25.4.2024 | Svátek má Marek


Diskuse k článku

HISTORIE: 70 let Vlaku svobody

Dne 11. září 1951 projel přes česko-německou hranici vlak č. 365, který vyvezl ze střežené republiky 111 pasažérů, z nichž 35 již zůstalo v Německu. Komunistická moc obehnala zemi ostnatým drátem, a proto musel být každý pokus originální a pro vládnoucí moc nečekaný

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
A. Walletzký 18.9.2021 10:03

Souhlasím, nechtěl jsem to příliš komplikovat pro neznalé. Nicméně ty

přivěšené vozy se musí každopádně "vycucat" a hlavní potrubí zcela

vyprázdnit. Lokomotiva má tímto k dispozici brzdu vlakovou -

samočinnou a též brzdu lokomotivní - přímočinnou.

R. Toman 17.9.2021 21:31

Nevím kolik je vám let, když věříte tomu že komouši dodržovali ústavu. V srpnu 1969 při příležitosti výročí okupace byly demonstrace rozehnány i za přispění ČSLA. To je všeobecně známý historický fakt. V listopadu 89 se chystalo totéž pro masovou demonstraci na Letné. To plánoval generál Václavík, generál Vacek mu v tom nějak zabránil, a i proto ho Havel jmenoval ministrem obrany v první porevoluční (Čalfově) vládě.

J. Novák 17.9.2021 21:10

Armáda (ČSLA) podle Ústavy ČSSR nemohla zasáhnout proti lidem na území státu, pro zásah proti tzv. "vnitřnímu nepříteli" byla proto určená Vojska ministerstva vnitra, Lidové milice a Veřejná bezpečnost.

J. Novák 17.9.2021 21:06

Postačí uzavřít brzdový ventil mezi lokomotivou a přivěšenými vozy., nejlépe na voze i lokomotivě.

J. Novák 17.9.2021 21:04

Dodatek, vzhledem k tomu, že Alžbětín byl předávací stanicí pro nákladní dopravu, zejména dřeva, tak kolejový svršek tam nebyl vytrhán i proto, že lokomotiva musela při odpojení vlaku přejet na německou stranu a vrátit se po jiné koleji zpět. Tehdejší stav české poloviny společné nádražní budovy odpovídá popisu v článku.

R. Toman 17.9.2021 18:14

Díky.

V. Čermák 17.9.2021 18:01

Jirka Payne dnes opět střelil kozla...;-DRv

P. Khail 17.9.2021 17:56

Příběhy železné opony: Vlak svobody — Česká televize (ceskatelevize.cz)

V. Kain 17.9.2021 17:41

A chudáci estébáci vyskákali z vlaku a pelášili tam, kde se měli bez práce jako prasata v žitě.

A. Walletzký 17.9.2021 17:15

Technicky to proběhlo asi takto. Při odvěšování vozů z rychlíku bylo vypuštěno hlavní brzdové potrubí - ne kapalina, ale stlačený vzduch, provozní tlak 5barů. Vlaková brzda je na principu snižování tlaku v tomto hlavním potrubí, každý vůz potom brzdí sám ze svých zásobníků - vzduchojemů. Vypuštěním došlo tedy k úplnému zabrzdění zbývajících 3 vozů. Tyto vyřadil někdo záměrně tak, že odvětral - vypustil vzduch ruční záklopkou u každého vozu zvlášť. Takto připravený vlak už lze zastavit pouze samotnou lokomotivou. Ruční brzda v tomto případě vlak nezastaví, pouze zablokuje příslušnou nápravu a ta dále jede smykem.

P. Han 17.9.2021 16:51

Vypuštěním kapaliny z brzdného systému vlaku by se nic nestalo, žádná kapalina tam totiž není. Najděte si cosi o systému Knorr.

R. Toman 17.9.2021 16:48

Zjevně si pletete předsedu parlamentu Vondráčka, s poslancem, komunistickou mlátičkou Vondruškou. Nejste moc v obraze.

L. Severa 17.9.2021 15:01

Někdy kolem roku 1950 letadlo na lince Brno-Praha přistálo v Mnichově. Pracoval jsem tehdy v brněnském Stavoprojektu a několik pracovníků tohoto projekčního ústavu bylo takto také "uneseno". Pokud si pamatuji, tak možnosti emigrovat využil jediný projektant. Jako neženatý si to mohl dovolit, ostatní se, s ohledem na rodinné svazky, vrátili. Myslím, že proto od té doby již v letadle vždy seděl nějaký hlídač.

L. Machala 17.9.2021 14:35

8-o8-o8-o- to je fakt geniální "oslí můstek", voni jsou fakt hlava!

L. Harvánek 17.9.2021 11:08

Vlak je opravdu brzděn stlačeným vzduchem z kompresoru. Olej vypustili z kompresoru.

A pokud jde o hraniční přechod Aš - Selb, fungoval pro nákladní dopravui krátce po roce 1989.

R. Dubravský 17.9.2021 9:31

Nebylo tomu jinak, už tehdy se brzdilo vzduchem. Ostatně se na to můžete podívat na některé z jízd historických vlaků.

Š. Zemek 17.9.2021 9:23

Já o tom taky kdysi četl. Tam se ale uvádělo, že jeden z přítomných železničářů brzdil ruční brzdou. Měl sedět snad v "hytláku". Od vězení ho zachránilo, že vyšetřovatelé skutečně našli vydřené plošky na kolech toho vagonu.

R. Toman 17.9.2021 9:19

Je, jenže P.Pavel má ještě jedno "+" sloužil dobrovolně za jidášský groš cizí okupační mocnosti. A musel si být vědom, že armáda po roce 69 může zasáhnout i proti vlastním lidem. A s tím se KSČ,ČSLA a VS upsal. Ano, minulost P.P. je stejně neblahá jako minulost Babiše.

R. Toman 17.9.2021 9:14

Jak píši výše, film byl tenkrát v USA natočen, v ČR nikdy nepromítán. A důvod proč nebude natočen zřejmě ani dnes v ČR jsem také uvedl. Jediné připomenutí této akce, které jsem po roce 89 zaznamenal byl seriál na ČT, který doprovázel Jaroslav Hutka o zajímavých útěcích občanů ČSR/ČSSR, jak se jmenoval už nevím. A pak bylo pár článků v Reflexu, při padesátém výročí. Knihu, kterou uvádím jsem četl v jedenácti letech, a od té doby si všímám, když se něco někde o tom vyskytne.

R. Toman 17.9.2021 9:06

V roce 1969 vyšla v Magnetce kniha Zastavte expres 63, autor J.Křivan. Kniha podrobně popisuje tuto akci. Je tam i řada fotografií. Otec jednoho z organizátorů, který dostal doživotní trest byl někdy v roce 1963 propuštěn na amnestii. Příběh je polozapomenutý, to ano. Ovšem zcela záměrně, od doby únosu, který tenkrát západní svět oslavoval, v USA byl dokonce natočen i film, se situace výrazně změnila. Únos vlaku, letadla, autobusu apod. i z politických důvodů je dnes považován za terorismus. Domnívám se že od doby únosu letadla palestinskými teroristy, tím si nejsem ovšem zcela jist. V každém případě už dlouho před 11.zářím 2001. A to nahlížení na únosy jenom umocnilo. A i proto se v českých hlavních médiích, novinách o tomto hrdinském činu českých vlastenců v sobotu 11.9. při příležitosti sedmdesátého výročí v podstatě mlčelo. Oslavovat únos zrovna v tento den, by asi nebylo zcela politicky korektní, že. Smutný obraz české mediální scény.

M. Šejna 17.9.2021 8:53

Tak o této akci z roku 1951 jsem doposud nevěděl. Děkuji tímto panu Vodvářkovi za rozšíření mých znalostí.

Zajímavé je, že akce se aktivně zúčastnili i členové pohraniční stráže. Z toho plyne, že organizátoři museli dobře vědět o jaké lidi se mohou opřít.

Z hlediska tehdejší doby považuji akci za geniální nápad a je škoda, že to dodnes nikdo nepoužil pro námět filmu.

J. Jirka 17.9.2021 8:44

Nesedí snad v prezidentském křesle momentálně také komunista? To že mu kdysi vzali stranickou legitimaci nic neznamená, protože komunistu vždy poznáte podle činů. O premiérském křesle a křesle předsedy Sněmovny ani nemluvě...

R. Meišner 17.9.2021 8:29

i já mám za to, že ve vlacích je vzduchový brzdový systém--brzdí se stlačeným vzduchem. ale možná že před sedmdesáti lety tomu bylo jinak, nevím. --co je ale pořád stejné, jsou komunisti--a jeden bývalý z nich se dokonce hodlá ucházet o křeslo budoucího prezidenta. Petr Pavel se jmenuje.8-o

F. Navrátil 17.9.2021 8:27

Občan má právo legálně vycestovat ze země a zase se do ní vrátit. A naopak. Pokud cizinec přijede nelegálně a bez dokladů. Stát má povinnost ho vyexpedovat.

J. Ziegler 17.9.2021 8:25

Pěkný článek Tome. :-)

J. Jirka 17.9.2021 7:58

Vypuštění kapaliny z brzdného systému vlaku? No tohle... ;-D;-D;-D