23.4.2024 | Svátek má Vojtěch


POLITIKA: Andrej Babiš je na začátku

19.10.2013

Hnutí podnikatele Andreje Babiše ANO 2011 je politickými konkurenty a komentátory nálepkováno jako populistické, antisystémové, podnikatelský projekt, nové Věci veřejné apod. Hnutí, které se utváří již od roku 2011 a které si prošlo volebním křestem v senátních volbách v říjnu 2012, neumí kritici, komentátoři ani konkurence zařadit. Místo pochopení fenoménu hnutí ANO 2011 se v médiích jen vrší nálepky, které při bližším pohledu neobstojí. ANO míří k volebnímu úspěchu a přes povinné proklamace konkurentů o jeho nepřijatelnosti není vyloučena jeho účast ve vládě, je proto účelné pokusit se tento fenomém pochopit a vidět jeho silné a slabé stránky.

ANO 09

Inteligenci voliče musí urážet srovnávání ANO 2011 s Věcmi veřejnými. Nápadnou je naopak opomíjená podoba ANO 2011 s TOP 09. Roli stratéga a financiéra Miroslava Kalouska v TOP 09 má u ANO Andrej Babiš. Roli tváře TOPky Karla Schwarzenberga zastupuje u ANO skupina babišových mušketýrů Martin Stropnický, Jiří Zlatuška a Martin Komárek.

Síla Babiše je v přímočarosti a jednoduchosti sdělení, se kterými se obrací na zklamané voliče velkých "systémových" i menších stran. Hlavní slogan, že stát je třeba řídit jako firmu, výstižně charakterizuje nabídku voličům. Babiš si najal profesionály na vytvoření kampaně postavené dle pravidel politického marketingu na mixu oblíbených osobností, pozitivních hesel, středového programu a masivní kampani. Babišovi se podařilo oslovit voliče, kteří mají rádi změnu, energii a sílu, proto stahuje voliče od unavených ODS, TOP O9, sirotky po VV a znejištělé u ČSSD. Zatím ho nebrzdí stranická byrokracie a vnitřní konflikty, které vidíme užírat ODS, ČSSD, a Zemanovce.

Slabost Babiše spočívá v ignorování českého politického systému. Vedle voličů ODS se Babišovi zatím příliš nedaří oslovit voliče "menších" stran, mezi které je roztříštěno významné množství hlasů. Babiš věrohodně prodává svůj příběh zklamaného voliče ODS, který nad ní zlomil hůl, když ji ovládli kmotři. Stropnický a Zlatuška, kteří reprezentují "havlovský", liberální proud české nelevicové politiky, dostatečně silně neoslovili "svoje" voliče, kteří už nechtějí podporovat pinožení malých stran sympatických programem a idealismem, ale odpuzujících sektářstvím a neschopností domluvy, jakou letos předvedli Strana zelených, hnutí Změna, Piráti, ale i lidovci a soukromníci.

Hnutí chybí politický stratég formátu Kalouska nebo Zieleniece, který by dokázal Babiše usměrnit. Babiš dělá chyby nováčka, nechal si namluvit, že ANO má být masovou stranou. To bude v budoucnu zdrojem značných problémů. ANO v současnosti není standardní politickou stranou, blíží se modelu kádrové strany, jakou známe z USA nebo naší předrepublikové historie (Mladočeši). Hnutí bude potřebovat dobré vedení a několik let k usazení vnitřních "procesů", to se neobejde bez konfliktů, bouchání dveřmi a poklesu popularity. Komentátoři mají pravdu, že Babišova paušální kritika politiků jen prohlubuje odcizení veřejnosti od politiky a v budoucnu se Babišovi vymstí. Donekonečna nepůjde operovat s tvrzením, že on není politik.

ANO 2011 není spásou české demokracie ani jejím hrobařem. Úspěch ANO ve volbách přinese změnu fungování stranického systému, kterou je však náš demokratický systém schopný vstřebat. Budoucnost je otevřená a to je dobře.

Autor je politolog, není člen ANO, 2002-2008 byl asistentem nezávislého senátora Jiřího Zlatušky, jedné z tváří ANO

Kráceno vyšlo v Hospodářských novinách