6.5.2024 | Svátek má Radoslav


Diskuse k článku

VÁLKA: „Taková neschopnost neexistuje, je to zrada!“

Jedním ze sporadicky užitečných zdrojů informací v letošní rusko-ukrajinské válce je sféra ruských „milblogerů“, která občas publikuje příspěvky značně nekorespondující s oficiální linií ruského vedení. Před pár dny jeden z nich, Morozov zvaný Murz, vydal velice dlouhý a velice útočný komentář k současnému stavu na frontě. Stalo se tak na ruském blogerském serveru Livejournal.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
K. Filip 27.12.2022 15:39

Zapomíná se na jednu věc. Doplňování záloh. Ukrajinci jen u Bachmutu hlásí každý den 350 vyřazených vojáků, většinou zraněných. Osm miliónů Ukrajinců emigrovalo. Rusů je skoro 4x tolik, takže mohou více mobilizovat.

M. Valenta 27.12.2022 14:52

Článek tak nepříjemný pro místní putinovce, že se raději v tichosti odporoučeli.

I. Krahula 27.12.2022 14:49

Zajímavé, tohle může znát jen Rus, i když Vaše příjmení je spíše české.

I. Krahula 27.12.2022 14:40

S tím si nelamte hlavu kvůli jednomu překladu. Vaše knihy jsou čtivé, píšete i správně uvozovky. To je dnes rarita.

P. Diviš 27.12.2022 14:39

Celkem běžné byly do pancéřovky, pro výcvik.

I. Krahula 27.12.2022 14:38

Používají se dodnes, jen se opustila ráže 20 milimetrů. Je nulové opotřebení plnorážově hlavně a levná munice.

J. Jurax 27.12.2022 14:30

Ale po-hvězdička-ere neprojde. Bdělý cenzor zasáhne.

Mají v tom (a nejen v tom) ajťáci na Lidovkách už léta bordel.

J. Jurax 27.12.2022 14:21

Nechtěl byste tedy do toho přidat ještě holocaust? Aby bylo zřejmo, jaký rozměr měla zvěrstva páchaná z Berlína?

J. Jurax 27.12.2022 14:11

Ehm ... jste sice nesporně ideově správně orientován, nicméně řeč je o něčem jiném - o ztrátách za WWII. Tak co to sem pletete ... :-(

J. Jurax 27.12.2022 14:02

Pojem vložná hlaveň je celkem známý ... a když tak se lze pozeptat gúglu s dotazem třeba "vložná hlaveň tank" a dostane se Vám poučení i s obrázky ... viz třeba http://www.csla.cz/zbrane/ostatn%C3%AD/vloznazbranvz85.htm

J. Kombercová 27.12.2022 13:42

Připojuji se, i když na vojně jsem nebyla (to je pro případné šťouraly).

R. Polášek 27.12.2022 13:35

Souhlasím s těmi veliteli. Plus to, že muselo pro toto být vhodné podmínky vytvořené vrchním velůením nebo přímo nejvyšším politickým velením. Aby velitelé mohli takové marné útoky provádět opakovaně. Plus tlak na to, aby za každou cenu postupovali.

Já jsem se s tím setkal při líčení obrany Oděssy na začátku války v létě 1941, kdy na začátku Oděssu obléhali Němci. Zřejmě čekali, že Oděssu dobudou z chodu nebo rychle proti narychlo zřízené sovětské obraně a velení tlačilo na podřízené.

Jinak ale většinou tehdy Němci útočili tak, že když se setkali s ruským odporem a byli poprvé odraženi, couvli a sovětskou jednotku objeli o pár kilometrů vlevo nebo vpravo, fronta tehdy nebyla souvislá, tak to šlo velmi snadno. To asi taky odpovídá těm útočným mechanizovaným skupinám, s lehkými tanky plus nějaké "samopalnické" pěchotě na náklaďácích a na těch tancích.

Jinak myslím takové čení masové útoky Němců byly +- třeba i při bojích na Krymu a hlavně obléhání Sevastopolu, tam to ale byly z obou stran velmi zuřivé boje.

P. Diviš 27.12.2022 13:27

posere většinou projde, i bez hvězdičky

P. Diviš 27.12.2022 13:25

Mála ne, poslední dobou se tu dost množí.

P. Diviš 27.12.2022 13:25

Fakt není. Ruská propaganda, je.

P. Diviš 27.12.2022 13:24

Ten bloger Murza (který toho evidentně ví o hodně víc, než vy) píše i o Ukrajincích, asi jste si toho nevšiml, v zápalu boje.

P. Diviš 27.12.2022 13:23

"Dohodou USA a Ruska" máte na mysli něco jako Mnichov?

Jo, to Putin nedomyslel, s tou "specvojop".

R. Polášek 27.12.2022 13:21

Ano, přesně tak.

Je to podvod ze stejného ranku jako když vyfotí na video za začínajícícho soumraku nebo rozednívajícícho se rána zamlženou Ostravu a lžou, že na Ostravsku je zase špatné ovzduší a musí se zase zpřísnit emisní limity. Aby měli zelení aktivisti zase svou obživu a nemuseli se živit skutečnou prací. A to všechno přirozeně na úkor obyčejných lidí, kteří to zpřísňování limitů vždy na něčem zaplatí.

P. Diviš 27.12.2022 13:19

Každopádně, já za Váš překlad děkuji (a ač nejsem tankista, dovedu si představit, co ty termíny znamenají).

P. Diviš 27.12.2022 13:17

Pana blogera by to odpískání asi nepotěšilo, ale já taky doufám, že Rusáky ten bordel porazí (s přispěním Ukrajinců).

R. Polášek 27.12.2022 13:16

Podle článku, který jsem nedávno četl, se používají dodnes.

R. Polášek 27.12.2022 13:14

R^R^

8 hodin práce na free článku je dost.

J. Brei 27.12.2022 12:43

Zajímavý článek a za mne i skvělý překlad, Mariane. Snad má pan bloger pravdu a Rusko to bude muset odpískat. Včera bylo pozdě.

J. Brei 27.12.2022 12:41

Ale. Někdo Vám dal ochutnat Vaší medicíny? Tak honem za maminkou. Ona Vám bebíčko pofouká.

I. Schlägel 27.12.2022 12:33

Rusko. Jedna velká díra v zemi.

I. Kraus 27.12.2022 12:30

Nevím, jak v současné době, ale když jsem byl na vojně v roce 1980, vložné hlavně se užívaly pro výcvik střelby z větších ráží. Byly přísně evidovány kvůli možnosti vyrobit z nich ruční střelnou zbraň. Děkuji panu Kechlibarovi za skvělou práci.

P. Sura 27.12.2022 12:07

S obranou ciziho ZABRANÉHO uzemi Moskva nepočítala, protoze vzdycky spolehala na důkladnou konfidencializaci. A konfidenty k tomu účelu cvičí cíleně po celem světě do zásoby.

M. Kechlibar 27.12.2022 11:52

Tak tady se musím ozvat.

Vojenskou terminologii jsem konzultoval se dvěma vojáky, ale ani jeden nebyl tankista. Těch tankistů je totiž v posledních desítkách let zatraceně málo.

Tušil jsem, že tam občas něco zaskřípe, ale toto je koneckonců práce z mé strany zadarmo a celkově zabrala asi osm hodin. Ona tam nebyla ke konzultacím jenom vojenská terminologie, ale i další detaily, jeden pojem jsem řešil přes dva lidi až s jakýmsi exilovým profesorem z Petěrburgu.

Suma sumárum, z mé strany jsem toho udělal dost, můžete mě usadit lepším výkonem u nějakého jiného překladu, zejména pokud nemáte co jiného na práci - ale varuju, že je to mnohem víc času a korespondování, než se zdá.

P. Pilík 27.12.2022 11:51

Záleželo spíše na velitelích, přes Polsko postupovaly ve srovnatelném terénu 2 fronty, Žukov a Koněv. Koněv měl 2x více padlých.

Němci se poučili z 1. sv a měli vytvořeny t.zv. útočné skupiny. Ty vytvořily na předem vytipovaných místech díru do fronty a pak okolí průlomu rozšiřovali do stran.

L. Novák 27.12.2022 11:45

Záměrně. Aby bylo zřejmé, jaký rozměr mají zvěrstva řízená z Kremlu.