Středa 4. prosince 2024, svátek má Barbora
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

INTERNET: Facebookový prezident?

Pomohl Karlu Schwarzenbergovi do druhého kola prezidentských voleb Facebook? To je převládající pocit mnoha komentátorů, politologů i běžných pozorovatelů těchto voleb. Jeho neskutečnému finiši v posledních dnech před volbami nepochybně pomohla silná podpora, která byla doslova hmatatelná zejména v tzv. sociálních sítích. Ty v Česku přitom představuje zejména Facebook. Kdyby se ministru zahraničí podařilo za dva týdny vyhrát, asi bychom o něm mluvili a psali jako o "facebookovém prezidentovi". Jenže ono to není tak jednoduché.

V analýzách prezidentských voleb, tedy aspoň jejich prvního kola, bude určitě často citovaná a vzpomínaná věta Václava Klause, vyřčená počátkem prosince na akci týdeníku Euro. "Hlavní věc je mylná představa, že toho prezidenta budou volit voliči. Prezidenta nám vyberou média, a voliči ho pak schválí," řekl prezident v projevu určeném manažerům a podnikatelům. Dnes víme, že se mýlil. Když přijmeme schéma prezidentova myšlení, pak prezidentem "vybraným médii" byl Jan Fischer, prakticky celý loňský rok prezentovaný jako hlavní favorit. Jenže Fischer do druhého kola s poměrně velkou ztrátou nepostoupil.

Neobstojí výhrada, že Schwarzenberga přece podpořily těsně před volbami dva papírové deníky (Hospodářské noviny a Lidové noviny), vlivný týdeník (Respekt) a internetový server (Aktuálně). Samy o sobě by tyto "endorsementy" (máme-li použít termín z anglosaských médií) nijak valný vliv neměly. Nemají ho ostatně ani v USA a Británii, kde patří k tradici, ale volby nerozhodují.

Oním vyjádřením, že "média vyberou kandidáta", nerozumíme totiž v žádném případě jen jeden předvolební komentář. Jde víc o celkový mechanismus než o konkrétní rozhodnutí šéfredaktora či vydavatele. Ten mechanismus je založen na tom, že se média opírají o výsledky průzkumů předvolebních a politických preferencí, z nich "generují" předpokládané favority a dávají jim větší prostor než ostatním.

Viděno touto optikou česká média už zhruba před rokem "vybrala" Fischera, později k němu přidala Zemana a prezidentské volby servírovala jako jejich vyrovnaný a zajímavý duel. Doložily to ostatně předvolební debaty na dvou nejsledovanějších komerčních televizích, kam byli v rozhodující chvíli pozváni právě jen tito dva. Jejich šéfredaktoři by si dnes měli rvát vlasy z hlavy nebo psát rezignace. V tomto punktu se oni i Václav Klaus zcela mýlili.

Voliči se mediální mašinerií neřídili. Nestačilo by tedy, kdybychom výrok stávajícího prezidenta opravili, a přidali do něj jen slůvko "sociální"? Jak by našim uším zněla věta: "Prezidenta nám vyberou sociální média, a voliči ho pak schválí"? Neodpovídá to tomu, co se v posledních několika dnech stalo? Obávám se, že nikoliv. A v tom je i má výhrada k tomu, že bychom snad měli nazývat Schwarzenberga - pokud vyhraje druhé kolo - "facebookovým prezidentem". On není "výtvorem" sociálních sítí (této definici mnohem víc odpovídá Vladimír Franz), nemá s dominující generací jejich uživatelů mnoho společného (všimněme si, nejmladší voliči volili nejstaršího kandidáta) a osobně se na Facebooku ani jinde moc nevyskytuje. Jeho aktivní výstupy v sociálních médiích (ať jsou to statusy na Facebooku či tweety na Twitteru) jsou evidentně dílem spolupracovníků a příznivců.

Kdybychom chtěli psát, že Schwarzenberga coby silného účastníka druhého kola "stvořila" sociální média, pak je problém už v základní optice, jakou se na fenomén Facebooku a dalších služeb díváme. Ony totiž nejsou pouhou virtuální analogií médií klasických. Není to tak, že by obsah zveřejňovaný na Facebooku nahradil noviny nebo televizi. Ta změna je mnohem zásadnější a hlubší. V nadsázce řečeno mají sociální média s médii asi tolik společného jako zázvorové pivo s pivem. Tedy kromě použitého termínu prakticky nic.

Média byla nástrojem, který elitám dlouhou dobu moderní historie umožňoval více či méně ovlivňovat společnost. O tom je ostatně celá odborná literatura druhé poloviny dvacátého století, kdy byla médiologie módním a populárním společenským oborem. Sociální média žádný podobný mechanismus nepředstavují. Jsou prostředím, který poměrně přesně kopíruje společnost a její nálady. V počátcích sociálních médií mohl vzniknout dojem, že i ta jsou jakýmsi vehiklem vyhrazeným pro elity. Ale to bylo jen proto, že takoví byli jejich první uživatelé. Tedy většinou mladí, spíše vzdělaní a materiálně zabezpečení lidé.

S tím, jak na Facebooku i jinde přibývají uživatelé z dalších demografických i sociálních skupin, se to mění. Sociální média společnost kopírují čím dál přesněji a odlišují se od médií tradičních. Proto tvrdím, že Schwarzenberg není v druhém kole proto, že by nějak ideálně zapadl do facebookové rovnice o dvou neznámých prezidentských kandidátech. Jeho podpora a zisk hlasů nemají nic společného se sociálními médii, ale signalizují, že takového kandidáta významná část společnosti chce a zároveň si žádá souboj dvou historicky, ideologicky i lidsky protichůdných kandidátů. A to splňuje duel Zeman versus Schwarzenberg. Proč lidé tak podpořili Schwarzenberga, musí zodpovědět politologové a možná sociologové, ale nikoli odborníci na média, a vůbec ne na ta sociální.

V úvahách o Schwarzenbergově úspěchu v prvním kole prezidentských voleb můžeme parafrázovat slavný Kennedyho bonmot a napsat: "Neptej se, co Facebook může udělat pro tebe, ale co ty můžeš udělat pro Facebook". Ve výsledku bude "kauza Schwarzenberg" mnohem významnější pro Facebook než naopak. V příštích týdnech očekávám významný nárůst dalších uživatelů Facebooku, tentokrát i z vyšších věkových skupin. A také růst uživatelů Twitteru, kterých je v Česku výrazně méně než ve srovnatelných západních zemích. Ale to se bude měnit.

Ostatně, v Česku máme v propojení sociálních médií a politiky velkou tradici. Do ledna 2013 byl politikem, který se o Facebook nejvíc zasloužil, Jiří Paroubek. Akce "vajíčka na Paroubka", organizovaná na jaře 2009 původně na Facebooku, objevila tuto sociální síť pro většinovou společnost. A zahájila prudký růst jejich uživatelů, kterých je dnes přes tři a půl miliónu. Historie nezná "kdyby", takže nebudu tvrdit, zda by Schwarzenberg postoupil do druhého kola i bez Facebooku. Osobně si to myslím, ale nedokážeme to doložit ani vyvrátit. Ale co platí určitě, že v každých dalších volbách i historických momentech bude právě díky Schwarzenbergovi role Facebooku zase výraznější.

LN, 14.1.2013

Aston Ondřej Neff
4. 12. 2024

Andrej Babiš rozpouští svěřenský fond, který od roku 2017 opatroval akcie jeho Agrofertu.

Karel Wágner
4. 12. 2024

Propagátoři bateriových BEV si mnohdy nevidí na špičku nosu, či pro stromy nevidí les.

Jan Bartoň
4. 12. 2024

ODS má největší podporu v generaci 45-54 let a některé zmiňují i ještě starší voliče.

Marian Kechlibar
4. 12. 2024

Normálnější jedinci jasno nemají a spekulace v IT světě neberou konce.

Zvýšená prostupnost zemské atmosféry je dominantní příčinou globálního oteplování.

Aston Ondřej Neff
2. 12. 2024

Jeden rok končí, druhý brzy začne a je zjevné, že ho budeme moci úplně odepsat.

Marian Kechlibar
2. 12. 2024

Před osmi lety si Velká Británie odhlasovala poměrem 52:48 odchod z Evropské unie.

Jaroslav Zamazal
3. 12. 2024

Ó, jaká hrůza, jaké drama! Všichni zahyneme! Anebo je to jinak?

Marian Kechlibar
3. 12. 2024

Nechovejte se jako lumíci, když víte, jak lumíci končí.

Lidovky.cz, ČTK
3. 12. 2024

Jižní Korea zažila den plný chaosu poté, co prezident Jun Sok-jol vyhlásil stanné právo kvůli silám...

Lidovky.cz, ČTK
4. 12. 2024

Leverkusen s Matějem Kovářem v brance vyhrál v osmifinále Německého fotbalového poháru 1:0 na...

Lidovky.cz, ČTK
3. 12. 2024

České házenkářky na mistrovství Evropy v závěrečném třetím utkání základní skupiny prohrály s...

Lidovky.cz, ČTK
3. 12. 2024

Během polského předsednictví v EU sedmadvacítku podle všeho čeká přelom ve válce na Ukrajině, řekl...

Radka Kvačková
3. 12. 2024

Před nedávnem byla za pětadvacet milionů korun vydražena pětitisícová bankovka z roku 1919, což mě...

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz