RECENZE: Stephen King, Pistolník (Temná věž)

10.6.2010 0:05

TOPlistZaprášený plášť, stetson, boty prodřené od dlouhé chůze. A dva kolty proklatě nízko. Pistolník - dokonalý prototyp hrdiny divokého Západu. Tak přesně postavu udělala žijící legenda hororu Stephen King ústředním protagonistou svého nejambicióznějšího díla: Temné věže…

Na počátku románu cestujeme pouští ve společnosti pistolníka Rolanda a stáváme se svědky pronásledování záhadné postavy v černém, která je pro další osudy dobrodruha životně důležitá. Svět, v němž se příběh odehrává, jako by na první pohled vypadl ze starých rodokapsových westernů, což bude ve čtenáři evokovat hlavně dobový vzhled obyvatelstva a prostředí saloonů.

Ač má kniha pouhé dva protagonisty (k pistolníkovi se později připojí chlapec Jake), neznamená to, že by se oni nebo čtenáři nudili. Naopak. King staví dvojici do cesty co nejvíc překážek, jako jsou třeba mutanti, kteří Jakeovi a Rolandovi řádně znepříjemní život. Největším nepřítelem je pro ně ale samotná poušť. Právě ona otestuje jejich houževnatost a psychickou odolnost a ukáže jim, kam až jsou lidé schopní pro vlastní přežití zajít…

Obě hlavní postavy mají skvěle vykreslené charaktery. Roland mi ze všeho nejvíc připomněl Clinta Eastwooda z Dolarové trilogie Sergia Leoneho - prototyp dokonalého hrdiny, ochotný udělat maximum a překročit vlastní limity, aby dosáhl vytyčeného cíle. A pak je tu Jake - malý kluk, který je vyděšený a neví, proč mu osud nachystal takové zkoušky a zda se ještě vůbec někdy vrátí domů. Pro potřeby románu se klíčovými postavami nemohl stát nikdo lepší než právě takové dva protiklady. King se sice v prvním svazku soustředí především na vyprávění jednoho příběhu, zatímco minulost nechává spát. To ovšem neznamená, že by neodhalil alespoň pár drobků, které vás nasytí a zároveň navnadí na další díly.

Autor v doslovu knihy přiznává, že prvotním impulsem pro vytvoření sedmidílné ságy mu byla báseň Childe Roland od Roberta Browninga, kterou vyslechl ve druhém semestru na vysoké škole. Ovšem, jak sám říká, nikdy by se nepustil do psaní svého opusu, kdyby nebylo balíku zeleného papíru. Díky tomu tedy během studia vznikly první dvě kapitoly knihy: Dostavníková stanice a především Pistolník, kterým celý ten monstrózní cyklus začíná.

Kniha se může na první pohled jevit jako čistokrevný western, ale zdání samozřejmě klame. King je totiž muž mnoha tváří a nebojí se experimentovat. Splétají se tu žánry jako fantasy, sci-fi a horor, to vše ochucené kapkou nefalšovaného dobrodružství. Autorovi se podařilo namíchat žánrový drink, z něhož člověku nezaskočí, ale jeho chuť se příjemně rozleze po těle a zahřeje u čtenářského srdíčka.

Na rozdíl od předchozích autorových knih, které jsem měl možnost číst, se mi tato louskala nejlehčeji. Jazyk je příjemný a jednoduchý. Příběh se tak ani na okamžik nezadrhne, díky čemuž jej přečtete jedním dechem a nebudete moct přestat, dokud se nedostanete na konec.

Pokud tedy máte rádi kovbojku, fantastiku a hlavně Kinga, doporučuji Pistolníka sehnat. V jeho společnosti se usaďte do pohodlného křesla, zapněte nějaký westernový soundtrack Ennia Morriconeho, nalijte si poctivého panáka a přečtěte první věty, které vás ihned vtáhnou do děje.

Pistolník /The Gunslinger/
King, Stephen

Nakladatel: Beta