RECENZE: Eoin Colfer, A ještě něco...

22.12.2009 0:05

TOPlistArthur Dent vstává z mrtvých. Recenze nového dílu Stopařova průvodce

Eoin Colfer And another thing A ještě něcoStopařův průvodce pokračuje. Jak je to možné?

Eoin Colfer (Artemis Fowl, Supervědátor) měl totiž tu odvahu (nebo drzost - jak chcete) a k oněm původním pěti dílům od Douglase Adamse připsal díl šestý s názvem And Another Thing (překlad plánuje nakladatelství Argo na první měsíce roku 2010 a bude se jmenovat A ještě něco). Nepropadejte panice! Eoin Colfer dostal ke své práci oficiální souhlas od vdovy po panu Adamsovi a údajně se nejednalo ani o jeho nápad, byl k této činnosti doslova ukecán.

Oznámení nového dílu vyvolalo negativní reakce nejednoho fanouška původní série. A připojila se i hlavní postava díla, Arthur Dent, který se nechal slyšet, že se mu takové vstávání z mrtvých ani trochu nelíbí a tázal se vydavatelů, zda těch nepříjemných chvil neprožil v předchozích pěti svazcích už dost. Arthur Dent tak učinil na stanici BBC hlasem Simona Jonese, který jej ztvárnil v rozhlasovém i televizním seriálu. Jeho projev v angličtině si můžete celý poslechnout (zvukový záznam uprostřed odkazovaného článku).

Douglas se nikdy nebál dělat si ze svých čtenářů legraci a věřím, že by se mu možná právě takovéhle lehce skandální uvedení nového dílu líbilo. On sám o sepsání dalšího dílu uvažoval a nebýt jeho smrti v roce 2001, možná by jeho vlastní pokračování již dnes kolovalo mezi čtenáři.

Eoin Colfer And another thing A ještě něco video
Videoupoutávka ke knize And Another Thing

A ještě něco...

Příběh začíná na planetě Zemi čelící (opět) neodvratnému zničení, na které naši hrdinové jaksi uvízli. Čtenář pátého dílu si možná vzpomene, že v něm hlavní hrdinové na konci umírají. Tento detail nelze zcela pominout a několik prvních kapitol se s ním autor snaží vypořádat. Dodejme, že úspěšně. A tak naši zachránění (dříve mrtví) hrdinové mohou opět putovat napříč vesmírem. Do jedné lodě spolu nasednou životem unavený Arthur Dent, bezstarostný Ford Prefect, krásná Trillian, dospívající Čira i svérázný Zafod Bíblbrox a společně čelí nebezpečí, které jim hrozí nejen od nepřátelských Vogonů, ale také od rozhněvaného boha Thóra a v neposlední řadě ze sporů, které vedou sami mezi sebou. V příběhu hraje důležitou roli i čerstvě vyrobená planeta Nano, kterou právě zabydlují její noví majitelé.

Hlavní hrdinové nejsou jediným spojením s předchozími díly. Autor do příběhu zařadil nejen některé další známé postavy, ale i zvířata nebo věci. Potkáme tak znovu Ameglianské krávy, jejichž jediným přáním je skončit na vašem talíři a nahlédneme opět do interiéru vesmírné lodi Srdce ze zlata. Místy to ale autor trochu přehání a některé věci zmiňuje jen proto, aby byly zmíněny, aniž by je nějak rozumně zapojil do aktuálního děje.

Některé pasáže jsou opravdu povedené a nijak si nezadají se scénami z původní série Stopařova průvodce. Sem patří např. výběrové řízení na boha planety Nano, které trefně paroduje výběrová řízení, jak je známe z našeho světa. Ovšem takových míst nenajdeme mnoho. Převažují průměrně zábavné někdy až nudné pasáže stojící na drobných vtipech, jako je mrtvý viking s očima vypadávajícíma z důlků. Ty atmosféru stěží zachrání.

Nejhorším problémem je, že celý příběh už ani tak není příběhem Arthura Denta, ale postav okolo něj. Ty jsou nejen zajímavější než on, ale prožívají i zábavnější osudy. Kniha se jim věnuje víc než Arthurovi, který je většinou jen tichým svědkem událostí. Snad jakoby autorovi během celé knihy vyčítal, že jej vytáhl z hrobu a odmítal se čehokoliv zúčastnit. Přitom v předchozích dílech byl Arthur Dent oproti dalším postavám sice také příliš obyčejný, ovšem právě z onoho kontrastu příběh těžil. Vzpomeňme, že zatímco Ford a Zafod řešili, co si počnou s útokem Vogonů, Arthur myslel jen na svůj šálek čaje, což všem celou situaci poněkud zkomplikovalo. Colferův Dent by nejspíš pod nějakou záminkou jen tiše zalezl do své kajuty (kde ostatně tráví většinu času knihy) a dokud by to šlo, nezajímal by se, co se děje kolem.

Ve chvíli, kdy Prostetnik Vogon Jelz chce recitovat své básně, čtenář jistě zajásá v očekávání další mikturované frkodrťákové chrochtobuznosti. Ovšem vogonská poezie dle Colfera vypadá jako následující ukázka: Play thee, no more, by the crabby hole (volně přeloženo Nehraj si už s námi, u té krabí jámy), což není ani vzdáleně tak špatné, jak bychom od Vogona očekávali.

Eoin Colfer se sice hodně snažil, ale výsledek je dost rozpačitý. Kdyby podobným stylem napsal nějaký vlastní námět, tak by řada výše uvedených výtek neplatila a kniha by mohla být považována za povedenou. Ovšem v tomto případě je předchozí série nemilosrdným metrem a autorovi vysokou laťkou, na kterou nedoskočil. A ještě něco Stopařova průvodce jen připomíná. Na druhou stranu nelze jednoznačně říct, že kniha není hodná přečtení. Těch několik lepších míst knihy za to opravdu stojí. Škoda, že autor celý text nepostavil jen na nich. Kdyby jej vydal třeba jako delší povídku, nebylo by jeho pokračování co vytknout a neznalý čtenář by nejspíš ani nepoznal, že text již nepochází z pera Douglase Adamse.

Hodnocení: 40 %.

Eoin Colfer: And Another Thing...
Jazyk: angličtina (český překlad připravuje nakladatelství Argo)