Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
A kde berete jistotu
že se na středoškolskym příkladě "auto vyjede z místa A do místa B rychlostí v a v opačném směru.." musí naučit logické myšlení? Ono je furt dost (a možná čim dál víc) kantorů/ek, kteří jim to "logicky" vysvětlí tak, že je na to potřeba napasovat vzoreček 17b a o víc se nestarat. No a občas napasujou nesprávnej vzoreček, a je z toho pár let natvrdo pro nevinnýho.
Re: A kde berete jistotu
Nebo si exekutor splete procenta a promile a nechá si to potvrdit soudcem. Výpočet je ověnčen snůškou čísel paragrafů a z 8000kč je z půl roku půl milionu. Nejen právník, ale i historik, který nemá zažité alespoň kupecké počty je hotové neštěstí. Nemluvím o tom, že právník by měl tušit co jsou to dobré mravy.
Ještě jinak
Uznávám, že matematika je víc než vhodná a že umožňuje lepší chápání logických souvislostí, ovšem maximálně do "levelu" inženýra - člověka který používá aplikovanou matematiku k praktickým činnostem.
Dle mého pozorování je ovšem úroveň matematického uvažování v nepřímé úměře se sociální adaptabilitou e.g. schopností normální sociální interakce - zkráceně - čím víc je člověk matfyzák, tím méně je schopen společensky fungovat - navazovat vztahy, odhadovat a ovlivňovat jiné lidi apod.
Přijmeme-li premisu danou dnešním článkem, znamenalo by to, že matematici by měli být páni světa, ale oni nejsou. Svět je plný schopných a úspěšných lidí, kteří si dokáží tak akorát spočítat drobné v krámě.
To je nesmysl.
Kolik matyfzáků znáte, nebo obecně fyziků či matematiků? Já jich znám hodně a vesměs jsou to lidé komunikativní, přátelští, slušní a také skromní!
Re: To je nesmysl.
to se nevylučuje, akorát říkám, že je pro ně problém účastnit se plesu nebo si vybrat kalhoty :-))
Na otázku jste neodpověděl.
Ale z vaší reakce, která je jen tak mimochodem totálně mimo, soudím, že jich moc neznáte!
Re: Re: To je nesmysl.
Nejsem matfyzák, ale technik a kalhoty si umím i ušít a valčík jsem zatím nezapoměla.
Re: Re: To je nesmysl.
Kalhoty si vybírám normálně sám (stojí mne to 10x méně času než výběr za přítomnosti libovolné ženy).
Plesy v podstatě ignoruju. Nebaví mne to, radši si zahraju volejbal.
Mýtus o sociální debilitě matematiků pochází z toho, že jednak většina z nich jsou introverti (zkuste řvát, skákat a přitom přemýšlet) a druhak ignorují témata typu "Superstar", protože jim přijdou o ničem. Ovšem právě takové plky či drby jsou základem komunikace v hospodě apod....no a matematik jaxi nemá co říci, protože o tom nic neví, takže mlčí a je za ichtyla.
A navíc,
neřekl bych, že ti nejúspěšnější a "nejschopnější" (asi všeho ) lidé na světě jsou právě demonstrací ctnosti!!
Re: Ještě jinak
Naopak - oni jsou pánem světa! Ovšem takového, do kterého takoví přizdi***či jako vy nebo já nemají a nikdy nebudou mít přístup... (není myšleno jako urážka!)
Re: Ještě jinak
Kdyby ovšem nebylo schopných lidí v přírodních vědách (samozřejmě nejen ryzích matematiků), tak si v tom krámě nemají co koupit.
Už za totáče se seškrtávaly osnovy matematiky pro střední školy
a vypouštěl se z nich diferenciální a integrální počet. Aby to zvládly i žáci učilišť s maturitou (dělnická mládež). Prostě aby se vláda mohla chlubit počtem středoškoláků (byť blbých). Už tehdy jsem řval hrůzou, protože vzdělání středoškoláků v matematice končilo tam, kde matematika začíná být teprve zajímavá. Zrušení maturity z matematiky, byť tak okleštěné, je zločin! Maturita tím ztrácí na kvalitě a na významu. To se může zrušit maturita úplně a nebo jen potvrzovat za splněnou docházku.
Ve dvacátých letech maturita z matematiky
zahrnovala v písemné části vyřešení diferenciální rovnice nebo kupříkladu výpočet integrálu z racionální funkce. Dnes aby se tam báli dát i tupou kvadratickou rovnici!
To Pozorovatel
Typickým výplodem "čistě humanitních" vzdělanců - právníků byl první postkomunistický Obchodní zákoník z roku 1992. Podle něj:
- rezervní fond se tvořil ze zisku
- před svým vznikem (zápisem do obchodního rejstříku) nesměla společnost podnikat (a tedy ani tvořit zisk).
- společnost musela mít už od svého vzniku rezervní fond ve výši nejméně 10% základního jmění, a to "v likvidních aktivech (peníze, běžný účet)".
Závěr: Přísně vzato, podle tohoto obchodního zákoníku nemohla žádná sro vzniknout.
svatá pravda, co píše autor
Autor mě velmi potěšil. Zrušení matematiky jako maturitního předmětu spolupracovnicí stb Petrou Buzkovou alias Pavla bylo opravdu zločinem a podobně chápou postavení matematiky třeba v USA. Ve vesmírné strategii toho vola v Bílém domě se dokonce dočteme něco v tom smyslu, že "omezení přístupu US občanů k výuce matematiky, přírodních věd a technologií bude chápano jako útok na bezpečnost USA". Bohužel u nás se ukazuje, že pro získání zaměstnání jsou více potřebné známosti než znalosti a že jen bohapusté žvanění a zlodějina jsou prostředkem k získání k bohatství a pohodlného života.
Re: svatá pravda, co píše autor
V zákoně předloženém Buzkovou maturita z matematiky byla. Ze zákona ji vyhodil pravicový senilát - pravda, Buzková proti tomu nic neudělala a spíš souhlasila.
Lhát neznamená být demokratem.
Jaký je rozdíl ...
... mezi matematikem, fyzikem a účetní? Když se jich zeptáte, kolik je 2+2, matematik by asi řekl 4, fyzik by možná řekl, že by to mohlo být 3,97 až 4,03 (v závislosti na prostředí) a účetní se možná zeptá: "A kolik chcete, aby to bylo?"
Z matematiky jsem sice nematuroval (vybral jsem si místo ní elektrotechniku), ale v životě ji určitě využívám častěji, než kdysi požadované maturitní znalosti z češtiny (K. J. Erben) a ruštiny (litěratúrnaja leniniána - neboli obraz Lenina v literatuře, o čemž jsem ani tehdy nic nevěděl, naštěstí jsem uměl aspoň trochu ruskou gramatiku). Nejhorší na tom je, že když jsem později potřeboval něco řešit a našel jsem sešity s matematikou ze SŠ, tak jsou tam jen vypočítané příklady. Ale jak postupovat při řešení konkrétní úlohy (např. řešení simplexových tabulek), to tam není. Naštěstí se v dnešní době dá řada věcí vygooglovat a ze základních vzorců si lze ledacos odvodit.
Re: Jaký je rozdíl ...
v matematice nejde jen o to se něco naučit spočítat, matematika naučí také logice a způsob přístupu k řešení problémů...
Souhlasím
Ale ono je potřeba, aby se matematika a logické myšlení neučilo. Tupý dav se lépe ovládá.
Zákazník má vždy pravdu
Ucit matematiku je rozumné, i kdyz je to pro mnoho žáků bolestivý proces, a i když tento předmět někteří projdou jen našprtáním. Ale alespoň v dalším životě budou mít představu o tom, co to je matematika.
Druhou závažnou otázkou je to, zda by žáci měli rozhodovat o tom, co chtějí studovat na státní škole. Zde má demokracie své limity. Naštěstí. Na vyšším stupni vzdělání je to ale složitější, zejména když jde o soukromou vysokou školu. Studenti si vysokou školu platí, jsou tedy zákazníky, a v tržní ekonomice platí, že zákazník má vždy pravdu.
A ta nenávist je nutná? :-)
Já měla matematiku vždycky ráda a mám ráda dodnes. Pravda, její učitelé už vždycky mou oblibu neměli, ale rozhodně ne kvůli předmětu, který učili..
Můj učitel matematiky na gymnáziu
s oblibou a s výkřikem: "To je nějaká štábní kultura?" trhal studentům špatně vedené sešity. Uměl ale počítat a uměl matematiku naučit. Byl jedním z nejoblíbenějších učitelů.
Matematika je jediný předmět,
v němž už na středoškolské úrovni je možno procvičovat logické myšlení - a v němž už na této úrovni je snazší ho pochopit než nabiflovat. Nabiflovat ho totiž v podstatě nelze. Je to jediný předmět, který už na středoškolské úrovni umožní taky prověřit, jak student dokáže logicky myslet.
Jediný, který ukazuje, že neplatí nějaké postmodenistické ožvaňování všeho vším, ale že existuje správné řešení, k tomu řešení lze správnými metodami dojít (je ovšem třeba ty správné cesty najít), správnost lze zkontrolovat a dokázat.
Což je důvod, proč ho postmoderní žvanilové nenávidí a politici se ho bojí.
Což je důvod, proč ho postmoderní žvanilové nenávidí a politici se ho bojí.
Ano!