Sobota 27. července 2024, svátek má Věroslav
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 49  Kč / 1. měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

DIVADLO: Jan Schmid z Ypsilonky ještě poslední slovo neřekl

diskuse (1)

Možná znáte Jana Schmida (*1936) jako milovníka knih z televizní Literární revue 333. Jinak je herec a režisér, profesor na DAMU, principál legendárního divadla Ypsilon, které sám založil (1963). Napsal i nějakých patnáct knih a přiřadil k nim v poslední dekádě i Epištoly v kapitolkách (2012) a skutečně objemný svazek Improvizace, náhoda a jiné vyhlídky (2018). Titul této publikace je pro Jana Schmida víc než příznačný a improvizaci nad prkny, které znamenají svět, vysvětluje jako způsob myšlení a orientace v prostoru; protože jen tento přístup dá životu pravý smysl.

Nebo aspoň více smyslu. Autor se to pokusil dokázat v pětatřiceti kapitolách (Ticho, Údiv, O principu nahodilosti, Pikaresknost pohybu, Dříve činiti než mluviti, Dobírejme se prajazyka toho, co děláme, O improvizaci skrz inscenaci Outsider) a celým souborem Dodatků a příležitostných textů (například Nadhled Zdeňka Hořínka, Opery v Ypsilonu, Divadelník Evald Schorm a jak jsem ho znal, O Věře Chytilové, Drahomíra Vihanová v souvislostech), ve kterých krapet pábí, krapet rozjímá. Nejen o herectví. Taky o tom, jak tvořivě žít a správně vnímat univerzum. Jak být košatě bezprostřední - asi jako „plodná hrušeň“. A když Schmid o tomhle všem píše, je to očista jeho a současně naše. Autor více i méně vědomě atakuje stereotypy a moc rád dumá o záchranných kruzích, které nám podává dětství. Odhaleními obrozuje nejen herce (kteří to nakonec ani moc číst nebudou), ale lidi jako takové. Je fakt, že přitom nabírá notné porce naivity a dětinskosti, a podobné uvažování (jak mi někdo vysvětlil) hraničí s ódami na poetiku otevřeného díla. Proč taky ne. Schmid ji celoživotně praktikuje. A i proto, že náhody přejí připraveným, našel motto: svou filozofii serendipity - řízené náhody. Maně mě napadá, že by ji stálo za to aplikovat na Neffovou filozofii frenezie - a viz Kniha Frenesis - Ondřej Neff | Databáze knih (databazeknih.cz).

Co víc? - S invencí umí ztotožnit snad každé lidské jednání s „učením se hrou“, přičemž stojí permanentně nohou v první obecné. Vlastně funguje jako dost solidní učitelka. Ale sám je student. Věčný. Sice vidí, a to přesně, a přece skrze montáže, za pomoci střihu. S improvizací pak nikdy nepracoval improvizovaně. Naopak. Dělal to metodicky a systematicky. Každou „krásnou neukončenost“ bral přitom za pozitivum a nahodilost měnil v generátor kouzel. Každé nechtěné nedokonalosti říká věrohodnost a od chyb se v Ypsilonce odrážel. „Je třeba se nechávat překvapit a autentický zůstat i během překvapování.“

Božstvem, jemuž se Jan Schmid klaní, je tedy hlavně autentičnost a snad se jí někdy, řekl bych, uklání až moc. Jiná osobnost by totiž v jeho botách safraportsky narazila. Je to jako když půjdete hrát hlavní roli za Suchého: i Schmid je víc přírodní úkaz než člověk.

Ani podobné výhradičky (nikoli jen mé) nemění vůbec nic na tom, že jsou ypsilonské hry dobré jako ryzí produkty života, a ty nejlepší z nich fungují opět a opět. Co více, přímo před našima očima se ty hry pokaždé nanovo rodí, a hraní jako předstírání nemá v podobném světě místo. Zato happening ano. A vypadá to jako chaos, ale jde o zdánlivý chaos.

Schmid nezapomněl ani na to, že je realitu třeba umocňovat metaforami, a ví, že je každá náhoda uchystána jaksi „shora“. Že je částicí přírody i lidské přirozenosti. „Vždy si sednu a sedím a jsem tak stále v pohybu, protože jdu,“ píše Schmid - a ještě i jinými paradoxy vystihuje aktivity vlastního nitra. Pak na tomtéž buduje divadlo. A celý přístup ke světu. A bude to i originální zvláštností různých našich duševních stavů, při kterých se okolo „otevře vesmír“.

„Pokud okolo vás ne, už jste mrtví.“

Improvizace u Schmida nikdy není jen ornament a exhibice. Je to základ. „Rozebírání i neustálé skládání.“ A jen přímočarost je permanentně nabourávána a nenápadně jsme tak - my v hledišti - nabádáni k větší poctivosti v životě. K nezpohodlnění.

„Přesný plán je vždycky chyba,“ míní Schmid a vždy začíná činem, nikdy ne teorií. Platí to při zkoušce i mimo divadlo a jedinečná spontaneita Ypsilonky je dána jeho schopností být dokonale nad věcí v momentech, kdy jen zdánlivě usnul sám v sobě.

Své hry nechal pootevřené. Větrá. A klidně je vystavil otřesům, které si při psaní neuměl zdaleka představit, aby uvítal i chvíle, kdy zaklepala náhoda.

Divadelní teoretik Zdeněk Hořínek (1931-2014) o tom napsal, že každý „tvoří tak, jak vypadá,“ ale to není celá pravda. Tvořit se musí navíc hravě. Neopotřebovaně. I s trapasy. V rámci nonsensu. Sleduje-li podobné představení divák, tak mu i katarzně docvakne, že je každá životní nečekanost do vysoké míry překonatelná; pokud ji správně vyslyšíme.

Za normalizace se Schmid jako literát odmlčel a teprve roku 1985 vydal knížku Léto bude ve čtvrtek. Jeho osobnost se ale vymazal nedala, a když jsem se s ním v září roku 1985 náhle potkal v metru, se samozřejmým nadhledem tu natáčel pro televizi… ne, nic víc, než reklamu. A hrál v ní s jiným hereckým naturščikem Františkem Čechem.

Dvě knihy, které Schmid vytvořil a zveřejnil již v letech šedesátých, měly ještě pokaždé velice výrazného spoluautora. V prvním případě Ladislava Dvorského a v druhém případě Miloše Zapletala. Obě (Tajný lodní deník a Objevy bez konce) jsou teď antikvárně ceněnými kousky, ale jenom Deník jsem si jako kluk opakovaně půjčoval ve veřejné knihovně.

Tajný lodní deník - Ladislav Dvorský | Databáze knih (databazeknih.cz)

imp

Schmid je zde pořád. Dál si kreslí a hraje, režíruje a píše, vysvětluje a učí. Moderuje. Renesanční osobností se narodil. Jako renesanční odejde, ale energie má pořád ještě dost.

Nad knihou Improvizace, náhoda a jiné vyhlídky (288 stran, ilustroval autor Jan Schmid).

Aston Ondřej Neff
27. 7. 2024

Jako zlověstné předznamenání byl teroristický útok na francouzskou železniční dopravu. Sabotáž...

Jakub Michálek
27. 7. 2024

Autoritáři mají jedno společné: odpudivý a nenávistný jazyk, který uměle vyrobila mašinérie...

Marian Kechlibar
27. 7. 2024

Základní příčinu shrnul architekt Jan Kasl slovy „systém tvoří stavebním řízením nepolíbení...

Jan Ziegler
27. 7. 2024

Pro některé jedince v Česku je národovecký maďarský premiér velkým vzorem. Ve skutečnosti však...

Aston Ondřej Neff
25. 7. 2024

Kolik by stálo přemalování červených pruhů sanitek na zelené? Jak se asi přemýšlelo? Představuji si...

Aston Ondřej Neff
24. 7. 2024

Ani komunisté v dalším režimu se neodvážili odstranit červenomodrobílý symbol z věží tanků, křídel...

Aston Ondřej Neff
26. 7. 2024

Jako uchazeče o post eurokomisaře navrhuje vláda Josefa Síkelu.

přečetl Panikář
25. 7. 2024

Že mají dámské plavky předvádět muži, považovali diskutující, včetně řady ženských sportovkyň, za...

Milan Smutný
26. 7. 2024

Co je vlastně ten dnes již jedněmi (spotřebiteli a podnikateli) proklínaný systém, druhými...

Tomáš Kazda
26. 7. 2024

Zahájení, které nemá obdoby. Poprvé v historii se slavnostní ceremoniál přesunul mimo stadion....

Lidovky.cz
26. 7. 2024

Zatímco se na řece Seině v Paříži plavily desítky lodí se sportovci během oficiálního zahájení...

Stanislav Kučera
26. 7. 2024

Roli čestného vůdce výpravy zažil už při hrách v Riu, kde slavnostní zahájení probíhalo na...

Jaroslav Veis
26. 7. 2024

Fotbal nemá logiku, zněl počátkem léta co chvíli z televize oblíbený citát slavného fotbalisty a...

Luboš Jirsa
26. 7. 2024

V Paříži v pátek oficiálně začaly 33. letní olympijské hry. Zúčastnit se jich má pod neutrální...

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz