RECENZE: Petr Heteša, Nevermore Baltimore

27.10.2010

Nevermore Baltimore Petr HetešaPařížský středoškolský profesor Jerry Linden se náhle dozví, že jeho sestra, která před řadou let utekla z domova, byla zavražděna. Odletí do Washingtonu vyřídit pozůstalost - a zjistí, že Loralinda si nechala říkat Stříbrná Lolly, že vedla a vlastnila úspěšnou síť nevěstinců, a také to, že její smrt zůstane nevyšetřena. Byla zabita v postkatastrofickém Baltimore. To se před deseti lety propadlo do země a puklinami stále ještě prýští ropa. Koncern AMOIL si území pronajal pro její těžbu a Baltimore se stalo státem ve státě. Jerry zjistí, že Stříbrná Lolly hrála pod pseudonymem Yamilla podivnou hru Nevermore Baltimore. Vklad do ní nebyl nijak malý - kvůli tomu zastavila všech svých devatenáct provozoven, a Jerry se rozhodne za svoji sestru v této hře pokračovat. Možná to bude klíč k její smrti.

Přírodní katastrofou postižené Baltimore se tak stalo místem, kde Jerry Linden hledá tajemství smrti své sestry. Musí překonávat nejrůznější nástrahy postkatkastrofického města. Naštěstí Jerry není jen tak obyčejný kantor - učí tělocvik a bojová umění a umí zacházet s pistolí, která mu v Baltimore mnohokrát zachrání život. Ovšem úkoly ve hře jsou zadávány jako hádanky, k jejichž rozluštění nestačí obyčejné znalosti a schopnosti. Naštěstí Jerry zdědil také hejno pomocníků a přidal k nim své kontakty. Mezi nočními návštěvami Baltimore tráví čas schůzkami - s pomocníky, s novinářkou, která chtěla z Baltimore cosi získat, a také s dívenkou Laurou, kterou spolu s nevěstinci po své sestře zdědil.

Hra se ovšem přitvrzuje, zvláště poté, kdy Jerry narazí na hráče, který zřejmě nebere vážně jedno ze základních pravidel - že hráči navzájem si neubližují. Zároveň Jerry začne zjišťovat, že v Baltimore existují tajemství, která jsou zřejmě vražedná. Podivné postavy, zvané vyvřeliny, si někdy lidí nevšímají, někdy je ovšem napadají velmi nepříjemně. Vypadalo to, jako kdyby tam byla zóna lidem zakázaná, hlavní stan vyvřelin, do něhož smrtelník přístup nemá. Jerryho ale hra zavede právě do tohoto epicentra dění, do centrálního prostoru, o který vyvřeliny pečují a nejsou rády, když si nějaký člověk dovolí i jen očkem pohlédnout na jejich kutění.

Petr Heteša je stálicí v české autorské stáji SFFH. Jeho záliba v americké drsné škole, která se výrazně projevila v loňské knize Démoni jsou věční, je i na tomto románu znát víc než jen středně. Ať už samotné Baltimore a to, co se v něm děje, či prostředí "civilní" Ameriky, počínaje právníkem jeho sestry a konče jeho návštěvami na policejních stanicích, to vše se odehrává v pravém chandlerovském duchu, a kulisy tu jsou jen o něco méně depresivní, než prostředí zničeného Baltimore. Samotná hra, do níž vtáhl svého hrdinu, je v akci velmi drsná, ale zároveň velmi promyšlená. Zadání "K porušuje CP" vám asi toho řekne stejně jako mně, ani já nevystudoval jadernou fyziku - ale byla to dostatečná nápověda k tomu, aby se zjistila adresa domu, kde byl cíl jednoho z úkolů. Neboť spoluobjevitel asymetrie rozpadu mezonu K Val Fitch se pro účely této knihy narodil v Baltimore (doopravdy pochází z Nebrasky, pro krásu hádanky to však budiž autorovi odpuštěno - celý svět příběhu je ale tak trochu posunutý jinam, takže proč by se nemohl v Baltimore opravdu narodit?).

Tato kombinace akce a hádanek ozvláštňuje příběh velmi specifickým způsobem a vytváří tak směs, která trochu připomíná klasickou SF - není to o vědě, ale přece jenom to je o poznávání a především o odhalování záhad. Jenže tato kombinace také vedla ke značnému rozměru knihy - téměř šest set stran. Zatímco vlastní akční složka je velmi kompaktní, děj out-of-Baltimore je mixáží, jejíž některé části získají význam postupně a až v samotném rozuzlení. Rozsahu knihy také odpovídá délka úvodu, do níž se vejde hodně dlouhá povídka, a pokud k tomu ještě přičtete Jerryho seznamování se s prostředím Baltimore, dostanete se až někam k novele, stále to je ale ještě pod jednu pětinu celkového rozsahu románu. Když se pročtete uvedením do zápletky, dostanete se ke kvalitnímu románu, který zaujme a potěší.

70%

Petr Heteša: Nevermore Baltimore
obálka: Marek Okoň