28.3.2024 | Svátek má Soňa


Diskuse k článku

FEJETON: Cyklisté dříve a nyní

Protože jsem se stačil narodit se v první polovině minulého století, mohu dosvědčit, že cyklistické poměry se u nás hodně změnily (ale takových by bylo ...).

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Ptáček 11.5.2016 13:41

V jednoduchosti je krása

Stále se řeší práva cyklistů, motoristů, pěšáků, zda mají cyklisté jezdit po silnici, či zda nemají jezdit po chodnících nebo pěších zónách, kdy, kdo a jak koho otravuje. A při tom je známé, že právě v jednoduchosti je krása. Cyklista by měl mít právo jezdit všude (kromě dálnic) a dodržovat přísně dvě pravidla. Když jedeš po silnici na kole, musíš dodržovat silniční pravidla a chovat se jako pomalejší vozidlo. A když jedeš po chodníku či pěší zóně, musíš se chovat jako chodec i za cenu, že třeba zastavíš a kolo budeš tlačit - nesmíš za žádnou cenu chodce ohrozit. A bylo by po vymýšlení složitých pravidel, která se stejně stále mění. A k tomu sem tam přidat bonus: Jedu-li např. po uzké jednosměrce a dojíždí mě auto, vybočím mezi parkujcí auta a vůz nechám projet - je rychleší než já. Ohleduplnost pak bude vzájemná.

A. Sedláčková 11.5.2016 19:24

Re: V jednoduchosti je krása

Pane Ptáčku, vřele s Vámi souhlasím. Kolem našeho domu vede asfaltová silnička - původně pro pěší. To byla paráda, procházky, maminky s kočárky, hrající si děti... My, kteří jsme jezdili na kole, jsme respektovali absolutní přednost chodců. Prostě se jelo obezřetně, když bylo třeba, zabrzdilo se. Pak silničku rozdělili na širší pruh pro cyklisty a užší pruh pro chodce a začalo to: velká agresivita cyklistů, když si dovolíte přejít stezku na lavičku nebo venčit psa nebo nedej bože zanést papírek do odpadkového koše. Jak se dostat k výběhu nebo lavičce nebo k odpadkáči, když jsou na straně cyklostezky? Neměli bychom my chodci mít právo na vyznačený přechod? :) Možná by pak byly potřeba i semafory, aby bezpečnost byla bezpečnější a tak donekonečna. Prostě upřednostnění jedné skupiny před jinou by se mělo dobře promyslet, obvykle to nedopadá dobře. No aspoň máme obohacený slovník nadávek od projíždějících cyklistů...

J. David 11.5.2016 10:20

Bicyklisti a šlapálisti na bicyklu.

Jezdím s poštou (ranní kurs od 4:30), naše město je kolařské, takže o srandu není nouze. Ale pozor, ona je to docela mirbidní sranda. Od opilců, zápasících s gravitací, vracejících se z nonstop krčem, cyklistů pílících na ranní šichtu, řada z nich s dráty ve "sleších" od MP3, takže by neslyšeli ani fanfáry "posledního soudu", nu a pak ty "zodpovědné", reflexní prvky, ale na předku svítilnu typu "Fenix "výkonu tak 1600 - 3500 lumenů, takže našinec pak má stav, kdy vidí "houno". Ale všici šlapou stejně (vyjma elektrobicyklů, tam přišlapují) a na Zákon o provozu na pozemních komunikací obvykle kálí. Kouzelné je také to, když s galuskami vyjedou na čerstvě napadaný sníh, a na záda umístí "plecniak" na zvýšení těžiště. To jsou pak torzní kmity a následné "držkopády" ve smyslu snížení "rotační" adhese a již výše uvedené "mršky" gravitace. Nechci bicyklisty a šlapálisty na kolech plísnit, ale když našinci na přechodu na chodce, mezi zaparkovanými auty, na "zebře" vystartuje šlapálista (chodce s jeho 4.km/hod. registrujete, šlapálistu s 15. km/hod. již ne), je na "průšvih" zaděláno. Tedy našinci automobilistovi. Pokud mne ale paměť neklame, Zákon hovoří, že na přechodech pro chodce by měl "šlapálista slézti z aparátu, kolo a sebe "pěšmo" převést. Klasická "chiméra", ti bicyklisti a šlapálisti, to je zvláštní sorta "vyvolených", něco jako v Indii posvátné krávy. Asi jsem píchl do vosího hnízda, ale na takovou ignoranci vůči "pravidlům", jakou mají bicyklisté a šlapálisté, to kdyby dělali držitelé ŘP, tak by nemuselo býti ŘP, všici by byli "vybodováni" a silniční komunikace by ovládli "kolaři". Nic proti kolařům, ale "vocamcaď až pocamcaď". Možná se ale mýlím, "mea culpa".

Z. Lapil 11.5.2016 13:00

Re: Bicyklisti a šlapálisti na bicyklu.

A tak voni volové jsou všude, to není specialista cyklistů. Ty spořádané člověk ani nezaregistruje, protože... Protože jsou spořádaní.

Ale taky mám dojem, že mezi cyklisty je volů nějak nadprůměrně.

F. Svoboda 11.5.2016 9:48

Vzpomínka.

Jako kluci jsme v Brně jezdili po Leninově ulici těsně za nárazníkem trolejbusu. Bylo to sice asi nebezpečné, ale krásné a vzrušující .

J. David 11.5.2016 10:28

Re: Vzpomínka.

My občas stáhli za provazy ze zadu "bidla/klacky", trolejbusák nás pak honil... Byla sranda.

J. Hruška 11.5.2016 9:06

Super fejeton, kam s ním ....

Nazdar. A ještě jedni cyklisté bývali, vlastně cyklistky. A to ženské jezdící ve vlajících sukních na nákup do místního "Pramenu". Samozřejmě bez přilby. Zdravíčko, Josef.

J. David 11.5.2016 10:31

Re: Super fejeton, kam s ním ....

Jo, ale měly ty ženské dámské kolo, s pletenými chrániči, aby se jim ta sukně nezamotala do drátů, Pamatujete, taková ta síť na zadním kole z obou stran?

P. Čulík 11.5.2016 8:06

Proč by měl pokročilý cyklista padat....

Proč by měl pokročilý cyklista padat a proč by si jeho přejetím měli řidiči komplikovat život? Protože i pokročilého cyklistu může někdo srazit z kola, může sletět z kola z různých příčin, ať jede sebeopatrněji. A když se rozmázne cyklista před autem, řidič si zkomplikuje život, protože nestihne zareagovat. Já jsem se (ještě na favoritu) v lijáku takhle svalil v koloně aut, naštěstí se mi stihli vyhnout, o fous. Jelikož jsem se narodil přesně v polovině minulého století a prvního favorita jsem měl od 12 let a dosud najezdím ročně 1-2 tisíce kilometrů, tak vím, o čem mluvím. A nosit v létě protisluneční brýle mi přijde normální, navíc oko se barvám přizpůsobí. Jezdit po cyklostezkách považuji za výbornou možnost, netrpím nostalgií po rozbitých kočičích hlavách. A pivo za 1,70 pamatuji také, jenže si raději zaplatím 30 za posezení v kultivované zahrádce než v začouzené putyce. Ostatně tehdy také byly jiné platy.

F. Kusák 11.5.2016 9:16

Re: Proč by měl pokročilý cyklista padat....

Jenže tady přeci nejde o to, co bylo objektivně lepší nebo horší. Tady jde o nostalgii, ta je možná falešná, ale krásná, jako láska k holce, když nám bylo sedmnáct. Tak to autorovi odpusťte.

P. Čulík 11.5.2016 9:46

Re: Proč by měl pokročilý cyklista padat....

Ale ano, já to tak také chápu:-) ale bez helmy už pár let nedám ani ránu, na lyžích i na kole. Zdraví si konečně začínám vážit čím dál víc:-)

K. Potoček 11.5.2016 9:52

Re: Proč by měl pokročilý cyklista padat....

pane Kusáku, podpis pod vaší reakci

pionýr s brzdou na šlapku zpět, obrácené berany, když jsem dostal favorita a chtěl zapůsobit frajersky na dívky, brašnička s klíčem majícím mnoho různorodých otvorů, na chvíli vyražený dech a zběsilé poskakování, než se mi vrátil, když jsem štrejchnul obrubník a mít helmu, tak tam hopsám v ní...

jj nostalgie

V. Vaclavik 11.5.2016 7:01

Jsou i cykliste mezi

Jezdim bez helmy, nekdy s batuzkem na zadech, strme, nebo dlouhe kopce vyjdu pesky, protoze proc se extra zapotit, ale jinak umim jet jako malo nezavodniku. Kolikrat se divi memu favoritu z prvni poloviny sedmdesatych let (ovsem z toho zbyl uz jen originalni ram a brzdy), kdyz me az v tom kopci miji na svych 50+ tisicovych Kc kolech.

J. Lepka 11.5.2016 5:32

Věčně přiohnutým nohám?

První, co jsem se naučil na bicyklu štelovat, byla výška sedla, abych při prošlápnutí spodní nohu dopnul. Jinak stehenní svaly bolí tak, že ani do té knajpy nedojedete.

J. David 11.5.2016 10:25

Re: Věčně přiohnutým nohám?

Nezapomeňte na tehdejší "klipsny", tedy vektor tahu "hore"... Dnes je to ošetřeno "nějak zespodu" na speciální botu.

R. Dubravský 11.5.2016 11:01

Re: Věčně přiohnutým nohám?

Ale efekt je stejný. Stačí malá ztráta rovnováhy a jdete rovnou na hlavu.

J. Vozábalová 11.5.2016 1:00

Rozlišení

Používám dvě pojmenování pro lidi pohybující se na bicyklu. Může to být pán/paní na kole - osoba mnohdy postarší, jedoucí na kole v civilu, bez přilby a evidentně za nějakým cílem - třeba nakoupit do vedlejší vsi.

No a pak jsou cyklisti.

M. Krátký 11.5.2016 3:25

Re: Rozlišení

patřím do vaší první kategorie - na kole se pouze projíždím v mém blízkém okolí za účelem doplnění tekutin - 1-3 piva a zpět a bez helmy. Ta druhá kategorie by mi mohla být ukradené, kdyby mě ale neterorizovala svojí blízkostí při mém pobytu před mojí chatou - vysvětlím blíže : v nulové vzdálenosti od mé parcely 606 m2 ( mezi Nespekami a Týncem nad Sázavou ) vede polňačka, kterou se přijíždí do naší chatové osady. S "rozvojem" současné cyklistiky se ale z této polňačky stává EU podporovaná "cyklostezka" č.19 a tím i končí idylické kochání se naší krajinou. I zde se ale projíždějící stáda cyklistů dělí na dvě výše popsané kategorie : šílení "hltači" kilometrů, dost často provázejícími svůj výkon výkřiky typu : "uhni vole jedeme závod" a pak druhá, výrazně menší : v klidu se přemísťující rodiny s malými dětmi jen s drobnými pokyny : např. dej si tam dvojku a šlapej. A bude hůř ! Samotná řeka se také stává tepnou organizované EU představy o využití potenciálů správné zábavy - stovky žlutých kánoí a pod plavidel obsazených hulákajícími "vodáky". Dobré ráno

Z. Jaromír 11.5.2016 4:16

Re: Rozlišení

Podle používaného výraziva a zřetelného misantropství bych řekl, že budete policajt v důchodu, případně vysloužilý ouřada. I tak vám a vaší parcele přeju, aby se cyklostezka propadla a řeka vyschla.

F. Kusák 11.5.2016 9:47

Re: Rozlišení

Můžete mně prosím říci, proč toho člověka vlastně urážíte? Myslím, že nás je dost, kteří nemají rádi, pokud nějaká činnost zavání modní masovostí nebo snobizmem. A že naši úředníci se mohou přetrhnout, aby sehnali peníze z EU na stavbu občas pochybné cyklostezky, je taky fakt. A bohužel, na čističky peníze nejsou, protože ta obec nesplňuje jakási kriteria pro dotaci. Já jsem kdysi dávno jezdil na kole závodně, sice jen na úrovni kraje, ale od té doby mám kolo rád. Jenže ta šílenost, kterou zažívám na lesních cestách nebo v zámeckých parcích (kam už často kolaři nesmí) mě také dohání k zuřivosti. Mám přírodu rád a hlavně to ticho, které, a o tom snad nepochybujete, všichni potřebujeme. Proto Vás prosím o více tolerance, slušnosti a pochopení názorů toho druhého, na tom je totiž založená diskuze.

M. Hatlák 11.5.2016 10:18

Re: Rozlišení

Děkuji Vám. Lépe bych to nenapsal ale je to naprosto výstižné.

P. Khail 11.5.2016 13:22

Re: Rozlišení

Uráží? A čím?

J. Lepka 11.5.2016 5:19

Re: Rozlišení

A jak loni v létě? Sázava bez vody a na cyklistiku vedro?

R. Dubravský 11.5.2016 10:59

Re: Rozlišení

Nic jako "vedro na cyklistiku" neexistuje, pokud je po trase dostatek občerstvovacích bodů.

P. Štěpánek 11.5.2016 0:17

No vidite

a ten sikula bez helmy minuly tyden, co narazil do prave otviranych dveri auta, dvere prehoupnul a placnul sebou na silnici skoncil na krchove s hlavou rozmacklou, jak citron.

J. Brunner 11.5.2016 0:46

Re: No vidite

To je dobrá připomínka. Měla by se prosadit a doufám, že prosadí, přilba povinně i do vany. V koupelně se také dost lidí zmrzačí i zabije.

J. Lepka 11.5.2016 5:17

Re: No vidite

A mýdlo sypat pískem, aby neklouzalo.

P. Štěpánek 11.5.2016 7:33

Re: No vidite

Bohuzel pravdiva pripominka, ono taky porovnavat provoz na silnici z prvni republiky a ted, narovinu rikam, ze kdybych ted vyjel na dalnici s skodou 100, co jsem mel moznost ridit, tak bych se celkem bal.Dost hodne :)

R. Langer 11.5.2016 10:33

Re: No vidite

Hm, já bych to nechal na každém osobně, jak bude svůj život a zdraví chránit. Osobně nijak velkou váhu pasivním ochranným pomůckám nedávám a snažím se jezdit tak, abych je nepotřeboval využívat. Jistě, náhoda je blbec, ale není potřeba zase tak usilovně malovat čerta na zeď, jak se to v poslední době módou. Speciálně heslo: "Kdyby to jeden život zachránit mělo!" se vyloženě vymklo jakékoliv kontrole.

Jako hezký příklad lze uvést třeba povinné denní svícení, které po dlouhých oslavných ódách při zavedení po mnoha letech například v Rakousku tiše zrušili - a co se stalo? Správně - nic. Takže asi tolik k té pasivní bezpečnosti. Osobně si například nemyslím, že počet smrtelných úrazů, kterým zrovna zabrání přilba při civilních aktivitách je nějak významný. A naopak - jestli si někdo myslí, že ta přilba mu zachrání život, a proto jede jako idiot tam, kde má jet krokem, spíše ke zvýšené nehodovosti přispívá. Máme přece přilbu, no ne, co by se nám asi mohlo stát? Takže asi tak.

R. Dubravský 11.5.2016 11:04

Re: No vidite

A ten kretén, který to nalinkováním pruhu pro cyklisty vlevo od odstavného pro auta způsobil.