování a vaše omezené vědomosti jsou nekritizovatelným středobodem vesmíru, před kterým si každý musí sednout s otevřenou hubou na zadek a jenom žasna obdivovat. Občas u nás máme taky takového studenta, vždycky to bývá jinoch, nikdy ženská. Ty nějak tyhlety vlastnosti a způsob myšlení nemívají. Zpravidla po nějaké době tvrdě narazí a pak je to přejde. Zakončil bych citátem klasika: Račte se pověsit v předsíni.
Upřímně, pokud se na základě mých příspěvků jevilo, že studuji gender studie, tak uznávám, že bych se měl nad způsobem vyjadřování zamyslet. :D
Bože můj, tak dlouhé a tak zbytečné. A jaké máte zkušenosti z pedagogiky vy, to by mě zajímalo? Učil jste někdy na základní nebo střední škole matematiku nebo fyziku apod. A znáte názory nějakého vysokoškolského kantora na obecnou úroveň maturantů. Měl jste možnost se seznámit s nároky na vzdělání těch nejvyspělejších ekonomik, zejména těch východoasijských? Víte jaká je úroveň a morálka tzv. studentů na učňovských školách? Pokud jste se vším spokojen, tak fajn, pak diskuze s vámi je zbytečná. Ale měl byste si to jít vyzkoušet v praxi.
Zkušenosti z pedagogiky opravdu nemám, vycházím v zásadě ze zkušeností mých rodičů, kteří oba učí na středním odborném učilišti, což je i odpověď na otázku, zda vím, jaká morálka na těchto školách je. Samozřejmě je tam velmi špatná. Některé názory vysokoškolských kantorů na úroveň maturantů jsem během dosavadního vysokoškolského studia zaznamenal. Mohu s jistotou říci, že například při předmětech matematika a matematika 2 na VŠE si žádný z kantorů, které jsem měl, opravdu nestěžoval na mé znalosti literatury nebo dějepisu, přestože klasickou literaturu nebo dějepis na vysoké úrovni opravdu neovládám. Více je zajímalo, jak jsem na tom s matematikou a tam bylo vše v pořádku.
Omlouvám se, že jsem své myšlenky popsal zřejmě špatně, pokud jste z nich pochopil, že jsem se vším spokojen, protože tak to opravdu není. Vadí mi zejména povinnost určitých předmětů u maturity. Podle mě tato povinnost totiž snižuje úroveň a obtížnost těchto předmětů. Pokud jste měl možnost vidět didaktické testy státní maturity z matematiky nebo češtiny z posledních let, dáte mi za pravdu, že obtížnost je opravdu na nízké úrovni. Sám jsem před třemi lety zvládl napsat didaktický test z matematiky i matematiky+ bez jediné hodiny učení, což to v mých očích potvrzuje. Horší ale je, že stejně tak jsem zvládl napsat i didaktický test z češtiny, což je předmět, který (hlavně co se literatury a její historie týče) nikdy nebyl mojí předností. U maturity by povinné předměty podle mě být neměly, pak je možnost postavit zkoušku z matematiky tak, aby ji člověk netalentovaný na matematiku neměl šanci zvládnout a stejně tak u ostatních předmětů. Díky tomu by měl každý možnost maximálně rozvíjet svůj talent u předmětů, které mu jdou, jako je například matematika v mém osobním příkladě.
Matematika má smysl v tom, že je exaktní, že nás učí "přesně myslet". To má svůj velký smysl. Jinak můžeme matematiku odkopnout, taky pravda. (Mne matematika v životě bavila a také jsem matematikem. Co se dá dělat.)