16.4.2024 | Svátek má Irena

RECENZE: Stephen Baxter, Mamut

30.3.2006

MamutKilukpuk, kterou si všichni Mamuti připomínají jako svoji první Matku, byla malým savcem, který se pod zemí ukrýval před Ještěry. Ale Ještěři odešli, a Kilukpukčiny děti postupně zaplnily Zemi. Z některých se stali vodní živočichové, z jiných stromoví, a jedna větev jejího rodu na dlouhý čas ovládla Zemi. Ale Mamuti našli své přemožitele - Ztracené.

Šedivka a Ranboltec žijí - jako členové snad poslední Mamutí Rodiny - na ostrově kdesi v Severním ledovém oceánu. Kdysi početné Rodiny už jsou minulostí, tahle má už jen devět členů - a to s bídou stačí na dožití, nikoliv k obnovení zašlé slávy. Na ostrově se však objeví Ztracenci (jak Mamuti říkají lidem) - a krutě a nelítostně snižují počet členů Rodiny. Šedivka proti nim vede statečný a marný boj.

Tato kniha vybočuje ze záplavy space oper a fantasy šermíren, které z knižních pultů přepadávají v niagárách. Je to variace na Ztracený svět, variace nezvyklá a přitom zajímavá. Je tu mnoho dramatických momentů, jejichž průsečíkem je snaha Šedivky a Ranboltce zajistit přežití rodu, a prostor těchto dvou moderně myslících Mamutů je vymezen úzkou linkou mezi změnami klimatu a lidskou společností. Společností, která je silně rozvrstvená a která se k Mamutům chová zároveň nepřátelsky i vstřícně.

Román je psán tak, že dokáže zaujmout dospělé i dětské čtenáře zároveň. Vzpomněl jsem si na Štorchovy Lovce mamutů, je tu však znát rozdíl prakticky půlstoletí. Není to pohled do minulosti Homo sapiens (prý sapientis, ale tomu asi dnes už věří kromě biologů málokdo), je to pohled do našeho současného světa, pohled klíčovou dírkou, obklopenou bytelnými dveřmi historie a filozofie Mamutů. A z té klíčové dírky fouká dost drsný vítr, takže oko zvědavce může snadno nastydnout.

V příběhu se našlo místo i pro poetiku a lásku. Ne lidskou, ale Mamutí, proto vypadá jinak, a proto je i zajímavá. Stephen Baxter vytvořil celou alternativní historii a především alternativní mytologii, promyšlenou a propracovanou. I když jí věnoval spoustu prostoru, rozsah knihy ji omezuje, a tak v lecčems staví na zkušenostech čtenářů. Nevyžaduje však příliš hluboké znalosti - a i v tom vidím příznak zaměření na mladší čtenáře.

Pro dospěláky to je zajímavé a nestandardní čtení odpočinkového ražení, jak námětem tak poetikou vybočující z většinové produkce, a ukazující schopnost autora střídat polohy i témata. Právě ale poetika a mytologie příběhu svojí nezvyklostí mohou odradit čtenáře, navyklé na základní témata SF&F a jejich zpracování.

Stephen Baxter Mamut (Mammoth)
překlad: Hana Bumblová
obálka: Jan Patrik Krásný, grafická úprava: Dagmar Krásná