Sobota 27. července 2024, svátek má Věroslav
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 49  Kč / 1. měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

EKONOMIKA: Podnikatelský trik

diskuse (4)

Zákazníkům je předstíráno, ze služba je poskytována umělou inteligencí

Nejde zatím o často používaný trik, ale je zajímavé, proč a jak k němu dochází. Nejčastěji jde o prověření obchodní poptávky po službě v reálném prostředí (nikoliv jen pomocí akademické spekulace). Zákazníci jsou často nevyzpytatelní a běžné dotazníkové průzkumy nemusí odhalit skutečné zákazníkovy zájmy. Každý rozumný podnikatel proto dnes volí experimentální postup: nejdříve si vyrobí levný prototyp, s nímž si na trhu odzkouší, zda o tento konkrétní produkt budou mít zákazníci skutečně zájem. Když ano, rozjede pak podnikatel výrobu pořádně a ve velkém. Toto je podnikatelský postup, který je dnes uplatňován i v prostředí vývoje umělé inteligence. Jak?

Nejlevnější prototyp specializované umělé inteligence (UI) lze postavit z levně dostupných lidí (například z lidí z rozvojových zemí). Proč? Každý člověk má vyšší inteligenci než dnešní UI. Jenže člověk se po určitém čase unaví, zatímco UI nikoliv. UI spolehlivě pracuje 24 hodin denně, nestávkuje a nevyžaduje zvýšení platu. Proto se už dnes vyplatí místo zaměstnance vytvořit aplikaci UI jako počítačový program pro sdělování a vyřizování nudných, ale nutných každodenních záležitostí. Například aby digitální asistent ve vašem mobilním telefonu za vás zavolal do restaurace a zamluvil tam pro vás na dnešní večer stůl pro dva hosty.

Takovou funkci nabízí například specializovaný program UI, robot Duplex Assistant firmy Google. Nevím přesně, jakým postupem vytvořila firma Google takového digitálního asistenta či asistentku. Firma Google, si ale může dovolit eventuálně tržně neuspět. Jeden komerční neúspěch malého rozsahu tak velkou firmu jako Google určitě nepoloží. To ale neplatí pro začínající firmu, která chce v tomto oboru také podnikat. Proto se ta malá firma uchýlí k triku, že na své webové stránce ohlásí a začne nabízet nějaký produkt či službu své specializované UI, kterou ale zpočátku (než se potvrdí skutečný zájem zákazníků o tuto službu) vykonávají dočasně najatí, levní pracovníci (možná někde z druhého konce světa). Teprve pak je malá firma schopna investorovi doložit hmatatelnou tržní poptávku, sehnat financování jejich velkého projektu (komunikující UI - chatbot), vyvinout ten softwarový produkt a spustit ho naostro. Teprve pak testovací prototyp z levně dostupných lidí (z masa a krve) je nahrazen skutečnou digitální UI.

Motivů pro vytváření UI z živých lidí je více (například aby se programy učení UI mohly efektivně učit z činnosti lidí ve funkci UI prototypu, tj. aby se vytrénovaly na lidech), ale těm se zde věnovat nebudeme. Významnou otázkou je, zda výše popsaný podnikatelský přístup (tj. s využitím předstírajícího triku) je eticky přijatelný. Přijatelnost tohoto konkrétního triku nebyla dosud dotazníkovým šetřením testována (viz dotazníkové šetření triků z roku 2007 zde). Eticky přijatelný podnikatelský trik pro koho?

Občané (základ demokratického státu) většinou již vědí, že zdravá ekonomika nutně potřebuje podnikatelskou činnost, jinak by zákazníci kupovali své produkty a služby jen v zatuchlém rybníku stávajících firem (držitelů moci - incumbents). Velké zavedené firmy nejsou dostatečně motivovány k tomu, aby samy dostatečně inovovaly a uspokojovaly tak rostoucí potřeby občanů a zvyšovaly blahobyt celé lidské společnosti. Zavedené firmy nové malé inovátory určitě na trhu nevítají. Nikdo z nich si přece „blechu do kožichu“ dobrovolně nenasadí. Neviditelná ruka trhu (fungující sice spolehlivě, ale jen tupě ekonomicky) pro zdravou konkurenceschopnou ekonomiku 21. století nestačí. K tomu je třeba i inteligentní ruka inovátora podnikatele.

Takže občané/zákazníci sice vědí, že potřebují podnikatele (to je jedna strana mince), ale současně se zákazníkům nelíbí podnikatelské triky (to je ta druhá, nepříjemná strana mince). Když podnikatelský trik praskne, je vnímán jako podvod a šíří se nedůvěra mezi zákazníky a veřejností. Takový stav pak neprospívá nikomu.

A navíc se ve společnosti (ať kapitalistické, socialistické či feudální) rodí a vždy se najdou i vyložení podvodníci. Tzn. ti podnikatelé, kteří nemají zájem dočasně zaměstnané lidi (ve funkci prototypu budoucí UI) skutečně nahradit tou slibovanou budoucí UI. Tyto firmy používají levné pracovníky trvale od samého počátku navždy. Občany/zákazníky údajnou UI jen klamou. UI je pro ně jen vhodná módní záminka pro jejich osobní obohacení.

Historie zná takové případy. Prokazatelně funkční stroj specializovaný na hru v šachu, tj. specializovaná umělá inteligence na hru dle pevných pravidel, byl postaven až teprve nedávno. V roce 1996 a 1997 stroj překonal nejlepšího lidského šachistu světa - viz Gary Kasparov versus IBM počítač Deep Blue. To byl skutečný historický milník.

Nicméně již od roku 1770 do roku 1854 byl podvodně vystavován a provozován Automatický hráč šachu, Mechanický Turek, jehož sofistikovanému triku naletělo mnoho známých osobností tehdejší doby. Na obrázku je rekonstrukce (z 80. let minulého století) možné podoby Mechanického Turka, který byl zničen požárem:

Mechanický Turek

Občané, tak funguje reálný svět (svět lidí, triků i umělé inteligence), v kterém žijete. Znáte postup, jak ten (možná neuspokojivý) stávající stav zlepšit?

Pomohl by například zákon o povinném představení se, který zvažují zavést v americké Kalifornii? Tj. povinným sdělením protějšku, zda my lidé hovoříme (nebo zda si dopisujeme) s člověkem nebo robotem.

Poznámka: Kalifornský návrh zákona o povinném představení se v kyberprostoru vznikl proto, že umělá inteligence (roboti, boti) v kyberprostoru klamavě předstírala, že je člověk, aby tak oklamala americké voliče. Celý článek výše je ale o opačném případu, tj. že zaměstnanci (či smluvní pracovníci) předstírali, že jsou umělou inteligencí, aby tak oklamali firemní zákazníky.

Autor užívá titul CSd (tj. celkem spokojený důchodce)

Aston Ondřej Neff
27. 7. 2024

Jako zlověstné předznamenání byl teroristický útok na francouzskou železniční dopravu. Sabotáž...

Jakub Michálek
27. 7. 2024

Autoritáři mají jedno společné: odpudivý a nenávistný jazyk, který uměle vyrobila mašinérie...

Marian Kechlibar
27. 7. 2024

Základní příčinu shrnul architekt Jan Kasl slovy „systém tvoří stavebním řízením nepolíbení...

Jan Ziegler
27. 7. 2024

Pro některé jedince v Česku je národovecký maďarský premiér velkým vzorem. Ve skutečnosti však...

Aston Ondřej Neff
25. 7. 2024

Kolik by stálo přemalování červených pruhů sanitek na zelené? Jak se asi přemýšlelo? Představuji si...

Aston Ondřej Neff
24. 7. 2024

Ani komunisté v dalším režimu se neodvážili odstranit červenomodrobílý symbol z věží tanků, křídel...

Aston Ondřej Neff
26. 7. 2024

Jako uchazeče o post eurokomisaře navrhuje vláda Josefa Síkelu.

přečetl Panikář
25. 7. 2024

Že mají dámské plavky předvádět muži, považovali diskutující, včetně řady ženských sportovkyň, za...

Milan Smutný
26. 7. 2024

Co je vlastně ten dnes již jedněmi (spotřebiteli a podnikateli) proklínaný systém, druhými...

Lenka Štěpánková
27. 7. 2024

Tělesné trestání dětí je nepřípustné. Novela občanského zákoníku, která obsahuje tuto deklaraci,...

Zbyněk Petráček
27. 7. 2024

Leckomu se nelíbí výraz hybridní válka. Je prý moc gumový. Ale to, co se dělo před olympiádou,...

27. 7. 2024

Oficiální název zní aerofobie nebo také aviofobie. Ačkoliv se nám může strach spolucestujících zdát...

Tomáš Kazda
26. 7. 2024

Zahájení, které nemá obdoby. Poprvé v historii se slavnostní ceremoniál přesunul mimo stadion....

Lidovky.cz
26. 7. 2024

Zatímco se na řece Seině v Paříži plavily desítky lodí se sportovci během oficiálního zahájení...

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz