28.3.2024 | Svátek má Soňa


Diskuse k článku

HISTORIE: Popravy a Heydrich - oprávněný cíl

Čtyři představitelé pravoslavné církve Matěj Pavlík, Jan Sonnevend, Vladimír Petřek a Václav Čikl byli 4. a 5. září před osmdesáti lety popraveni na střelnici v Kobylisích, protože v chrámu svatého Cyrila a Metoděje poskytli úkryt skupině ze vzduchu vysazených likvidátorů Reinharda Heydricha.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Š. Formánek 22.9.2022 23:10

Aentát na Heydricha, to je kvintescence kafkoidní reality Čech. "Včey hočely a sluníčko svítilo, takový to byl krásný jarní čas. a pak odjel a odvezlo ho takový velý černý auto Bože to vypadá jako rakev... a už jsem ho nikdy neviděla", říká moje babička, vdova po popraveném řediteli Kooperativy Kalu Ludvíkovi. "A sekretářka Saradka, bývalá Zahrádka koaborantka zkontrolovala přítomé na schůzi správní rady a zavolala někam telefonem. Přišli pánové, velmi zdvořile, jen s jemnou ironií vyvolávali přítomé, vy už opravdu klobouk potřebovat nebudete, omlouváme se, že jsme vyrušovali, heilhitler nashledanou". Takové vlahé, dávno před globálním oteplováním svěží krásné jaro 1942.

Š. Formánek 23.9.2022 1:02

Ano, byl tooo velký válečný čin, ALE (i)racionálně, co mi na tom morálně vadí, že to byl z hlediska pravidel války teroristický čin, že mnozí ti islámští a jiní terosté viděli film Atentát a inspirovali se.

M. Vaněk 22.9.2022 8:47

Heydrich žádnou židovskou hvězdu nevymyslel... Až potud to vypadalo jako solidní článek, ale tato věta to celé shodila do komické polohy. Buďto autor netuší nic o historických souvislostech a židovských symbolech, nebo bezmyšlenkovitý šotek se podepsal na znění. Jinak tento atentát přinesl prospěch především nacistům na nejvyšších postech, a otázkou zůstává, proč zrádce beneš posílá na zjevně sebevražednou misi vojáky, kteří mají za cíl v té době nedůležitý objekt? Přínos - mínusový, důležitost z hlediska války - nulová...; možná chtěl trochu Němce popostrčit, a podnítit je k většímu zabíjení našich občanů.

P. Han 22.9.2022 9:11

Ano, Heydrich žádnou židovskou hvězdu nevymyslel. Pouze její použití k viditelnému označení Židů. To skutečně vymyslel on, příslušné nařízení podepsal 1. září 1941.

T. Krystlík 22.9.2022 11:59

Nošení viditelného označení židů k odlišení od ostatních navrhli Říši Češi, české protektorátní úřady. Rasová otázka v protektorátu byla v kompetenci protekltorátních úřadů.

P. Han 22.9.2022 20:52

Aha, známý prznitel historie Krystlík a jeho inspirace Goebbelsem. Něco si o tom přečtěte, proboha. Kdopak tedy to nařízení podepsal a kdo byl zastupujícím protektorem?

T. Krystlík 22.9.2022 22:22

To, co jsem tvrdil, že označení židů iniciovali v Říši sami Češi, se dočtete v Gruner, Wolf: Judenverfolgung im Protektorat Böhmen und Mähren. Wallstein Verlag, Göttingen 2016; česky: Pronásledování Židů v protektorátu Čechy a Morava. Místní iniciativy, centrální rozhodnutí, reakce Židů 1939-1945. Academia, Praha 2019

M. Vaněk 24.9.2022 11:34

Co vám to zase nakukali. Viditelné označení museli nosit židé už v Německu koncem 30 let... To, že Academica vadá další díl protičeských falešných dějin mne nepřekvapilo - ty se zde přepisují už dvaatřicet let, a možná se ještě dočkáme dne, kdy budou Gabčík, Kubiš, Opálka, a další vykopáni z hrobů jakožto teroristé našeho skvělého Protektora a zachránce BuM...

R. Polášek 25.9.2022 11:26

Hm, docela blábol.

Bezesporu si někdejší nacističtí hlavouni po likvidaci Heydricha oddechli , protože Heydrich byl velmi tvrdá, silná a nelítostná štika v jejich rybníce, ale žeby v pražském atentátu nějak aktivně fugurovali, to sotva. Taky Beneš sotva chtěl podnítit Němce k ještě většímu zabíjení Ćechů, protože právě naopak Hydrich po svém příchodu do Prahy budování represívního gestapáckého policejního aparátu a masívní plošná vyšetřování a hledání protiněmeckého odboje a ve výsledků zabíjení Čechů popravováním a odesíláním do koncentráků začal. Atentát na Heydricha je právě reakce našich zpravodajců na Heydrichem nařízené masívní vybíjení Čechů. Ze strany Beneše akce nutná pro větší uznání londýnské Benešovy vlády mezi spojenci a pro budoucnost akce nutná pro pozdější včlenění Benešovy československé vlády a tím Československa mezi vítězné státy koalice a pro uznání neplatnosti mnichovského diktátu a tím udržení oblasti Sudet v Československu. přirozeně akce zalitá krví českých a slovenských občanů, jak už akce udržující základy později vítězného státu většinou být zalita musí.

M. Vaněk 25.9.2022 20:02

Velmi slušný blábol. Jednak vlastizrádce beneš neměl jakoukoliv legitimitu se vydávat za hlavu státu, neboť se sám vzdal svého mandátu, a poté uprchl- kam? K těm, kteří nás zradili... Dále netušíte, že hitlera sponzorovaly švýcarské a americké banky ve vlastnictví židů, že američané čile s hitlerem obchodovali celou válku, a po ní aktivně spolu s Vatikánem, Británií a Španělskem zachánili mnoho nacistických pohlavárů i důležitých kádrů, atd... Bohužel je pravda tak šokující, že ji nikdo nechce slyšet - věřte, že by se vám zhoutil svět, kdybyste poznal jen střípek z obrovské mozaiky.

J. Rybník 22.9.2022 7:45

V první knize o atentáu od. Jana Drejse Za Heydrichem stín, tam je vše podstatné. Byla napsaná hned po válce a bez ideologických balastů, tedy z první ruky. Když ji seženete, určitě si ji přečtěte. A přeformuloval bych otázku, zda byli dost vycvičení vojáci, na to, jestli byl PBM připraven na ně. Šlo totiž o selhání zpravodajců v Londýně.

R. Polášek 25.9.2022 11:12

Nemyslím, že zpravodajci v Londýně něco zanedbali. Aspoň ne moc. Protektorát Čechy a Morava byl totiž úplně jiný stát než Čechy a Morava před zabráním Němců, ze kterého zpravodajci utíkali. Změnily se doklady, změnil se systém evidence a zaměstnávání obyvatelstva, zavedly se potravinové lístky a vůbec celkový válečný systém s přísnou kontrolou pohybu obyvatelstva atd. A o tom se v Londýně neměli jak dozvědět, protože Londýn byl s Německem ve válce. Maximálně mohli chtít po prvních parašutistech s vysílačkami tyto informace a dost možná je dostali, ale i tak s tím nemohli moc co dělat.

Důstojníky na atentát na Heydricha vyslat nemohli, protože tehdy byli důstojníci defakto panáci s odlišným chováním a vystupováním než civilisti a v každé skupině civilistů by tak byli výrazně viditelní i v civilních oděvech. A velice špatně by se jim učily boje ve stylui comandos. Na takové věci byli optimální poddůstojníci, lidi, kteřá neprošli důstojnickými školami, takže si udrželi nevojenské chování a vzhled a měli venkovskou odolnost, výdrž a vytrvalost.

M. Hoblík 22.9.2022 7:45

Atentát na Heydricha by měl být konečně řádně prošetřen, aby se našli a byli potrestáni viníci, odpovědní za smrt tisíců nevinných lidí, popravených v důsledku atentátu!

J. Brei 22.9.2022 8:14

Pokud je to ironie, tak dobrý. Pokud to myslíte vážně, tak zapřaháte vůz před koně. Viníci jsou přece jasní - jsou jimi Němci, kteří napadli pokojný stát, začali vyhlazovat část jeho obyvatelstva (Židy a jiné nepohodlné osoby) a měli v plánu poněmčit a zlikvidovat zbytek obyvatel, jakmile ho nebudou potřebovat. Přečtěte si projev Reinharda Heydricha 2. října 1941 v Černínském paláci v Praze: https://www.mzv.cz/file/198483/Microsoft_Word___HeydrichCesky.pdf

M. Vaněk 22.9.2022 9:07

Tak snadné to rozhodně není. Hitlera sponzorovaly americké a švýcarské banky ve vlastnictví židů, GM (která vlastnila Opel) a Ford, např. vesele s Němci obchodovaly, Standard Oil dodávala fašistům ropu, a to po celou dobu války, USA a Vatikán, za tiché podpory Británie, Švédska a dalších zemí, pomohly k útěku mnoha prominentním nacistům, Francie a Británie nekonaly dle versaillské smlouvy už od třicátých let, a nechaly hitlera nejen zabrat Porýní, vyzbrojit Německo, anektovat Rakousko, ale zaprodat a zradit ČSR... Dle Wolrd Almanac, 1947, se počet židů během války nezměnil - porovnáváno s údaji z roku 1937 (?) - už začínátet tušit, v jakém matrixu nás udržují? Vše je jinak. A jen taková perlička na závěr: v Jeseníkách "vlastenci" vztyčili německý železný kříž za tiché podpory PČR a místní samosprávy, a současný vzorný premiér Ukrajiny pjotr fialenskyj podporuje ukrajinské fašisty... :-(

M. Krátký 22.9.2022 10:25

milý pane, ustrnul jste pod vlivem KSČ názvosloví - v nacistickém Německu se nejednalo o fašizmus ale o nacizmus. Ten fašizmus v Německu vymysleli Rusové aby se to nepletlo prostému obyvatelstvu v makovicích !!!!!! čistokrevný fašizmus byl v Itálii - tečka cz !!!!!!

M. Vaněk 22.9.2022 10:47

Pane Krátký, šťouráte se v hovínku. Je zcela lhostejné, zda se násilí jmenuje nacismus, komunismus či kapitalasmus - násilí zůstane násilím, i když ho přebarvíte na růžovo. Jinak co se týče vyfoukané lebedy jste vy sice neustrnul, ale přímo zamrzl - doporučuji vypnout čt, novu, a čro, a pokusit se nastartovat zbytky synapsí...

I. Schlägel 22.9.2022 11:02

Kapitalismus je násilí a Vaněk je vzdělanec.

M. Vaněk 22.9.2022 21:44

Pro vás to platí také... :-)

V. Novak 22.9.2022 18:10

Nacismus je podmnožina fašismu, stejně jako slovenský klérofašismus nebo režimy v Maďarsku, Rumunsku, španělský katolický frankismus, portugalský salazarismus,...

J. Dlouhý 22.9.2022 15:08

Takhle si představuji docela obstojné dezinformace (trochu pravdy, více překroucených faktů a trošku lži). Ale tady vám snad pšenka nepokvete.

M. Vaněk 22.9.2022 21:07

Ale vy o pravdivých informacích nevíte zhola nic - to, že něčemu nemůžete uvěřit, není známkou dezinformace, ale vašeho podvědomého konfliktu mezi tím, čím vás krmí, a ochotě i odvaze přijmout věci tak, jak skuitečně jsou. Spěte dál...

J. Dlouhý 23.9.2022 7:45

Já myslím, že nemá cenu se dohadovat tady v diskuzi, to co jste v příspěvku nadhodil za témata je fakt na strašně dlouho. Jen bych se vás zeptal jak to myslíte s tím, že počet židů se během války nezměnil8-o?

M. Vaněk 24.9.2022 11:29

World Almanac, 1936, a 1947 - počty židů kolem 15 milionů +-200 tisíc... Kde se tedy vzalo oněch údajných 6 milionu zavražděných? Na technické rozpory v oficiálních verzích poukazovali i matematici - Německo nemělo takové technické a logistické možnosti, aby dokázali zabít mj. 6 milionů židů během 4 let, a to samozřejmě nepočítáme i další národnosti a etnika. Např. spalovací komora řízená počítačem a napojená na plyn, dokáže spálit tělo během 40minut - 1 hodiny, a to je obsluha odpočatá, a střídá se ve směnách. Jak by to dákazal obsluha v koncentrácích na pokraji sil fyzických i duševních, když přikládala dřevem a možná uhlím? Kde by to navíc brali? Kde jsou ty hromady kostí? Atd... Ale tento režim pod výhrůžkami a drakonickými tresty zakazuje i pochybovat o oficiální židovské verzi.

J. Dlouhý 26.9.2022 15:15

Pochybuji, že v roce 47 mohli v této tiskovině být nějaká relevantní data, těžko mohlo proběhnout v roce 45 nebo 46 nějaké vypovídající sčítání. Ty roky o kterých píšete jsem nenašel online. Ale starší ročníky vypadají jako takové populirizační encyklopedie o všem a o ničem. Zato k holokaustu je podkladů dost.

M. Vaněk 26.9.2022 21:39

...od židů... ;-D

J. Dlouhý 27.9.2022 7:52

Samozřejmě s vámi nesouhlasím, ale jestli máte nějaký konkrétní zdroj rád se na něj kritickým okem podívám:-)

T. Krystlík 22.9.2022 13:01

Popravených bylo maximálně 1877 osob.

P. Hatina 22.9.2022 6:14

Že bych doplnil, ono je poměrně snadné odpovědět na otázky typu ".. Byli dost vycvičeni ?" - no jistě že nebyli. Tahle akce patří do období války, kdy Churchill podobnými akcemi na celém území Německem ovládané Evropy nahrazoval vojenské operace armád. Kvantita zde nahrazovala kvalitu.

Tihle lidi byli obvykle špatně a málo vycvičeni, měli nejasné pokyny, nebyl zajištěn jejich návrat, atd. Prakticky se předpokládalo jen, že na místě výsadku naváží kontakty s místním odbojem , nějak budou škodit Němcům, a byla jen otázka času než ti je chytí a zlikvidují. Víc se od nich nečekalo.

No a proč do toho nešli důstojníci, je taky asi jasné, ty si armády šetřily právě pro ty skutečné armádní operace, které ale přišly až mnohem později.