26.5.2024 | Svátek má Filip


Diskuse k článku

ZELENÁ ENERGIE: Ekonomika čisté nuly

Článek profesora Michaela Kellyho v deníku Telegraph: „Lidé musí znát realitu čisté nuly“.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Pilík 1.3.2024 0:16

Asi jste to nepochopil, byl to jen příklad, jak jsou často jističe předimenzovány, jinak máme v domě jen elektřinu, A ovšem ani komín na jakékoli spalování. ;-)

V. Kolman 29.2.2024 15:16

Zmiňujete se pane Žaloudku o panelákovém bytu.

Berete v úvahu, že se jedná o TŘÍFÁZOVÝ!!!!!! jistič 3 x 25A (běžně osazovaný) při napětí sítě 3 x 230V??? To je přes 17 kW!!!!!!

Tento příkon bohatě stačí "nakrmit" elektrický sporák + automatickou pračku + ostatní elektrospotřebiče současně - s dostatečnou rezervou. Sám v takovém bytě žiji a ani jednou mi jistič 3 x 25A "nevypadnul".

V. Kolman 29.2.2024 15:01

Bude mi tu klnuto a nadáváno, ale on by takový ultralehký kapotovaný elektro-vehikl (varianta e-bicyklu) vůbec nebyl k zahození a mladí sportovci by jej MOŽNÁ? vzali na milost a používali ho na kratší cesty.

Bohužel - nic takového tu ZATÍM není;-(;-(;-(

V. Kolman 29.2.2024 14:56

Nejsmutnější, "zemitě se vyjadřující" L. Nováku na tom všem je, že pan Rada má v mnohém pravdu!!

Fosilních (ale ani nefosilních) paliv určitě není na Zemi neomezené množství (to doufám nebudete popírat) a lidstvu nakonec nezbyde nic jiného, nežli nalézt jiné zdroje energie, nebo se vrátit zpět do jeskyní (tolik jeskyní ale na Zemi není) a svítit si loučemi;-D;-D;-D

Pan Rada je (obrazně řečeno) prorokem, volajícím na poušti, všemi dehonestován a zatracován, jako již mnoho jedinců před ním;-(;-(;-(

A teď - hr na mě!!!!!!;-D;-D;-D

V. Kolman 29.2.2024 14:46

V jů-es-ej se používá napětí 120V (o frekvenci 60Hz), takže ty hodnoty jističů nejsou pro plně elektrifikovanou domácnost až tak neskutečně velké.

Příklad: Pokud se použije PŘÍMÝ!!!!!! (ne v bojleru) ohřev vody jenom na sprchování, pak těch 100A (odpovídá 12kW) a to není zas tak mnoho.

V. Kolman 29.2.2024 14:32

Vláďa podpoří - vláďa se chystá......;-D

Až se budou po světových bojištích s úspěchem prohánět E-tanky, létat E-stíhačky/E-bombardéry a na bojištích bude spousta FUNKČNÍCH dobíjecích stanic, pak se začnu nad E-mobilitou vážně zamýšlet.

Do té doby budu považovat E-mobil za zajímavou variantu dopravního prostředku, ale je to "tak trochu jiný automobil" a je nesmyslné ho mocí mermo cpát na silnice jako plnohodnotnou náhradu "spalováků".

Své místo má E-mobil v místní městské dopravě, to ano. Ale už obyčejný větší mráz (-20°C) ho na delší trase při dopravní "zácpě" na dálnici VELMI!! znevýhodňuje!!!!!!

V. Kolman 29.2.2024 14:21

Slova - slova - slova!

Proč tak složitě. Lidí je na Zemi zkrátka cca 25x více, nežli by bylo záhodno a nezůstává to bez následků!!!!!!

V. Kolman 29.2.2024 14:18

Otázkou je, jestli vás pane Diviši pan Rada do jeho jeskyně pustí, až na Zemi časem dojdou veškerá fosilní paliva a vy budete v "globálně oteplené" zimě mrznout před vchodem do jeskyně ;-D;-D;-D;-D;-D

V. Kolman 29.2.2024 14:07

Z vašeho příspěvku pane Pilíku usuzuji, že k vaření a ohřevu používáte pouze fosilní paliva (zmiňujete se POUZE o dvou osvětlovacích okruzích po max 6A) a na zbývajících pár Watthodin by vám stačil nevelký ostrovní FV systém na střeše, zálohovaný malou "baterkou", abyste nemusel chodit v noci na WC potmě, s baterkou, nebo s petrolejkou.

Neberte to jako výsměch, ale pokud máte opravdu 2x jistič 6A (=2 x 1380W!!) na osvětlení (o zásuvkových silových obvodech se nezmiňujete), pak si ani neuvaříte kafe v rychlovarné konvici (2000W), nebo na el. vařiči!!!!!!

Je možné, že tak skutečně žijete, ale jste naprostá výjimka v evropské populaci. Uvědomte si, že vy namůžete používat ani automatickou pračku (tedy - pokud -ehm- "trochu" nepřeháníte);-D;-D;-D

L. Novák 29.2.2024 13:52

Vláda podpoří stavbu nabíjecích stanic pro nákladní auta

Vláda se chystá finančně podpořit stavbu dobíjecích míst, která umožní rozvoj elektromobiliy v nákladní silniční dopravě. Tento týden vypisuje první výzvu za jednu miliardu korun a chystá druhou se stejným objemem peněz. Naopak se vláda nechystá finančně podpořit dopravce při nákupu elektrických nákladních aut, řekl dnes na brněnské konferenci o nákladní elektromobilitě ministr dopravy Martin Kupka (ODS).

https://oenergetice.cz/cista-mobilita/vlada-podpori-stavbu-nabijecich-stanic-pro-nakladni-auta#comments

Kupka (ODS) je zelený magor!

L. Písařík 29.2.2024 11:26

Jak patrno z mého jména, Američan nejsem, mí předci, od r 1720 rodokmen, byli sedláci na půdě 35 až 100 ha a podle haploskupiny máme v sobě kelskou krev, z čeho soudím, že jako Keltové, kteří přišli do Čech asi v 2. stol. př.n.l., zůstali na své půdě, protože sedlák půdu neopouští, ledaže by byl z ní vyhnán ( stalo se mému otci v 1948 roce.)

Jinak s Vámi poslanými linky docela souhlasím.

M. Kocián 29.2.2024 7:13

Už drahnou dobu obcházím autosalony a snažím se úsporné a ne příliš drahé (rozuměj, výrobně náročné) auto koupit a marně. Kdybych věřil, že Bruselu vážně šlo o životní prostředí, nazval bych to střelením se do vlastní nohy. Tak naivní ale nejsem - pokud vím, oni se svých aut a letadel vzdát nemíní, aby té Zemi taky trochu pomohli.

P. Rada 28.2.2024 23:58

Drzé posměšky jsou Vám příznačně argumentem namísto věcnosti. Sočíte zřejmě hlavně na Brusel podobně jak Putinovci - namísto aby jste si adekvátně vážil alespon nebývalé stability v regionu ze kterého vzešly zatím nejničivější světové války a ze kterého nyní převážně jen čerpáme technologický i společenský pokrok.

Kde se podle Vás dnes ve světě žije jen bezproblémově?

Článek je přeci předně o energetické situaci v USA, kde před léty více tunové "obludy" se spotřebou ke 20litrům naprosto dominovaly ale ani v tak bohaté zemi se s více příčin neudržely a s nimi kolabovala tak dříve bohatá města jako Detroit.

https://www.denik.cz/ze_sveta/mesto-automobilu-detroit-bankrot.html

Dnes se v USA staví a prodávají daleko úspornější japonské typy aut a světově známá Tesla kterou navíc montuje i Čína. Analogický vývoj v ekonomizaci elektrifikace mobility přesto sám americký autor nepoučitelně neočekává i přesto, že se tamnní zásoby surovin a zejména ropy tenčí:

https://www.idnes.cz/ekonomika/zahranicni/ropa-biden-strategicke-zasoby-cena-infrastruktura.A230719_121150_eko-zahranicni_jla

P. Pilík 28.2.2024 23:52

Milý pane, dělat podobný výzkum podle montovaných jističů je už zcela mimo. Příklad: v našem bytě jsou dva osvětlovací okruhy s 2 jističi 6A, protože menší prostě nejsou, takže chrání příkon 12A x 240V = 2,88 kW, přitom celkový příkon našeho osvětlení je, pokud by svítilo věechno najednou, kolem 100 W. A navíc práce je výkon za jednotku času a kolik motorů by se muselo ve více domácnostech rozběhnout ve stejném okamžiku, aby to mohlo přetížit síť, to si vůbec nedovedu představit.

L. Novák 28.2.2024 20:44

Jako vzorek TOTÁLNĚ ;-O BLBÉHO ZELENÉHO MAGORA sloužíš opravdu skvěle. Jen tak dál! !!;-D

L. Novák 28.2.2024 20:42

:-) R^ Vy s tím blbem Radou máte nekonečnou trpělivost... :-P

J. Matěna 28.2.2024 20:29

Vy nekonečný troubo. Ta projekce lidské arogance sedí v Bruseli a ta dvoutunová monstra jsou přímým důsledkem tam vzniklých regulací dotací a pokut.

Poté co Brusel takřka znemožnil výrobu malých levných úsporných benzinových aut, a poté co výrobci zjistili, že Vámi zmiňované vozítko pro dva lidi a kočku za milion je neprodejný brak, tak se pustili ze zoufalství do toho, co jim Brusel ponechal. Totiž do výroby drahých dvoutunových oblud, v naději, že se tam ta cena té baterky snad nějak schová.

P. Rada 28.2.2024 18:45

Pane Písaříku elektrické auto i život s ním je možné pojmout docela jak předpokládáte Vy nebo autor a ten příklad paradoxně pochází s USA:

https://aptera.us/

https://www.auto.cz/elektromobil-s-dojezdem-az-1600-km-aptera-zahajuje-predprodej-od-568-000-kc-137094

Realita dneška je žel spíše o projekci lidské arogance skrze mnohatunová monstra v nichž se veze jeden vyvolenec a fakticky tak omezuje možnosti širokého okolí.

K. Křivan 28.2.2024 18:37

A každý socialista je buď blb nebo zločinec.

P. Rada 28.2.2024 18:37

Odborně jde od autora o projev nedomyšlenosti ba namyšlenosti už proto, že průměrný Američan konzumuje násobně mnoho energie i jen oproti Západoevropanům. Obecně jde od něj o porušování ve vědě užitečných principů, kdy je žel úvaha bulvárně publikována publik bez alespon základní recenze.

Kvituji alespon, že jste připomněl míru setrvačnosti klima změn. Ta je nejen velká pro prostou tepelnou akumaulační kapacitu hmoty oceánů + pevnin, ale navíc byl donedávna celý systém v metastabilním stavu, kdy totiž stačí relativně malý podnět a celek se přesune do celkově klimaticky stabilnější ale dynamikou podnebí už do biologicky méně úživné polohy.

Ochlazení severozápadu Evropy odkloněním G. proudu skutečně ale jen na přechodnou dobu několika desetiletí hrozí.

Doba ledová naopak jen podle současné koncentrace CO2 a analogie ke geo-historii konce třetihor nehrozí nejméně na desetimiliony let. Vzhledem k nejspíše pokračujícímu sycení atmosféry uhlíkem i rostoucímu podílu uvolnování uhlíku s půd a permafrostu, kde ležel uvězněn miliony let + pomalu ale neodvratně rostoucí sluneční sálavosti nejspíše už tak příhodné podmínky jako doposud nikdy nenastanou. (Clark a col 2016)

Sotva kdy se proto na Zemi zopakují tak surovinově i klimaticky ideální podmínky pro rozumné bytosti, jak doposavad, aby se dál civilizačně rozvíjeli a posléze dokázali osídlit i kosmické dálky.

L. Písařík 28.2.2024 18:35

Vynikající článek, jenom k těm elektrickým autům - jaká by byla účinnost, kdyby se započetly ztráty při výrobě elektřiny, dopravě, pěchování do akumulátorů a taky náklady na postavení dostatečného množství zdrojů. To by asi balo jinak.

P. Rada 28.2.2024 18:08

"Realistický pohled" vypovídá o tom, že "zlodějsky" se na planetě chovají lidé, kteří žijí dokonce stále více na úkor širšího a širšího okolí i budoucnosti. Viz překračováni ekostopy:

https://cs.wikipedia.org/wiki/Ekologick%C3%A1_stopa

"Doktrína nulového CO2" je dnes jen výrazem faktu, že takových lidí a jejich konzumnosti přibylo už tolik, že okolí přestává být civilizačně úživné.

Konkrétně produkce všech světových komínů, výfuků a dalších odpadů totiž už dlouhodobě více jak stonásobně překračuje průměrnou sopečnou činnost a tím rozvrací uhlíkový cyklus. Surovinové zásoby např. fosforu klesají tak, že se pro další generace mohou stát nedostupné.

Největší přínos do ekonomiky dodnes spočívá v příznivých ekosystémových podmínkách které i když pravidelně nejsou zakalkulovávané převyšují celosvětové HDP až několikanásobně. "Nejděsivější tunel všech dob" nastane, pokud lidstvo o tyto zatím zdarma poskytované hodnoty přijde.

Pokud totiž např. nezaprší nebo zaprší moc .... tedy pokud dnešní lidé zcela rozvrátí klimatický systém - přijdou jejich další generace o podstatu existence.

J. Zika 28.2.2024 17:51

Díky za odborný, propočítaný a přitom zcela srozumitelný - i pro laika, který má základy matematiky a fyziky z komunistického školství - rozbor té fantasmagorie, kterou se nám snaží buď veskrze nevzdělaní nebo v oborech Hlavně na to myslete, až půjdete volit do europarlamentu!' společenských pavěd "vzdělaní" politici nacpat "ať to stojí, co to stojí". Na závěr bych jen připomenul že setrvačnost klimatických změn je tak velká, že i kdybychom teď přestali zcela spalovat fosilní paliva, dalších sto-dvě stě let se nebude dít s klimatem nic viditelného, jen lidstvo bude uvrženo do chudoby možná i hladovění. Pokud do toho nehodí vidle ochlazení buď zastavením Golfského proudu nebo nástupem doby ledové...;-D

J. Majzlík 28.2.2024 17:42

Uvedení zprávy M. Kellyho na stránkách NP je nutno ocenit, neboť obsahuje pohled odborníka na green deal z nejkratší vzdálenosti od tohoto předmětu mnoha ideových, politických, avšak zřídkakdy i odborných diskusí. Jen škoda, že podobné rozbory skutečného a nikoliv očekávaného "přínosu" náhodných zdrojů energie unikají pozornosti veřejnosti i mnoha našich odborníků.

Při hodnocení skutečného přínosu kteréhokoliv typu zdroje energie je vždy nutno sledovat stopu spotřeby a všech forem energetických ztrát a energetické náročnosti technolog. procesů, počínaje od ener. potenciálu přírodního zdroje přes všechny konverze až po její konečnou užitnou hodnotu v domácnosti či ve fabrice a pod. Autor stati M. K. potvrzuje kvantitativně názor, že zdánlivě levnou energii větrného toku a slunečního záření je při jejich využití v síťové energetice nutno prozatím považovat za Danajský dar přírody. Nedávno byly v naší TV uvedeny dva dokumenty, zobrazující náročnost výstavby a údržby větrníkových polí, vybudovaných poblíž Německého pobřeží a poblíž VB.

Pro jistotu zde opět připomínám, že do energetické bilance toho či onoho projektu je nutno započítat i energetickou náročnost zhotovení posledního šroubu elektrárny nebo těžebního stroje a posledního kubíku betonu. Vše vztaženo na jednotku energie, uvolněné v koncovém spotřebiči.

P. Diviš 28.2.2024 17:33

Městský "liberál" je socialista.

V. Chrastina 28.2.2024 17:02

Další realistický pohled na nesmyslnost šíleného grýndýlu a na záměry jeho zastánců, kteří spoléhají že veřejnost (ku př. děti s Grétiným pomateným protestním pátkem) si nedokáže spočítat nakolik to zruinuje celý svět a zbídačuje jejich životní úroveň, při čemž utracené stabiliony půjdou do kapes miliardářů, co zlodějskou doktrínu nulového CO2 vymysleli. Jde o nejděsivější tunel všech dob do světové ekonomiky.Rv!!

J. Majzlík 28.2.2024 16:46

Nechci lpět na překlepech, ale práce či energie je dána dobou realizovaného výkonu.

Z. Lapil 28.2.2024 16:46

Predevsim pokaždé stejnou. Ideálně všechnu, i když uznávám, že v takovém případě se utopíme v energiích potřebných na výrobu strojů potřebných na dopravu strojů potřebných na těžbu toho či onoho z továren k nalezištím. Ne že by ty továrny vznikly neposkvrnenym početím.

V. Petr 28.2.2024 16:03

"onomu profesorovi prochází nejspíše proto, že už je na penzi a tak si už může žvanit dle libosti."

To jste napsal skutečně pravdu, kdyby byl zaměstnán, rudozelená pakáž by se ho pokusila zlikvidovat!

P. Rada 28.2.2024 15:01

Jako demagogické podsouvání nezbytnosti udržet vysokou energetickou spotřebu to před širokou veřejností onomu profesorovi prochází nejspíše proto, že už je na penzi a tak si už může žvanit dle libosti.

Připomínám jinou příznačně také americkou, dnes už spíše nostalgicky-trpkou zkušenost s provozováním obřích osobních automobilů, která se svého času jevila nikoliv jedinci ale dokonce celým sta-milionům Američanů jako tamní kulturní vymoženost.

https://nemopas.cz/clanky/tisi-zabijaci-ve-vasem-dome-co2