Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: nač matyku
A jsou ty koeficienty a okrajové podmínky opravdu známé? Spíš mam pocit, že je to úloha na zpětnovazební regulaci .. dobře tlumit a filtrovat a vědět o kolik cuknout, aby byla odhadnutá odezva a aby se nám to podle Nyquista moc nerozkmitalo.
Maturity z matematiky
Maturitní požadavky na matematické znalosti či schopnosti se soustavně snižují. Měl jsem sbírku maturitních otázek z matematiky, z konce 20. let, autor jakýsi (prof.) Dvořák. To teda bylo hustý. Pamatuji se, že tam byl výpočet polohy lodi z měření sextantem - sférická trigonometrie, práce nejmíň na půl hodiny, s logaritmy. Určitě tam také byla použití infinitesimálního počtu(pro reálné případy), který byl v nejvyšších třídách středních škol. Úlohy s infinitesimálním počtem byly i ve sbírce maturitních úloh z r. 1971. Ve sbírce maturitních úloh vydaných CERMATem 2001 úlohy s použitím infinitesimálního počtu nejsou vůbec. Místo nich tam je stať týkající se teorií funkí, množin a podobných ptákovin. Nedivím se studentům, že je matematika otravuje, když jim cpou do hlavy věci, které budou potřebovat jen ti, kteří se matematice na vyšší úrovni budou věnovat profesionálně.
Nemám rád matiku
Souhlasím že by člověk měl umět spočítat bez kalkulačky kolik je 1 + 1, ale diferenciální rovnice, k čemu to je?
Re: Nemám rád matiku
Smarty, pokud to nevíte, tak matematika je brousek na ostrovtip. Podle vaší otázky soudím, že jste jej moc nepoužíval. Diferenciální rovnice jsou základem všech kvantitativních věd, i v medicině mají aplikace (difuse přes membrány, snad i kardiovaskulární system - ale to není moje parketa).
Re: Re: Nemám rád matiku
vyprávějte to neandrtálci s mobilem a plnou kešení prachů
Re: Re: Re: Nemám rád matiku
Lucifere, je určitě dost neandrtálců s plnou kešení prachů. Já bych šacoval hlavně restituenty. Ale mám podezření, že je mnohem víc těch, kteří prodělali, protože neznali matyku, nebo to co znali, neuměli použít na svůj případ.
Re: Re: Re: Re: Nemám rád matiku
Naopak, nejvíc vždycky prodělali ti, co si to přesně vypočítali a pak jim realita uhla -- zapomněli při tom počítání na náhodu nebo na sviňárnu.
Re: Re: Re: Re: Re: Nemám rád matiku
Baltazare máte presne pravdu. A zdá se mi ze vsem tem prispevovatelum, co házou odpurce vysoké matematiky do jednoho pytle s fetákama, zlodejema a hlupákama chybí práve " selskej rozum ".
Pane Čermáku, tleskám,
a když už jsme u té matematiky, píši Vám to číslo, které následuje hned za nulou!!
Re: Pane Čermáku, tleskám,
Nemůžete přece napsat neexistující číslo :-))
mám rád matematiku
Mám rád matematiku, protože je tu nezávisle na nás a našich chybách.
Matematika má svoji axiomatickou část, tedy úroveň, na které se všichni shodnou, například, že rovnoběžné přímky se neprotínají, leda až v nekonečnu. Dále se v matematice objevují výroky, nebo věty, které se neříkají jen tak, ale všechny se dokazují, aby o platnosti některého výroku nebyla pochybnost. Celá ta stavba drží na větách a jejich důsledcích a je provázaná jednoznačnými důkazy. Pokud některému tvrzení chybí důkaz, říká se tomu doměnka, neboli hypotéza. Takovou jednu slavnou hypotézou byla ještě donedávna velká Fermatova věta, která tvrdí, že neexistuje celočíselné řešení a, b, c, rovnice a^n + b^n = c^n pro n = 3, 4, 5,….
Pokud matematiku použijete k popisu třeba gravitace, zjistili byste záhy, že eukleidovská geometrie, která vychází z axiomu rovnoběžek protínajících se v nekonečnu, ve fyzikálním světě neplatí. Matematici si před více než sto lety řekli, že zkusí jiné geometrické axiomy. Výsledkem byla křivočará neekleidovská geometrie, kterou Albert Einstein s úspěchem použil na teorii gravitace. Všiměte si jedné významné okolnosti. S pokorou se matematici vrací ke svým axiomům, případně je upraví a stavbu věta a důkazů projdou znovu. To, aby se lidé nedohadovali, který z výroků odpovídá fyzikálnímu světu a který nikoliv.
Nezdá se vám toto zázračné ve světě neprokazatelných výroků a polopravd.
Re: mám rád matematiku
Napsal jste to hezky a pravdivě, opravdu celá stavba matematiky stojí na několika axiomech, které jsou dílem člověka, všechna sebedůmyslnější tvrzení, jako například uvedená velká Fermatova věta jsou z nich odvozeny (a to je opravdu krásné a zázračné). Navíc je matematika jazykem fyziky, která už dobře popisuje reálný svět okolo nás (zajímavé je, že reálný svět vytvořil Pánbůh a matematiku člověk).
Jenže náš život není dost dobře matematikou ani fyzikou uchopitelný, lidé i skupiny lidí mají své malé a velké zájmy a potřebují je (se) prosadit. A k prosazení těch zájmů právě slouží účelová tvrzení, neprokazatelné výroky a polopravdy, někdy i ve spojení s hrubou silou.
Takzvaně úspěšnými jsou pak ti, kteří účelovými tvrzeními, neprokazatelnými výroky a polopravdami dokáží dobře šermovat. A na nějaké aspoň minimální úrovni musí takovou demagogii zvládat každý. Otázka je, zdali by neměla být povinná maturita z demagogie a prosazování osobních a skupinových zájmů (i když si teď neumím přesně představit jak by probíhala). Protože to je opravdu v životě nutné, na rozdíl od řešení kvadratických či diferenciálních rovnic (ale i já se spíše přikláním k tomu,že maturita z matematiky by měla být povinná, už z důvodů, které jste uvedl Vy, autor článku a řada diskutujících).
Re: Re: mám rád matematiku
máte u mne jedničku s * , ivošu, jen bych si dovolil podotknout, že to vše, na čem naši úspěšní demagogičtí frikulíni staví svůj úspěch, bylo nejdřív vymyšleno matematiky, fyziky, techniky, řemeslníky atd. a oni na tom teď úspěšně parazitují a parazitovat budou, dokud to bude fungovat, a až to přestane fungovat, tak zase naší matematici, fyzici atd. dostanou šancy
Re: Re: mám rád matematiku
Matematikou a fyzikou není svět zcela uchopitelný, protože se jedná o racionální disciplíny, kdežto svět v němž žijeme, je reálný. S nátlakovými způsoby prosazování zájmů máte pravdu, ale nejde jenom o zlý záměr. Některé nátlaky jsou vedeny ušlechtilým cílem - sám jejich osnovatel žije v bludu a chce okolnímu světu pomoci.
...lehko na bojišti !
Všichni v ČR bychom si měli dennodenně opakovat prostou pravdu : Buď budeme lepší než jiní, nebo budeme biti. Jazyky plus náročná maturita s matematikou - která rozvíjí logické myšlení jako málokterý jiný předmět na SŠ - je dobrým vykročením k tomu, aby naši lidé nehráli v EU kdovíkolikáté housle.
Re: ...lehko na bojišti !
Pane Vízku, já problém vidím v tom, že antimatematické tendence se zásluhou hanumanistů (t.j. těch, kteří se opičí po Emerice) šíří po celé Evropě. Proto v dohledné budoucnosti EU bude hrát třetí housle za Čínou a Japonskem (a JV Asií všeobecně).
Neuvěřitelné kotrmelce autora
I já miluji matiku. Je nádherně logická a pro toho, kdo ji pochopí nesmírně snadná. To mě naučila jediná učitelka na gymlu (i když ani ostatní matici nebyli přímo sadisté). Tvrdím, že mě Boženka tu matiku naučila nejen dozadu, ale i dopředu. Kupodivu s mateřskou láskou (a mateřskou přísností) a zejména bez drilu.
Škola je pro každého zaměstnáním na 9, 13 i více let. A aby práce za něco stála, musí se dělat s chutí. Tedy i v případě učitelů matiky musíme hledat takové, kteří zaujmou a případně pobaví. Mé zkušenosti z anglosaského prostředí říkají, že se v přístupu k žákům musí naše školství ještě mnohému učit.
Matika - trefeno presne na hlavicku
Pane Cermak, po dlouhem case inteligentni nazor. Je s podivem, ze ted maji prednost metody, ktere delaji z nasich potomku idioty a neuvazujici stado, ocekavajici co jim spadne pred nos od lidi z marketingu a jinych vyderacu.Zajimave, ze v casto citovane "svobodne" americe uz prisli na to, ze jim vyrusta spolecnost tupcu a proto jiz zacali s pritahovanim opasku, aby nebyli zavisli na Asiatech, Indech a jinych externistech. Jen u nas ministerstvo v ramci lenosti a byrokracie nici vzdelavani nasich deti.
neni co dodat pane Čermák
Ta typizace klasického učitele na matematiku sedí na sto procent a pravda o nenávidění?cha...kdo asi měl štěstí na hodného matikáře...a radost z úspěšně vyřešeného případu?je mi líto,že už je to tolik let...nicméně v běžném životě(v netechnické profesi) jsem nikdy již žádný diferenciální počet nepoužil...
Re: neni co dodat pane Čermák
Sarkofagu, jestli jste diferencialni rovnice uz nikdy nepouzil, tak jen proto, ze je vas ucitel ve skole nenaucil aplikovat. Proto take je matematika tak casto nezabavna, i kdyz by byt mohla - casto se neuci, jak ji pouzit na prakticke problemy. Proto take tolik lidi naleti na podvodniky se systemem "letadlo". Proto, ze rozvijeni logickeho mysleni je ve skole nepopularni, je vsude tolik neprofesionalu a plytvani. Nejspis i proto ani Praha nema poradny silnicni okruh - ti kdo rozhoduji, si neumi spocitat, kolik neexistence dobre dopravni infrastruktury stoji a mysli si, ze na to nepotrebuji zadne odborniky, kteri by jim udelali opravdu nezavisle odborne studie. No, obavam se, ze vetsina lidi tuhle souvislost proste neuvidi.
Re: Re: neni co dodat pane Čermák
Jde o to v jakém oboru pracujete. Pokud byste měl řešit nějakou rozsáhlou soustavu pomocí diferenciálních rovnic, zjistil byste že proměnných je tam tolik že se v tom nevyznáte a vás třeba zajímá jen určitý ustálený stav. Použijete tedy třeba v elektronice komplexní čísla a hned máte od diferenciálních rovnic pokoj :-)
Vaše zjednodušení má určité omezení, ale praxe je taková že nejdříve se na problém podíváte hrubě, použijete určité konstanty které již dávno před vámi někdo spočítal a pak můžete když to máte takto navrženo uvažovat o nějakých přesnějších výpočtech, které ale můžou být k ničemu, když nepostihnete všechny fyzikální jevy. Takže to musíte stejně postavit a odzkoušet. Většina lidí z praxe vám řekne že diferenciální rovnice po VŠ nikdy nepoužila.
Na to abyste nenaletěl letadlu stačí když vám franta u piva řekne "tý vole do toho nechoď to blbost" a nemusíte si to matematicky dokazovat. Na to stačí selský rozum.
Re: Re: Re: neni co dodat pane Čermák
Na letadlo nestačí selský rozum - ledaže by překvapivě mnoho lidí mělo IQ tykve.
Re: Re: Re: Re: neni co dodat pane Čermák
Systém který nic nevytváří nemůže fungovat. Dnes jsou sice metody rafinovanější, ale když mi někdo řekne ať mu zaplatím 3000 a můžu zbohatnout tak ho pošlu do pr***
Re: Re: Re: Re: Re: neni co dodat pane Čermák
problém je, že Vám to právě TAKHLE nikdy neřekne.
Re: Re: neni co dodat pane Čermák
Jinak mě jeden člověk na střední do toho letadla tlačil nakonec jsem se neudržel, začal jsem se smát a když se mě zeptal jaké mám sen, tak jsem mu odvětil že můj sen je jezdit v Tatře 613 .
Člověk nesmí všemu věřit a vymývání mozku na mě neplatí.
Re: neni co dodat pane Čermák
Jde o nepochopení věci. Kolik lidí se učí na klavír a kolik y nich to použije? Dělali to zbytečně? Kolik lidí v mládí sportovalo, a kolik sportuje i ve vyšším věku? Sportovali zbytečně?
Matematika je prostředek pro tréning abstraktního myšlení. Každý, kdo se chce pokládat za intelektuála, by měl yvládat alespoň základy středoškolské matematiky a k tomu asi maturitu potřebuje. Pár věcí z matematiky se koneckonců i využít dá. Pokud to človšk umí.
já osobně jsem pro povinnou maturitu z matematiky
ale je třeba říci na jaké úrovni. Jestliže se dnes maturita dělá na gymnáziích, průmyslových školách a učilištích, tak v každém typu školy jsou jiní žáci a mají jiný vztah k matematice.
Na učilištích většinou stačí kupecké pošty, které ale vůbec nejsou k zahození a spousta lidí je neovládá. Dále nějaká znalost goniometrických funkcí. Nikdo snad nepředpokládá že budou potřebovat integrály, i když i to je možné, pokud půjdou na VŠ. V tom případě by ale měli mít možnost si v posledním ročníku udělat doučování z matematiky, protože učiliště je spíše o praktických dovednostech, než hlubokých teoretických znalostech.
Na gymnáziích jsou spíše lidé praxí nepolíbení, většina absolventů jde na lékaře, právníky, učitele a obor se budou teprve učit... Tam se učí matematiku spíše bez návaznosti na ostatní předměty, s podrobnými důkazy.
Na průmyslových školách je naopak potřeba aby matematika vycházela z praxe, aby studenti byli schopni ji v praxi použít. Derivace, integrace jsou ve čtvrtém ročníku nutné. Stejně jako komplexní čísla, řešení soustavy rovnic... Podle mě by měl být dáván větší důraz na propojení s ostatními předměty, aby studenti ze zadaného problému sestavili rovnice a ty pak vyřešili. Někteří matematici dávají spíše přednost důkazům, přitom je podle mě potřebnější aby studenti až vyjdou školu byli schopni řešit reálné příklady. Nepotřebují již dokazovat určitou větu, potřebují místo toho spočítat zatížitelnost mostu, výpočet střední hodnoty napětí, vyjádřit určitou proměnnou ve vzorci. Na tohle by se spíše měla střední škola zaměřit. Pokud člověk matematiku nepožívá, časem ji zapomene. Moje babička si již jen pamatuje vzorec na (a+b)^2 ale k čemu to je neví . Spíše by to chtělo více konkrétních úloh a méně důkazů.