ARCHITEKTURA: Psí vycházka po pražských pasážích - díl II.
Sobotní Psí vycházka, v pořadí už 49., jak spočítala paní Marcela Bendáková, byla vlastně pokračováním té srpnové, která nás provedla pražskými pasážemi na Starém Městě a části Nového Města (Celetná, Příkopy, Poříčí, viz zde). Dnes jsme se zaměřili na Václavské náměstí a jeho bezprostřední okolí v katastru Nového Města. Počasí bylo vynikající, jak snad ani není třeba dodávat, účast hojná (odhaduji tak 80 lidí, doufám, že všichni dobře slyšeli).
Sraz byl "u koně", pak jsme prošli pasáž ČTK z počátku 30. let v domě projektovaném arch. Václavem Velvarským. Z ní odbočuje k ul. Politických vězňů jedna z nejnovějších pasáží z let 90. od Jana Kerela a Zdeňka Hölzela, která se jmenuje Jiřího Grossmanna a je trošku postmoderní. Je tu na ní vidět i problém vícepatrových pasáží, v nichž horní ochozy zejí prázdnotou. Na Václavák jsme se vrátili bezejmennou pasáží v domě, kde býval až do 90. let nádherný interiér tzv. Rybárny ve funkcionalistickém stylu, bohužel zničený (nemá někdo fotku?). Rybí restauraci dodnes připomíná neonová rybka na průčelí domu postaveného stav. Bohdanem Bečkou ve 20. letech. Sousední paralelní pasáž v paláci Avion Bohumíra Kozáka a Nikoly Dobroviće se rozpustila v parteru domu, kde je knihkupectví Luxor, podobný osud potkal např. pasáže Praha, Baťa, Hvězda… Zmizela také četná kina, přístupná právě z pasáží (jen na Václavském nám. např. Letka, Praha, Pasáž, Blaník /Fénix/, Tatran /Juliš/, Alfa, Hvězda… Zůstala jen Lucerna a Světozor).
Pokračování bylo na protější straně náměstí. Prošli jsme pasáž Fénix, spojující Krakovskou, Václavák a ul. Ve Smečkách (1927-9; arch. Josef Gočár – Friedrich Ehrmann, kde byl Americký bar (arch. Oldřich Starý). Interiér je ve stylu pozdního art déco a je tu pěkná mozaika Rudolfa Kremličky. Pak jsme prošli Baumannovu pasáž, spojují dva funkcionalistické domy v ulicích Ve Smečkách a Štěpánská od arch. Eugena Rosenberga, která je z roku 1938 a má řadu nádherných detailů, bohužel stále chátrá.
Potom už nás čekala nejznámější spleť pasáží: Lucerna (arch. Vácslav Havel, 1908-19), Rokoko (Šupich; arch. Emil Králíček – matěj Blecha, 1912-19), U Nováků (Osvald Polívka, 1902-3) a U Nováků II (též ABC; O. Polívka, 20. léta). Nejlíp vypadá Rokoko, nedávno opravené, Lucerna na obnovu stále čeká, ale alspoň je už rekonstruovaný baldachýn nad vstupem do Štěpánské. U Nováků je hotová tak napůl. Jsou tam dokonce taková náměstíčka.
Konečně jsme prošli pasáž Světozor a U Stýblů (Alfa). První na konci 40. let projektovali bratři Jaroslav a Karel Fišerovi a zdobí ji mozaika Františka Hudečka s reklamou Tesla. Druhá je o dvacet let starší a prochází palácem U Stýblů, jehož rekonstrukce je zřejmě nekonečná. Navrhl ji Ludvík Kysela v konstruktivistickém stylu a má krásnou sklobetonovou klenbu. V paláci bylo známé 70mm kino a taky až nahoře atelier mé mámy, takže to tam znám už od dětství skvěle. Poslední Lindtova pasáž na naší trase byla ta nekratší – prochází dalším Kyselovým raně funkcionalistickým domem na dolním konci Václavského náměstí z let 1925-7.
O jubilejní 50. Psí vycházce budu v této rubrice informovat.
Foto autor, Ivana Frolíková, klipy Jiří Wagner
zlukes@mistral.cz
Archiv rubriky Architektura až do r. 1998