19.4.2024 | Svátek má Rostislav

RECENZE: Hal Duncan, Atrament

7.4.2010 0:05

Atrament Kniha všech hodin Hal DuncanTOPlistSvět je černý chrchel utřený z vousů Boha a nanesený na stránku do pěkných vzorů…“ (str. 287)

Ta stránka se nachází v knize, zhotovené z pergamentu, vázaného v kůži andělů. Jsou v ní zapsány všechny světy, všechny reality. A čím jiným na pergament psát, než atramentem?

V předminulém roce spoustu našich čtenářů uhranul sympatický Skot Hal Duncan s první částí Knihy všech hodin, Pergamentem. Mnozí z nás pak netrpělivě čekali na její dokončení. A já teď pokračování toho příběhu držím v rukou. Od Pergamentu se mnohé změnilo.

Od okamžiku, kdy Phreedom přišla o svého bratra Thomase Messengera a sama se ztratila v divočině, uplynulo už 20 let. A Seamus Finnan žije těchto 20 let jako zajatec vlastní minulosti. Navzdory rozmáhajícímu se chaosu se hrstka andělů, kteří zbyli z Konventu, jakž takž drží v pustině, zničené nano bitmikrami. Všude probíhá odvěký a věčný boj chaosu s řádem a všichni v něm mají své místo. Kniha všech hodin, ve které je zapsané všechno minulé, současné i budoucí dění veškerých záhybů reality, zmizela, a mohla by se dostat do nepovolaných rukou. Byla by strašlivým nástrojem. Proto nastává nemilosrdný hon na zloděje.

Není to však jen příběh, co je jinak. Duncanův styl se sice nezměnil, je stále stejně hypnotický a snoubí se v něm vzletný poetismus s vulgárním naturalismem, to je ovšem vše, co se stylu týče. Text je ještě roztříštěnější než v Pergamentu, a je tudíž mnohem obtížnější nepodlehnout mámivému kouzlu slov a udržet si také povědomí o linii příběhu. Celá forma vyprávění se rapidně změnila. Z téměř čisté mytologičnosti Pergamentu zůstala jen jedna dějová linka, věnovaná parafrázím zdramatizovaných mýtů života ve věčně čtené Knize. Duncanův dříve již dost naturální a relativně věcný vztah k mýtu se v Atramentu stává ještě syrovějším až surovějším. V žádném případě však neztrácí na naléhavosti a poselství, které propojuje reality.

Větší část děje však tvoří vyprávěcí linky, které bychom s trochou nadsázky mohli nazvat špionážně - noirovými politfiction, ačkoliv chvíli trvá, než si této skutečnosti čtenář, doslova spoutaný kouzlem Duncanových slov, povšimne. Jeden z těchto fragmentů příběhu je vlastně jakýmsi pátráním po ukradené Knize všech hodin. Duncan se patrně velmi rozumně pokusil odlišnou formou příběhu přijít s něčím novým a nevydávat se „pouze“ ve vyjetých kolejích předešlé části. To se mu sice podařilo na výbornou, nicméně tato cesta je o něco méně působivá než ta minulá.

Atrament je zajisté v kontextu světové literatury dílem stejně výjimečným, jako byl Pergament. A stejně jako první díl, je i druhý pro čtenáře náročné a nadané velmi specifickým vkusem. Ti, které Pergament zaujal právě svým zasazením do mytologie, by mohli být Atramentem lehce zklamáni (třeba jako Váš pokorný recenzent). Ti, kterým se na new weirdovské fantastice zamlouvá především znovuvzkříšená společenská a politická angažovanost, mohou být pro změnu nadšeni mnohem více. Takový už je život v záhybech reality.

fantasy

Atrament (recenze první části Pergament)
/Ink/