Sobota 27. července 2024, svátek má Věroslav
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 49  Kč / 1. měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

BIG BEN: Vánoční chaos elektromobilní

diskuse (57)

Elektromobil sem, elektromobil tam, užívejte si a radujte se z hladkého tichého plachtění. Jen ne, prosím, všichni najednou. To by byl věru malér.

Přesně takový malér vypukl v Británii o vánocích, jak se tradičně všichni Britové rozjíždějí navštěvovat příbuzné a přátele. Vlastně kdepak malér: „zlý sen“ alias „noční můra za bílého dne“ se tomu začalo spílat, jak elektromobilisté trčeli v několikahodinových frontách v mrazech u nabíječek. Trasy, které se benzinovými vozy zvládávaly za půldruhé hodiny, trvaly trojnásob i čtyřnásob. Babiččiny pečené krůty, načasované čerstvě na oběd, chladly do půl páté. Venkovské puby, kde Londýňany očekávali jejich místní přátelé na oběd, měly zavřeno, než tam dorazili. Návrat domů, načasovaný na sedmou, trval do půlnoci.

Nabíjecí stanice na půli cesty, bez nichž by se do cíle nedojelo, měly některé nabíječky porouchané. U těch neporouchaných trčela ve frontách tu tři, tu čtyři auta. V jednom případě zmiňovaném v reportážích a rozhovorech s uvázlými elektromobilisty jich čekalo deset. A na vysvětlenou pro neznalé: Nabití jednoho auta na dojezd 150–200 kilometrů trvá 20 minut. Tři auta před vámi – hodina zpoždění. V mrazu při čekání musíte přitápět – elektřinou, která vám bude chybět na jízdu. Běžné nabití, které ještě před rokem stálo 7 liber, se do vánoc zdražilo na 15, u toho malého procenta fungujících „rychlonabíječek“ na 30.

Alternativa – jet dál a riskovat, že s elektřinou, která vám zbývá, nedojedete k příštím nabíječkám a zůstanete trčet uprostřed dálnice. Elektřinu vám do kanystru nikdo nenalije, i kdybyste si pro ni došli pěšky. Když k té další dojedete, posedíte si v podobné frontě i tam. Nebudou-li už všechny její nabíječky porouchané. Jako že jedno či druhé bylo o vánočních svátcích po celé Británii téměř stoprocentně zaručené.

A to se Británie pyšní, že těch nabíjecích stanic má 35 tisíc. Jenže – a ouha: některé z nich jsou tak slabé, že plné nabití může trvat až 24 hodin. Těch „rychlonabíječek“ (to jsou ty, kde nabijete za 20 minut na těch 150 kilometrů), je jen 6 400. A další ouha: Britové mají v provozu 420 tisíc elektromobilů. Vyjeďte se všemi ven v týž den.

V roce 2030 má skončit prodej aut se spalovacím motorem. Tím se prodej elektromobilů zněkolikanásobí. Jenže – další ouha: vláda nemá dost peněz na stavbu takového počtu nabíjecích stanic, jakých bude potřeba k běžnému provozu při odhadu do té doby prodaných a provozovaných elektromobilů. Prý těch stanic bude o 190 tisíc míň, než se plánovalo, vláda přiznává. Navíc – a ještě další ouha: celá elektrická síť, poháněná „eko-neškodnými“ zdroji, nebude generovat dostatek energie na obsluhu i těch, které se stihnou postavit. A vůbec nikdo nedokáže odhadnout, kolik bude elektřina stát a kolik těch šťastných elektromobilistů si své vozy bude vůbec kdy moci nabít. To je elektro-pokroková Británie. Ví někdo, jak se to plánuje, předpovídá, nebo aspoň odhaduje u nás?

Nedivme se, až makléři začnou nabízet investice do chovatelství koní, rychlosklízeček kobylinců a výroben kočárů a dostavníků, jak je známe z historických filmů a westernů (koně snad neprdí tolik metanu jako krávy?). Možná bychom se měli připravit na evropskou koňskou variantu předpovědi tímto citátem jednoho proslaveného arabského šejka:

soumrak

„Můj táta jezdil na velbloudu. Já jezdím mercedesem. Můj syn lítá boingem. Jeho syn bude jezdit na velbloudu“.

Kurasovy knížky najdete třeba zde: http://www.pi-shop.cz/kuras/

Poskytl server Radio Universum se svolením autora

Aston Ondřej Neff
27. 7. 2024

Jako zlověstné předznamenání byl teroristický útok na francouzskou železniční dopravu. Sabotáž...

Jakub Michálek
27. 7. 2024

Autoritáři mají jedno společné: odpudivý a nenávistný jazyk, který uměle vyrobila mašinérie...

Marian Kechlibar
27. 7. 2024

Základní příčinu shrnul architekt Jan Kasl slovy „systém tvoří stavebním řízením nepolíbení...

Jan Ziegler
27. 7. 2024

Pro některé jedince v Česku je národovecký maďarský premiér velkým vzorem. Ve skutečnosti však...

Aston Ondřej Neff
25. 7. 2024

Kolik by stálo přemalování červených pruhů sanitek na zelené? Jak se asi přemýšlelo? Představuji si...

Aston Ondřej Neff
24. 7. 2024

Ani komunisté v dalším režimu se neodvážili odstranit červenomodrobílý symbol z věží tanků, křídel...

Aston Ondřej Neff
26. 7. 2024

Jako uchazeče o post eurokomisaře navrhuje vláda Josefa Síkelu.

přečetl Panikář
25. 7. 2024

Že mají dámské plavky předvádět muži, považovali diskutující, včetně řady ženských sportovkyň, za...

Milan Smutný
26. 7. 2024

Co je vlastně ten dnes již jedněmi (spotřebiteli a podnikateli) proklínaný systém, druhými...

Lenka Štěpánková
27. 7. 2024

Tělesné trestání dětí je nepřípustné. Novela občanského zákoníku, která obsahuje tuto deklaraci,...

Zbyněk Petráček
27. 7. 2024

Leckomu se nelíbí výraz hybridní válka. Je prý moc gumový. Ale to, co se dělo před olympiádou,...

27. 7. 2024

Oficiální název zní aerofobie nebo také aviofobie. Ačkoliv se nám může strach spolucestujících zdát...

Tomáš Kazda
26. 7. 2024

Zahájení, které nemá obdoby. Poprvé v historii se slavnostní ceremoniál přesunul mimo stadion....

Lidovky.cz
26. 7. 2024

Zatímco se na řece Seině v Paříži plavily desítky lodí se sportovci během oficiálního zahájení...

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz