Pondělí 3. 6. 2024Tamara polojasno10 °C

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

  • Příspěvků: 151
  • Poslední: 8.7. 2009 16:48
  • Řadit dle: vláken
  • času vložení
pari 7.7.2009 8:48

ANO státním maturitám, NE neinformovaným pisálkům

1.Nevím, zda má autor článku maturitu, ale pokud ano, zajímalo by mne, do jaké míry současná maturitní zkouška rozvíjí tvůrčí myšlení mladého člověka? Naučit se zpaměti text na 15 minut a pak ho před maturitním komisí odrecitovat - vskutku kreativní!

2. Specifika jednotlivých škol respekture připravovaná státní maturita dostatečně. Ve zkoušce z cizího jazyka si škola sama připravuje 3.část zaměřenou právě na odborně zaměřené znalosti a profilovou zkoušku.

3. Nadrčené znalosti vyžaduje současný model maturitní zkoušky. Nová maturita se snaží o praktické využití znalostí. Např. zkouška z cizího jazyka podle nového modelu skutečně simuluje reálné situace, se kterými se student v zahraničí setká. Souvislý monolog na 15 minut s výčtem dětských nemocí na téma zdraví, jako je tomu doposud, asi v reálném životě moc neužije.

4. Studenti si budou moci vybrat, zda chtějí maturovat ze základní nebo vyšší úrovně, takže i rozdíl mezi gymnázii a učilišti bude zachován.

5. Státní maturity nepřipravují úředníci, ale kvalifikovaní odborníci, bývalí i současní pedagogové, to vše ve spolupráci se studenty, kteří se účastní pilotních šetření. Z toho všeho mi vyplývá, že to nebude krok zpátky, ale výrazně dopředu!

kantor 7.7.2009 20:53

Re: ANO státním maturitám, NE neinformovaným pisálkům

 Váš pětibodový text je ukázkovým příkladem uvažování současných zbyrokratizovaných reformátorů našeho školství, kteří beznadějně propadli mesiášskému pocitu, že to budou ONI, kdo uskuteční sen o "konci biflování v Čechách". Tento opojný leč bezobsažný reklamní trik přináší do škol povinné sepisování ŠVP, tzv. státní maturity, standardy kvality učitele další drahé papírové projekty, které neřeší žádný z rychle narůstajících problémů našeho školství.

 Váš nepravdivý obraz současných maturit je nejen svědectvím politováníhodné neinformovanosti, ale především otevřeným projevem opovržení vůči práci učitelů i žáků, z nichž i dnes mnozí, navzdory nesrozumitelným a neefektivním reformám, vykazují dobré i vynikající výsledky.

 Čeští učitelé i jejich žáci budou stále hlasitěji opakovat : NE ! byrokratickým reformám, ANO kvalitnímu celoživotnímu vzdělávání učitelů spojenému s kariérním řádem, ANO modernizaci našich škol, ANO přehodnocení ceny výchovné a vzdělávací práce.

pari 8.7.2009 16:48

Re: ANO státním maturitám, NE neinformovaným pisálkům

Prací učitelů ani žáků neopovrhuji, to bych totiž opovrhovala svou vlastní prací. Jsem jazykářka a po zkušenostech s pilotováním nové maturitní zkoušky na naší škole jsem zkrátka jen přesvědčena o tom, že je mnohem lepší, než ta současná. Pro Vaši lepší informovanost doporučuji pro začátek internetové stránky www.novamaturita.cz

Jura Jurax 6.7.2009 23:17

Blbost podruhé

Kdo maturoval před dvaceti lety, dobře si pamatuje státní dozor nad „zkouškou dospělosti“, jehož efektem – kromě ideologické indoktrinace – byla především naprostá unifikace a nivelizace výsledků studia, a tím i samotného smyslu vzdělávání.

Maturoval jsem před lety víc než čtyřiceti (povinná čeština, ruština a matematika, volitelná fyzika) a kupodivu najmě ve dvou posledně jmenovaných předmětech pravím, že ideologické indoktrinace nebylo. V češtině taky ne moc - ono to ovšem bylo dáno kantorem - ten náš byl výtečný - no a ruština taky není jenom Ostrovskij a Jak se kalila ocel. No a nivelizace a unifikace - maturita má jeden význam, nebo spíš měla by mít - osvědčit úspěšné absolvování střední školy. A zde je penzum znalostí, které je unifikované a nivelizované, aby jeden mohl být homo maturus. Co nadto, to toť specifikum každého studenta ...

Ludva 7.7.2009 10:56

Re: Blbost podruhé

Je to vidět, že jste dlouho za školy, proto o současném školství nic nevíte.

Jura Jurax 6.7.2009 23:16

Blbost

Státní maturity přitom jsou jasným návratem do časů minulých. ... Státní maturita nerespektuje dostatečně specifika a zvláštnosti studentů různých zaměření – od hudby přes matematiku třeba po živočišnou výrobu. Vynucuje si nadrčené znalosti ze společných obsahů a likviduje individuální studijní motivaci.

No, státní maturita se snaží, aby se nedalo maturovat z vaření knedlíků nebo skoku dalekého. Snaží se o to, aby maturita byla srovnatelná a aby homo maturus byl aspoň mocen rodného jazyka, kupeckých počtů (zde mírně přeháním středoškolská matematika je nepatrně víc, nez kupecké počty, ale ne zas tak o moc, jak se zdá), měl přehled o historii (kolikže maturantů se aspoň strefí do století husitských válek?) a případně uměl žblebtnout v cizím jazyce. Je to prostě maturita. I středoškolsky vzdělaný hudbíř by si měl umět spočítat úroky a zdravotní sestra by měla vědět, co se stalo 15. března 1939. Říká se tomu vzdělání. A střední škola má dát solidní základ téhož.

A hlavně - probůh, musí být každé vzdělávání po základní škole zakončeno maturitou? Výuční list má přece taky svou váhu, ale zatímco už nikoho nenapadá jako za mých mladých let, že studenti gymnázií (tehdy SVVŠ) se museli ve výrobní praxi vyučit v dělnickém oboru aby se jaksi sepnuli s dělnickou třídou - jsemť díky tomu vyučený obuvník přes obuv gumovou ;-)), dnes zase tentýž musí mít maturitu. Já obuv dělat neumím a nikdy jsem neuměl - ale jakou cenu má maturita u vyučeného obuvníka?

Hamr, Vysoké Mýto 6.7.2009 23:08

Těší mě, že nejen na Českých médiích,

ale i tady diskutující rozeznali nulový intelektuální a tvůrčí potenciál autora článku: Mimořádně povedený blábol, normalizátor Žantovský, to, co píšete, je ve vašem podání natolik pružné a ohebné..., je tohle to prase, co znormalizovalo Melodii?, morální vyvrhel a přisluhovač komunistů, pusté žvanění, a jako kvintesenciální hodnocení "Žantovský ty jsi blbec!". To už je Žantovského osud: kam vleze, tam je za šaška. A to ještě může být rád, že jen za šaška.

JAP 6.7.2009 21:39

Než napíšete článek o tématu,

měl byste se o něm informovat. Státní maturity budou z jazyka českého, cizího jazyka a matematiky. Ostatní odborné předměty si budou školy připravovat sami. V těch třech předmětech snad by měla být srovnatelná úroveň. 

Kalkulačka Zaseklá 6.7.2009 20:12

Konec současného " maturanta"

17 : 25  = 17 ( asi nula a zbytek sedmnáct). Patnáctiprocentní sleva ze tříset korun = 15 korun (ten chytřejší, hloupější = 285 Kč). Počet padesátníků za šest korun už naštěstí nehrozí - byly zrušeny. Toto nebyl pokus o vtip. :-( Lze někde dohledat podle poslední studie úrovně znalostí maturantů, kde toto čtyřicet procent neovládá.(dělení, procenta, zlomky - vše jednoduché) o přímé úměře ani nemluvě. 8-o

strejda 6.7.2009 20:48

Re: Konec současného " maturanta"

Tak vidíte proč státní maturitu NEPOTŘEBUJEME. Kdo to kdy viděl, aby se domorodci vzdělávali. Konečným řešením bude, že každý kdo o maturitní vysvědčení požádá ho také dostane. Za poplatek.

Kanuk 6.7.2009 23:48

Re: Konec současného " maturanta"

aby se domorodci vzdělávali......Dobrý nápad. Dělat maturitu z přípravy misionářské polévky a misionářské svíčkové na smetaně.

karel 6.7.2009 18:53

A co dál?

Hezky jsi nám tady vysvětlil a namixoval žlučový vývar proti jednotným maturitám.No a co dál. Jak říkával můj táta, kritizovat umí každý blbec.Ale zjistit co s tím, umí jenom mistr.Takže, co jsi?Jakým způsobem se zajistí možnost porovnání jedntlivých škol.Jakým způsobem se zvýší zoufalá úroveň vzdělání všech stupňů.Kde chceš začít se změnami.Smutné je, že jsi se tady jenom vyblinkal a tím to končí.Zbyl po tobě jenom zápach a smrad.

Kantor 6.7.2009 20:56

Re: A co dál?

 Kdo je schopen a ochoten naslouchat přemýšlivé části české učitelské obce, ten už dávno ví, co především chybí českému školství :

1) kvalitní systém celoživotního vzdělávání učitelů spojený s kariérním řádem,

2) modernizaci škol a školských zařízení,

3) přehodnocení ceny výchovné a vzdělávací práce.

 Současní reformátoři školství tyto potřeby ignorují. Někteří proto, že jsou přesvědčeni, že školství ke svému rozkvětu postačí stávající investice, jiní ukájejí své ambice v projektování nesrozumitelných papírových projektů /školní vzdělávací programy, tzv.státní maturity/, které jsou napojeny na podivný byznys. Zatím nic nenasvědčuje, že se něco v dohledné době změní - spíše bude hůř.

Kanuk 6.7.2009 23:58

Re: A co dál?

modernizaci škol a školských zařízení,... To je nesmysl. Já dělal fyzikální praktika na MFFKU, v 60. letech, a ve věku pna řes 70 let s normálními studenty na University of British Columbia, ne zrovna nějaké podřadné. Na KU jsme pracovali většinou s inštrumenty, které pamatovaly nejmíň France Josefa, možná i 19. století, na UBC to byly současné přístroje (každý 10 x). A nemám nejmenší pochybnost o tom, že na těch pradědečcích inštrumentů jsme se naučili víc, než se naučí studenti na UBC.

Nom 7.7.2009 1:12

Re: A co dál?

Ach jo, zase jeden poživatel šalamounových exkrementů ...

Co si třeba o RVP něco zjistit? Moc práce, že jo?

Tím neříkám, že školství není těžce podfinancováno. Jenže politikům všech stran je to těžce u (_*_) - výsledky se přeci projeví až za několik volebních období a bude je možno hodit na předchozí vládu ...

Ludva 6.7.2009 18:31

Naprostý souhlas

Pokud jsem to dobře pochopil, tak po studentech různých středních škol se má požadovat stejná znalost ve všeobecných předmětech, hlavně v češtině, případně v cizím jazyku a matematice. Je pravda, že maturant by měl ovládat pravopis, dokázat vyprodukovat smysluplný text, počítat základní příklady a umět cizí jazyk, nejlépe angličtinu. Ovšem totéž by už měl umět při výstupu ze základní školy. Tzv.státní maturita totiž nebude nic jiného, než testování učiva ze základní školy. Protože ty jsou v podstatě unifikované, na rozdíl od středních. Mám dojem, že ve světě se používá mnohem lepší systém - špičkových škol. Nestačí absolvovat školu, ale musí to být škola s jménem, třeba Harward. To je cesta, jak dosáhnout kvality a současně umožnit i VŠ vzdělání v podstatě všem. V našich podmínkách by stačilo několik kvalitních středních škol a pozvednout zřejmě Karlovu Univerzitu. Teď by se na to možná hodili ti, co asi odejdou z AV. Unifikace maturit nepřinese vůbec nic - jen další podvody.

kubacis 6.7.2009 18:37

Re: Naprostý souhlas

Neznám Harward, leda Harvard... A ani to neni střední škola...

jirka.s. 6.7.2009 18:53

Re: Naprostý souhlas

To nic, on Ludva měl evidentně na mysli ten Harward v Brně na Traubovce!!!  ;-P

Ludva 6.7.2009 21:49

Re: Naprostý souhlas

Dík Jirko za fundovanou recenzi. Názor k tématu by nebyl ?:-D

jirka.s. 7.7.2009 0:00

Re: Naprostý souhlas

Jo, k tématu by byl, ale ne k tvému slintu, ve kterém si pleteš Harvard se střední školou!!! ;-(

Jura Jurax 6.7.2009 23:22

Re: Naprostý souhlas

No, už ten Harward - a navíc se nemohu ubránit s kontextu dojmu, že jej máte za školu střední, ledaže byste byl dost mizerný stylista - napovídá, jakou Vašemu názoru jest přikládat váhu.

Vy jistě nemáte maturitu, že ne?

Nom 7.7.2009 1:08

Re: Naprostý souhlas

Má, z loňska, samé jedničky ...

Však to také stálo peněz ... :-D:-D:-D

Ludva 7.7.2009 10:55

Re: Naprostý souhlas

Vybral jsem jednu z nejznámějších škol, i když je to VŠ. Jsou i takové střední - třeba Eton College u Londýna. Ten problém platí pro oba typy škol. To jste myslel vážně, že bych neznal, co je Harvard ?

Ludva 7.7.2009 10:47

Re: Naprostý souhlas

Vidím, že nevíte vůbec nic o současném školství, kde v podstatě skoro všichni maturují a skoro všichni se pokoušejí o studium na VŠ. A že je to tak správné, aby možnost studovat opravdu všichni měli. Jak za této situace udržet kvalitu je otázka. Státní maturity to dokážou sotva. Navrhl jsem řešení, o kterém diskutujete jen zhlediska překlepu v-w, jako by se tady překlepy nevyskytovaly. Jinak na Harvardu jsem nestudoval a nejvíce ho znám od doby, když mi stejnojmenné fondy vyfoukly kuponovou knížku za pár šupů.

jxt 6.7.2009 18:30

Mimořádně povedený blábol

1. odvolávat se na bolševika je doklad neschopnosti věcné argumentace a motat do diskuse o maturitách cosi o ideologii je hloupé

2. za bolševika nebyla státní maturita ve smyslu jednotného nezávislého hodnocení

3. zkouška má změřit a zaručit dosaženou úroveň vědomostí jen ve všeobecných předmětech, ty se učí všichni

4. nivelizace znamená setření rozdílů - rozdílů v hodnocení - to je snad fér, unifikace znamená sjednocení - sjednocení formy  - to je také fér

5. blábolení o motivaci a o "ničení" tvůrčího potenciálu" nebohých náctiletých je už úplně mimo mísu - evidentně i s autorem

kubacis 6.7.2009 18:36

Re: Mimořádně povedený blábol

Omyl, u státních maturit už nejde snad o nic, jen aby si všichni nahrabali...

Jura Jurax 6.7.2009 23:25

Re: Mimořádně povedený blábol

A z čeho tak račte soudit?

Já spíš mám dojem, že za odmítáním státních maturit je nelíčený děs některých studentů a taky některých škol, že jejich úroveň bude porovnávána  a shledána lehkou ... ;-)

kubacis 6.7.2009 18:41

Re: Mimořádně povedený blábol

A jde o to, že ty maturity jsou nepřipravené... Nikdo samozřejmě neprotestuje proti tomu, aby v základních věcech byly SŠ srovnávány. I když každému je jasné, že mezi SOU a gym. je rozdíl, aniž by k tomu potřeboval vidět výsledek SM. Větší rozdíly vidím mezi jednotlivými obchodkami, zdrávkami, průmkami apod...

jxt 6.7.2009 18:51

Re: Mimořádně povedený blábol

souhlasím - měly by být připravené, autor ovšem argumentuje jinak

Eva D. 6.7.2009 19:27

Re: Mimořádně povedený blábol

R^