25.4.2024 | Svátek má Marek


Diskuse k článku

Mlok pana Povondry

Každý asi zná ten obraz, závěr Čapkovy Války s Mloky, kdy se panu Povondrovi vynoří před přídí jeho lodičky někde z hlubin Vltavy u Národního divadla Mlok.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
vlk 15.10.2007 23:00

Souhlas.

A já se bojím že přijdou věrozvěsti, kteří nám zakážou legálně vyvážet odpadky na druhou stranu zeměkoule, ještě si k tomu přidají něco svého a pro sebe a budou se hrozně divit, že to zase nefunguje...

JJ 15.10.2007 23:22

Re: Souhlas.

Sezralo mi to, asi jsem pro odpad pouzil trochu lidovejsi vyraz. Nevim jak pro Vas, ale pro me je neprijatelne, aby se toxicky ci jaderny odpad vyprodukovany v CR ocitl na skladce nekde v Africe, bez patricneho zajisteni a s negativnimi dopady na zdravi okolnich komunit. Opravdu si nemyslim, ze jsme na tom tak spatne, abychom museli zneuzivat sveho postaveni a pachat neodstranitelne skody na tech, kteri nemaji dost sil se tomu branit.

Co se firem tyce, tem je to jedno, pokud bude mit stejne omezeni i konkurence.

vlk 15.10.2007 23:26

Pro každého z nás je něco nepřijatelného,

to je pochopitelné. A tak se zase dostáváme k té otázce, přičemž odpověď na ni vytyčí onu dělicí čáru - co budete dělat, když lidé budou mít jiný názor než Vy, tedy bude pro ně něco jiného nepřijatelného než pro Vás?

JJ 15.10.2007 23:33

Re: Pro každého z nás je něco nepřijatelného,

To zalezi na tom, o co pujde. Nad necim pokrcim rameny, nekde prestanu dany vyrobek kupovat. U zavaznejsich veci, jak je napriklad vrazda, ci jine klasicke kriminalni ciny, budu ocekavat, ze je stat postihne v zakonech a bude stihat. Pokud by nekdo chtel posilat cast spoluobcanu do koncentraku, tak bych se proti takove svobode take ozval a to mozna i v mire ne zcela legalni.

A co se tyce tohoto konkretniho pripadu, podporoval bych takove politiky, kteri maji obdobne eticke nazory jako ja a tedy by moznost takoveho vyvozu patricne omezili. A mozna bych prispel na kampan Greenpeace (i kdyz se mi zda, ze se meni v normalni business, spise nez v organizaci bojujici za zivotni prostredi).

vlk 15.10.2007 23:36

Tedy spolu prakticky souhlasíme.

Existuje také druhá možnost - totiž začít plánovitě hospodařit ve prospěch ekologie. A to je právě to, čeho se bojím...

JJ 15.10.2007 23:45

Re: Tedy spolu prakticky souhlasíme.

Ale kde, to planovite je akorat reseni u nas, protoze se dela pres ruzne dotace a ty se davaji jenom po znamosti ci proti vsimnemu. Lide tady na psu hodne nadavaji na Emission Trading Scheme, ale tento system (pote, co se vyboxuji narodni limity v Bruselu) jede 100% bez pridelovani dotaci. Obdobne je nastaven v UK system ROC, podporujici obnovitelne zdroje (maji to udelane tak, ze celkova castka tech dotaci je dana a nezavisi na tom, kolik projektu se udela). Podpora OZE pres % vyroby (ponecham stranou nestastou situaci, do ktere nas dostala CSSd pri vstupnich rozhovorech) je v podstate podpora vyvoje technologii a je podstatne ucinnejsi nez granty akademikum (pri vsi ucte k akademikum, nemaji moc cit pro nalehavost).

Myslim, ze z Bruselu jde nesmyslna byrokracie (navic nekotrolovana), spise nez socialismus. Byrokrat bude problem v kazdem systemu. Navic nadavat Bruselu do socialistu a pritom mit 50% parlamentu blok KSCSSd mi prijde ponekud nepatricne.

vlk 15.10.2007 23:49

Z větší části bych souhlasil,

kdybych neměl problém s dotacemi, clem a podobnými zásahy do ekonomiky obecně. Připouštím, že všechno jde dělat lépe nebo hůře, ale podle mého názoru neexistuje žádná třetí cesta. Dříve nebo později se to musí přiklonit k jedné z variant - buď tržní, nebo centralistické.

Jinak postřeh s naším parlamentem se mi líbí :-)))

JJ 16.10.2007 0:05

Re: Z větší části bych souhlasil,

Me osobne zase prijde, ze existuje jenom jedno (ci ve vzacnych pripadech nekolik) optimalne efektivni reseni (v podstate dane teorii her). Pokud se podivate na politiku Labour a Konzervativcu v UK, tak vicemene inklinuji k naprosto shodnym resenim, alespon u zasadnich temat. A pokud to jde do urciteho extremu, samoregulujici (ci v prenesenem slova smyslutrzni) mechanismy to vrati nekam zpatky. Nase politika obcas pusobi dojmem, ze by to melo jit ode zdi ke zdi - zde je pan Topolanek pro me prijemnym prekvapenim.

Jsou veci, ktere funguji, ci nefunguji (napriklad rozvoj infrastruktury je 100% levnejsi v rezii statu - je to dano kreditnim ratingem, nasledny provoz a udrzba je potom efektivnejsi v privatnim sektoru - odrazi to naprostou neschopnost centralniho rizeni). Zbytek je akorat ideologicky balast, ktery akademici ci politici produkuji, protoze je to holt naplni jejich zivota.

vlk 16.10.2007 0:19

Obecně platí,

alespoň já to nijak nezpochybňuji, že existují oblasti, které stát dokáže zařídit lépe než jednotlivec - konec koncům, proto ty státy také máme. To je idea. Existuje také praxe, kdy (prostřednictvím státu) se určité skupiny mohou snažit zmocnit se pravomocí či činností, které sice z hlediska společnosti (jako souhrnu jednotlivců) už tak výhodné nejsou, ale právě těmto skupinám přinášejí největší výhody.

A máte pravdu - ideologický balast slouží právě k zastření této kalkulace, normálního ekonomického faktu. Avšak už z principu k tomu má jedna část politického spektra blíže...

Naši politiku (politickou scénu a kulturu) nelze brát za etalon, to je také pravda. Je prostě neuvěřitelná ;-)

clay 15.10.2007 23:10

Re: Pochopitelně.

dělící čára ale spočívá v korektní otázce.

janabok 15.10.2007 22:52

Re: Re: pane JJ,

mne se naopak "pravo cloveka zasirat si vlastni zivotni prostredi" velice zamlouvá...

z jednoho jednoduchého důvodu: až uznám já (tedy nikoliv bruselský úředník), začnu se, přirozeně s ohledem na náklady onoho "vlastního životního prostředí" starat sama, t.j. za své...

zatím mi ono "životní prostředí" vnucuje kdosi cizí; bohužel, opět za moje...

JJ 15.10.2007 23:04

Re: Re: Re: pane JJ,

Ted jste na urovni toho, kdyz chteli komancove setrit elektrinou a vysilali hlidky deti po skole, aby kontrolovali, ze bude zhasnuto. Znecisteni je do obrovske miry zpusobeno velkymi spolecnostmi (tedy po te, co se stalo normou mit cisticku komunalniho odpadu).

No a uvelkych spolecnosti to funguje podle teorie her - pokud neni ta povinnost, rozhodne se nevyplati jit prikladem a proti proudu, nebot je konkurence spolehlive prevalcuje (ono lidi se nakonec rozhoduji prece jenom podle ceny). Pokud ovsem maji vsichni danou povinnost (treba limit na emise rtuti), tak to pro ty podniky neni problem zavest, nebot postaveni vuci konkurenci se tim nenarusi.

Protivahou velkych spolecnosti jsou vlady danych zemi (uvedomte si, ze nektere velke spolecnosti maji obrat srovnatelny s rozpoctem CR), jednotlivec nema sanci.

baltahsar 15.10.2007 23:10

Re: Re: Re: Re: pane JJ,

No hlavně se tou svobodou "zasírání svýho životního prostředí" dostáváte do vlídnýho sousedství lidí, se kterejma byste si naivně myslel, že nemáte nic společnýho .. :o)

janabok 15.10.2007 23:19

Re: Re: Re: Re: pane JJ,

vzhledem k pokročilejší hodině pominu Vaše dva odstavce... - ono je opravdu nelze okomentovat...

ovšem perlou zůstává: Protivahou velkych spolecnosti jsou vlady danych zemi ...

tedy, pokud jsem dobře pochopila, pouze vládní intervence jsou onou vysněnou cestou k bohatství a pokroku...

opravdu to myslíte vážně, nebo je to pouze recese? ...

JJ 15.10.2007 23:57

Re: Re: Re: Re: Re: pane JJ,

Nemluvim o vladnich intervencich, ale o nastaveni urciteho ramce.

Co se tyce te protivahy, tak proti velke spolecnosti jako jednotlivec skutecne nemate sanci. Zvlaste pokud jde o spolecnost, ktera neprodava spotrebni zbozi, ale treba tezi suroviny. Stat/ obec intervenuje pomoci licenci a uzemniho planu, k podminkam licence dava i povinnosti (u tezaru napriklad naslednou rekultivaci, u jaderne energie platbu do fondu na uskladneni jaderneho odpadu apod.).

Nevim kde zijete, ale delal jsem na expanzi projektu, z ktereho slo cca 40% HDP jedne Africke zeme. Z pohledu partnerske spolecnosti slo o jeden z mnoha projektu. Opravdu si myslite, ze by to slo bez vlady dane zeme? Opravdu si myslite, ze nase vlada ma nechat bez povsimnuti dovoz toxickeho odpadu z Nemecka do CR?

janabok 15.10.2007 22:40

Re: Jak Vám mám vysvětlit,

a za otravování si dokonce nechají platit...

pf 15.10.2007 23:03

pod fangli globalni ho trhu se jiz davno sesikovali

samozvanci jejich ekonomicka sila , a tedy i politicky vliv trumfuje i demokraticky zvolene vlady i mensich sporadanych zemi..... Zadne obavy jako ze samozvancu ?

vlk 15.10.2007 23:09

Ale ano, mám obavy.

Stále však existuje jeden podstaný rozdíl - přinejmenším stejnou měrou, jakou ony společnosti trh vytvářejí, mu také podléhají. Političtí samozvanci, pokud to zaonačí správně, nepodléhají nikomu...

JJ 15.10.2007 23:12

Re: Ale ano, mám obavy.

Samozvanci voleni demokratickou vetsinou ;-D;-D;-D

vlk 15.10.2007 23:19

Kupodivu ano.

Proti tomuhle je demokracie prakticky bezbranná. Konec koncům, demokracie je nastolována nebo zachraňována vždy nedemokratickými metodami :-)

JJ 16.10.2007 0:10

Re: Kupodivu ano.

S tim souhlasim, v demokracii je kazdy politik vlastne samozvanec. Akorat u monarchii je to dano shury, alespon u uspesnych panovnickych rodu.

Lucifer - apokalyptická vise 15.10.2007 22:37

Re: Klasika

prázdné sudy nejvíc duní;-D

clay 15.10.2007 23:05

Re: Re: Klasika

tak to snad aby vám neff povolil víc jak 2000 znaků

:-) 15.10.2007 22:45

Už neprodukuj protože LAB&TYD :-)

Požádej vlka o překlad :-)

Šumavák 15.10.2007 22:47

Dobré ráno ! ste se probudil ???

Po tom právě Klaus volá ! Audiantur et altera pars! Ale to na Vás bude moc složité.....S tím, že CO2 je skleníkový plyn, to máte pravdu! Jsou ho plné skleníky.Ale ne, že by si tam majitelé dělali ohníček z uhlí. To ne. Ono ho daleko více vzniká jinak.Ale to na Vás bude moc složité.....

Existenci Al Gora nikdo nepopírá.Stejně jako nikdo nepopírá, že ty obří koncerty velmi přispívají ke zbytečné produkci CO2.

Jsou i jiné látky, způsobující skleníkový efekt ve větší míře než CO2. Třeba vodní pára.Zakázat vodě aby se odpařovala z moří je ale složité. Ona, mrcha, neposlechne.Ale řešení by bylo: Tou ušetřenou ropou tu mořskou hladinu zakrýt. To by se ten skleníkový efekt hned snížil! Také by nedocházelo k přívalovým dešťům a záplavám - kdyby bylo ve vzduchu míň páry.

pf 15.10.2007 23:12

s jejich mo(u)drym navrhem odstraneni vodni pary ovsem jde ruku v ruce

prudke snizeni albeda, tedy vzrust mnoztvi energie dopadajici na povrzh Zeme. Ono je to s vodou trochu slozitejsi. Ale na tyhle jemne nuance se v Sumavakove knajpe nehledi. tam je vsem vse jasne, jak to v pate cenovce pred zavirackou vzdycky je. pOkud by se nam oceany neodparovaly, prikryty deklem, jak  byvaly provozak z JZD navrhuje, tak bychm mohli zrejme zacit tezit z more chutnou rybi polevku - i tomu by mozna trzni verozvesti aplaudovali.

:-) 15.10.2007 22:31

Castro chválil Chávezovy revoluční písně a zírálkovy básně :-)

Diváci víkendového televizního vysílání venezuelského prezidenta Huga Chavéze mohli poprvé od února slyšet v přímém přenosu hlas kubánského lídra Fidela Castra. Ten zavolal Chavéze v neděli přímo do živého vysílání, aby mu vyjádřil svůj obdiv nad jeho pěveckými schopnostmi. Telefonát přišel několik minut poté, co venezuelský prezident ve svém víkendovém programu "Haló prezidente!" odvysílal novou videonahrávku, na které zpívá Castrovi revoluční písně. Na videu Chávez označuje Castra za "otce všech revolucionářů".

Castro v rozhovoru uvedl, že se ho Chávezovo podání hluboce dotklo a označil Che Guevaru za "rozsévače svědomí".

"Velmi mě dojímá, když zpíváš o Che (Guevarovi)," řekl kubánský lídr Chávézovi. "Ve vzduchu je cítit napětí," reagoval Chávez na jeho slova, která ho zjevně potěšila.

zíralek 15.10.2007 22:32

Re: Castro chválil Chávezovy revoluční písně a zírálkovy básně :-)

Honzíčku, Castro by dostal psotník;-P

Lucifer - apokalyptická vise 15.10.2007 22:33

Re: Castro chválil Chávezovy revoluční písně a zírálkovy básně :-)

;-D

Zuzana W 15.10.2007 22:28

Vlku i kdyz uz tu nejste:

Technika predehnala filosofii (touhu po moudrosti) protoze mysleni boli.;-) Vezme to moc casu, energie, vegetovani je pohodlnejsi.

Dobrou..