Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
Re: Re: Problém našeho školství....
Tak mi příspěvek zmizel do nenávratna. Ale stručně znovu: sedmnáct let ve školních lavicích (a malé díte na základce) je dost velká zkušenost. Naše školství používá určitou šablonu, které vyhovují sice pracovití, leč jinak zcela průměrní žáci. Pokud někdo chce při vyučování používat myšlení, zpravidla spláče nad vejdělkem. Navíc škola nenaučí studovat, pracovat. Vyučování sestávající z několika vyučovacích hodin od-do, sezení v lavicích a poslouchání vyučujícího je na nic. Informace, kterou si obstarám sám, má úplně jinou hodnotu.
ctrl-c...teď mi neutečeš
Re: Re: Re: Problém našeho školství....
Byla-li celá Vaše školní docházka taková , měl jste mimořádnou smůlu. Jiní měli štěstí - třeba já. Nicméně já si nedovolím tvrdit, že "naše školství naučí všechno", protože rozlišuji mezi
- různými učiteli na jedné škole (měl jsem v životě dobré i špatné, většina byla průměrných, jak už to normálně bývá)
- různými školami.
Evidentní případ novináře
který není chytrý na psaní. Což vysvětluje, proč se nevěnuje matematice.
Tento článek je moc krásný
a já s ním souhlasím od začátku do konce s jedinou výjimkou: já jsem některé své učitele matematiky měl rád.
Matematika nejsou jen vzorečky
Matematika neučí jenom "vzorečky", učí i kritické myšlení obecně. Naučíte-li se o věcech logicky přemýšlet a svá tvrzení dokazovat, budete méně manipulovatelný - ať už médii nebo reklamou. A to je možná v čase počítačů a kalkulaček její největší přínos ke vzdělání našich dětí :-)
Re: Matematika nejsou jen vzorečky
Popravdě dnes už matematika učí téměř výhradně logické myšlení. V době, kdy sedmáci neumí malou násobilku (ve třetí třídě ji uměli, jenže od té doby bez mobilu ani nesečetli 13 + 11, natož aby násobili 8 x 3...nekecám) nic jiného nezbývá. Tedy samozřejmě pokud matematiku chcete opravdu učit, ne odšvejkovat, abyste byli populární.
Re: Re: Matematika nejsou jen vzorečky
Ona ta neznalost násobilky zase až tak moc nevadí ... Já sám jinak zvlášť násobit a sčítat neumím a přesto jsem matematiku vystudoval. Zkrátka "počty" a "matematika" jsou dva související, nicméně rozdílné pojmy :-)
Re: Re: Re: Matematika nejsou jen vzorečky
Já vím - fakt po nich nechci násobit čtyřmístná čísla navzájem.
Ale když neumí malou násobilku, tak to strašně zdržuje. Počítáte jednoduchou rovnici a děti se místo myšlení furt zabývají kalkulačkou, protože 36 : 9 je moc počítání.
Re: Re: Matematika nejsou jen vzorečky
Já jsem zažil maturanta, který na 32:4 vytáhl kalkulačku. Nekecám!
Re: Re: Re: Matematika nejsou jen vzorečky
Abych se přiznal, vždycky se nad tím musím chvilku zamyslet. Ale vzpomenu si (většinou)!
ta maturita, drazi diskutujici je ve skutecnosti pouze divadlo
ono mezi maturitou a ukoncenim skoly/stredni/ jsou jeste 4 roky studia a povinost projit z matematiky do vyssiho rocniku, to znaci vsechny ty pisemky, testy,zkouseni. V tom navrhu zakona nikde neni, ze se matematika zrusi, jen z ni nemusite maturovat a mate volbu co misto matiky k mature, coz u me byla moznost chemie nebo nemciny. Ovsem celou stredoskolskou matiku jsem musel pochopitelne absolvovat, coz budou muset i dnesni i budouci maturanti. Cela diskuse mi /az na cestne vyjimky/ pripomina dalsi oblibena temata pro blbe, "radar ano, radar ne, Klaus je dobry, Klaus je grazl, Amerika je nepritel, USA jsou pritel, Zidi ovladaji svet, Zidum se ublizuje. Co me udivuje nejvice, tak nazory "matematiku", ti to totiz jako ti nejchytrejsi uz davno meli pochopit, ovsem mozna to s tou genialitou nebude tak zhave a chybicka se vloudila, asi aplikovali chybny vzorecek. Cest :-)
Děkuji panu autorovi za jeho obranu matematiky, ale...
Především díky za článek, který snad ani do Lidovek s jejich permanentním protiučitelským tažením (Akademie) nepatří.
Nicméně si myslím, že není nutné, aby se žáci učitelů matematiky báli. Že se bojí matematiky jako předmětu je normální (matematika je spravedlivá, neodpouští, neokecá se a není královskjé cesty k matematice), ale nevidím důvod, proč by na základce nebo na střední nemohla být učena s úsměvem. Lze zahájit hodinu vtipem, dát zábavnou úlohu, přihodit obrázek, hlavolam...jde to.
Nemyslím ostatně, že by se mne mí žáci báli. A to mám k matematice ještě fyziku. Rovněž kolega a kolegyně nepatří mezi obávané psy.
K čemu je vlastně maturita?
Považujeme ji za známku připravenosti na studium vysoké školy (1) nebo jakýsi souhrn vědomostí, který si ze školství odneseme a který budeme v životě potřebovat (2)?
V případě (1) by maturita z matematiky měla být nepovinná a měla by zahrnovat veškeré středoškolské učivo.
V případě (2) by měla být matematika zahrnuta do povinného předmětu "základy přírodních věd", a testováno by mělo být jen to důležité ve vazbě na ostatní přírodní vědy.
Re: K čemu je vlastně maturita?
Pro řadu lidí by bylo vhodné mít k dispozici ještě bod (3): k hovnu
Názorů Miloše Čermáka si vážím,
ale jeho poslední věta, považující za "chytré" (co je to chytrost?) pouze matematiky, je příliš sebestředná. Viz "V matematice je důkaz demonstrace nutné pravdivosti nějakého tvrzení za určitých předpokladů (axiomů). Matematický důkaz musí být založen výhradně na nezpochybnitelných pravidlech rozumu (ta jsou vyjádřena v matematické logice ve formě logických axiomů), nepřipouští žádný postup založený na názoru, experimentu, intuici či zkušenosti. Tato skutečnost dělá z matematického důkazu nejjistější známý způsob ověření pravdivosti nějakého tvrzení. Stejné vlastnosti však činí matematický důkaz zcela nepoužitelným v jiných oblastech než v samotné matematice. " z Wkipedie. Za mých mladých let jsme se na gymnaziu dělili na humanitní a matematickou větev. Za méněcenné jsme považovali kolegy z větve matematické (protože většinou holdovali také košíkové, říkali jsme jim "basketbalisti"). Inu, puberta. Není v případě pana Čermáka trochu opožděná?
Re: Názorů Miloše Čermáka si vážím,
Obávám se, že jiný než matematický důkaz jakéhokoliv jevu v přírodě a přírodních vědách se jmenuje DOGMA. To je třeba jako když se takový důkaz odhlasuje - třeba na koncilu. Safra, co mi to jen připomíná...?
Re: Názorů Miloše Čermáka si vážím,
Nemohu souhlasit. Matematický důkaz je metoda ověřování pravdivosti výroků v rámci přijatých pravidel (axiomů) dvouhodnotové logiky. Přijmeme-li tříhodnotovou logiku, bude metoda ověřování "správnosti" výroků podobná, ale závěry budou nepoužitelné ve dvouhodnotovém světě. Jednou ve vlaku jsem vyslechl tvrdý spor na obranu matematiky. Zastánce argumentoval, že matematika platí přes všechny politické režimy: 1+1 je vždycky 2. Potichu jsem poznamenal, že jsou "počty", v nichž 1+1 = 10. Hluboce jsem ho zklamal. Dopil flašku. Matematika ztratila jednoho arbitra.
Mea culpa mea maxima culpa!
Nic by mě nepotěšilo víc, než opačný názor p.Čermáka. Nemám rád jeho názory, nesnáším ho, je krásné když je lump takový, hezky jednobarevný a cítím se jako prodejná holka, protože s ním naprosto souhlasím. Je to jako po znásilnění. Jdu se osprchovat.
Maturitní vysvědčení.
Existuje v Čechách firma (s.r.o.) která si říká SRŠS (nebo tak podobně) pořád se stěhuje z jednoho města do jiného protože má potíže s placením nájmu, a tenhle výdělečný podnik dává „maturitní vysvědčení“ svým „studentům“. Měl jsem příležitost tyto „maturanty“ zažít v diskusi, jejich myšlení bylo hluboko pod úrovní základní školy. Jen pár politicky korektních frází znali. Nic víc.
ano, matiku učit, ale ne z ní dělat maturitu
Mám doje, že pro to nejvíc horují lidé, co ji nikdy nedělali, a pak šílení obdivovatelé krásy matematiky přeci když chce člověk studovat něco jiného, je nesmysl, aby si vtloukal do hlavy kombinatoriku a já nevím co. Každý rok střední školy dostane vysvědčení a tam je známka z matiky, když neví nic, tak ať propadne. Ale je nesmysl nutit lidi z matematiky maturovat na ohodnocení základů stačí právě vysvědčení, kdo chce uměl do detailů funkce, goniometrii a já nevím co a studovat to, ať z toho maturuje jinak je to klasická chyba c.k. rakousko-uherského školství, natlouct do hlavy všechno !
Re: ano, matiku učit, ale ne z ní dělat maturitu
Souhlasím, každý má nezadatelné právo být tak hloupý jak se mu zlíbí.
Re: Re: ano, matiku učit, ale ne z ní dělat maturitu
Ovšem nemá právo na potvrzení, že hloupý není.
Je snad maturita nutná k životu? Zahyne občánek, maturitu nemající? Je nutné mu ten papír naservírovat v rámci humanity co sociální dávku?
Re: Re: ano, matiku učit, ale ne z ní dělat maturitu
vy jste to nepochopil. Prostě je třeba naučit všechny ty skutečné základy typu procenta atd atd. a ne jim to znechutit dalšími tunami vědomostí, které stejně neupotřebí! ať si každý vybere, coc chce studovat, a to ať studuje opravdu dobře a do hloubky, a ne rvát lidem do hlavy všechno!
Re: Re: Re: ano, matiku učit, ale ne z ní dělat maturitu
Matematika rozvíjí exaktní a logické myšlení, proto je třeba, aby se jí studenti věnovali a maturovali z ní.
Problém je ovšem v tom, že na našich školách není vyučována matematika ale počty. Studenti se učí, jak zacházet s čísly, ne matematiku.
Re: Re: Re: Re: ano, matiku učit, ale ne z ní dělat maturitu
Přesně
Re: Re: Re: ano, matiku učit, ale ne z ní dělat maturitu
Kdyby byla poviným maturitním příkladem např. úloha typu letatadlo měli by podvodníci trochu těžší život.Jožin
Re: Re: Re: ano, matiku učit, ale ne z ní dělat maturitu
Jaké základy by to tak asi měli být ? Na ZŠ nebo i SŠ dost dobře nemůžete vědět jaký rozsah matematiky budete ve svém životě a zaměstnání potřebovat. Studoval jsem přírodovědu na VŠ a bohužel i tam mě ta nenáviděná matematika dostihla (statistika, modelování apod.) . Je potom těžké se na vysoké doučovat matematiku ze střední školy nebo gymplu.
Chyba není v dětech ale v učitelích.
Matematika je jako přesné logické myšlení základ všech věd. U přírodních věd to je jasné každému, o tom se nemusíme bavit. Ale i „humanistické vědy“ jako třeba sociologie se neobejdou bez některých oborů matematiky (statistika). Logické myšlení ale potřebují všechny. Kdo neumí matematiku, neumí logicky myslet. Má smůlu. Zrušení povinné matematiky u maturit je zločin spáchaný na celém národě. Jenže tady se opět jen opičíme po jiných. I v Německu je možné nematurovat z matematiky.
Hodně dělám doučování matematiky a fyziky. Nejčastější věta, kterou od žáčků slyším, je: „Kdybych byl věděl, že je to tak jednoduché, tak bych tu pětku nedostal“ . To říká hodně o způsobu jak se bohužel matematika dnes vyučuje. Pokud se tomu ještě dá říkat vyučování. Chyba není v dětech ale v učitelích.
Re: Chyba není v dětech ale v učitelích.
Tak, tak. Když děcka přijdou ze školy že cosi už několik hodin berou a oni tomu nerozumí, jsem jim to obvykle schopen vysvětlit do max. 10 minut. Učitelé většinou nestoijí za nic.