Diskuze
EKOLOGIE: Utržené ze řetězu
Děkujeme za pochopení.
nocnimys
li-ion baterky jsou adekvatni
pro mensi priblizovadla, viz http://www.teslamotors.com/
Nekolik velkych automobilek predstavi EV pristi rok (GM, Chrysler, Nissan)
https://www.chryslergroupllc.com/en/innovation/envi/overview/
Honda planuje elektricky motocykl http://www.autobloggreen.com/tag/electric+honda+motorcycle/
nocnimys
Elektromobily jsou vyrazne ucinejsi nez spalovaci motor v aute
a vysledne emise jsou i v pripade emisi ze zcela fosilni site jsou mensi nez s pouzitim benzinu.
Tesla na to uverejnila docela zajimavy referat, kde srovnavaji ruzne typy pohonu vcetne vodiku a pocitaji efektivity presunu primarni energie na kola auta, souvisejici emise etc.: http://www.veva.bc.ca/wtw/Tesla_20060719.pdf
O. M.
Re: Elektromobily jsou vyrazne ucinejsi nez spalovaci motor v aute
a vysledne emise jsou i v pripade emisi ze zcela fosilni site jsou mensi nez s pouzitim benzinu.
No nevím, jestliže účinnost tepelné elektrárny je srovnatelná s účinností moderního nafťáku, k tomu připočtem ztráty v přenosové a rozvodné soustavě, účinnost akumulátorů (a i zdrojů v nabijeci stanici), tak se mi to dvakrát nezdá.
mueller
Co se akumulatoru tyce,
tak bych se nebal, pravdepodobne se objevi nejaky novy koncept, jako treba kondensatory na bazi nanostruktur, co se uz zkouseji, nebo holt neco jineho, nechemickeho (tam je hustota energie dost omezena). Zakladni otazka je jenom, kde se vezme ta elektrika.
Schumacher
Nejbližší budoucnost patří hybridům.
Čistě na elektropohon stačí dojezd několika desítek km. Hybridní pohon umožní akumulovat část energie jinak ztracené brzděním a spalovacímu motoru pracovat v optimálním režimu. Sníží se tím spotřeba paliva a sníží emise. Současně poskytne krátkodobou rezerva vysokého výkonu pro předjíždění a rozjezdy. Zlepší jízdní vlastnosti možností nekomplikovaného pohonu 4x4 využitelného například v zimě a řízení stability vozidla. Nejvhodnějším, třebaže ne nejlevnějším typem akumulátorů jsou Li-Pol. S návratností surovin recyklací s masovou výrobou by se jejich cena měla postupně snižovat. Naproti tomu je třeba počítat s vysokou poptávkou po lithiu a s růstem jeho ceny, s jeho vysokou reaktivitou a s výbušností akkumulátorů při poškození způsobujícím vnitřní zkrat. Tomu lze předejít vhodnou konstrukcí. Akumulátory lze částečně integrovat do konstrukce vozidla aniž by byl zmenšen vnitřní prostor. Optimální je uložení do dvojité podlahy a dvojitého dna zavazadlového prostoru. Modulové uložení do dvojité podlahy umožní rychlou výměnu. Čistě elektrický pohon se uplatní u firemních vozidel pro rozvážku po městě a okolí. U rodinných automobilů pro všeobecné použití se neuplatní dokud nebude zajištěn dojezd srovnatelný s dojezdem automobilů se spalovacím motorem a rychlé dobití akumulátorů. To bude mít vysoké nároky na zasíťování čerpacích/nabíjecích stanic.
honzak
Re: Nejbližší budoucnost patří hybridům.
Ano,tak nějak to dopadne.Ale integrace akumulátorů do konstrukce vozidla bude docela ořech - i elektromobil bude muset na crash testy....
Martin
Na něco jste zapoměli
V elektromobilu není a nebude TOPENÍ ani KLIMATIZACE, akumulátory stačí stěží na pojezd, 2-5 kW na topení/chlazení je čirá utopie. V podmínkách ČR tedy absolutně nepoužitelné.
honzak
Re: Na něco jste zapoměli
už se to diskutovalo minule - k dispozici bude maximálně ztrátové teplo z frekvenčních měničů. Takže to bude topit asi jako TRABANT, nebo hůř. Klíma by mohla ekologicky běžet na solární panely ze střechy!
vládík
Kterej blbec ten auťák konstruoval?
Kdo neumí spočítat převod. když existuje rychlost (dokonce "mětská" padesátka), při níž jeden stupeň motor přetáčí a další se dusí. Jsou všechny další argumenty tak nesmyslné?
pedro
Re: Kterej blbec ten auťák konstruoval?
Automaticke prevodovky snizuji emise a zvysuji bezpecnost.
MaR
No,
a co třeba taky hledisko snížení surovinové závislosti z nestabilních nebo potenciálně nepřátelských zemí? Myslím, že pokud se zahrne tohle hledisko a víra v technický pokrok pak jsou alternativní pohony správnou cestou. A nemusíme si ani přitom namlouvat, že jsou nutně ekologičtější...
para
A bude hůř at si kdo chce co chce říká.
Existují sice náramě líbivé studie a dokonce už i prototypy elektromobilů např Aptera http://www.youtube.com/watch?v=r_JV6QUIu5s ale kdo z našinců je takový kaskadér, že by si s takovýmto vozítkem troufl do běžného provozu rozbitých vozovek kde dnes ostrými lokty vévodí typy "of road" s traverzama na všech stranách? Klasická vozidla na uhlovodíky tedy budou proto ještě dlouho převládat. Aptera má krásné parametry ale ty jsou dány předně její hmotností , valivým odporem a aerodynamikou. Pro přepravu nákladů namísto jedné či dvou osob se taková koncepce sotva ujme jinde jak na rivierách.... Osobně v našich podmínkách spíše předpokládám útlum dopravy a přechod na plyn a posléze i bioplyn. Ledaže někdo udělá převratný vynález jak produkovat a akumulovat elektřinu. O tom se ale sní už celá desetiletí.
Ladislav N :-)))
Re: A bude hůř at si kdo chce co chce říká.
A jéje, zelený blábolista "para" už je tady... Bioplyn? Můžeš se před jízdou nacpat hrachem a trubičku do řiti...
i.h.
Elektromobily jako "uspora" CO2
maji samozrejme smysl jenom v pripade masivniho nasazeni zdroje proudu neprodukujiciho CO2, ktery je k dispozici tehdy, kdy je potreba. Momentalne jsou jedinym takovym zdrojem jaderne elektrarny. Obhajci elektromobilu ovsem jaderne elektrarny nechteji, tudiz bojuji za zvyseni emisi CO2 pouzivanim uhli jako paliva pro automobily, a to jeste se snizenou ucinnosti. Tak jednoduche to je.
Juggernaut
Re: Elektromobily jako "uspora" CO2
Sakra, nerad bych se zrovna já dostal do pozice obhájců zelené ideologie - ale v zájmu objektivity: Vtip je v tom, že spalovací motory mají největší spotřebu a produkují nejvíc spalin při změnách otáček (akcelerace). V účinnosti při akceleraci naopak elektromotory vynikají. Na tom je založena myšlenka hybridů -- relativně slabý spalovací motor používaný pro plynulou jízdu, a elektromotor pro akceleraci a rekuperaci.
I generátory v elektrárnách fungují maximum času v tom nejúčinnějším režimu. Proto elektromobily poháněné elektřinou z uhelných elektráren mohou mít o trochu menší produkci CO2 na kilometr než spalovací motory. Nicméně rozdíl je minimální, a možná bude překryt ztrátami baterií a elektromotoru, to nevím.
Samozřejmě že pohánět elektromobily elektřinou z nukleárních elektráren by bylo o mnoho ekologičtější - ale jak víme, ona ekologie se zelenou ideologií souvisí jen vzdáleně.
Juggernaut
Prius vs. Hummer
Cela studie, na kterou se příspěvek odkazuje, je http://cnwmr.com/nss-folder/automotiveenergy/DUST%20PDF%20VERSION.pdf
Shrnující komentář s rozumnou délkou na přečtení: http://cnwmr.com/nss-folder/automotiveenergy/Hidden%20Cost%20of%20Driving%20a%20Prius%20Commentary.pdf
Osobně mi studie připadá jako přesný součet nepřesných dat. Přesto je asi možné ji jako orientačně správnou brát, pokud počítáte s hodně velkou možnou chybou. Nejpochybnější asi je počet celkově ujetých kilometrů, kde se pro Prius počítá s 100 000 mílemi, zatímvo pro Hummer s 300 000 mílemi. Mýslím, že málo vlastníků Hummerů ujede tolik - i když Amerika je Amerika a denní dojíždění do práce ve vzdálenosti 100 km není nic neobvyklého...
Odpověď tvůrců studie na argumentaci ohledně celkově ujetých kilometrů je zde: http://cnwmr.com/nss-folder/automotiveenergy/Why%201001000%20Miles%20for%20Prius.pdf
[][][][]
Vyhledávání
TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA
Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.
ondrejneff@gmail.comRubriku Zvířetník vede Lika.
zviretnik.lika@gmail.comHYENA
Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.
https://www.hyena.cz