Sobota 27. července 2024, svátek má Věroslav
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 49  Kč / 1. měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

EKONOMIKA: Ručně vyráběné dálnice

diskuse (141)
Tak zase máme novinářský a aktivistický "hit". České dálnice jsou údajně nejdražší dálnice v přilehlé Evropě a okolí.

Co se týká ceny dálnic, která je údajně vyšší než třeba v Německu, určitě tomu kdekdo věří. Když ovšem začnete hlouběji pátrat, jak na tenhle údaj naši investikravinní novináři přišli, přijdete na zajímavé věci.

Tak zaprvé - není dálnice jako dálnice a porovnávat jejich cenu "ad hoc", tedy podle jediného údaje a nebo informace, je obecně pitomost. To je jak porovnávat laciný plášť z tržiště s kabátem od Marks & Spencer a nebo cenu točeného salámu a uheráku. Co dojde u ceny kabátu a salámu i tetce z Ouholic, nedojde většině čtenářů u hysterického článku o ceně dálnic.Dálnici přes Alpy za Innsbruckem a nebo mnohaproudovou dálnici před Mnichovem prostě nelze srovnávat třeba s českou rádoby dálnicí kolem Zdib a dál (jestli se tam někdy dostaví) na Berlín.. Když pátráte dál, nakonec zjistíte že české dálnice vůbec nejsou v celkové absolutní ceně dražší než německé a rakouské.

Navíc, jak jsem zjistil, ona slavná věta o tom, jak jsou naše dálnice dražší než na Západě - já ji četl už asi stokrát - je překroucená lež . A nesmysl. Vznikla tak, že někdo porovnával rozdíl v cenách mezi bytovou výstavbou a výstavbou silnic a dálnic u nás a na západě, a to z hlediska vzájemného poměru cen. A zjistilo se, že zatímco výstavba bytů je u nás výrazně levnější ve srovnání s přepočítanou cenou než v Rakousku, u stavby dálnic jsou naše dálnice také výrazně levnější než v Rakousku, ale ne o tolik jako je to v poměru ke stavbě bytů. Což je logické i z hlediska parametrů dotyčných dálnic.

Informaci o poměru nákladů buď nějaký poněkud duševně"alternativní" novinář vůbec nepochopil - novináři většinou nejsou schopni pochopit ani podvojné účetnictví ani rozdíl mezi ziskem a marží - a nebo si myslel, že když to šikovně lživě napíše, vznikne bezva senzace. Vznikla.

Takže, přátelé, u nás se naše primitivní dálnice staví daleko levněji než kvalitní dálnice u našich bohatších sousedů. Jsou ovšem daleko dražší, než by odpovídalo jejich parametrům a kvalitě .

Proč tomu tak je?

1. Co nikdo nepřizná, je to, že při stavbě obytných domů pracuje mnoho levných zahraničních dělníků. To u dálnic prostě nejde. Dálnice potřebuje více drahé stoje než levné kopáče a pomocné zedníky.

2. Cena občanské vybavenosti není tak vysoká, protože škůdci všeho druhu, to znamená hlavně takzvaní "ekologisté" a úředníci, nemají zde takový vliv. Když se rozhodne "občanské sdružení" (často kryté různými těmi Ekologickými právními servisy a různými Matkami a "Eko-něco" spolky) moc stavitele bytů otravovat, prostě se staví jinde. A je to. To u dálnice nejde.

3. Největší dírou, kterou mizí peníze, jsou zablokované, přerušené, stále soudními žalobami napadané stavby liniových děl. Každé přerušení a zakonzervování stavby dálnice stojí v průměru 2 miliardy. Otřesným příkladem je opakovaně přerušovaná stavba obchvatu Plzně a zbytečný "tunel" Valík za miliardy, stejně třeba hradecká dálnice a podobně. Vykřikuje se, jak jsou u nás dálnice drahé. Ovšem nejdražší jsou stále a stále znovu přerušované a nedokončované stavby. Jsem hluboce přesvědčen, že to není jen hobby kverulantů a mašíblů a zlatý důl pro různé jakoby enviromentalisty . Ale že jde o cíleně podporovanou strategii vyhovující významným skupinám jak ze strany "levicových " sil Západě, tak z Východu. Prostě od každého, komu vadí náš návrat mezi prosperující státy. Tedy každý, kdo se bojí jak naší konkurence - např. ekonomické síly v Německu a Rakousku , tak viz. oficielní podpora zemských vlád "zeleným" bojujícím proti navázání našich dálnic na evropskou dálniční síť atd. Ani Rusku moc nevyhovuje naše dálniční napojení na Západ - už kvůli možnosti rychlého pohybu vojsk NATO. (Podobně blokují Rusové stavbu dálnic v Polsku.)

4. Jistěže je zde také otázka údajné korupce. Údajné proto, že nebyla doposud nikdy a nikomu prokázána. Řečí už jsme slyšeli milion - ale důkaz nikde a nikdy žádný! Viz stavba dálnice na Moravě, která už by byla - stavěna od Izraelců - hotová. Od nás měla být levnější a rychlejší. Není nic, stála neuvěřitelné peníze, je technicky horší a hlavně dodneska není.

5. Největší úplatky a machinace, a to už dneska naprosto veřejně, jsou kolem schvalování a vypisování tendrů. Tam jsou hlavními hráči zdánlivě úředníci ale ve skutečnosti v daleko větší míře ti, kdo si našli ve vydírání neomezený byznys. Vydírat lze prakticky díky špatně napsaným zákonům donekonečna. A po straně špitat: "Když zaplatíte našim odborníkům v námi doporučených firmách a organizacích, tak se přestaneme soudit." Možná….A nebo taky ne…

6. Aby se zabránilo těmto lumpárnám, není potřeba nic moc vymýšlet, Stačilo by opsat zákony platné pro liniové stavby například v Německu. A měli by zelení třeba v otázce Českého středohoří utrum - jako v Drážďanech v otázce mostu . Také u slavné paní Havránkové by si nepodávali dveře ekoprávníci z EPS, prodej metrových pozemků stovkám "ekologů" by byl prohlášen za nezákonný a své by dostali i neschopní úředníci jak v Hradci tak v Praze .A soudy by mohly na základě zákona rozhodovat v žalobách v řádu dnů a týdnů a nikoliv roků.

7. Dalším obrovským problémem je to, že se u nás se staví dálnice tak nějak "rúčo". Po kouskách. To vyhovuje úředníkům, politikům, zeleným i stavbařům. Čím víc se "schvaluje", tím větší lumpárny se dají dělat. Normální ve světě je, že se vytýčí trasa dálnice z bodu A do bodu B, vykoupí se pozemky podle zákona o liniových stavbách, vyřeší se zákonným způsobem zbylé problémy a začne se stavět. Nezpochybnitelnou zásadou je praxe, že "dálnice" je to, co vede DALEKO a je smysluplně na něco napojeno. Zakázka na skutečnou "dálnici" se zadá velké a technicky dobře vybavené firmě, která je vlastně "fabrikou" na stavbu dálnice. Konečně to pochopili Poláci, pozvali i Číňany do soutěže a nakonec jim to přiklepli. Tím se zbavili jak neustálého zasahování socialisticko-zeleného Bruselu, tak různých "poboček" západních nadnárodních firem, které se tady chovají …no prostě nechutně. A navíc se domlouvají na vysokých cenách a pomalém postupu stavby. (Pro informaci čtenářů: V Číně se postavilo v posledních letech 40 000 km, slovy čtyřicet tisíc kilometrů dálnic, a to i do Tibetu a v jižních bažinách, a firmy mají kapacity na to postavit do roku 2030 v Číně 100 000 - tedy slovy sto tisíc - kilometrů dálnic!!!)

8. Ale i západní Evropa umí doma stavět dálnice rychle a dobře. Byl jsem se jako laik podívat na stavbě několika dálnic, třeba Madrid -Barcelona a nebo nedávno Split -Dubrovnik . Pozoroval jsem stavbu dálnic a tunelů a mostů v Holandsku i jinde. Často se dálnice ve větších státech staví - tedy už myslím přímo stavba - tempem JEDEN KILOMETR ZA JEDEN DEN!!! Stavba, tedy celá továrna, se plynule pohybuje po trase v patách geometrů vytyčujících profil, pokračují zemní práce prováděné stovkami mechanismů a naklaďáků, po nich technika pro pokládání vozovky a ihned následují dokončovací práce. Včetně stavby odpočívadel a benzinek na trase. Vše přitom probíhá navazujícím způsobem v délce mnoha desítek kilometrů.

9. Co se vlastně u nás staví?! V Česku se ve skutečnosti už desetiletí žádné dálnice nestaví. Firmy s umrněnými pár desítkami mechanismů, s finišery vhodnými tak na šíři okresky v Magnitogorsku se pinoží na několika kilometrech -viz stavba "dálnice" vedle bývalého letiště Žatec nebo "stavby" na pár stech metrech tzv. obchvatů. Ty malinké kousky jakoby dálnic se staví neskutečnou dobu! Po stavbě se chaoticky pohybují a postávají a posedávají nějací dělníci, práce jim jde od ruky, jak se lidově říká, "jak když sere a maluje", a celá ta "gigantická" stavba "dálnice" vede odnikud nikam.

10. Vina není v tomto případě jen a jen na stavebních firmách. Na stavbu pár kilometrů jakoby "dálnice" si žádná soukromá firma nemůže pořídit vybavení za miliardy eur a vytvořit organizaci, která takovou práci dokáže zvládnout. Vina je na zákazníkovi a tím je stát. Nejde jen o to, že politici raději vymýšlejí, aby urvali ve volbách hlasy pro mateřskou dovolenou pomalu až do plnoletosti dítěte, že se blbne s pastelkovným a jinými hovadinami, ale že se pak, když "dojdou peníze" -čti prožraly se a profrcaly - škrtá právě u infrastruktury. Naši politici a administrativa státu "částečně z blbosti a částečně za cizí peníze", jak říkal Jan Werich, vytvořila po dvaceti letech systém, kdy prakticky nelze v ČR žádné normální dálnice ani plánovat, ani stavět.

11. Abych jen nenadával: Díky vládě Jana Fischera se nepřeruší - snad - příští rok stavba většiny liniových zařízení, a tedy i dálnic a železničních koridorů . Sice Parlament schválil šílenou novelu zákona o vlivu schvalování staveb z hlediska životního prostředí (viz článek Zákon zvýší požadavky na výpalné), ale doufejme, že jej zarazí Senát anebo prezident. To by mohl být poslední zločinný počin zelených v parlamentu. Pak by po volbách mohl projít i nový zákon o pozemcích a stavbách , a tak se snad podaří zrychlit přípravu i samotné stavby. Snad alespoň trochu by tento nový zákon mohl zatrhnout tipec těm, co se živí léta gangsterským "výpalným" pod zelenou vlajkou .Pokud se do příštího parlamentu nedostanou zelení a prohloubí se krize, potvrdí se procitnutí většiny z eko-snění i v Evropě (viz rozsudek Evropského soudu o emisích) a lze se nadít i toho, že nejstrašnějším lumpárnám činěným ve jménu "ekologie", a to je i znemožněním stavby dopravní sítě, bude zabráněno.

Takže, jak to vlastně je? Dálnice se u nás prakticky nestaví. Blokují je jak (hlavně) zelení, tak neschopní úředníci, ale i populističtí politici. Přesto není pravda, že se u nás staví dráž než na Západě.

Nad lživým a dramatickým tvrzením a titulkem článku se namíchne spousta lidí a prodá se víc novin. A tak to jeden pisálek s radostí opisuje do druhého. A novináři pak společně čtenáře opět o něco víc rozzuří a znechutí a přesvědčí o údajně "prohnilé a neschopné demokracii".

No, jak to vypadá, o to právě některým novinám a některým novinářům - případně majitelům novin - jde nejvíce. Viz třeba "aféra Gazdík".

České dálnice a to co jejich stavba skutečně stojí a kolik se u nás zbytečně ročně zabije na špatných silnicích lidí, nikoho z nich vlastně vůbec nezajímá.

Aston Ondřej Neff
27. 7. 2024

Jako zlověstné předznamenání byl teroristický útok na francouzskou železniční dopravu. Sabotáž...

Jakub Michálek
27. 7. 2024

Autoritáři mají jedno společné: odpudivý a nenávistný jazyk, který uměle vyrobila mašinérie...

Marian Kechlibar
27. 7. 2024

Základní příčinu shrnul architekt Jan Kasl slovy „systém tvoří stavebním řízením nepolíbení...

Jan Ziegler
27. 7. 2024

Pro některé jedince v Česku je národovecký maďarský premiér velkým vzorem. Ve skutečnosti však...

Aston Ondřej Neff
25. 7. 2024

Kolik by stálo přemalování červených pruhů sanitek na zelené? Jak se asi přemýšlelo? Představuji si...

Aston Ondřej Neff
24. 7. 2024

Ani komunisté v dalším režimu se neodvážili odstranit červenomodrobílý symbol z věží tanků, křídel...

Aston Ondřej Neff
26. 7. 2024

Jako uchazeče o post eurokomisaře navrhuje vláda Josefa Síkelu.

přečetl Panikář
25. 7. 2024

Že mají dámské plavky předvádět muži, považovali diskutující, včetně řady ženských sportovkyň, za...

Milan Smutný
26. 7. 2024

Co je vlastně ten dnes již jedněmi (spotřebiteli a podnikateli) proklínaný systém, druhými...

Tomáš Kazda
26. 7. 2024

Zahájení, které nemá obdoby. Poprvé v historii se slavnostní ceremoniál přesunul mimo stadion....

Lidovky.cz
26. 7. 2024

Zatímco se na řece Seině v Paříži plavily desítky lodí se sportovci během oficiálního zahájení...

Stanislav Kučera
26. 7. 2024

Roli čestného vůdce výpravy zažil už při hrách v Riu, kde slavnostní zahájení probíhalo na...

Jaroslav Veis
26. 7. 2024

Fotbal nemá logiku, zněl počátkem léta co chvíli z televize oblíbený citát slavného fotbalisty a...

Luboš Jirsa
26. 7. 2024

V Paříži v pátek oficiálně začaly 33. letní olympijské hry. Zúčastnit se jich má pod neutrální...

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz