RECENZE: Brian Ruckley, Zrození zimy

22.10.2009 0:05

Zrození zimy Brian RuckleyTOPlistS příchodem zimy se klany Černé stezky vydávají za Údolí kamenů, aby vybojovali zpět svou zem, ze které byly před více než dvěma sty lety vyhnány. Podobné pokusy již v minulosti proběhly mnohokrát, ale vždy byly neúspěšné, nyní jsou ale šance Černé stezky podstatně větší. Klan Lannis-Haig systematicky oslabovaný hlavním thanem Gryvanem nemá mnoho šancí se ubránit, invaze navíc přichází nečekaně.

Začínající válka zasáhne i Orisiana nan Lannis-Haig, synovce thana klanu Lannis. Většina jeho rodiny je buď po smrti nebo zajatá, vůdce nepřátelské armády prahne po jeho hlavě a jeho jedinou šancí je utíkat. Vskutku neradostné vyhlídky…

„Pcha, další klasická epická fantasy…“, řekli si mnozí z vás při pohledu na Zrození zimy v knihkupectví. Kniha opravdu má typické rysy klasické epické fantasy. Putující družina, různorodé prostředí, zase další ekvivalent elfů (kolikrát ještě…), nepříliš složitý příběh (na nějaké překvapivé zvraty zapomeňte). Ano, po krátké úvaze zřejmě dospějete k tomu, že se jedná o klasickou epickou fantasy. Byla by ale chyba považovat ji za další napodobeninu Tolkiena. Hordy jiných autorů totiž od klasiků jako je Tolkien nestydatě opisují, což se nedá říct o Ruckleym. Při čtení jeho díla se nedostavoval ten známý pocit „tohle jsem už někde četl…“, přestože pár podobností, jako třeba pobyt v lesním sídle kyrininů (zmiňovaný ekvivalent elfů), by se zde našlo.

Zrození zimy pravděpodobně zklame příznivce magie, která je v knize potlačená na minimum, i když díky schopnostem míšenců lidí a kyrininů zde má své zastoupení. Pokud se těšíte na nepřátelské čaroděje metající po sobě ohnivé koule, rychle se těšit přestaňte. Právě absence magie je ale možná jeden z největších kladů. Ruckleyho propracovaný svět má syrovou severskou atmosféru a přítomností magie by ztratil hodně ze svého kouzla.

Postavy procházejí docela přirozeným vývojem a jejich jednání jim budete věřit. Problém vidím jen v kyrininech putujících s Orisianem, kteří jsou příliš nepřístupní na to, abyste si je oblíbili stejně jako ostatní. Vůdcové armády Černé stezky, kteří mají v knize úlohu záporných hrdinů, potom disponují věcí, kterou mnozí plagiátoři Tolkiena vesele opomíjejí, a tou je černobílost charakterů. Ačkoli jsou krutí, chápete jejich motivaci a navíc jako by v nich bylo i něco dobrého, jen skryté za neprostupnou bariérou.

Suma sumárum, ačkoliv Ruckleyho debut není tak ambiciózní jako Abercrombieho Sama čepel nebo Lynchovi Lži Lockeho Lamory, rozhodně se jedná o příjemné počtení, které nezklame žádného fanouška epické fantasy.

Hodnocení: 65 %.

Ruckley, Brian (ukázka, upoutávka na knihu)
Zrození zimy