3.3.2024 | Svátek má Kamil


DOPRAVA: Rachot plechů na D1

22.3.2008

který zněl tento čtvrtek během dne nejen přímo na místě, ale přeneseně i v pravidelných relacích Radiožurnálu, může znít pro různé skupiny jinak: otřesně pro účastníky či pro protijedoucí, libě pro odtahovky a automechaniky a karosáře, únavně pro záchranáře, hasiče a policisty a lékaře v nemocnicích, ale co cítí vedení Ředitelství silnic a dálnic, to by mě opravdu zajímalo. Kolik ještě musí být karambolů, než se ti makovci rozhodnou udělat z dálnice D1 alespoň co do infrastruktury moderní dopravní páteřní tepnu, když už to nedokáží i stavebně (rozšíření přinejmenším o jeden pruh, kde to jen trochu jde)? Stačí se podívat na sousední Německo a Rakousko či poněkud vzdálenější Itálii, abychom pochopili, že ti, co vedou ŘSD jsou buď ignoranti, nebo cynici (obojí je ovšem špatně).

Když z dálnice A 98, která se nevyznačuje hustým provozem, pod Regensburgem na křižovatce Holledau vjedete na A9 jedoucí z Norimberka do Mnichova, rázem se ocitnete v jiné situaci: hustý provoz ve třech až čtyřech pruzích a tak to jde přes A99 (Münchener Ring), A8 směr Salzburg/Insbruck, A93 Inntal směr Kufstein (Rakousko), A12 směr Innsbruck a A13 (Brenner Autobahn) až do Itálie směrem na Bolzano, Veronu a dále. Všude stejná situace - mohutný provoz, zhuštěný zpomalený provoz anebo zácpy tu a tam buď kvůli nehodám, anebo o sobotách v zimě a v létě, kdy se mění týdenní turnusy dovolenkářů. Co je ale podstatné, že hned za shora uvedenou křiživatku Holledau je první elektronický ukazatel pro všechny pruhy, který ukazuje blížící se zácpy, reguluje rychlost, dává psané informace a odkazuje na telefonní čísla příslušných institucí, kde lze získat rychlé informace. A samozřejmě, když je nehoda způsobivší zácpu, tak to víte předem ve varovné červené, a to téměř hned, a můžete nejen zpomalit, ale můžete také včas odbočit a pustit se do objížďky. K tomu přispívají samozřejmě i aktivní GPS přístroje v autech, které umí signalizovat dopravní zácpy a jiné mimořádné situace. Stejné platí pro Rakousko i pro Itálii, kde jsou kromě italštiny nápisy i v němčině. Kromě toho rakouské omezení rychlosti je sice možná poněkud nepopulární, protože cesta neubíhá, ale nemohu si pomoci - často tam jezdím - omezení rychlosti na 110 km/h je báječné, přísně kontrolované, téměř všemi dodržované a překračované jen v zákonem dané toleranci, protože je komfortně bezpečné. Proud vozidel jede klidně bez excesů řítících se magorů počasí nepočasí a sníh nesníh. Zácpám pochopitelně nezabrání, pokud provoz extrémně zhoustne, ale nehody jsou jen výjimečné a když, tak jde o mírné ducání nárazníků, trochu odřená auta a sem tam nějaký nabouchaný plech. To na D1 je to jiná káva, tam nemá nikdo šanci, protože se nic nedoví, žádné varování, žádné upozornění, žádné omezování rychlosti, žádné kamery kontrolující a evidující přestupky a spousta bláznů za volantem bez zábran, jako by bodový systém (mají ho i Němci a Rakušané) neexistoval.

Nelze pochopitelně opomenout a nezdůraznit skutečnost, že jsou to především řidiči, kteří patrně pod dojmem, že technicky dokonalá auta vybavená nejmodernějšími brzdami a pasivními bezpečnostními systémy jim zajišťují nesmrtelnost, jezdí jako idioti; jako by nevěděli, že když je kolem nuly nebo mírně pod nulou a navíc nasněžilo nebo sněží anebo padá mrznoucí déšť anebo, třeba v létě, prší hustě, tak je zle a i kdybyste jeli v tom nejdokonalejším vozidle Audi A8 nebo vozidle podobné třídy, tak prostě neubrzdíte nic. Viníky jsou prostě především řidiči, ale to nic nemění na tom, že dálnice D1 je - pokud jde o informační infrastrukturu a stavební stav - katastrofou a mezinárodní ostudou, protože jde o páteřní komunikaci této části střední Evropy s obrovským provozem na hranici či spíše za hranicí jejích možností.

Nelze opomenout výkony údržby ŘSD v době, kdy počasí zlobí. Předpovědi počasí jsou téměř dokonalé a stav, který nastal včera, byl predikován včas, a přesto podle mého názoru ve čtvrtek silničáři neodvedli dobrý výkon a stav vozovky neodpovídal možnostem jejich techniky a nasazení. Úplně slyším ten křík, pokud jim někdo něco takového vytkne, ale z reportáží rozhlasu a televize bylo zjevné, že tam profesonální výkon neodvedli. Neodpustím si uvést jeden příběh. Dne 5. ledna 2008 jsme se s kolegou vraceli z Mnichova po dálnici A9 a dále A 98 do Čech. Již v pátek 4. ledna ráno předpovědi meteorologů, když jsme jeli do Mnichova, konstatovaly jak v našem rozhlase, tak na Antenne Bayern, že v sobotu se bude v západních a severozápadních Čechách resp. ve Falci v Bavorsku tvořit díky mrznoucímu dešti náledí a na silnicích bude nebezpečno, a doporučovali omezit ježdění pokud to jen trochu půjde. Když jsme v sobotu kolem 19.30 míjeli Regensburg, tak ta situace nastala téměř náhle - při třech stupních pod nulou začalo pršet a bylo to opravdu velmi nepříjemné. Německá dálnice včetně A 6 vedoucí z křižovatky Oberpfälzer Wald na Rozvadov byla perfektně včas, ba s předstihem chemicky ošetřena a vozy se solánkou jezdily v obou směrech - viděli jsme jich několik. Přejeli jsme čerstvě otevřené hranice a vjeli do jiné Evropy - na vozovce 3-4 cm sněhu, vlevo rozježděného (provoz byl minimální, protože lidé poslouchali předpověď a vyhodnotili ji správně - prostě málo jezdili), v pravém jízdním pruhu vrstva sněhu v panenském stavu, teplota minus 4°C a vytrvalý déšť. Něco zřídka vídaného, opravdu nebezpečné podmínky. Jeli jsme velmi opatrně a já přeladil na Radiožurnál, který tehdy tak krásně zreformovala B. Tachecí, a tam hlásí jakási dívčina, že na slničních v západních Čechách je kvůli mrznoucímu dešti nebezpečno a dala do přímého hovoru nějakého chasníka, který velí údržbě dálnice a silnic, a ten tvrdil, že na dálnici D5 je nasazena všechna technika a sjízdnost je zajištěna. To opakoval po dalších 10 minutách znovu v přímém vstupu a my řvali smíchy a zároveň sprostě komentovali jeho bláboly, protože buď nestydatě lhal, anebo, co hůř, jeho podřízení lhali jemu a někde se zdrželi u guláše, jelikož až někde před sjezdem na Nýřany na D5 jsme v protisměru viděli první pluh a za ním ještě jedno vozidlo údržby, v našem směru bylo lépe až před tunelem pod Valíkem. Takže když to shrnu, nějakých šedesát kilometrů jsme jeli po naprosto neupravené, nenasolené dálnici a silničáři se na to vykašlali anebo podcenili situaci a nenasadili techniku včas tak, jak to udělali Němci, kteří to nadělení zjevně zvládli na výtečnou. To je jejich vizitka a tento čtvrtek jejich výkon nebyl lepší, přestože předpovědi byly jasné a přesné.

Když se spojí dohromady špatné výkony silničářů, protože ve čtvrtek nešlo o klasickou kalamitu, katastrofální stav D1, především její informační infrastruktury, a skutečnost, že řada řidičů se chová, jako by byl slunečný letní den se suchou vozovkou (nemluvě o stavu pneumatik některých kamionů), tak jsou dány v souhrnu všechny podmínky pro katastrofu, která na dálnici D1 uvěznila tisíce lidí na mnoho hodin. Negativní podíl silničářů na mnoha nehodách na D1 a D5 je podle mého názoru nespravedlivě opomíjen.