Sobota 27. července 2024, svátek má Věroslav
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 49  Kč / 1. měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

UKÁZKA: Ekaterina Sedia, Tajná historie Moskvy

Ekaterina Sedia
  0:05
diskuse (1)

Tajná historie Moskvy Ekaterina SediaTOPlistExistuje důvod, proč se o městě říká, že má čtyřicet krát čtyřicet kostelů a chrámů. Záblesky zlata poznamenávaly krajinu před ní nezakrytou vysokými moderními budovami. Žlutá barva topolů, zlato na chrámech a modrá obloha ji přiměly, že si šťastně vzdychla a na chvíli zapomněla na akutní starosti. Pak si všimla temného mraku na obloze a zaclonila si oči. Mrak se zvětšoval a přibližoval a Galina si uvědomila, že ho tvoří ptáci – kavky, vrány a sovy. Sovy? Zírala nahoru na tiché pleskání jemných opeřených křídel a na kulaté žluté oči, které se dívaly na ni. Ptáci jí zakroužili nad hlavou a jedna z kavek sestoupila nízko, křídly se málem otřela Galině o obličej a vír vzduchu z jejích křídel jí rozcuchal vlasy.

„Co chceš?“ zeptala se Galina. Nebyl tu v okolí nikdo, kdo by si dělal starosti s tím, že rozmlouvá s ptáky, a kdo by ji poslal zpátky do léčebny. Když byla sama, nemusela předstírat, že je normální.

Kavka usedla na okraj okapu a naklonila hlavu.

Mášo, chtělo se jí říct, ale to jméno raději spolkla. Možná je nemocná, ale moc dobře věděla, jak se rozpozná halucinace. Ptáci, kteří se zjeví odnikud a snaží se s ní mluvit, sovy, kterým nevadí sluneční světlo – to nebyla pravda, to se nedělo jí. Dobrá schizofrenička – statečná schizofrenička – věděla, že je nemocná a že ty věci, které vidí, tam nutně nemusejí být. Dobrá schizofrenička by měla ignorovat halucinaci, jakmile ji rozpozná.

„Jdi pryč,“ zašeptala divoce. „Ty neexistuješ, tak mi dej pokoj.“

S otřesenou duší vstala a zamířila zpátky do vikýře, který ji zavede zpátky do světa tam dole. Ptáci znervózněli z jejího odchodu a všichni se přiblížili; jejich křídla rozvířila vzduch tak silně, že málem ztratila rovnováhu. Sesypali se na ni, jako když vrány útočí na kočky, které se dostanou až příliš blízko k jejich hnízdu, klesali dolů, drápy se jí zachycovali ve vlasech a měli otevřené zobáky. Galina vklouzla do bezpečí vikýře, přičemž jí tenisky klouzaly po kovové střeše, která byla najednou příliš hladká a nebezpečná. Zachytila se prken ohraničujících čtvercový otvor východu, třísky se jí bolestivě zabodávaly do spálenin na jejích prstech, zpanikařila a byla napůl oslepená černým a šedivým pohybem ve vzduchu. Vklouzla do zaprášené střechy a utíkala po schodech dolů; krákorání a houkání nechala za sebou.

Byla příliš otřesená, než aby se vracela do práce, tak šla volným krokem po Novém Arbatu, který nedávno změnili na pěší zónu; tím pádem tu vysedávali pouliční umělci. Prohlížela si jejich práce, když je míjela; nejvíce malovali a jinak znázorňovali okolí Nového Arbatu. Poznávala jednotlivé rysy, jako člověk rozeznává rysy mrtvého milovaného člověka – rysy, kterým chybí jiskra života a pohyb. Umělci na ni volali, nabízeli, že jí udělají portrét, ale ona jen zavrtěla hlavou a sledovala úhledné obdélníky v dlažbě. Minula několik umělců vystavujících matrjošky a malované skříňky na klenoty, které imitovaly více či méně úspěšně tradiční pálechské nebo gzhelské umění. Několik turistů smlouvalo prostřednictvím tlumočníka o cenu a Galina hodila po rozmrzelém muži, který mluvil dvěma jazyky, pohled plný účasti. Ona by nemohla tohle nikdy dělat, pomyslela si, pracovat pro takové lidi, kteří se snesou na město jako mor – lační, blahosklonní, drzí. Ale dumala, jaké by to bylo, uvěřit, že svět byl vytvořen jen pro její pobavení a okouzlení.

Podívala se jinam a zastavila se. Její pohled upoutal velký obraz opřený o stojan. Galina na něj zírala a přála si, aby zmizel. Ale obraz tam zůstával i nadále, jediná malba, která věrně zachytila ducha toho místa – byl to pohled z té střechy, kterou právě opustila. Na obraze byly roztroušené živé tahy zlaté a žluté barvy obklopené světle modrou oblohou. Co bylo horší, několik ptáků – všichni měli zobáky a pařáty – viselo zlověstně v prázdné rozlehlé obloze.

Umělec se hrbil nad obrazem, vyhořelá cigareta mu visela z povislých rtů. Lhostejně pohlédl na Galinu a odešel od obrazu. Neoholený, s rudýma očima, špinavý. „Chcete to koupit?“ zeptal se.

Galina zavrtěla hlavou. „Ne, je mi líto, ale ne. Ale ti ptáci… Vy je také vidíte?“

Umělec se usmál a strniště na jeho tvářích se pohnulo. „Od minulého pátku. Ale co s tím? Myslel jsem si, že je to delirium tremens.“

Galina se usmála. Výborně, pomyslela si, schizofrenička a alkoholik viděli oba vetřelecké ptáky. „Viděl jste i sovy?“

„Od neděle,“ potvrdil jí.

„Odkud se berou? Proč jsou tam teď, během dne?“

Umělec se protáhl, zívl a obestřel Galinu zápachem zatuchlého kouře a alkoholu. „Kdo to má, sakra, vědět?“ zeptal se filosoficky. „Ale jestli chcete znát můj názor, možná za to můžou cikáni.“

„Cikáni?“

„Nebo nějaká jiná zatracená magie,“ usoudil. „Jestli to chcete opravdu vědět, přijďte někdy po setmění a já vám něco ukážu.“

„Pohřešujeme mou sestru,“ řekla Galina. „Myslím, že to má něco společného s těmi ptáky. Můžete mi to vysvětlit teď?“

„Na to není žádné vysvětlení,“ odpověděl. „A já vám nemůžu nic ukázat, dokud nebude tma.“

Vyplivl cigaretu, zastrčil ruce do kapes a naznačil, že už jí nic dalšího neřekne.

Galina vzdychla a obrátila se k odchodu. „Jsem Galina,“ řekla na rozloučenou. „Přijdu za vámi zítra.“

„Uvidíme.“ Krátce přikývl. „Fjodor. To je moje jméno.“

Sedia, Ekaterina: Tajná historie Moskvy
nakladatel: Triton
překlad: Jana Odehnalová
obálka: Lubomír Kupčík
304 stran; paperback; 110 x 165
248 kč
plánováno na 21. září 2009

Aston Ondřej Neff
27. 7. 2024

Jako zlověstné předznamenání byl teroristický útok na francouzskou železniční dopravu. Sabotáž...

Jakub Michálek
27. 7. 2024

Autoritáři mají jedno společné: odpudivý a nenávistný jazyk, který uměle vyrobila mašinérie...

Marian Kechlibar
27. 7. 2024

Základní příčinu shrnul architekt Jan Kasl slovy „systém tvoří stavebním řízením nepolíbení...

Jan Ziegler
27. 7. 2024

Pro některé jedince v Česku je národovecký maďarský premiér velkým vzorem. Ve skutečnosti však...

Aston Ondřej Neff
25. 7. 2024

Kolik by stálo přemalování červených pruhů sanitek na zelené? Jak se asi přemýšlelo? Představuji si...

Aston Ondřej Neff
24. 7. 2024

Ani komunisté v dalším režimu se neodvážili odstranit červenomodrobílý symbol z věží tanků, křídel...

Aston Ondřej Neff
26. 7. 2024

Jako uchazeče o post eurokomisaře navrhuje vláda Josefa Síkelu.

Milan Smutný
26. 7. 2024

Co je vlastně ten dnes již jedněmi (spotřebiteli a podnikateli) proklínaný systém, druhými...

přečetl Panikář
25. 7. 2024

Že mají dámské plavky předvádět muži, považovali diskutující, včetně řady ženských sportovkyň, za...

Lenka Štěpánková
27. 7. 2024

Tělesné trestání dětí je nepřípustné. Novela občanského zákoníku, která obsahuje tuto deklaraci,...

Zbyněk Petráček
27. 7. 2024

Leckomu se nelíbí výraz hybridní válka. Je prý moc gumový. Ale to, co se dělo před olympiádou,...

27. 7. 2024

Oficiální název zní aerofobie nebo také aviofobie. Ačkoliv se nám může strach spolucestujících zdát...

Tomáš Kazda
26. 7. 2024

Zahájení, které nemá obdoby. Poprvé v historii se slavnostní ceremoniál přesunul mimo stadion....

Lidovky.cz
26. 7. 2024

Zatímco se na řece Seině v Paříži plavily desítky lodí se sportovci během oficiálního zahájení...

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz