- Příspěvků: 9
- Poslední: 27.12. 2005 8:24
- Řadit dle: času vložení
- vláken
alpon
27.12.2005 8:24
PLAGIAT
UKRADENO Z KNIHY: "Guns,Germs,and STEEL od Jared Diamond .
R
26.12.2005 23:31
takové velké lodě musely být tehdy zákonitě velice neobratné
Bylo by zajímavé zjistit, kolik z těch lodí se vracelo zpět a kolik jich skončilo na dně oceánů. Jestli čínští mudrcové placení státem uvažovali tak, že takové velké lodě musely být tehdy zákonitě velice neobratné a tudíž bylo snadné s nimi ztroskotat a menší obratnější lodě jsou zase na takové cesty malé a tudíž nemá cenu je používat.
V Evropě se pravděpodobně mudrcové zabývali něčím jiným, problematiku lodí přenechali praktikům, tedy lupičům, pirátům a kupcům a ti nevěděli, že s tak malými loďmi nemohou tak daleko na moře a tak jsme Čínu předehnali.
Ale ono taky pravděpodobně Čína byla tehdy bohatá země a měla svoje jihočínské provincie, takže suroviny z tropů měla na svém území, předpokládám, takže přední i zadní Indie, Arabové i Afrika jim prakticky neměla co nabídnout. Proto se mohly tehdejším čínským mudrcům - státním ekonomům zdát tyhle výpravy ztrátové. Zatímco evropské země byly na severu a v té době poměrně chudé na drahé kovy, které za staletí z nich vytáhli Arabové právě za tropické koření a další věci dovážené přes ně z Indie a právě Číny.
Dneska to je možná přesně opačně.
PK
26.12.2005 22:12
Jared Diamond
Číslo (25) je Jared Diamond: Guns, Germs and Steel. Dobrá kniha.
doxa
26.12.2005 13:40
Číňané rádi přehánějí
Proto doporučuji všechna uvedená čísla (arci s výjimkou letopočtů) vydělit deseti.
vlado
26.12.2005 13:00
Bože môj, čo je za
chujovina, s takou šírkou lode sa dá plávať akurát tak rovno ku dnu. Jedine, že by ich mali od ufónov.
V. Hoffman
26.12.2005 13:31
Re: Bože môj, čo je za
No, rozlicne historicke zdroje uvadzaju sirku najvacsich Cenovych lodi medzi 138 stop az 193 stop. Co skutocne zodpoveda tym 50-60 metrom, ktore uvadza autor.
Jirka
26.12.2005 15:33
Re: Re: Bože môj, čo je za
To snad jedine katamaran....
R
26.12.2005 23:52
Re: Bože môj, čo je za
No, v Evropě vycházela kontrukce lodí z pirátských a loupežnických plavidel, proto se v první řadě vycházelo z rychlosti a obratnosti a teprve potom z nosnosti. Asi je to tím, že tady bylo vždy spousty států, které spolu bojovaly i na moři.
Předpokládám, že Čína byla v té době v této části světa stovky let daleko nejmocnější stát, piráti už tam v té době třeba dávno neexistovali a proto tam možná nikoho ani nenapadlo, že by ty lodi měly být spíše užší a rychlejší než objemnější s obrovskou posádkou. Takže to byly takové čínské Titaniky.
Jinak nejsem na stavbu lodí odborník, ale domnívám se, že v Evropě byli, co se týká velikosti, ještě dlouho omezeni při stavbě lodí dostupnou délkou kmenů a že nedovedli dostatečně pevně, aby to na moři vydrželo, spojit několik kmenů nebo trámů z nich v jeden pevný kontrukční prvek, zatímco číňané to už v té době zřejmě uměli.
V. Hoffman
26.12.2005 11:58
Hm, nic proti dobrej kompilacii,
ale mohli /a mali by/ ste uvadzat aj zdroje, z ktorych citujete, ked uz sa na ne odvolavate cislami v polzatvorkach.