24.4.2024 | Svátek má Jiří


Diskuse k článku

GLOSA: Uhlí z Austrálie pro Ostravsko

Ve zpravodajství se objevují zprávy, které procházejí bez většího zájmu veřejnosti, přestože nejsou tak vzdálené doby, v nichž by byly považovány za aprílový žertík. Svět vzhůru nohama. Loď přivezla černé uhlí z Austrálie pro Ostravsko, oznamuje 23. 1. 2022 zpravodajství České televize.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
O. M. 27.1.2022 20:21

Až bude australské uhlí dražší než to ostravské, přestane ho Chrenek dovážet. Nic víc v tom netřeba hledat.

Š. Hašek 27.1.2022 20:02

I ocelářům za hraběte Larische a Rothschildů to "ostravské" stačilo.

Kladenské stačilo Poldi. I Krupp se vo to zajímal.

Problémek bude někde jinde! Něco jako s bramborama od Humpolce a vepřovým od Kolína.

P. Sura 27.1.2022 19:58

Jo, to vypadá velmi věrohodně a pravděpodobně. Jste tu asi jedinej, kdo o tom opravdu něco ví.

P. Sura 27.1.2022 19:54

Pane Uhlíři, děkuji za ten přehled. Nicméně jsem někde četl, že australské uhlí je vysoce kvalitní jako provozní surovina pro ostravské OCELÁRNY. A že je to záležitost již dlouhodobá, jenom si toho zrovna teď všiml někdo, kdo o tom moc neví. Jako přestárlý technolog nemám důvod pochybovat o potřebě kvalitního paliva. Mimoto pokud ocelárny spravuje majitel z Indie, je to jeho věc, kde nakupuje suroviny.

Z. Švrček 27.1.2022 15:57

Pan autor věren svému jménu popsal situaci docela přesně. Pamatuji si ovšem, že při projednávání energetické politiky ČR někdy kolem roku 2000 bylo konstatováno, že hnědého uhlí má stát ve vytěžitelných zásobách ještě na minimálně 80 let, tudíž pokud se nepřihodilo technicky nic, než protesty zelenáčů, zbývá ho pořád ještě minimálně na 60 let. Co se týče uhlí černého, tak se v tehdejší strategické koncepci s vytěžením zásob pod Beskydami v budoucnu počítalo. Myslím, že nyní, kdy pomalu dochází k napjaté situaci v zásobách paliv, by se neměly dělat nevratné, či skoro nevratné kroky i přes logický odpor aktivistů, ekologicky masírované veřejnosti a usedlíků na Frenštátsku. Ty zásoby se mohou ještě setsakra hodit.

L. Beneš 27.1.2022 15:54

No vidíte to. A u nás kdekdo říká diskuze a drezy. A já nepochopím, proč se říká, že někdo hraje debl. Buď je to (foneticky) anglicky dabl nebo francouzsky dúbl či německy dopl. Také nerozumím, proč říkají že v Praze přístřešky u MHD patří DžíSíDekó. Decau je jméno francouzské, takže budiž dekó, ale čtou tu zkratku J.C.Decau po anglicku nebo po francouzsku? Po anglicku Džej Sí nebo po francouzsku Žé Sé. Dží je přece v angličtině G. To se učí děti ve škole už na začátku "spelling".

Z. Lapil 27.1.2022 15:52

Jak tu někdo psal - australské uhlí se těží povrchově, není třeba tam fárat půl kilometru hluboko nebo stěhovat města. A přes moře ho dostanou přerostlé necky s autopilotem a pár chlapama, co se většinu času střídaj u videa, protože nemají co na práci. Čímž nechci říct, že námořničina není poctivá práce, jen že personál na lodi není cenově moc podstatný.

Neboli ochotně věřím tomu, že australské uhlí je i v Dětmarovicích levnější, než uhlí ostravské. Ruské nevím, ale dovedu si představit, že lodní doprava je na tunokilometru 10x levnější, než doprava železniční (bez přemýšlení: 20 000km z Austrálie, 2000km z Ruska). Samozřejmě plus rozdíl ceny "na dole ve vrátnici".

Z. Lapil 27.1.2022 15:39

Blbý je, že dřevo došlo už někdy před 200-300 lety. Proč myslíte, že se v bytech topí (donedávna topilo) smrdutým (řeč není o CO2) a špinavým uhlím a ne podstatně uživatelsky příjemnějším dřevem? Dnešní pelety a brikety jsou víceméně odpad a zdaleka tím netopí každý

Tedy kromě toho, že jsme před pár dny honili po obýváku slepejše, an nám chudák rozmrzl. Provozně tedy topíme plynem, ale dřevo máme pro potěšení nemluvě o tom, že zahrada dodává palivo skoro až průběžně; což, pochopil-li jsem, velmi dobře znáte.

Z. Lapil 27.1.2022 15:30

Na tenhle vtip s oblibou reaguju sdělením skutečnosti, že na Sahaře opravdu není písek vhodný přinejmenším do betonu.

V principu jde o to, že to, co si uděláte doma v míchačce je v podstatě malta. Beton hodný toho jména obsahuje co nejvíc kameniva s co nejméně mezerami (viz odkaz). A na Sahaře a poušti obecně je písek přefoukávaný větrem, takže je stejnozrnný podobně jako ve řečišti máte v bystřině vyslovené šutry a v klidné vodě hrubší či jemnější písek.

https://www.ebeton.cz/pojmy/krivka-zrnitosti/

Z. Lapil 27.1.2022 15:18

Jo, mají v tom bordel. Mě vytáčí moje milovaná výslovností Interspár. A já všechny ostatní německou výslovností Športízimo. Fakt tam mají jenom jedno -s-, kontroloval jsem to několikrát :-).

Š. Hašek 27.1.2022 15:02

To máte stejný jako ten -Gogh-. Ten malíř. To říká Tvarůžková a Pehe.

Místně to je -hgchohch-. To jako podle vesnice a podle toho, jaký měl kdo známky ve škole. Mezi vesnicema jsou rygoly s vodou, těžko se domluvit.

Na Zakarpatí vám i řidič maršutky, s pětitřídkou za Brežněva, řekne, že zítra jede v 8:30, městneho, kyjivskoho 9:30. A nedívá se do mobilu a nerozčiluje se, že nemá k tomu 5G.

Zkráceno. Dost to vidím s tou bruselí nahnutě, mělo by to vodsejpat.

I. Schlägel 27.1.2022 14:56

Ano. Taková je současná ekonomická realita.

R. Sturt 27.1.2022 14:52

Zdavim z Melborne, venku 29 C pekne teplo,co se tyce toho uhli, Australie ma tezko vycerpatelne zasoby velice qualitniho uhli , snad nejvetsi vyhrevnost, tezba je na povrchu,buldoxery odstrani asi 50 metru hlusiny, do provozu se uvede rypadlo, natahnou se koleje do pristavu a vagony vylozi uhli primo do lode,Kdyz srovnam tezbu,100 tun uhli s 700 metrove hloubky v OKR,tak tech 100 tun z Australie, i s dopravou vyjde lacineji nez uhli tezene v Cesku. Stejne je to s plynem. S plynovych poli je natazeno potrubi to Plynarny, kde se plyn zkapalni,prepusti se do tankeru a vzhuru do Japonska, ci kamkoliv na svete. Kdyz Evropa prejde ve velkem na plyn z tankeru, tak bude stejne drahy jako plyn Putnuv.

A Rusko si si klidne muze svuj plyn prodat treba cinanu,jestlize na nej budou mit menize.:-/:-/

Š. Hašek 27.1.2022 14:37

Protože to ruské uhlí by bylo nedotované, neschválené uhlíkovou komisí brusele a Němcová by byly zděšená ............... tak by to ruské uhlí bylo dražší než avokádo.

Já bych do toho nešel. Jsem realistou nehodnotovým.

Začal bych rovnat dřevo do foroty a věnoval se bramborám od Humpolce na cmundu. Prasata! Švestky! Chmel a pšenice.

Ale nejsem odborníkem!!!

V. Kain 27.1.2022 14:29

A v tom se Beneš probral.

V. Kain 27.1.2022 14:26

Hajský vy píšete soukromý subjekt.Pokud by to bylo tak,tak nic proti tomu,ale nevěřím,že by se na tom finančně stát (daňoví poplatníci) nepodílel.Na dovoz toho uhlí jsme museli dostat svolení od bruselských ekologických nýmandů,bez Bruselu tato vláda nepostaví ani psí boudu.Natož vozit uhlí přes půl světa.A co ekologie?Kolik taková ohromná loď musela vyprodukovat svinstva z toho vyjetého oleje?

L. Beneš 27.1.2022 13:21

Hlavně, když to nebudou číst německy: Nojféden. Taky tady každý mluví o Šengenu a přitom Holanďané to jméno nizozemského města čtou SCHengen.

R. Polášek 27.1.2022 13:09

Uhlí se na Ostravsko dováží už několik let. Toto je pro koksárenské baterie Liberty Steel a tam platí, že pro optimální výsledek se dnes musí to uhlí mixovat z několika druhů černého uhlí. Dokud OKD těžili naplno ve všech dolech, mohl se realtivně snadno potřebný mix udělat pouze z uhlí z různých slojí OKD. Jenže OKD už několik let utlumuje a potřebná uhlí z těch slojí se už netěží. proto se musí dovážet.

A pro všelijaké kotle elektráren a tepláren to platí taky, byly konstruovány pro uhlí z nějaké sloje, které se ovšem dnes už netěží. Takže aby tyto zdroje pracovaly naplno, ekonomicky a bezproblémově, musí dnes spalovat mix několika druhů černého uhlí, dnes většinu dovážených a brzo všechny kompletně dovážené.

L. Beneš 27.1.2022 12:46

Spíše si říkám, že naivní jste vy.

F. Zrcek 27.1.2022 12:19

Výborně, pošleme na Donbas výsadek elitních horníků. Bude to symbolické a kladně kvitované z obou stran hranic. Navíc to bude pro ty uhlokopy jednodušší než se přeškolovat.

J. Hajský 27.1.2022 11:57

Dříve se tak na politickou korektnost nekoukalo. Hitlerovské Němeco kupovalo s radostí suroviny od SSSR. Ještě pár hodin před vpádem Německé říše do SSSR (Fall Barabarossa) přijížděli vlaky ze surovinami ze SSSR do Německa.

V. Mokrý 27.1.2022 11:56

To by muselo v Evropě fungovat EHS ( hospodáři ) a

NE ten současnej pojízdnej cirkus v Bruseli !!

M. Hájek 27.1.2022 11:27

Mohli bychom dovážet černé uhlí ze severu evropské části Ruska. Ale to by bylo politicky nekorektní. Nebo také z Donbasu.

M. Krátký 27.1.2022 11:14

V 70-80tých letech koloval vtip : "co by se stalo, kdyby se ČSSR přestěhovala na Saharu?" co by ???- okamžitě by začala dovážet písek !!!!!!

J. Hajský 27.1.2022 10:47

I podle mne je to nesmyslné počínání. Ale jestli si to objednal soukromý subjekt a spočítal si, že mu to vyjde levněji než uhlí třeba z nějakého dolu na ostravsku, který je ještě v provozu nebo uhlí z Polska, tak je to jeho věc. Lynčoval byste také majitele obchodních řetězců, kteří dovážejí z ciziny jablka, brambpry, cibuli, okurky (jak píše pan Hašek níže) nebo cokoli jiného, co se dá vypěstovat u nás?

J. Plzák 27.1.2022 10:33

Kdo to objednal? Kdo to platí? Kam to uhlí přijde?

To je skandál, ze kterého bychom si neměli dělat srandu. Na místě by bylo lynčovat původce. Natřít ropou a posypat dodaným uhelným prachem.

Z. Lapil 27.1.2022 10:22

Klokan je takové méně tučné hovězí. Guláš z něj uděláte, šunku spíš ne. Jedl jsem dvakrát. Jednou jsem si vysloveně pochutnal, jednou ne, ale podezírám spíš kuchaře než surovinu.

Z. Lapil 27.1.2022 10:06

To spíš bude předepsaný formulář. Vyplňte Dovozce; tak vyplnili dovozce.

Mým oblíbeným dodavatelem prací v mých projektech je firma Neuveden, pravděpodobně holandská. Zasvěcenci to můžou číst česky.

P. Dvořák 27.1.2022 9:51

Evidentně jste nepochopil ironii.

Ovšem věta: "Kdyby takhle hospodařili kdysi komunisté, mohl socialistický tábor zkolabovat přinejmenším o dvacet let dříve." to je holá pravda.

J. Hajský 27.1.2022 9:46

Už před časem mě zmátl nápis na obyčejné krabičce zápalek.

Na přední straně známý klíč s nápisem "The Key", Solo match works a hlavně: MADE IN CZECH REPUBLIK

Na zadní straně: Vyrobeno v EU a hlavně: DOVOZCE PRO ČR: SOLO SIRKÁRNA A.S., SUŠICE, ČR.

Tak nevím? Vyrábí se to v ČR, jak uvedeno na přední straně, nebo to Solo Sušice odněkud z EU dováží, jak uvedeno na zadní straně?