Sobota 27. července 2024, svátek má Věroslav
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 49  Kč / 1. měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

DOPRAVA: ... ďábel nás žene a my jdeme jako ovce

diskuse (238)

Tak nám, po necelém roce, ministerstvo dopravy vydalo předběžné hodnocení účinnosti zákona 411 o provozu na pozemních komunikacích. Je to opravdu zajímavé čtení a člověk si při něm musí nevyhnutelně položit otázku, co vše si jako občané ještě necháme líbit. Normálně by to bylo úsměvné čtení. Ono to ale úsměvné není. I když se ministerstvo pokusilo změnou definice dopravní nehody snížit jejich počet, fakta hovoří jasně. Počet nehod neklesl a v tomto roce zemřelo na silnicích podstatně víc lidí, než před zavadením nového zákona ve srovnatelném období loňského roku. A ministerstvo místo toho, aby konečně připustilo, že zákon je paskvil, hledá absurdní argumenty pro vysvětlení těchto jevů. Prostě za to může počasí, krátké statistické období a Marťani.

A že je zákon špatný, musí být každému rozumně uvažujícímu člověku (těch je asi na ministerstevech a obou komorách parlamentu pomálu) jasné. A proč je špatný? Zákon funguje na našich silnicích jako ruská ruleta. Pan Šimonovský podle svého vidění světa do zákona prosadil princip, že každý, i sebemenší hřích, si zaslouží trest. Výsledkem je, že body a neúměrně vysokými pokutami je sankcionováno téměř každé překročení zákona. Bez ohledu na to, zda došlo k ohrožení společnosti či ne. Že stejný trestný bod dostane důchodce, který po výjezdu z parkoviště zapomněl za jasného, slunečního dne rozsvítit světla, i hazardér, který se řítí za šera bez osvětlení po lesní silnici, je absurdní.

Body dostávají ve velké míře ti řidiči, kteří se ocitli ve špatnou chvíli na špatném místě, a ne ti, kteří ohožují své okolí. Přiznejme si, že každý z nás pravidla silničního provozu občas poruší. A protože naše chrabrá městská (někdy ale i státní) policie měří zásadně na místech, kde vybere nejvíce pokut, a tak přispěje nejvíce do městského či státního rozpočtu, může být přistižen opravdu každý. A pokud město své strážníky i odpovídajícím způsobem motivuje, tak je vymalováno. Podle zprávy ministerstva dopravy je více než 50% bodů uděleno za překročení rychlosti v obci o méně než 20 km/h a za porušení ustanovení o ovětlení vozidla. A pokud k tomu přidáme porušení zakazu vjezdu, tak jsme téměř na sto procentech. Je závažnost těchto přestupků opravdu tak veliká, že nás na silnicích nejvíce ohrožují? A nebo jsou to přestupky, při kterých je řidič nejsnáze dopadnutelný a policisté se tak na ně, ve snaze splnit plán, koncentrují?

Těžko můžeme panu Šimonovskému zazlívat, že zákon vypadá, jak vypadá. Od člověka s černobílým viděním světa, jehož jedinou kvalifikací pro ministersky post bylo místo ve vedení politické strany, nemůžeme očekávat mnoho. Pan Šimonovský sám sebe vidí jako archanděla Gabriela, který s plamenným mečem v ruce vyžene hříšníky ze silničního provozu. Hezké. Ale jakýkoli fanatismus do politiky napatří. Ovlivňuje pak osudy lidí v celém státě a my se musíme ptát, kde se stala chyba. Na pováženou je, že tento zákon prošel parlamentem, který jsme si zvolili a který by měl zastupovat zájmy většiny společnosti. A ne úzkého okruhu lidí. Tlak bodové lobby (tím myslím místní samosprávu, která takto pohodlně získává dodatečné příjmy do rozpočtu) musí být opravdu enormní. Dokonce i současný ministr Řebíček, kterému se nedostatek inteligence rozhodně nedá upřít, se nechal zastrašit a ustoupil od svých počátečních rozumných záměrů.

Co ale panu Šimonovskému zazlívat musíme, je to, že při obhajobě svého zákona lže. Naposled 19.06.2007 v online-rozhovoru na iDnes při srovnání našeho zákona se zákony našich sousedů uvedl, cituji: “V Německu je obodován každý přestupek, i ten nejmenší.“ Konec citátu. Podotýkám, že něco podobného pan Šimonovský neřekl poprvé. Jaká je ale skutečnost? V Německu jsou ohodnoceny body pouze delikty, kterým je v sazebníku přiřazena pokuta minimálně 40 eur. Jen pro ilustraci: V Německu stojí překročení rychlosti v obci do 10 km/h 15 eur, překročení do 20 km/h 35 eur a body jsou přidělovány až od překročení rychlosti o více než 20 km/h (zdroj: oficiální stránky německého automotoklubu ADAC). Buď je pan Šimonovský opravdu tak hloupý, že plácá, co mu slina přinese na jazyk, anebo se snaží balamutit a obelhávat veřejnost. Obojí by ho mělo jako politika diskvalifikovat. A je naše ostuda, že tomu tak není.

Přitom by stačily malé úpravy v zákoně. Kdyby výše pokuty při banálních přestupcích byla úměrná míře provinění a kdyby body byly přidělovány opravdu jen za závažná porušení pravidel, sitauce by se automaticky zlepšila. Policie by neměla důvod chytat malé hříšníky a měla by víc času na ty velké. Úřady by stíhaly, neboť by poklesl počet udělených bodů a správních řizení. O co méně by se vybralo na pokutách, o to více by se ušetřilo v státnim aparátu, neboť by pro tuto zbytečnou agendu nebylo potřeba tolik úředníků.

K tomu by stačilo vyjmout z bodového systému takové přestupky jako je nerozsvícení světel nebo překročení rychklosti o méně než 20 km/h a snížit pro ně také úměrně výši pokut. Tak, jak je to všude v sousedních civilizovaných zemích. V Evropě pužívá nulovou toleranci překročení rychlosti (a i tam je nula vlastně +4 km/h) jen Švýcarsko. A jak všichni víme, švýcarská přesnost se v Česku aplikovat nedá. Pozor, nemluvím o beztrestnosti. Pokud by policisté byli opravdu tak hloupí, ať si klidně pokutují za 51 km/h v obci. Ale s tím rozdílem, že nikoho by taková pokuta nezahnala do sociální sítě a jeho existence by nebyla ohrožena odebránim řidičského průkazu.

Teď se dostávám k nadpisu mého příspěvku. Pan Kryl ať mi odpustí, že jsem použil repliku z jeho krásné písně Rakovina. Ale nic výstižnějšího mě pro charakteristiku současné situace nenapadá. Naprostým zklamáním je pro mě chování veřejnosti. Poté, co většina lidí zjistila, že nový zákon jim nic neobvyklého nepřinese, se všichni ponořili do obvyklé české letargie. Převládlo obecné přesvědčení, že se koneckonců nic neděje. Každý si myslí, ze se mu nic stát nemůže. To si opravdu neuvědomujeme, jakou obrovskou páku na nás všechny policie má? Že opravdu stačí frustrovaný městský strážnik, kterému včera večer manželka odmítla sexuální hrátky a který se s radarem postaví za nesymyslné omezní rychlosti na 30 km/h (kterých najdeme v každém městě dost)?. A to ani nemluvím o automatických kamerách, které obce s vidinou lehkého zisku nakupují po desítkách. Pak se už jen kasíruje. To si opravdu necháme všechno líbit a nebo dáme našim politikům, které jsme si zvolili a které platíme z našich daní, důrazně najevo, co nám vadí? To opravdu jsou naši politici tak hloupí, že věří, že se jim nic nemůže stát? A co když nám, řidičům, opravdu dojde trpělivost a dáme své hlasy straně, která bude chránit zájmy naše a ne zájmy bodové a kamionové lobby? Nezvedneme se a nezařveme?

Jsme v Česku.Takže asi ne.... A až přijde náš čas, zase zvolíme do parlamentu stejné kašpárky, kteří tam sedí v současnosti. Chytré, zásadové, slušné a s vybraným chováním.

Aston Ondřej Neff
27. 7. 2024

Jako zlověstné předznamenání byl teroristický útok na francouzskou železniční dopravu. Sabotáž...

Jakub Michálek
27. 7. 2024

Autoritáři mají jedno společné: odpudivý a nenávistný jazyk, který uměle vyrobila mašinérie...

Marian Kechlibar
27. 7. 2024

Základní příčinu shrnul architekt Jan Kasl slovy „systém tvoří stavebním řízením nepolíbení...

Jan Ziegler
27. 7. 2024

Pro některé jedince v Česku je národovecký maďarský premiér velkým vzorem. Ve skutečnosti však...

Aston Ondřej Neff
25. 7. 2024

Kolik by stálo přemalování červených pruhů sanitek na zelené? Jak se asi přemýšlelo? Představuji si...

Aston Ondřej Neff
24. 7. 2024

Ani komunisté v dalším režimu se neodvážili odstranit červenomodrobílý symbol z věží tanků, křídel...

Aston Ondřej Neff
26. 7. 2024

Jako uchazeče o post eurokomisaře navrhuje vláda Josefa Síkelu.

Milan Smutný
26. 7. 2024

Co je vlastně ten dnes již jedněmi (spotřebiteli a podnikateli) proklínaný systém, druhými...

přečetl Panikář
25. 7. 2024

Že mají dámské plavky předvádět muži, považovali diskutující, včetně řady ženských sportovkyň, za...

Lenka Štěpánková
27. 7. 2024

Tělesné trestání dětí je nepřípustné. Novela občanského zákoníku, která obsahuje tuto deklaraci,...

Zbyněk Petráček
27. 7. 2024

Leckomu se nelíbí výraz hybridní válka. Je prý moc gumový. Ale to, co se dělo před olympiádou,...

27. 7. 2024

Oficiální název zní aerofobie nebo také aviofobie. Ačkoliv se nám může strach spolucestujících zdát...

Tomáš Kazda
26. 7. 2024

Zahájení, které nemá obdoby. Poprvé v historii se slavnostní ceremoniál přesunul mimo stadion....

Lidovky.cz
26. 7. 2024

Zatímco se na řece Seině v Paříži plavily desítky lodí se sportovci během oficiálního zahájení...

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz