Diskuze
HISTORIE: 70 let Vlaku svobody
Děkujeme za pochopení.
V53á86c81l80a90v 40K91a60i71n
A chudáci estébáci vyskákali z vlaku a pelášili tam, kde se měli bez práce jako prasata v žitě.
![Foto](http://1gr.cz/data/ipas/avatar/122018/00122018210727071762102.png)
A43n45t75o35n52í58n 70W16a15l46l21e35t33z21k34ý
Technicky to proběhlo asi takto. Při odvěšování vozů z rychlíku bylo vypuštěno hlavní brzdové potrubí - ne kapalina, ale stlačený vzduch, provozní tlak 5barů. Vlaková brzda je na principu snižování tlaku v tomto hlavním potrubí, každý vůz potom brzdí sám ze svých zásobníků - vzduchojemů. Vypuštěním došlo tedy k úplnému zabrzdění zbývajících 3 vozů. Tyto vyřadil někdo záměrně tak, že odvětral - vypustil vzduch ruční záklopkou u každého vozu zvlášť. Takto připravený vlak už lze zastavit pouze samotnou lokomotivou. Ruční brzda v tomto případě vlak nezastaví, pouze zablokuje příslušnou nápravu a ta dále jede smykem.
J81a28r54o27s65l39a77v 87N60o21v20á58k
Postačí uzavřít brzdový ventil mezi lokomotivou a přivěšenými vozy., nejlépe na voze i lokomotivě.
P21e27t84r 43H92a35n
Vypuštěním kapaliny z brzdného systému vlaku by se nic nestalo, žádná kapalina tam totiž není. Najděte si cosi o systému Knorr.
J78a41r97o98s36l54a32v 52N34o42v33á67k
Dodatek, vzhledem k tomu, že Alžbětín byl předávací stanicí pro nákladní dopravu, zejména dřeva, tak kolejový svršek tam nebyl vytrhán i proto, že lokomotiva musela při odpojení vlaku přejet na německou stranu a vrátit se po jiné koleji zpět. Tehdejší stav české poloviny společné nádražní budovy odpovídá popisu v článku.
L29i75b56o98r 71S84e73v94e41r64a
Někdy kolem roku 1950 letadlo na lince Brno-Praha přistálo v Mnichově. Pracoval jsem tehdy v brněnském Stavoprojektu a několik pracovníků tohoto projekčního ústavu bylo takto také "uneseno". Pokud si pamatuji, tak možnosti emigrovat využil jediný projektant. Jako neženatý si to mohl dovolit, ostatní se, s ohledem na rodinné svazky, vrátili. Myslím, že proto od té doby již v letadle vždy seděl nějaký hlídač.
![Foto](http://1gr.cz/data/ipas/avatar/062024/25062024F3840FBA5B60ED23C6D4B3E849724C22.jpg)
Š56t24ě24p42á10n 58Z88e29m12e28k
Já o tom taky kdysi četl. Tam se ale uvádělo, že jeden z přítomných železničářů brzdil ruční brzdou. Měl sedět snad v "hytláku". Od vězení ho zachránilo, že vyšetřovatelé skutečně našli vydřené plošky na kolech toho vagonu.
R10i77c42h91a83r29d 28T72o43m86a53n
V roce 1969 vyšla v Magnetce kniha Zastavte expres 63, autor J.Křivan. Kniha podrobně popisuje tuto akci. Je tam i řada fotografií. Otec jednoho z organizátorů, který dostal doživotní trest byl někdy v roce 1963 propuštěn na amnestii. Příběh je polozapomenutý, to ano. Ovšem zcela záměrně, od doby únosu, který tenkrát západní svět oslavoval, v USA byl dokonce natočen i film, se situace výrazně změnila. Únos vlaku, letadla, autobusu apod. i z politických důvodů je dnes považován za terorismus. Domnívám se že od doby únosu letadla palestinskými teroristy, tím si nejsem ovšem zcela jist. V každém případě už dlouho před 11.zářím 2001. A to nahlížení na únosy jenom umocnilo. A i proto se v českých hlavních médiích, novinách o tomto hrdinském činu českých vlastenců v sobotu 11.9. při příležitosti sedmdesátého výročí v podstatě mlčelo. Oslavovat únos zrovna v tento den, by asi nebylo zcela politicky korektní, že. Smutný obraz české mediální scény.
![Foto](http://1gr.cz/data/ipas/avatar/102019/16102019A6E72EDAB02CA5529C09B5AA6600D84B.jpg)
M55i37r53o89s82l63a27v 22Š58e28j39n23a
Tak o této akci z roku 1951 jsem doposud nevěděl. Děkuji tímto panu Vodvářkovi za rozšíření mých znalostí.
Zajímavé je, že akce se aktivně zúčastnili i členové pohraniční stráže. Z toho plyne, že organizátoři museli dobře vědět o jaké lidi se mohou opřít.
Z hlediska tehdejší doby považuji akci za geniální nápad a je škoda, že to dodnes nikdo nepoužil pro námět filmu.
R23i83c82h84a93r54d 72T63o14m40a14n
Jak píši výše, film byl tenkrát v USA natočen, v ČR nikdy nepromítán. A důvod proč nebude natočen zřejmě ani dnes v ČR jsem také uvedl. Jediné připomenutí této akce, které jsem po roce 89 zaznamenal byl seriál na ČT, který doprovázel Jaroslav Hutka o zajímavých útěcích občanů ČSR/ČSSR, jak se jmenoval už nevím. A pak bylo pár článků v Reflexu, při padesátém výročí. Knihu, kterou uvádím jsem četl v jedenácti letech, a od té doby si všímám, když se něco někde o tom vyskytne.
R66o50s43t63i25s52l66a11v 61M53e21i11š85n70e51r
i já mám za to, že ve vlacích je vzduchový brzdový systém--brzdí se stlačeným vzduchem. ale možná že před sedmdesáti lety tomu bylo jinak, nevím. --co je ale pořád stejné, jsou komunisti--a jeden bývalý z nich se dokonce hodlá ucházet o křeslo budoucího prezidenta. Petr Pavel se jmenuje.
J26i93ř70í 16J52i10r69k64a
Nesedí snad v prezidentském křesle momentálně také komunista? To že mu kdysi vzali stranickou legitimaci nic neznamená, protože komunistu vždy poznáte podle činů. O premiérském křesle a křesle předsedy Sněmovny ani nemluvě...
F28r18a10n43t34i27š69e33k 48N25a33v85r49á49t98i12l
Občan má právo legálně vycestovat ze země a zase se do ní vrátit. A naopak. Pokud cizinec přijede nelegálně a bez dokladů. Stát má povinnost ho vyexpedovat.
J69a91n 26Z77i69e11g81l96e23r
Pěkný článek Tome.
Vyhledávání
TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA
Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.
ondrejneff@gmail.comRubriku Zvířetník vede Lika.
zviretnik.lika@gmail.comHYENA
Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.
https://www.hyena.cz