Pondělí 3. 6. 2024Tamara polojasno10 °C

Diskuse k článku

KORONAVIRUS: Test racionality

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

  • Příspěvků: 278
  • Poslední: 12.10. 2020 7:54
  • Řadit dle: vláken
  • času vložení
P. Moravčík 10.10.2020 10:36

Doplním domácu prevenciu: Zistilo sa (už dávno), že pracovníci podnikov na spracovanie papriky nikdy nedostanú chrípku. Údajne preto, že v práci stále vdychujú prachové čiastočky, vznikajúce pri mletí papriky a kapsaicin, ktorý sa v nej hojne vyskytuje, zvlášť v pálivej, blokuje receptory horných dýchacích ciest, potrebné k naviazaniu vírusu. Ten si nemá na čo sadnúť a vypadne druhou stranou von:-). Podobne je to so zázvorom - odporučujem zázvorovicu: 0,5 l 40% vodky, jemne nastrúhaný 12 Dg kúsok zázvoru, šťava z jedného citróna a dochutiť medom. Nechať vylúhovať, scediť a v kritickom období tak 0,4 (lepšie 0,5) Dl po dobrých raňajkách. Praktizujem to a odvtedy - to je už viac ako 6 rokov prechádzam zimu s úsmevom. A to som si niekedy prekonal 2-3 ataky viróz za sezónu. To viete, cestovať ráno v preplnenom autobuse... Chrípka sa cez rok držív Ázii vo vodnom vtáctve a náš domáci vták, sliepka, je s nimi asi príbuzná, lebo dobrý slepačí vývar s feferónkou tiež pôsobí blahodarne.

A moje recepty sú na rozdiel od Remdesiviru chutné;-).

A. Pakosta 10.10.2020 12:19

Ten recept vypadá dobře! Vyzkouším!

J. Roškota 10.10.2020 8:17

pan autor se dopouští nepříjemného omylu tím že "na internetu se dozvíme..." považuje za bernou minci. Skutečnost je taková, že na internetu se dočteme cokoli. Že země je placatá, pravidelné požívání SAVa je prospěšné zdraví, nebo že Putin je největší vůdce a politik od doby Churchilla. Kdo chce svým postojem zaujmout, vyfutruje jej citátem "vědce z Oxfordu". Zdravý rozum, na který se pan autor také odvolává, nám není k ničemu, pokud jde o nějakou výsostně odbornou problematiku. Nikoho nenapadne se při konstrukci mostu odvolávat na zdravý rozum.

No a šíření epidemie a její dopad na populaci je záležitost natolik specifická, že bychom se neměli řídit zdravým rozumem, ale doporučeními odborníků vyfutrovanými autoritou a zodpovědností politiků. Je možné že cesta je klikatá, ale je nutné jí projít kolektivně.

B. Lukáš 10.10.2020 8:20

R^

J. Kulheim 10.10.2020 8:52

Zatím se žádnému odborníkovi na zeměkouli nepodařilo vysoce infekční onemocnění zastavit. Kdo v ČR má zkušenosti se zdoláváním podobných nákaz u lidí? Zatím se pracuje metodou pokus omyl.

Už půl roku bojuje vláda ČR s koronavirem a virus dělá co se mu zachce. Jednu postel sdílí lejí manželé a jednoho uznají jako pozitivního a druhý je negativní. Před prázdninami jsou občané zavřeni doma, roušku musí mít i řidič, který jede v autě sám a v období dovolených je boj témměř vyhraný a po dovolených je katastrofa. Odborníci se diví, že když testovali 5000 občanů tak bylo méně pozitivních, než když testují 20000 lidí.

Přiznám se, že těm lidem nevěřím. Nevěřím proto, že rozkazují a když dojde na odpovědnost, tak hází odpovědnost na lidi. Tak nezbývá než vyměnit lidi nebo vládu, která je za opatření a jeho dodržování zodpovědná.

Zastavit se dá vlak, ale těžko někdo zastaví virovou nákazu. Pokud má někdo takovou ambici, neměl by o ničem rozhodovat. Virus si na každého počká. Hrozit hromadným onemocněním přestane až bude minimálně 60% vnímavých jedinců odolných. Čím víc mladých lidí bude odolných, tím menší bude pravděpodobnost infekce starších a oslabených lidí. Nám nezbývá nic jiného než se s tím naučit žít

J. Jirka 10.10.2020 9:19

Pokud vím tak třeba koronavirus se nešíří v zemích kde moc nedbají na hygienu, v zemích, kde vyznávají islám, v totalitních režimech, v evropských uprchlických táborech, v no-go zónách velkoměst, na masových demonstracích levicového zaměření a při rabování.

A překvapivě se koronavirus nešíří ani v supermarketech a nákupních střediscích; alespoň já jsem nikdy nezaznamenal zprávu, že by se v těchto objektech nakazil někdo z personálu a bylo nutno kvůli tomu vyhlásit karanténu (jako je to v případě škol), nebo že by se v nich nakazili kupující.

R. Langer 10.10.2020 11:13

Ale šíří, ale tam to nikdo nesleduje. A vzhledem k tomu, že ani tam neexistují žádné "tisíce mrtvých", tak to evidentně nebude taková apokalypsa, jak se nám tady někteří snaží namluvit. A nepředpokládám, že by nám na vysvětlení toho jevu stačilo tvrzení, že je tam chrání samotný Alláh. ;-D

P. Moravčík 10.10.2020 15:53

Podarilo sa úspešne zastaviť šírenie eboly v hygienicky veľmi náročných podmienkach strednej Afriky. Ide to, ale nesmie sa to sabotovať. Zo Slovenska tam bol prof. Krčméry, ktorý spočiatku pôsobil aj v krízovom štábe SR pre COVID, odkiaľ znechutený odišiel, lebo to tam nemohol počúvať. Všetky jeho predikácie sa na Slovensku do bodky splnili. Zrejme skúsenosti stále niečo znamenajú.

J. Vintr 10.10.2020 9:21

Vašim doporučením neřídit se zdravým rozumem se řídí všichni ti vyplašenci co slepě věří Prymulovi a spol ....

Z. Lapil 10.10.2020 9:50

Prymula by (si) měl především odpovědět na otázku, jak to přijde, že na jaře roušky fungovaly a teď nefungují.

Jestli taková odpověď vůbec existuje. Já jich dám dohromady několik, od aktuálně výrazně menší kázně až po nějakou záhadnou mutaci ať viru, nebo roušek, ale popravdě - to ode mě není ani vaření z vody, to je přímo éterická spekulace. I nějaké spiknutí bych dal dohromady, například že laboratoře o pozitivitě lžou, aby si udržely kšefty :-).

J. Vintr 10.10.2020 10:36

Vzhledem k tomu, že není možno ve srovnatelných podmínkách paralelně otestovat možnosti, jak by se "epidemie" vyvíjela s rouškami a všemi těmi ostatními opičárnami a v případě, že by se nedělalo vůbec nic, se můžou politici a ostatní kašpaři bít v prsa, jak úspěšně bojují s virem. Podle zkušeností ze zemí, kde zvolili tu druhou variantu, se ale dá odhadnout, že se prsí zcela falešně.

Z. Lapil 10.10.2020 17:11

No jo, no, je to tak. Asi znáte doktorskou klasiku: "polovina z toho, co vám říkám, není pravda. A co horšího, netuším, která polovina to je".

Průšvih je, že prsení se mají jak Prymula, tak Babiš, v popisu práce. Dovedete si představit ten mediální mazec, kdyby přiznali, že jen - byť třeba odborně - hádají?

Z. Lapil 10.10.2020 9:33

Ujišťuji vás, že při stavbě mostů se bez zdravého rozumu neobejdete.

P. Vychodil 10.10.2020 9:53

rada, že bych měl přestat používat zdravý rozum. mne tedy dostala...rovněž tak tvrzení, že politici jsou snad za něco zodpovědní, a že tzv. odborníci (tedy ti, které pustí do TV) sežrali veškerou moudrost...vážený pane, zkuste se probudit...i když přiznávám, že "zadubeným" není pomoci

R. Lávička 10.10.2020 8:04

Zajímalo by mne zda součet úmrtí ,,S" koronavirem a běžný přírůstek mrtvých za měsíc například z rokem 2019. Jak velký bude rozdíl? A kolik úmrtí bylo na koronavirus . To jsem nějak nedohledal.

J. Jirka 10.10.2020 9:11

V poslední době se dají nejen v Česku, ale i v celé Evropě jen velmi obtížně najít statistická data o celkovém počtu zemřelých za jednotlivé týdny (všechny tabulky a grafy končí kolem 30. týdne), zato se dají velmi snadno najít počty zemřelých "s koronavirem" po jednotlivých dnech a možná i hodinách.

Čistě pro zajímavost jsem požádal dva mé přátele, takto lékaře v.v., aby se pozeptali mezi praktiky na letošní výskyt chřipky. A s pobaveným smíchem a vrtěním hlavy zjistili, že žádný z dotázaných doktorů od 12. týdne letošního roku až doteď neměl jediného pacienta s chřipkou, ačkoli třeba loni touhle dobou už jela chřipka na plné obrátky a čekárny byly nacpané chrchlajícími a smrkajícími pacienty.

Š. Hašek 10.10.2020 9:41

Upozorňuji na první zjištění o tomto viru, stavbě, chování, ...atd.

Ta první, nepolitická zjištění, byla o letošním druhu chřipky. Potom se to snažili ututlat a vymyslet novoty!

Pracuje s tím (zjištěním o chřipce) i několik lékařů, které znám. Ostatně to, co provádí Prymula, je stejně pouhé přehnané chování a reakce na chřipkovou epidemii.

Já se chovám též jako při chřipce kolem. Bylo tomu tak zatím vlastně každou zimu.

Obrna je také vir, AIDS taky. Ale úplně jiný.

Z. Lapil 10.10.2020 9:44

Pozor, letos ještě - měřeno počasím - nezačal podzim. Přiznávám ale, že si neuvědomuju, jak to bylo loni.

J. Jirka 10.10.2020 10:02

Já taky a proto jsem se zeptal doktorů v.v., se kterými se scházíme na pivo a ti svých aktivních kolegů. To "nikdo s chřipkou" je samozřejmě asi mírná nadsázka, protože u většiny praktiků znamená deset lidí v čekárně, že tam "už skoro nikdo není". :-)

P. Moravčík 10.10.2020 10:40

Vedľajší účinok hygienických reštrikcií? Samo sa to ponúka, spomalilo to koronu, menej agresívny vírus chrípky to prakticky zastavilo. Ani u nás sme o chrípkovej epidémii nechyrovali...

Z. Lapil 10.10.2020 9:39

Cituji z článku: "Navíc bylo oznámeno, že od počátku roku zemřelo v Česku (a i dalších státech) méně lidí než ve stejném období předchozího roku." :-P

Ne že bych se chtěl vměšovat do debaty, jak moc smysluplné to číslo je a jestli opravdu znamená, že jistý virus je zdraví prospěšný.

V. Církva 10.10.2020 7:57

Guttman, mazejte na JIPky! Dnes 8000 případů, 40 mrtvých. Už jsme vyhráli jsme 1ka v Evropě. Co to píše za slátaniny? Prostě lidi co léčí Covid toho mají logicky plné zuby a do toho se pletou celebrity zaštítěne tituly z jenže z jiných oborů. Pirk nějak nechápe že nebude moct operovat když bude mít nemocnice plné Covidu, nebo si fakt myslí že pacient po složité operaci Covid19 přežije?Jaká totalita? Pitomci co se zastiňují tituly blbnou lidi a možná hlavně kvůli nim jsme přiimportovali a rozšířili druhou vlnu sars cov2.

Taky si myslím že k lock downu nemělo dojít. Jenže to potřebovalo asijský přístup. Jak to že v přelidněné Jižní Korei Tajwanu,... ekonomika šlape nemocnice fungují a lidé podporují trasování a hygienické návyky. Magor!

V. Dosoudil 10.10.2020 8:40

Někteří už z té mediální masáže dostáváte amok. Brzy budou přeplněny především psychiatrické kliniky.

L. Novák 10.10.2020 12:22

Souhlas. V českém Kocourkově se veřejně k epidemii/pandemii COVID vyjadřuje každý, kdo má díru do pudele...

To je naprosto neuvěřitelné, jaké s*ačky tady publikují i politici jako Jiří Payne (J.Jirka) a podobní... 8-o

K. Wágner 10.10.2020 7:23

„O kolektivní imunitu nám nikdy nešlo, je to mýtus“, říká epidemiolog Anders Tegnell, který se na jaře stal hlavní tváří švédského boje proti koronaviru :

Zdroj: https://www.idnes.cz/zpravy/zahranicni/anders-tegnell-svedsko-hlavni-epidemiolog-rozhovor-koronavirus-covid-19.A201005_181350_zahranicni_kha

L. Novák 10.10.2020 7:12

Ne, tohle opravdu nemusím...

S. Kubů 10.10.2020 1:38

"...pro odhad dalšího vývoje je nutné znát zlomek populace, která již byla infikována (promořenost); toto číslo nám umožní odhadnout, kdy epidemie skončí a kolik na ni celkem zemře lidí. Budeme překvapeni, když zjistíme, že žádný z 200 států světa tuto hodnotu systematicky nezkoumal..."

Toto číslo by rád znal kdekdo - bohužel jednou z vlastností infekce virem SARS-CoV-2 je to, že imunitní odpověď na něj je převážně jiná než protilátková (=zejm. imunita buněčná), t.j. že převážně nezanechává po prodělané infekci protilátkovou stopu. Což samozřejmě neznamená, že nezanechává imunitu (protože jinak by mj. neměly smysl úvahy o očkování) - pouze ji nejsme schopni detekovat. Naopak současná testovací mánie na přítomnost viru metodou RT-PCR nedává moc smyslu, protože nevíme, v které fázi infekce jsme pozitivního nešťastníka zachytili - věří se, že zhruba dva týdny po akvirování infekce již pacient infekční není (možná, že pouze po dobu klinických příznaků a krátce, asi 2 dny, předtím), ale virus (neviabilní) může vylučovat ještě i několik týdnů poté. Můj osobní odhad je, že infekci prodělává snad až 10x více lidí, nežli ukazují výsledky RT-PCR testování. Jednak proto, že valná část případů probíhá asymptomaticky nebo jenom s velmi lehkými příznaky, jednak proto, že ostrakizace jak pacienta, tak i jeho tzv. kontaktů, vede lidi k disimulaci. A to mi silně připomíná situaci z dob, kdy zhruba před 35ti lety do ČSSR dorazil AIDS.

Kromě toho, že se nedomnívám, že SARS-CoV-2 má původ v čínských laboratořích, tak s článkem převážně souhlas.

S. Pavuk 10.10.2020 0:40

"Pandémiu" tu máme 8 mesiacov. Čítal som štatistiku celkovej smrtnosti na Slovensku za vlaňajšie porovnateľné obdobie. Aký je rozdiel ? Nijaký ! Predpokladám, že v ČR to bude obdobne. Celé to blbnutie má jeden cieľ. Urobiť z občanov ovce a napakovať sa na vakcinácii. K čomu slúži vakcína ? K vybudeniu organizmu, k lepšej obrane. V konečnom dôsledku obranu zabezpečuje imunitný systém. Nepočul som jediného politika ktorý by apeloval na občanov aby si posilnili imunitu, napr. vitamínmi. Radšej strašia. Sú nútení ??

R. Vacek 10.10.2020 1:20

Předpokládám, že až bude těch mrtvých hodně, tak budete kritizovat vládu, že dělala málo. Je to tak?

R. Langer 10.10.2020 7:42

A kdy jich bude hodně? :-P

R. Vacek 10.10.2020 7:45

Až se odpovídající procento těch současně nakažených přesune do nemocnic a do krematoria?

Model říká, že na Nový Rok to bude 11 000. Myslíte, že už to bude dost?:-)

http://covid19.healthdata.org/czechia?view=daily-deaths&tab=trend