Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
Na seznam.cz dnes zveřejněny maturitní otázky.
Firma v únoru utržila jen 4 pětiny toho, co utržila v lednu.
O kolik procent více utržila firma v lednu než v únoru? Správná odpověď je prý 25%. Tak já nevím, kdo je blbec. Cermat?
Jistě, ale až mi vysvětlíte, jak se z jedné pětiny stane jedna čtvrtina.
Vám to bude těžké vysvětlit, tak to zkusím na konkrétních číslech. Firma v lednu utržila 100 jednotek. V únoru 4/5, tedy 80 jednotek. V lednu tedy utržila o 20 jednotek více, než v únoru. 20 jednotek je 25% únorových tržeb. Firma tudíž utržila v lednu o 25% více, než v únoru.
O kolik procent více utržila firma v lednu než v únoru?
Není to tak, že těch 100 jednotek je tržba v únoru?
Když se zeptáme takto, tak o 20%. Mně to připadá logické. Těžko budu někomu vykládat, že jsem v lednu vydělala sto tisíc a v únoru jen osmdesát a tudíž jsem vydělala o 25% méně.
Otázky "o kolik procent více utržila firma v lednu než v únoru" a "o kolik procent méně utržila firma v únoru než v lednu" nejsou totožné.
V prvním případě firma utržila v lednu o čtvrtinu únorové tržby víc, v druhém případě utržila v únoru o pětinu lednové tržby míň.
Viz výše - je to o jednu čtvrtinu únorové tržby víc. Tedy v lednu utržila o 25% víc než v únoru.
Ano, jde o to, co je bráno za základ. proč by měl být základem ten druhý měsíc, který se porovnává s prvním?
Ehm ... firma v únoru utržila jen 4 pětiny toho, co utržila v lednu.
Ergo utržila toliko 80% lednového příjmu.
Otázka - o kolik procent více utržila firma v lednu než v únoru?
80% lednového příjmu je 100% únorového příjmu, jedno procento únorového příjmu je pouhých 0,8 procenta lednového příjmu. Rozdíl mezi oběma příjmy je 20 procent lednového příjmu, ovšem jedna čtvrtina únorového příjmu, tedy 25%. Jinak též 20 : 0,8 = 25.
Ovšem vysvětlení pí. Václaviíkové z 4.6.2023 12:42 je jaksi pochopitelnější.
Povinná maturita z matematiky se opravdu neměla rušit. Ovšem podle https://www.zsjs.cz/svp/ucebni-osnovy_8_matematika.htm se procenta učí v 7. třídě ZŠ. A příklad je klasický chyták.
O správnosti odpovědi na tuto otázku se matematici dohadují. Správně jsou obě odpovědi, tedy 20% i 25% podle toho, jaký základ k výpočtu si žák zvolil. Otázka není dobře položená.
Krom toho se nepsané pravidlo použít jako základ výpočtu únorovou částku /v tomto konkrétním příkladu/ nepoužívá ve finančnictví a všude tam, kde se pracuje s časovými řadami, jak je uvedeno na novinkách.cz
Odkaz dal pan Jirkovský
No, po mém soudu je otázka položena tak, že za základ jest brát únor, neboť "než v únoru".
Otázky "o kolik procent více utržila firma v lednu než v únoru" a "o kolik procent méně utržila firma v únoru než v lednu" nejsou totožné.
V prvním případě firma utržila v lednu o čtvrtinu únorové tržby víc, v druhém případě utržila v únoru o pětinu lednové tržby míň.
Ta otázka totiž vyžaduje i pochopení psaného textu, což je pro posouzení maturanta podle mého velmi důležité. Toto rozlišení je kromě toho myslím i nutným předpokladem pro schopnost kritického myšlení a správného uchopení faktů.
I když se vám to nezdá, je minimální slušností sem dát odkaz na to, co vám není recht, když už to sem nesete.
Cermat to má ovšem správně. Chtěl zjistit, jestli se maturant orientuje v tom, co je bráno jako základ pro výpočet procent. Paní Krejčová jen demonstruje, že tohle učivo neovládá.
To mě pochopitelně napadlo. Ale nechtěl jsem to paní Krejčový nějak vkládat do jejího rzhřčení.
Předpokládám, že se vždycky přidá k onomu nadávání na úpadek vzdělání a steskům na humanitní obory :-)
Seznamzprávy
zprávy- domácí - Život v Česku - Zkuste si letošní maturity. Slabší žáci v části úloh výrazně zaostali.
Odkaz je tohle:
https://www.novinky.cz/clanek/veda-skoly-pocty-s-procenty-budi-nejasnosti-u-prijimacek-i-maturit-40431005
A vaše neschopnost sem dát něco tak triviálního, jako je odkaz, svědčí jen a pouze o vaší "intelektuální" výbavě.
Možná jste na mě tak vyjel proto, že pod vaším odkazem se v článku uvádí, že obě odpovědi jsou správně a že není dobře položená otázka.