Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
li-ion baterky jsou adekvatni
pro mensi priblizovadla, viz http://www.teslamotors.com/
Nekolik velkych automobilek predstavi EV pristi rok (GM, Chrysler, Nissan)
https://www.chryslergroupllc.com/en/innovation/envi/overview/
Honda planuje elektricky motocykl http://www.autobloggreen.com/tag/electric+honda+motorcycle/
Elektromobily jsou vyrazne ucinejsi nez spalovaci motor v aute
a vysledne emise jsou i v pripade emisi ze zcela fosilni site jsou mensi nez s pouzitim benzinu.
Tesla na to uverejnila docela zajimavy referat, kde srovnavaji ruzne typy pohonu vcetne vodiku a pocitaji efektivity presunu primarni energie na kola auta, souvisejici emise etc.: http://www.veva.bc.ca/wtw/Tesla_20060719.pdf
Re: Elektromobily jsou vyrazne ucinejsi nez spalovaci motor v aute
a vysledne emise jsou i v pripade emisi ze zcela fosilni site jsou mensi nez s pouzitim benzinu.
No nevím, jestliže účinnost tepelné elektrárny je srovnatelná s účinností moderního nafťáku, k tomu připočtem ztráty v přenosové a rozvodné soustavě, účinnost akumulátorů (a i zdrojů v nabijeci stanici), tak se mi to dvakrát nezdá.
Co se akumulatoru tyce,
tak bych se nebal, pravdepodobne se objevi nejaky novy koncept, jako treba kondensatory na bazi nanostruktur, co se uz zkouseji, nebo holt neco jineho, nechemickeho (tam je hustota energie dost omezena). Zakladni otazka je jenom, kde se vezme ta elektrika.
Nejbližší budoucnost patří hybridům.
Čistě na elektropohon stačí dojezd několika desítek km. Hybridní pohon umožní akumulovat část energie jinak ztracené brzděním a spalovacímu motoru pracovat v optimálním režimu. Sníží se tím spotřeba paliva a sníží emise. Současně poskytne krátkodobou rezerva vysokého výkonu pro předjíždění a rozjezdy. Zlepší jízdní vlastnosti možností nekomplikovaného pohonu 4x4 využitelného například v zimě a řízení stability vozidla. Nejvhodnějším, třebaže ne nejlevnějším typem akumulátorů jsou Li-Pol. S návratností surovin recyklací s masovou výrobou by se jejich cena měla postupně snižovat. Naproti tomu je třeba počítat s vysokou poptávkou po lithiu a s růstem jeho ceny, s jeho vysokou reaktivitou a s výbušností akkumulátorů při poškození způsobujícím vnitřní zkrat. Tomu lze předejít vhodnou konstrukcí. Akumulátory lze částečně integrovat do konstrukce vozidla aniž by byl zmenšen vnitřní prostor. Optimální je uložení do dvojité podlahy a dvojitého dna zavazadlového prostoru. Modulové uložení do dvojité podlahy umožní rychlou výměnu. Čistě elektrický pohon se uplatní u firemních vozidel pro rozvážku po městě a okolí. U rodinných automobilů pro všeobecné použití se neuplatní dokud nebude zajištěn dojezd srovnatelný s dojezdem automobilů se spalovacím motorem a rychlé dobití akumulátorů. To bude mít vysoké nároky na zasíťování čerpacích/nabíjecích stanic.
Re: Nejbližší budoucnost patří hybridům.
Ano,tak nějak to dopadne.Ale integrace akumulátorů do konstrukce vozidla bude docela ořech - i elektromobil bude muset na crash testy....
Dlužno ovšem poznamenat, že pouze ve městě.
V dálničním provozu je úspora nulová a v meziměstském též blízká nule, pokud vozidlo řídí řidič, který umí a chce jezdit úsporně. On totiž pedál brzdy skoro není potřeba. Stačí koukat na obzor a používat rozum. (Dneska za 5,8 l/100km s velkým MPV na trati cca 160km, okresky a jedničky silnice, včetně nákupu ve městě).
Re: Dlužno ovšem poznamenat, že pouze ve městě.
nic ve zlém, ale na Jižní spojce (ve společnosti mladých dynamických trotlů) se člověk bez pedálu brzdy jaxi neobejde.... Moje auto displej a ovládání palubního počítače nemá, nicméně "nádržový průměr" je stejný a to při vesměs krátkých (do 30 km) cestách. Pravda, je to auto malé rozměrem i objemem motoru!
Re: Dlužno ovšem poznamenat, že pouze ve městě.
Ano, o Vašem méněválcovém přibližovadle uvažuji jako o druhém voze do rodiny. Dobrá volba pro dva nespěchající skorokmety. Ovšem výše zmíněnou spotřebu uvádím pro vůz o poh.hmotnosti 17 metráků, s čelní plochou menší plachetnice.
Re: Dlužno ovšem poznamenat, že pouze ve městě.
No tedy za vámi jet, to musí být na mrtvici. Nebrzdit, neakcelerovat, odrazit se nohama a k příští křižovtace dojet setrvačností. Ježiši kupte si řetězovou tříkolku, dokonce ani nespadnete, když budete stát na místě.
Re: Nejbližší budoucnost patří hybridům.
OMEZIT ZBYTECNE JEZDENI NA MINIMUM-VYUZIVAT MAXIMALNE INTERNET A TELEFON AT.D.-STAVET AUTOMOBILY PRO POVOLENE A NIKOLIV FANTAZIJNI RYCHLOSTI.... TIM SE USETRI DOSTATECNE....
To je stary, to mely leta letouci
v nazvu ceskoslovenske zeleznice: CSD = clovece sed doma ! A nebylo to nic platne.
Na něco jste zapoměli
V elektromobilu není a nebude TOPENÍ ani KLIMATIZACE, akumulátory stačí stěží na pojezd, 2-5 kW na topení/chlazení je čirá utopie. V podmínkách ČR tedy absolutně nepoužitelné.
Re: Na něco jste zapoměli
už se to diskutovalo minule - k dispozici bude maximálně ztrátové teplo z frekvenčních měničů. Takže to bude topit asi jako TRABANT, nebo hůř. Klíma by mohla ekologicky běžet na solární panely ze střechy!
Kterej blbec ten auťák konstruoval?
Kdo neumí spočítat převod. když existuje rychlost (dokonce "mětská" padesátka), při níž jeden stupeň motor přetáčí a další se dusí. Jsou všechny další argumenty tak nesmyslné?
Re: Kterej blbec ten auťák konstruoval?
Automaticke prevodovky snizuji emise a zvysuji bezpecnost.
Re: Kterej blbec ten auťák konstruoval?
Automaticke prevodovky snizuji emise? Asi jak ktere. Pokud tedy vyjdu z udaju o spotrebe.
Re: Kterej blbec ten auťák konstruoval?
Aut. převodovky zvyšují spotřebu (=emise) cca o 10%.
Re: Kterej blbec ten auťák konstruoval?
Evropani jsou zvlastni ve sve aversi k automatickym prevodovkam. V mestske doprave tyto prevodovky jsou bezpecnejsi a uspornejsi.
Některá auta jsou dobře spočítaná.
V mém drandítku je padesát pro trojku akorát. Ani před cedulí obce nešoupu destičky, jen přeřadím. Dvojka v nouzi pokreje rozmezí od rozjezdu na rovině až po překročení limitu mimo město, až do sto deseti. Výborné na cyklisty. Když jsem ho s bzukotem F1 dojížděl na dvojku devadesátkou, nejen zastavil na krajnici ale i s kolem zděšeně slezl do příkopu. Myslel chudák, že se za ním řítí přes dvě kila nějaké splašené trubky nebo co. Přídavný elektropohon by se hodil pro rekuperaci przděním a místo poprndávání v zácpách. To je pro ovzduší nejhorší.
Re: Některá auta jsou dobře spočítaná.
Zase jeden bezohledný idiot. "Všichni z cesty, teď jedu já."
Re: Kterej blbec ten auťák konstruoval?
už se těším na VLÁDÍKOVU DOKONALOU PŘEVODOVKU!
Ta určitě zvládne i debilně buzerační 40 km/hod v mnohých obcích. Patrně bude mít redukci MĚSTO (jako vejtřasky redukci terénní).
Re: Kterej blbec ten auťák konstruoval?
rikam, automaticke prevodovky, jenze vysvetlovat to vsem tem Schumacherum....
Re: Kterej blbec ten auťák konstruoval?
Koncern VW. Cokoliv s názvem ecoline, blueline nebo tak má úplně zmršené převodovky, se kterýma se po městě skoro nedá jezdit. tak to prostě je.
No,
a co třeba taky hledisko snížení surovinové závislosti z nestabilních nebo potenciálně nepřátelských zemí? Myslím, že pokud se zahrne tohle hledisko a víra v technický pokrok pak jsou alternativní pohony správnou cestou. A nemusíme si ani přitom namlouvat, že jsou nutně ekologičtější...
A bude hůř at si kdo chce co chce říká.
Existují sice náramě líbivé studie a dokonce už i prototypy elektromobilů např Aptera http://www.youtube.com/watch?v=r_JV6QUIu5s ale kdo z našinců je takový kaskadér, že by si s takovýmto vozítkem troufl do běžného provozu rozbitých vozovek kde dnes ostrými lokty vévodí typy "of road" s traverzama na všech stranách? Klasická vozidla na uhlovodíky tedy budou proto ještě dlouho převládat. Aptera má krásné parametry ale ty jsou dány předně její hmotností , valivým odporem a aerodynamikou. Pro přepravu nákladů namísto jedné či dvou osob se taková koncepce sotva ujme jinde jak na rivierách.... Osobně v našich podmínkách spíše předpokládám útlum dopravy a přechod na plyn a posléze i bioplyn. Ledaže někdo udělá převratný vynález jak produkovat a akumulovat elektřinu. O tom se ale sní už celá desetiletí.
Re: A bude hůř at si kdo chce co chce říká.
A jéje, zelený blábolista "para" už je tady... Bioplyn? Můžeš se před jízdou nacpat hrachem a trubičku do řiti...
Elektromobily jako "uspora" CO2
maji samozrejme smysl jenom v pripade masivniho nasazeni zdroje proudu neprodukujiciho CO2, ktery je k dispozici tehdy, kdy je potreba. Momentalne jsou jedinym takovym zdrojem jaderne elektrarny. Obhajci elektromobilu ovsem jaderne elektrarny nechteji, tudiz bojuji za zvyseni emisi CO2 pouzivanim uhli jako paliva pro automobily, a to jeste se snizenou ucinnosti. Tak jednoduche to je.
Re: Elektromobily jako "uspora" CO2
Sakra, nerad bych se zrovna já dostal do pozice obhájců zelené ideologie - ale v zájmu objektivity: Vtip je v tom, že spalovací motory mají největší spotřebu a produkují nejvíc spalin při změnách otáček (akcelerace). V účinnosti při akceleraci naopak elektromotory vynikají. Na tom je založena myšlenka hybridů -- relativně slabý spalovací motor používaný pro plynulou jízdu, a elektromotor pro akceleraci a rekuperaci.
I generátory v elektrárnách fungují maximum času v tom nejúčinnějším režimu. Proto elektromobily poháněné elektřinou z uhelných elektráren mohou mít o trochu menší produkci CO2 na kilometr než spalovací motory. Nicméně rozdíl je minimální, a možná bude překryt ztrátami baterií a elektromotoru, to nevím.
Samozřejmě že pohánět elektromobily elektřinou z nukleárních elektráren by bylo o mnoho ekologičtější - ale jak víme, ona ekologie se zelenou ideologií souvisí jen vzdáleně.
Re: Elektromobily jako "uspora" CO2
Ano, rozdil bude (aktualne) vice nez prekryt ztratami baterii a elektromotoru. Musite pocitat mj. i ztraty zpusobene pri vyrobe baterii, jejich likvidaci, zavadeni infrastruktury (privody proudu do nabijecich mist), a tak dale. Ona takova energeticka bilance nejake technologie je dost zapeklita vec. Nad energetickou bilanci spalovaciho motoru pri pouziti pro individualni dopravu neni. Dukaz je jednoduchy - kdyby bylo, pouzivalo by se to "neco jineho" s bilanci lepsi. Vubec nejlepsi by bylo proste vyrabet benzin z uhli, s pokrytim energeticke bilance jadernymi elektrarnami, aby vsechen uhlik sel do toho benzinu. Tim by se znamenite usetrilo vyuzitim stavajici osvedcene infrastruktury a vsech vyhod spalovaciho motoru, a mezitim by se daly vynalezt nejake lepsi baterie. Ostatne, premyslel jste nekdy o tom, co se stane pri havarii baterie se vsi tou energii, co v ni je schovana ?