Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
Re: Chyba není v dětech ale v učitelích.
Dotaz - nebo spíše vzteklý výkřik: "Já tomu nerozumím!!!"
Já: "A čemu?"
Odpověď: "No ničemu!"
Já: "Fajn, tak až budeš vědět, čemu nerozumíš, tak se zeptej. Já ti to vysvětlím."
Dnes jsem měl dvě hodiny v devátých třídách. Přibliženě pětina žáků (tedy převážně žákyň) prostě nepracovala, ať jsem dělal co jsem dělal. Válely se po lavicích, něčemu hihňaly, bavily se, půjčovaly si nazájem brýle a komentovaly to. Vsaďte se, že přijdou domů a budou tvrdit, že těm funkcím nerozumí. Ono je to mnohem jednodušší, než říct "Nedávala jsem pozor, tak nic neumím." Tím netvrdím, že všichni učitelé jsou skvělí, ani náhodou - ale v tomto konkrétním případě kdyby tam stál sám Komenský, stejně by je nic nenaučil.
Re: Re: Chyba není v dětech ale v učitelích.
Taky souhlas. Ale ta pětina žáků nepracuje prakticky v žádném předmětu, pokud patří k těm lepším, tak si maximálně něco mechanicky zapamatuje. S tím v matematice ovšem nelze uspět...
Re: Re: Re: Chyba není v dětech ale v učitelích.
No tak jak to je?
Neumí to, protože nedávaly pozor, nebo protože jako učitel nestojím za nic?
Re: Re: Re: Re: Chyba není v dětech ale v učitelích.
Ale jistěže proto, že nedávaly pozor (nemyslím ironicky). Ale přece jenom zkušený pedagog umí vyburcovat i ty "neutrální". A z osobní zkušenosti (jako student) vím, že je to velmi obtížné, ale zažil jsem to na vlastní kůži, takže vím, že to možné je. Ale je pravda, že ač jsem do škol chodil od svých 6 do 25 let, tak takovéhoto matematika - pedagoga jsem potkal pouze jednoho, a to na VUT Brno. Bylo neuvěřitelné, jak ten uměl učivo podat způsobem, kterému bylo nejen rozumět, ale dokonce studenty zaujalo tak, že se na matematiku těšily, co zas bude nového!
Musím ale přiznat, že to byla skutečně výjimka.
Re: Re: Re: Re: Re: Chyba není v dětech ale v učitelích.
No, sám se nebudu hodnotit - to musí mí žáci a jejich rodiče.
Re: Re: Re: Re: Chyba není v dětech ale v učitelích.
S tím nic neuděláte. Ani sám Komenský není tak „zajímavý“ jako píčoviny co si vypráví v hodinách matematiky puberťačky.
Re: Re: Re: Re: Chyba není v dětech ale v učitelích.
Jinak už jsem to psal dříve, ale na ZŠ nás učila matematiku učitelka, která neuměla ani trojčlenku. Pohádali jsme se o výsledek a já jsem ve 4. třídě u tabule vysvětloval výpočet a jak jsem k němu došel. To byl teprv nářez, ale došlo mi až mnohem později na druhém stupni... Naštěstí nás měla jenom půl roku, jinak se obávám, že změny by byly nevratné...
Re: Re: Re: Re: Re: Chyba není v dětech ale v učitelích.
Tak tohle bohužel může být pravda, a s fyzikou je to ještě horší; výrok jedné národkářky "ještě že neučím ve čtvrtý třídě, tam jsou ty jednoduchý stroje a těm nerozumím" je v Hradci v jistých kruzích pověstný. Ale myslím, že na 2. stupni je to o poznání lepší.
Já bych si je při tom vyfotil,
a fotky by dostal jejich otec e-Mailem. U části by to jistě pomohlo. Alespoň by věděl proč jim musí platit doučování a kdyby jim to strhl z kapesného...
Naivko
Nastal by průser jak mraky, protože jen tak někoho vyfotit je prohřešek proti lidským právům. Asi byste vyletěl ze školství. (Vím co říkám: na jedné pražské střední škole narazili na problém třídních schůzek, neboť podat informace rodičům žáků starších 18 let se ukázalo v rozporu se zákonem.)
Re: Naivko
Ostatně vzpomeňte si, co rozpoutala média, když se uvažovalo o zavedení kamer na chodbách jedné školy kvůli prevenci šikany. Titulky jak kráva typu "Můžeme být klidní, kamery nebudou".
Úpadek kvality studia
Příklad za všechny - gymnázium jako škola všebecného zaměření s určením přípravy studenta pro vysokoškolské studium. Jediné, co slyším na třídních schůzkách, je pár organizačních záležitostí a pak už jen více či méně otevřené stěžování si na chování studentů, nepozornost, nezájem, atd. Přitom ti učitelé (pardon, profesoři) podle mé zkušenosti v podstatě nestojí o žádný dialog s rodiči a pokud už jsem byl nucen se podrobně a dlouhodobě zajímat (přerušení studia dcery ze zdrav. důvodů) o náplň, způsob výuky a zkoušení v předmětech považovaných za podstatné, tak jsem byl doslova znechucen. Převažuje naprosto školometský přístup, ohromně narostl objem učiva, student je tlačen hlavně do učení na paměť, vyplachuje si hlavu zcela nesmyslným množstvím vyžadovaných detailů, a s tou "omáčkou" se nakonec zapomíná na principy, o které přece především jde, jinak nám budou studenti ze školy odcházet "blbější, než když do ní přišli", protože nebudou schopni MYSLET, ale pouze šprtat.
Matematika je zrovna předmětem, jehož význam nespočívá v množství odučené látky, ale který je krásný právě potřebou logického myšlení, kombinace a tlakem na pochopení principu. Ale i tento předmět se dá znechutit - a toto považuji já za zločin, protože logika a kombinační myšlení jsou pro život daleko cennější, než tupé šprtání s cílem opapouškování naučeného a získání známky. Zkoušení z matematiky na gymnáziu by nemělo být ani testem inteligence, ani testem matematického nadání studenta, ale testem pochopení látky a schopnosti řešit příklad takové složitosti, na jaké byl při výuce demonstrován daný princip. Bohužel právě při zkoušení student dostává "špeky" vyšší náročnosti, hodnotí se výsledek bez přihlédnutí k postupu atd. Perlou je začátek školního roku, kdy studenti dostanou za úkol zopakovat si učivo matematiky celého loňského roku, a následně se na to píše známkovaná (!!) písemka. Profesoři schopní vyvolat zájem studentů jsou dnes vyjímkou. Převládají "řemeslníci" - v tom lepším případě.
Re: Úpadek kvality studia
Dle mých zkušeností jste umístil dceru na špatné gymnazium.
Re: Re: Úpadek kvality studia
Bohužel, dva roky detailního zájmu mě přesvědčily, že to není jen záležitost špatné školy nebo slabého studenta. Řadu věcí považuji za systémově špatné.
Švejkovská logika je nesmrtelná
Protože při srážce vlaků je nejvíc mrtvých v posledním vagónu, navrhoval Švejk, poslední vagón nepřipojovat.
Protože nejvíce nezaměstnaných je těch bez maturity, navrhoval POLITIK, dát maturitu všem.
Re: Švejkovská logika je nesmrtelná
Ano ! Obdobné je to i s vysokošklským vzděláním. EU tvrdí, že máme málo vysokoškoláků, proto si jich uděláme víc a tím si zřejmě automaticky zvedne úroveň vzdělánínároda a všichni budeme rázem chytřejší
Mno - a co takhle, milí matematikové, zkusit něco udělat pro matematiku tím,
že ji dokážete učinit pro studenty tak atraktivní, aby byla schopna obstát v soutěži jiných maturitních předmětů? Opravdu si myslíte spolu s nepříliš chytrým článkem, že prostředek nazvaný POVINNÁ MATURITA Z MATEMATIKY zvýší přitažlivost a oblibu oboru? To jsem ale blázen...
Re: Mno - a co takhle, milí matematikové, zkusit něco udělat pro matematiku tím,
Ne, Čumile - povinná jednotná maturita je taky bič na kantory mnohem víc, než na žáky. Kantor na nějaké obskurní výdejně maturitních vysvědčení přizpůsobí náročnost maturty tomu, co dokázal naučit. Nebo co mu nebylo líno naučit - přece u maturity nepředvede, že je neumětel, kterému celá třída propadne. takže může učit nesmyslně, nezáživně, jako biflování vzorečků a příkladů.
Zažil jsem jednou (už dost dávno) dívčinu, která se připravovala na zkoušky na gymnázium tím, že počítala Bělouna. Celého. A několikrát. Měla u každého příkladu poznamenáno, kolikrát ho spočítala. Pochopitelně už uměla sbírku nazpaměť a jen opisovala. byla přesvědčená, že je dokonale připravená - jenže na ni udělali podraz - čísla z jednoho příkladu dosadili do jiné slovní úlohy. Bác - shořela jak papírový čert.
Není-li povinná státní, tedy porovnatelná maturita z kteréhokoli předmětu - není srovnání, kdo učí dobře a kdo ne. Protože jenom podle výsledků (porovnatelných) studentů se pozná kvalita kantora. Bez možnosti srovnání se udrží kvanta mizerných učitelů a budou mizerně učit. Proto byl takový odpor proti státním maturitám obecně - a proti matematice obzvlášť. Protože ta se okecat nedá.
No, vito, myslím, že spojujete dvě věci:
jedna se jmenuje státní maturita, druhá povinná maturita z matematiky. Osobně řadím výše pojem státní maturita, podřazuji a matematiku ponechávám mezi volitelnými maturitními předměty. Příklad nešťastnice s Bělounem jen ukazuje, k jakým nesmyslům může vést (a vede) reglementace matematiky jakožto povinného maturitního předmětu. (Soukromě si ovšem myslím, že ona dívčina asi měla potíže i v ostatních předmětech). Považuji například za cennější, pokud by ona dívčina strávila čas, věnovaný nadrcení Bělouna, například soupisem a roztřídění květeny v nějakém přilehlém údolí. Okecat se to taky nedá, musí se to nachodit, rozeznat a spočítat a popsat. Přitom takové robě pochytí daleko více logického uvažování než na tom Bělounovi.
Re: No, vito, myslím, že spojujete dvě věci:
Špatný závěr - uvedený příklad s Bělounovou sbrkou nedokazuje škodlivost maturity z matematiky, ale škodlivost scholastického přístupu k její výuce. Takže znovu ...
Re: No, vito, myslím, že spojujete dvě věci:
Chyba, Čumile. Dívčině se dostalo (drsného) ponaučení, že matematika je jiná, než ostatní předměty a zatímco biologii se může "naučit" od kočičky po nezmara tím, že si je nabouchá do hlavy, u matematiky musí myslet. Což je podstatná změna oproti všem ostatním předmětům. A to je taky důvod, troufám si říct, že silný důvod, PRO maturitu z matematiky.
Pevně doufám, že aspoň tohle jí v hlavě zůstalo, i když se obávám, že tam zůstal spíš pocit zrady a nenávisti k matematice. Vždyť ona "se tak učila...". Bohužel naprosto blbě...
Re: Re: No, vito, myslím, že spojujete dvě věci:
Mimochodem - myslet by měla i v té biologii, jenže tam se rozdíl mezi nabiflovaným učivem a pochopenou látkou tak snadno nepozná. U matematiky stačí udělat ten "podraz" se záměnou čísel...
Re: Re: Re: No, vito, myslím, že spojujete dvě věci:
problém ovšem bude, pokud Vás například bude vyšetřovat lékař, co se umí biflovat, ovšem neumí MYSLET. (A ten určitě tvrdí, že žádnou matematiku v životě potřebovat nebude.)
Při proletarizaci společnosti je znalost matematiky na škodu.
Zrušení matematiky u maturit není jediný zločin socdemáckého školství. Celkové snížení požadavků na uchazeče o vysokoškolský diplom tak, aby jich mohlo být co nejvíc, vytváření masy lidí "vzdělaných" ve zcela neupotřebitelných oborech a naopak potlačování všeobecné vzdělanosti v logických vědách (mimo matematiku i ve statistice) pomáhá proletarizovat společnost. Tím vzniká dostatečně velká masa hlupců, kterým se tak lehce vládne... A u linky v montovně fakt moc vědět nepotřebujete. Leda tak se domluvit anglicky či německy s nadřízeným.
Re: Při proletarizaci společnosti je znalost matematiky na škodu.
"Socdemácké školství" nezrušilo povinnou maturitu z matematiky. Pokusilo se zavést jednotnou a tedy porovnatelnou státní maturitu - to bylo jekotu ze strany těch správných pravičáků! Třeba pan ředitel PORG, takto jakýsi Klaus (neshoda jmen) byl přímo zběsile proti!
Ze zákona o státních maturitách vyhodil matematiku Senát - a ten je od počátků své (zbytečbé) existence v rukou pravice.
A koneckonců, je to pravice, která vytýká našemu školství, že máme nedostatek míst na VŠ - a hodlá to řešit zavedením školného...
Re: Re: Při proletarizaci společnosti je znalost matematiky na škodu.
Nevím, proč by maturita měla být jednotná. Svět je různorodý a unifikace vzdělání jde zcela proti potřebám praxe. A matematika je typický předmět s velkým podílem cirkulačních dovedností - to jest znalostí, které jsou využitelné jen ve škole. Řešit rovnice mi sice nikdy nevadilo, ale také jsem to nikdy v životě nepotřeboval. Naopak, třeba cizí jazyky mě naše školství zrovna moc nenaučilo. A na vysokých školách nyní přijímají do prvních ročníků 90 tisíc studentů. Což je více než celá roční populace dětí narozených po roce 1993. To znamená, že na VŠ se bude moci dostat každý, kdo bude chtít. Tak proč to ještě komplikovat a ztěžovat státní maturitou ? Aby si vydělaly testující firmy ? To je snad ubohý důvod.
Z příspěvků typu pepa Jetel na mne jde silné mrazení
Ti, kteří nenávidí matematiku jsou zamindrákovaní lidé, kteří nechtějí být předcházeni lidmi schopnějšími. Matematika se promítá i do humanitních věd, do praktického života. Je to obor, filozofie, nejen o číslech a tabulkách, ale o logickém a reálném myšlení. A lze to dokázat: naše minoritní skupina obyvatel umí více jazyků, ale protože jim matematika nic neříká, vidíme u nich katastrofální nezaměstnanost, neschopnost se o sebe postarat. Dál nemá cenu to rozebírat.
Jak jste přišel na to, že nenávidím matematiku?
Neprojektuje se vám něco ze sebe? Maturoval jsem z matematiky, dobrovolně, za 1. Jenom nemám tendenci fachidiotů považovat jejich obor za jediný skutečně důležitý pro každého.
Vito, ad "Jediná opravdová věda je fyzika, ostatní je jen sbírání známek'."
věda (s vyjímkou matematiky, ta funguje jinak) je výsledkem úsilí pochopit přírodu okolo nás. Umět počítat se hodí, někdy to, ale není zásadní. Nevím, co měl z počtů Mendel, ale na diferenciální rovnici nejspíš v životě nenarazil. Totéž objevitel krevního oběhu Harvey ... sbírání "známek" je totiž NAPROSTO ZÁSADNÍ - pokud nemáte posbírané kvalitní informace, tak vám je sebelepší logika a počítání na ... mimochodem, kolikže se vejde andělů na špičku jehly?