Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
pohádky o mašinkách
v nejbližší době vyjdou po dlouhé době Pohádky o mašinkách s kouzelnými ilustracemi Kamila Lhotáka
Do Praha Střed nádraží rychlíkem . . . .
vystoupil a musel kolem ní . . . vysoká, elegantní, štíhlá, celá naleštěná, tmavozelené šaty, hubené vysoké kola a spokojeně si oddychovala a pokuřovala . . . . . . . to byla krasavice, rychlíková lokomotiva . .
A když ta jiskra, ostré zrnko popela, nakloněnému z okna čumilovi, vletělo a zaseklo se do oka
Aůůůůůůůů . . .
Skladatel Antonín Dvořák, pro inspiraci, prej chodil na smíchovské nádraží sledovat lokomotivy . . . . jeho životní koníček, záliba . . . . tam prej nastydnul a byl jeho konec.
Romantika může být zdrojem nepříjemností!
Zejména, pokud si vyjedete do Turecka, tam těch parních ořů jezdí ještě mnoho, zejména mimo hlavní elektrifikované tratě. Stejně, jako v Rakousku- Uhersku za císaře pána, platí železnice za strategický objekt a kdo bude přistižen, že si tam něco fotí, posedí několik dní za katrem!
Náš student Serchinger se nenechal odratit, takové poklady se už nikde jinde nenajdou, byl sbalen nádražní policií a skutečně musel sedět týden, než ho (německé) velvyslanectví vyreklamovalo. Později je to ovšem krásné téma na mejdánech, ale ten týden prý byl perný, s několika tureckými kriminálníky na jedné cele, s hygienou atd. to hodně haprovalo.
Můžu si představit Josefa Švejka, podezřelého ze špionáže. Asi to byl návrat o století zpět.
Re: Romantika může být zdrojem nepříjemností!
Kolega v práci byl železniční modelář a pilný fotograf všeho možného na železnici, ještě kdysi za totality. Samozřejmě často narazil na policajty, říkával: každý z nás (fotografů železnic) už seděl na té stolici (vyslýchán na služebně). Jenomže tihle hoši znali paragrafy líp než příslušníci, věděli zcela přesně co se smí nebo nesmí fotit a pokud vím, vždycky se z toho dostali.
Další foto
Na další foto vlaků je možno se podívat na www.zelpage.cz nebo www.railpictures.net.
Vzpomínka
Vzpomínka první:
Vlak sviští krajinou k Máchovu jezeru. Dlouhá pravá zatáčka, dívám se z okna třetího vagónu na tu nádhernou supící lokomotivu, snad to byla Šlechtična, už nevím. Náhle z kabiny lokomotivy jako kaskadér vylézá helfr, v ruce má kladivo, běží po můstku podél kotle dopředu. Jediným úderem něco "opravuje" a vrací se zpět. Pravá zatáčka přechází v levou, scéna se uzavírá ...
Vzpomínka druhá:
Motoráček u České Lípy náhle zastavuje uprostřed polí. Cestující zvědavě vyhlížejí z oken. Z kabiny vylézá strojvůdce a do tašky sbírá spadané hrušky ...
Mladějov je trošku z ruky,
tedy Mladějov na Moravě (poblíž Moravské Třebové, kousek od Svitav), ale mají tam parádní úzkorozchodnou parní železnici s lokomotivou Krauss z roku cca 1918.
Za asi 90 korun, děti polovic, vás svezou přibližně hodinu a půl, vesměs lesem. Upozornění zejména pro dámy: světlé oblečení je nevhodné!
Máte rádi mašinky?
1) Někdo, ve spolupráci s ČD, pořádá jízdy postarších vlaků z Bráníka do Dobříše (rychlík Paříž-Dobříš) a z Bráníka do Kamenného přívozu (Posázavský Pacifik). Vlak do Dobříše je provázen hudební skupinou, která koncertuje na zastávce v Měchenicích a v Dobříši. Informace na nádraží v Bráníku. "Můj" vlak táhla vyfešákovaná lokomotiva Breitfeld-Daněk z r. 1917.
2) Někde u Rakovníka (Lužná? nebo tak nějak) je železniční museum s hejnem ČESKÝCH lokomotiv, převážně parních, od těch postarších z konce 19 stol. až po poslední vyráběné, snad ze 70. let. Občas tam jezdí speciální vlak, ale docela dobře se tam dá dojet i autem.
Re: Máte rádi mašinky?
Ad 1)
Jojo, zrovna včera se jedna taková jízda konala. Mohu doporučit, ale zájemců o jízdu je tolik, že je lépe si jízdenky zajistit dopředu. Více na www.pacifikem.cz
pěkné fotky
kolik asi bylo těch, co se nepovedlo, co fotograf vyhodil nebo jen nechal někde spočívat v šuplíku či na disku.
škoda,že chybí
informace o místě pořízení fotky a typu hnacího vozidla! Ta zubačka by mohl býr Pikes Peak (bez záruky).
Re: škoda,že chybí
Pokud mne mé oči neklamou (což se bohužel v mém věku už stává), tak jsou na snímcích zubačky dvě, jedna bude určitě v severní Americe, ta druhá, strmá, by mohla být v Alpách (Rakousko nebo Švýcarsko), nějaký železniční nadšenec nám to snad během dne upřesní.
Re: Re: škoda,že chybí
Víc fotek k té švýcarské železnici najdete na http://www.brienz-rothorn-bahn.ch/;, fotka z ameriky č. 5 není zubačka (ozubnice bývá vždy v ose kolejí!)
Re: škoda,že chybí
O tom Pikes Peaku bych si dovolil pochybovat, tam by asi netáhli nákladní vagony.
Re: Re: škoda,že chybí
nemaje ponětí o provozu ozubnicových drah zbytečné perlíš. Dobře si prohlédni obrázky, lokomotiva nemající osu kotel rovnoběžnou s rovinou kolejí je ozubnicová a je situována vždy na údolní straně vlaku.
Re: Re: Re: škoda,že chybí
Na snímku 12 je to jasné. A na snímku 5, to není ozubnice? (Nevím) Dělávaly se kolikrát i na nepříliš strmých úsecích.
Re: Re: Re: Re: škoda,že chybí
Na snímku č.5 jde o dvojí rozchod, 914mm(americká úzkorozchodka) + 1435mm(běžný rozchod) v jednom poli. Třetí kolej je blíže jedné straně, zubačka by měla ozubnici na střed kolejového pole. Jinak krása: IRio Grande RR.
Re: Re: Re: Re: Re: škoda,že chybí
Tak to je opravdu zajímavé, netušil jsem, že něco podobného existuje. Jaký to má smysl? Myslel jsem, že úzkokolejky se stavěly z důvodů snížení investičních nákladů, dvojrozchodná trať je ale naopak dražší. Jedná se o společný úsek dvou různých tratí, které pak pokračují každá jinam?
ospala vratnice ee
a na polici posledni dva kliceeee
v sklenene vitrine se smutne krrci pro turisty kyyyyce eee
stejne tak tyhle fotky
Běžící rotačka a rychlíková parní lokomotiva - nejmocnější stroje mého mládí
Re: Tak tohle u nás nikdy nejezdilo
To není důležité. Hlavně, že to jsou bratrské emerické lokotky.
Re: Re: Tak tohle u nás nikdy nejezdilo
Tak mě napadlo, používal se taky v Americe systém kylchap? (Kylälä - Chapelon)
Re: Re: Re: Tak tohle u nás nikdy nejezdilo
Koukám do Wikipedie a vypadá to, že ne. To se Kylchapovi asi nelíbí. Kromě Anglie a Francie bylo Československo prý jedinou zemí, kde se tento výfuk uplatnil opravdu v masovém měřítku.
Parní lokomotivy
Vím, že jako dítě, když jsme byli na nádraží a tehdy přijel vlak , táhnutý už tehdy méně obvyklou parní lokomotivou, byl jsem moc zklamanej, že to není náš vlak. Když v roce 1980 přestaly parní lokomotivy jezdit úplně, mrzelo mě to. A vidím to i na svém synovi - parní mašinka je prostě něco kouzelného. Škoda.
Re: Parní lokomotivy
Souhlasím s Vámi, že parní lokomotiva je něco kouzelného, parní lokomotivy měly i pro nás, co nejsme tak zvaní železniční nadšenci, takovou "osobnost". Před více než padesáti lety na mě velmi zapůsobila "Floridsdorfka" která s těžkým "oddechováním" tlačila do kopce na polubenské zubačce vagón nebo dva, ty scény si živě vybavuji i dnes.
Pro strojvůdce, kteří "pařáky" kočírovali už přechod na diesel nebo elektriku moc škoda není, kočírování parní lokomotivy byla náročná práce, v zimě ze předu od kotle horko, v zádech zima, a topič, když byla lokomotiva vybavena špatným uhlím, což se v některých totalitních letech často stávalo, musel neskutečně dřít a to měl ještě na starosti kontroly tlaku a jiné povinnosti, být topičem neznamenalo jeno sem tam přiložit pod kotel. Jak sem viděl v těch pár případech turistických parních vlaků v posledních letech, "učarují" parní lokomotivy i dnešním dětem, mají holt něco zvláštního do sebe.
Já jsem jel naposledy ve vlaku taženém "pařákem" v létě roku 1969 z Toulouse do Perpignanu v Jižní Francii, a poslední regulérní parní vlak jsem viděl na dráze Štuttgart -Černý Les (Schwardwald) o rok později. V zemi kde žiji, už není parní provoz od roku 1963. Pak jsem jel několikrát "výletním parním", ale to už není to pravé ořechové.