Úterý 17. září 2024, svátek má Naděžda
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

DOPRAVA: Ministr Ťok otevřel obálky

diskuse (8)

Další důležitý krok má za sebou ministerstvo dopravy ve veřejné soutěží na výběr mýta a na první pohled to vypadá, že krok je úspěšný.

Čtyři zájemci o správu mýtného systému v letech 2020 až 2029 předložili své nabídky a po otevření obálek se ukázalo, že tři z nich ani vzdáleně nedosahují hodnoty 29 miliard, kterou stát za desetileté služby nabízel. Někde jde o polovinu, jinde prý o třetinu ceny.

Tak to se tedy povedlo, krok byl úspěšný, přesto není jasné, jestli jde o krok správným směrem. Rozhodně si to nemyslí někteří ze soutěžících včetně dosavadního správce mýtné sítě Kapsche, kteří podali tři stížnosti Antimonopolnímu úřadu.

Ten dokonce vydal předběžný verdikt, kterým až do dalšího rozhodnutí pozastavil právo ministerstva uzavřít s dodavatelem mýta smlouvu. Reptají i další, zvláště průmyslníci, dopravci a komunální politici, kteří se obávají nových podmínek při výběru mýta, konkrétně jim vadí, že se zpoplatněné úseky, které dnes dosahují 900 kilometrů převážně na dálnicích, rozšíří o 230 kilometrů na silnicích prvních tříd.

Jedni tvrdí, že se tím neúnosně zatíží malí podnikatelé, druzí varují, že kamiony budou zpoplatněné úseky stejně objíždět a že tím dále zhorší životní prostředí v obcích. Trvá tedy obava, že se nový správce systému nevybere tak, aby mohl 1. ledna 2020 zakázku převzít, k ní se přidává další, že na dálnicích nastane válka, která některé dálniční tahy přinejmenším na nějaký čas zablokuje.

Ministr dopravy Dan Ťok má pravdu, když prohlašuje, že nějakým a nejlépe přímočarým způsobem soutěž proběhnout musí. Stát si přece nemůže dovolit roční výpadek až deseti miliard příjmů z mýtných poplatků. Přinese to nějaké spory, s tím se ale dnes už nedá nic dělat.

Přesto není ministrova argumentace úplně přesvědčivá, jak upozornil dopravní expert Ivo Rýc. Potíž s velkou zakázkou na mýto je v tom, že předpokládá výběr poplatků předpotopním způsobem. Předpisy Evropské unie už dnes předpokládají, že se poplatky za dálnice nebudou vybírat v rámci uzavřeného národního systému, do kterého se musí přihlásit každý dopravce využívající místní silnice.

V nejbližší době se mají zavádět otevřené systémy, které nemusí provozovat jedna firma vybraná veřejnou soutěží, ale každý telekomunikační podnik, který požádá o licenci a splní její podmínky. Dopravci tak může stačit, když bude přihlášen u jediné firmy, která od něho vybere poplatky kdekoli v Evropě.

Pokud se v Česku nic nezmění a národní systém bude předán jedinému zájemci, nastane tato nejbližší budoucnost nejdříve v roce 2030, tedy z dnešního pohledu nikdy.

Tím vzniká ta úplně zásadní otázka. Chce Česko jenom vybírat miliardy, anebo také uvažuje o tom, jakým směrem mýtný systém rozvíjet, aby byl efektivní, nekomplikoval podnikání a naopak se stal motorem dalšího budování sítě dálnic? Otevření obálek připomnělo, že na tuto otázku dosud neexistuje odpověď a že dopravní veřejnost by ji měla po ministrovi vyžadovat.

Mohlo by se totiž stát, že Česko dospěje do situace, ve které být nechtělo, například se stane jakýmsi podivným ostrovem, přes který nepovede příliš mnoho dálnic, místo toho však budou poplatky tak nepříjemné a jejich odvádění tak složité, že kamiony vtrhnou na okresní silnice.

Autor je komentátor serveru Echo24

Vysíláno na ČRo Plus, publikováno na www.rozhlas.cz/plus

Aston Ondřej Neff
17. 9. 2024

Ani velká voda nemůže zastavit přípravu voleb do krajů a třetiny senátu. Byly takové nápady,...

Ivo Fencl
17. 9. 2024

On to byl, kdo zavedl do českého básnictví moderní vymoženosti jako jsou pivo, viržinka a aeroplány.

Jan Ziegler
17. 9. 2024

Stalo se tak před 85 lety, kdy 17. září 1939 Sověti vpadli do zad Polákům statečně se bránících...

George Švehla
17. 9. 2024

V demokratické společnosti patří volby správných jedinců k občanským výsadám ale i povinnostem.

Tomáš Guttmann
17. 9. 2024

Mnozí jsou pro Rusko a mnozí proti Americe, ale málokdo je pro silné Česko.

Aston Ondřej Neff
14. 9. 2024

Za oknem je clona deště, píšu tyto řádky, kdy máme za sebou 30 hodin nepřetržitého deště. Ráno to...

Aston Ondřej Neff
16. 9. 2024

Povodně přicházejí a odcházejí. Pokaždé zasáhnou jinde a jinak, tam kde zasáhnou, nechávají za...

Aston Ondřej Neff
17. 9. 2024

Ani velká voda nemůže zastavit přípravu voleb do krajů a třetiny senátu. Byly takové nápady,...

Chechtavej tygr
14. 9. 2024

Chlapec z intelektuálské moskevské rodiny hrál s chlapci na dvoře fotbal.

Marian Kechlibar
16. 9. 2024

V červenci 1997 mi bylo necelých devatenáct let a povodně jsem znal … no, víceméně jen z četby.

kop Josef Kopecký
17. 9. 2024

Poslanci se ještě pokusí upravit program, aby se bavili o povodních, které po extrémních deštích...

elh Eliška Hovorková
17. 9. 2024

Toky na mnoha místech v Česku jsou po kulminaci nebo budou v následujících dnech kulminovat. Stále...

17. 9. 2024

„Nikdy jsem si nedovedla představit, že kvůli odlišnému názoru na datum, kdy se má připomínat Den...

Darek Štalmach, štv David Štverka, jog Josef Gabzdyl
17. 9. 2024

Možná i na několik týdnů bez teplé vody se musí podle Kamila Vrbky, ředitele regionu Morava...

alis Sabina Ali
16. 9. 2024

Finanční domy v Česku postupně oznamují, jak svým klientům pomohou v případě, že je zasáhla velká...

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz