29.9.2022 | Svátek má Michal


ARCHITEKTURA: Má vést na ruzyňské letiště metro nebo rychlodráha?

17.12.2009

Další změna v územním plánu Prahy ve věci spojení centra s letištěm. Pro změnu zas vítězí rychlodráha. Mám o tomto výběru své pochybnosti, s nimiž bych se s vámi rád podělil. Nejsem ovšem odborník v oboru, rád se nechám poučit, jen mi prosím, pokud máte jiný názor, nenadávejte a raději použijte přesvědčivé argumenty, abyste mne získali na svou stranu.

Co mluví pro metro?

Ve světě je zcela běžné, že jednou z alternativ spojení letiště (a mnohdy i vzdálenějšího od centra, než je v Praze) je trasa metra. Umožňuje pak plynulý přestup na další linky, je to spojení bezpečné a celkem rychlé. A hlavně se platí jako v MHD a ceny jsou stále relativně dostupné. Budování metra je sice u nás drahé, ale zase má zavedenou technologii, v úseku v Ruzyni by pak snad šlo budovat povrchově.

Co je předností rychlodráhy? A co to obnáší?

Dopraví nás do centra bez zastávek a o něco málo rychleji než metro. K tomu vyžaduje speciální koridor, aby mohla dosáhnout patřičné rychlosti – odhaduji kolem 100 km/h. K tomu připočtěme nutnost zdvojkolejnit Buštěhradskou dráhu, což může být v některých úsecích problematické (např. stávající tunel ve Stromovce). A postavit podél trati sloupy na troleje (nebo bude pohon jiný?). Možná bude nutno stejně rychlodráhu v některých úsecích umístit pod zem (Hradčanská?), jinak se vytvoří masívní bariéra, která rozetne některé partie města. Budování takové trasy znovu zatíží dnes již tak zkoušené území v oblasti, kde se staví vnitřní silniční okruh. Nákladné to bude ovšem stejně jako budování metra do Ruzyně, to připouštějí i experti.

Aby se prostředky na stavbu rychlodráhy zaplatily, odhaduji, že jízdenka z Ruzyně do centra bude stát několik stovek. To možná nebude vadit některým turistům ze zahraničí, ale pro nás – normální smrtelníky - to moc atraktivní nebude a dál se budeme kodrcat autobusem (pokud ho ovšem nezruší). Navíc rychlodráha neobslouží oblast Ruzyně, Vokovic a Veleslavína, Dejvic, Bubenče, Holešovic, takže ztratí význam lokálního spoje pro tyto oblasti. Slyšel jsem i zajímavou alternativu, že by se rychlovlak střídal s „pomalovlakem“, který by všude zastavoval a byl by na lístky MHD. Takže by vlastně suploval to metro. Kdo by pak ale jezdil tím rychlovlakem?

Osobně nejsem proti rychlovlaku. Představuju si to ale jako v Paříži tzv. rychlé metro. Ze satelitů povrchově na letiště, pak z Ruzyně tunelem na Hlavní nádraží a pak tunelem na protější okraj Prahy a dále povrchově do satelitů. S tím bych ale počkal, až na tom bude naše ekonomika podstatně lépe.

A váš názor?

zlukes@mistral.cz
Archiv rubriky Architektura až do r. 1998